پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ صنایع کوچک و متوسط؛ نسخه شفابخش اشتغال‌آفرینی يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ صنایع کوچک و متوسط؛ نسخه شفابخش اشتغال‌آفرینی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « صنایع کوچک و متوسط؛ نسخه شفابخش اشتغال‌آفرینی » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم مائده منصوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
صنایع کوچک و متوسط به‌عنوان بخش مهم و ضرورى در اقتصاد هر کشورى شناخته می‌شوند. کسب‌وکارهاى کوچک و متوسط که گستره وسیعى از مشاغل نوآور و پویا و روبه‌رشد را دربرمى‌گیرند، به‌عنوان عامل توسعه اقتصادى و اجتماعى مطرح هستند. از دهه 70 به بعد، اکثر اقتصاددانان توسعه، براى رفع مشکل بحران بیکارى در جهان سوم، پیوسته بر گرایش به صنایع کوچک به‌عنوان عامل اشتغال‌زا تاکید کرده‌اند. سازمان توسعه صنعتى ملل متحد ضمن اعلام تجربه شکست صنایع بزرگ در ایجاد اشتغال، توصیه مى‌کند که براى حل معضل بیکارى در کشورهاى درحال توسعه، از رشد صنایع کوچک و متوسط حمایت مالى به عمل آید. صنایع کوچک و متوسط به این دلیل سهم بالایى از اشتغال را به خود اختصاص مى‌دهند که در این صنایع، بیشتر گرایش در به‌کارگیرى نوع خاصى از تکنولوژى سوق یافته است که گردش آن به‌وسیله کارگران بیشتر و با سرمایه کمتر انجام مى‌گیرد. این بنگاه‌ها علاوه‌بر تامین نیروی انسانی متخصص برای شرکت‌های بزرگ، پتانسیل تبدیل شدن به شرکت‌های بزرگ در افق میان‌مدت و بلندمدت را دارند. همچنین این بنگاه‌ها از آنجا که امکان استقرار در شهرهاى کم‌جمعیت و در مناطق روستایى را دارند، مى‌توانند به‌منزله وسیله‌اى براى تمرکززدایى صنعت و توزیع مناسب‌تر درآمد عمل کنند و از قدرت سرعت‌بخشیدن به توسعه این مناطق برخوردار خواهند بود و نقشی موثر در بهبود توزیع درآمد در جوامع کمتر توسعه‌یافته دارند.
صنایع کوچک؛ راه‌حل رفع بیکاری
به شرکت‌هاى کوچک و متوسطى که در بخش صنعتى اتحادیه اروپا مشغول کار هستند، اهمیت زیادى داده مى‌شود؛ براساس گزارش تجارت خارجى در اروپا در سال 2003، صنایع کوچک و متوسط 99درصد فعالیت‌هاى اقتصادى در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند و در اتحادیه اروپا که متشکل از 25کشور است، 23میلیون بنگاه کوچک و متوسط وجود دارند که این تعداد، 75میلیون شغل ایجاد کرده‌اند. بسیارى از کشورهاى درحال توسعه براى رفع بحران بیکارى به ایجاد سریع مشاغل در شرکت‌هاى کوچک و متوسط امید بسته‌اند؛ براى مثال در هند، 80درصد از کل مشاغل تولیدى، در شرکت‌هاى کوچک و متوسط ایجاد شده است. در کشورهاى درحال توسعه نیز تعداد واحدهاى صنعتى کوچک 90 تا 95درصد از کل واحدهاى صنعتى را تشکیل می‌دهند. از لحاظ اشتغال سهم آنها 40تا 90درصد کارگران صنعتى را شامل می‌شود که 30تا 50درصد کل تولیدات صنعتى را به خود اختصاص می‌دهند.
