پیام ویژه

آخرين مطالب

سرنوشت مبهم انتقال قدرت در آل سعود يادداشت

سرنوشت مبهم انتقال قدرت در آل سعود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پس از انتقال پادشاه عربستان به بیمارستان که برای دومین‌بار در دو ماه گذشته صورت گرفت، رسانه‌های مختلف از وخامت اوضاع جسمانی ملک‌سلمان خبر دادند. رسانه‌های غربی، وخامت جدی اوضاع جسمانی «ملک‌سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود»، پادشاه عربستان‌سعودی را میان سکوت دربار سلطنتی و کتمان اطلاعات واقعی درباره وضعیت وی، فاش و اعلام کردند که کارشناسان معتقدند احتمال زنده ماندن ملک‌سلمان کمتر از 10درصد بوده و ممکن است درعرض دو هفته دیگر یا بیشتر فوت کند. حال، این سوال پیش می‌آید که با وجود رابطه خصمانه جو بایدن نسبت‌به آل‌سعود، سرنوشت انتقال قدرت در عربستان به چه شکل پیش خواهد رفت؟
اوضاع جسمانی ملک‌سلمان وخیم است و این درحالی است که نگرانی‌های شدیدی در خاندان حاکم در عربستان‌سعودی به وجود آمده و «محمدبن‌سلمان»، ولیعهد سعودی برای به‌دست‌آوردن وفاداری بسیاری از اعضای خانواده سعودی برای جانشینی پدرش با مشکل بزرگی مواجه است. دیوان پادشاهی عربستان یکشنبه گذشته اعلام کرد که ملک‌سلمان بن‌عبدالعزیز معاینات پزشکی و کولونوسکوپی را در بیمارستان تخصصی «ملک فیصل» جده انجام داده است.
دیوان پادشاهی همچنین اعلام کرد که نتایج کولونوسکوپی خوب بوده است اما به‌طور دقیق مشخص نشده که شاه سعودی چه‌مدت در بیمارستان خواهد ماند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان‌سعودی، در بیانیه دربار سلطنتی آمده است که تیم پزشکی تصمیم گرفتند پادشاه را مدتی برای استراحت در بیمارستان نگه ‌دارند. شاه 86ساله عربستان در سال2020 تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت و باتری قلب خود را در ماه مارس تعویض کرد. این برای دومین بار در دو ماه گذشته است که شاه سعودی راهی بیمارستان می‌شود. سلامت پادشاه عربستان‌سعودی از نزدیک ازسوی جامعه بین‌الملل تحت نظارت است؛ زیرا او قدرت نهایی را در عربستان که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، دارد. بااین‌حال، کارشناسان بر این باورند که احتمال زنده ماندن ملک‌سلمان کمتر از 10 درصد است و این در حالی است که موضوع اصلی باقی‌مانده، جانشینی وی است. اگرچه ملک‌سلمان چند روز پیش در نماز عیدفطر شرکت کرد اما وضعیت وخیم وی باعث نگرانی شدید خاندان حاکم شد. اکنون عربستان‌سعودی مرحله حساسی را در تاریخ خود می‌گذراند که مشخصه آن تلاش برای یافتن جانشین پادشاه این کشور است؛ آن هم در شرایطی که مناسبات ریاض و واشنگتن به‌شکلی بی‌سابقه در مرحله‌ای از تنش قرار گرفته و سعودی‌ها دیگر نمی‌توانند به ایالات‌متحده برای تامین امنیت خود اطمینان کنند، همچنین اکنون پادشاهی عربستان در آستانه انتقال قدرت قرار گرفته است. درحالی‌که شاخص‌های ظاهری نشان می‌دهد «محمدبن‌سلمان»، ولیعهد سعودی در آستانه نزدیک شدن به تاج‌وتخت پدرش است اما هنوز مخالفت‌های زیادی درباره انتقال قدرت در پادشاهی ازسوی دو رکن اصلی حکومت عربستان یعنی آل‌سعود و ایالات‌متحده آمریکا وجود دارد. در سایه سکوت رسمی دربار پادشاهی عربستان، رسانه‌های اجتماعی این کشور اخباری درباره سلامتی پادشاه و آرزوی سلامتی برای او منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد سعودی‌ها نگران انتقال قدرت در این کشور هستند.