تجربه مالزی در حمایت از صنایع کوچک و متوسط
صنایع کوچک در اقتصاد تمامى کشورها نقش بسیار مهمى دارند. سازمان‌هاى کوچک بیش از 90درصد اقتصاد بسیارى از کشورها را شامل مى‌شوند. اهمیت این صنایع در کشورهاى درحال توسعه بسیار بیشتر است. در مالزى، دولت با شناخت بر این مساله، براى کمک به شرکت‌هاى کوچک و متوسط برنامه‌ها و راهبردهایى را جهت پیشرفت عملکرد و قدرت رقابتى آنها درنظر گرفته است. دولت مالزى حمایت‌هاى مالى، نهادها، و بانک‌هاى ویژه شرکت‌هاى کوچک و متوسط و... را ایجاد کرده است تا بتواند این شرکت‌ها را در بخش‌هاى بهره‌ورى تولید و گسترش فعالیت‌هاى تحقیق و توسعه محصولات کمک کند. یکى از نکات بسیار حائز اهمیت این مورد است که دولت هر منطقه را با توجه به پتانسیل‌هاى آن منطقه حمایت کرده اما این نکته قابل‌بیان است که این بنگاه‌ها با چالش‌هاى متفاوتى مانند موانع اجتماعى، فقدان دانش بازاریابى و همچنین عدم ارتباط مناسب با شرکت‌هاى محلى و بین‌المللى دیگر مواجه هستند که این موارد و مشکلات در ایران نیز دیده مى‌شود. کشور مالزى براى این موارد نیز چاره اندیشیده و از اقدامات آن می‌توان به تغییر سیستم تامین مالى این شرکت‌ها و کاهش بار مالیاتى و... اشاره کرد. کشور مالزی در راستای افزایش دانش کارآفرینی در بسیاری از دانشگاه‌ها دوره‌های تحصیلی درمورد کارآفرینی یا کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌کند. دانشگاه اوتارا به دانشجویی که چند طرح کسب‌وکار برای شروع کسب‌وکار تهیه کرده و برای آغاز کارش سرمایه نیاز دارد، وام‌هایی از 260تا 13هزار دلار می‌دهد که به‌صورت اقساط ماهانه پرداخت می‌شود. تابه‌حال این دانشگاه از طریق این برنامه حدود هزار دانشجو را آموزش داده که تعداد زیادی از آنها پس از فارغ‌التحصیلی مشغول کسب‌وکارهای خود هستند. علاوه‌بر این در راستای حمایت مالی، اعتباری و جذب سرمایه‌گذاری پروژه‌ها و طرح‌های نو که در راستای تقویت بنیه فنی صنعتی کوچک و متوسط هستند به بانک‌ها براى اخذ وام معرفی می‌شوند و از طریق معرفی شرکت‌ها و تبلیغ برای آنها در بازار بورس صنعتی مالزی، به نوعی جذب نقدینگی از طریق مشارکت سرمایه‌گذاری توسط موسسات مالی خصوصی انجام می‌شود. پرداخت وام از طریق بانک به مبلغ 400هزار دلار با بازپرداخت 5تا 10سال با سود 4درصد خواهد بود. براى حمایت از کارآفرینان، صندوق‌های کمک‌های فناورى صنعتی در ماه ژوئن سال 1990توسط دولت تاسیس شد که هدف از تاسیس صندوق کمک و تسریع در امر توسعه و بهبود وضعیت فناورانه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط یا به‌عبارتی توانمندسازی صنایع کوچک برای تسریع در مدرنیزه کردن آنهاست. علاوه‌بر این، بانک‌هاى نیگارا، پرتانیان مالزى، توسعه امور مالى صنعتى برهاد مالزى، توسعه صباح ازجمله بانک‌هایی هستند که مشوق مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند و با کمک‌هاى مالى خود به توسعه بنگاه‌ها کمک کرده‌اند. همچنین دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاى دولتى نیز کمک‌هاى مالی و مشوق‌هایى را ارائه می‌دهند که برخى از آنها عبارت است از شرکت توسعه خارجى مالزى، وزارت کار و توسعه شرکتى، وزارت کشاورزى، وزارت علوم‌وفناورى و وزارت توسعه فناورى مالزى که کمک‌هایى براى ساخت و تولید، بهبود محصول و فرآیندهاى تولید، بودجه تطبیقى براى صدور گواهینامه و سیستم مدیریت کیفیت، طرح کمک‌هاى ویژه براى زنان کارآفرین، اعطاى کمک مالى براى به‌روزرسانى مهارت‌ها و... انجام می‌دهند.