سرنوشت مبهم انتقال قدرت در عربستان
 در سایه بیماری ملک‌سلمان و اخبار ضد و نقیض در این زمینه سوالات متعددی درباره انتقال قدرت در این کشور و سناریوهای محمدبن‌سلمان برای تصاحب تاج و تخت پدر مطرح می‌شود. آیا جوبایدن در اندیشه کودتا علیه بن‌سلمان است؟ روزهایی که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی در بیمارستان سپری کرده برای طرح پرسش‌های بزرگی درباره آینده حکومت عربستان کافی است؛ به‌ویژه اینکه مقامات سعودی از یکشنبه هفته گذشته اعلام کردند ملک‌سلمان به بیمارستان منتقل شده و برای مدتی در آنجا خواهد ماند هنوز هیچ خبر جدیدی درباره سلامتی او نداده‌اند. این در حالی است که رسانه‌های اجتماعی خبرهای متعددی درباره اوضاع جسمانی ملک‌سلمان و همچنین پشت پرده سکوت مقامات ریاض در این زمینه منتشر می‌کنند.
سکوت در خاندان آل‌سعود
 در سایه سکوت رسمی دربار پادشاهی عربستان، رسانه‌های اجتماعی این کشور اخباری درباره سلامتی پادشاه و آرزوی سلامتی برای او منتشر می‌کنند که نشان می‌دهد سعودی‌ها نگران انتقال قدرت در این کشور هستند. به‌ویژه بعد از چالش‌هایی که محمدبن‌سلمان از زمان تصدی منصب ولیعهدی با کودتای معروف خود علیه پسرعمویش «محمد بن‌نایف»، ولیعهد سابق عربستان در ژوئن 2017 به وجود آورده و آل‌سعود را از هم پاشید. همچنین روابط متشنج محمدبن‌سلمان با دولت آمریکا که بعد از پاسخ منفی عربستان به درخواست «جو بایدن»، رییس‌جمهور ایالات‌متحده مبنی بر افزایش تولید نفت، به اوج خود رسید؛ ازجمله دیگر چالش‌هایی است که اما و اگرهای زیادی درباره نحوه انتقال قدرت در عربستان به وجود می‌آورد. به‌ویژه اینکه دولت‌های مختلف آمریکا همواره نقش بارزی در این زمینه (انتقال قدرت در عربستان) ایفا کرده‌اند. ناظران معتقدند اگر اوضاع در عربستان عادی بود، سلامتی پادشاه این کشور اهمیت چندانی نداشت. پیش از این در حکومت‌های مختلف عربستان پادشاهان در صورت ناتوانی در انجام وظایف‌شان به‌صورت ساختگی در مناصب خود باقی می‌ماندند. در این مدت ولیعهد که معمولا برادر پادشاه بود، اداره امور روزمره کشور را به عهده می‌گرفت و بعد از مرگ پادشاه قدرت به‌آرامی به ولیعهد منتقل می‌شد.