سیاستگذاری صحیح در صنایع کوچک و متوسط
چنانچه جایگاه این بنگاه‌ها به‌طور دقیق و جامع و با درنظر گرفتن یک سیستم پویا مورد بررسى قرار گیرد، مى‌توان نحوه تاثیرگذارى مثبت بنگاه‌هاى کوچک و متوسط بر اقتصاد کشور را به‌وضوح مشاهده کرد؛ چراکه آسیب‌پذیرى این واحدها بسیار زیاد و نرخ ورشکستگى در این سازمان‌ها فاجعه‌آمیز است. 20درصد این صنایع در سال اول و 66درصد آنها در هفت سال بعد ورشکست مى‌شوند. در این صنایع، همواره مسائلی مانند مشکلات مالى در بنگاه‌ها، بالابودن هزینه‌هاى تولید، مطلوب نبودن توانایى شرکت‌ها در زمینه شناخت بازارها و دانش بازاریابى ازجمله مسائل و مشکلات درون‌سازمانى بنگاه‌هاى کوچک و متوسط صنعتى به شمار مى‌آیند. درحالی‌که ضعف سیستم حمل‌ونقل کالا، مطلوب نبودن قوانین و مقررات بازرگانى و تجارى ازجمله مشکلات برون‌سازمانى آنهاست که باید موردتوجه برنامه‌ریزان و مسئولان امر قرار گیرد. براى مثال در ژاپن، سیاستگذارى درمورد بنگاه‌هاى کوچک و متوسط در مراحل مختلف توسعه ژاپن تداوم داشته و در هر دوره براساس اولویت‌هاى توسعه‌اى همان دوره این‌گونه سیاست‌ها اعمال شده است. به‌طورکلى، این سیاستگذارى‌ها مشتمل بر اعمال سیاست‌هایى براى تامین مالى، به‌خصوص به‌صورت بلندمدت، مشاوره و راهنمایى و معافیت مالیاتى، تقویت پایه‌هاى مدیریتى و تسهیل سازگارى یا تغییرات اقتصادى و اجتماعى بوده است و علاوه‌بر امکان تامین مالى، مواردى ازقبیل بیمه اعتبارى، تضمین اعتبار، مشاوره و راهنمایى مدیریتى، ایجاد مراکز اطلاعاتى، ایجاد مراکز حمایتى، اعطاى مشوق‌هایى به‌منظور شروع به کسب‌وکار جدید یا نوآورى در کسب‌وکار، کمک به سرمایه‌گذارى در تحقیق و توسعه، اختصاص بخشى از سفارش‌هاى دولتى به این‌گونه موسسه‌ها، امکان تهیه وجوه از بازار سرمایه و ایجاد مراکز اطلاعات تکنولوژى را دربرمى‌گیرد. در سه کشور لهستان، رومانى و آلبانى با توجه به نقش بنگاه‌هاى کوچک و متوسط، توجه خاصى به این بنگاه‌ها به‌خصوص از طرف کشورها و نهادهاى خارجى معطوف شده‌ است؛ به‌گونه‌اى که حجم وسیعى از تامین مالى و حتى انتقال تکنولوژى به این سمت سرازیر شده است. در این سه کشور نهادهاى متعددى به امر حمایت از بنگاه‌هاى کوچک و متوسط اشتغال دارند و مهم‌ترین آنها بنیاد حمایت و توسعه بنگاه‌هاى کوچک و متوسط، آژانس‌هاى توسعه منطقه‌اى، مراکز حمایت از کسب‌وکار، اتاق‌هاى بازرگانى دفاتر منطقه‌اى و صندوق‌هاى سرمایه مخاطره‌پذیر هستند که این نهادها در لهستان قوى‌تر از دو کشور دیگر عمل مى‌کنند. در برنامه‌هاى مربوط به حمایت از بنگاه‌هاى کوچک و متوسط، علاوه‌بر تامین مالى، موضوعات مربوط به مشاوره و راهنمایى، آموزش، ارائه اطلاعات مربوط به بازار یا تکنولوژى نیز باید درنظر گرفته شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/832463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