کودتا علیه شاهزادگان سعودی
 درواقع در دوره‌های مختلف حکومت‌های آل‌سعود، ولیعهد با چالش خاصی در میان خاندان سعود مواجه نبود؛ چراکه طبق توافق صورت‌گرفته قدرت بین برادران تقسیم می‌شد و همچنین روابط پایدار با آمریکا تضمینی برای انتقال قدرت در عربستان بود. درحال‌حاضر شرایط بسیار متفاوت شده است؛ به‌طوری‌که از یک‌سو محمدبن‌سلمان با سنت‌شکنی و کودتا علیه شاهزادگان سعودی درصدد رسیدن به تاج و تخت پادشاهی این کشور است و از طرف دیگر، احتمالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است بن‌سلمان قبل از مرگ پدرش قصد تصاحب تخت او را داشته باشد. همانطور که اشاره شد برخلاف دوره‌های گذشته، روابط عربستان و آمریکا در مرحله فعلی با تنش‌های زیادی مواجه شده است. به همین دلیل وضعیت جسمانی ملک‌سلمان در دوره فعلی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. تا زمانی که شاه زنده است، حتی اگر درمانده باشد، حمایت مشروعی برای حکومت پسرش فراهم می‌کند که پیامدهای تاثیرگذار آن بر کل خاورمیانه و همچنین بازار جهانی نفت در این دوره ملتهبی که جهان در سایه بحران اوکراین و روسیه از آن عبور می‌کند، دیده می‌شود.
تهدید بزرگ بن‌سلمان
 شاخص‌ها نشان می‌دهد درصورتی‌که پادشاه در روزهای آینده از بیمارستان مرخص نشود، این امکان وجود دارد که محمدبن‌سلمان دست به اقدامات پیشگیرانه‌ای زده و به نام پدرش درصدد انتقال اختیارات پادشاهی به خودش باشد اما در این زمینه اختلافات زیادی در آل‌سعود و میان شاهزادگان وجود دارد، به‌ویژه که آن‌ها ضربات متعددی بعد از کودتای محمدبن‌سلمان برای رسیدن به منصب ولیعهدی متحمل شدند. شمار زیادی از شاهزادگان سعودی هنوز وفادار به محمدبن‌نایف و شاهزاده «احمدبن‌عبدالعزیز» هستند که به دستور بن‌سلمان در بازداشت به‌سر می‌برند و همین مساله تهدید بزرگی برای محمدبن‌سلمان به شمار می‌رود.
موضع خصمانه جوبایدن نسبت‌به آل‌سعود
 به‌طورکلی انتقال قدرت در عربستان با یک دوره بی‌ثباتی سیاسی همراه خواهد بود که این اتفاق در پس‌زمینه بی‌ثباتی جهانی رخ می‌دهد. آن هم در شرایطی که محمدبن‌سلمان در قبال جو بایدن یک موضع خصمانه اتخاذ کرده است. درحال‌حاضر آمریکا سیاست‌های محمدبن‌سلمان به‌ویژه در زمینه امتناع از افزایش تولید نفت و تاکید بر اتحاد ریاض با روسیه در اوپک پلاس را خطر بزرگی برای خود می‌داند. از طرف دیگر، محمدبن‌سلمان به‌شکل قابل‌توجهی درصدد نزدیک شدن به چین است و همین امر آمریکایی‌ها را ملزم به اتخاذ تدابیر مربوطه می‌کند. مطرح شدن بحث تصویب لایحه نوپک در کنگره و احتمال اعمال اقدامات تنبیهی علیه عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک در چارچوب همین اقدامات آمریکاست. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که پایداری روابط آمریکا با محمد بن‌سلمان در دوره گذشته اساسا به روابط گرم وی با «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق ایالات‌متحده برمی‌گشت که طی آن خزانه دلارهای عربستان به روی ترامپ باز شد. اما واقعیت آن است که اساسا محمدبن‌سلمان در محافل اطلاعاتی و وزارت دفاع و امورخارجه آمریکا و همچنین شورای امنیت ملی این کشور محبوبیت چندانی نداشته و همه ترجیح می‌دهند که محمدبن‌نایف در عربستان حکومت کند.
تقویت عادی‌سازی ریاض با رژیم اسرائیل
 بنابراین ممکن است بن‌سلمان خطراتی احساس کرده باشد؛ حتی با وجود پیشنهادات متعدد برای جلب توجه آمریکایی‌ها ازجمله اینکه قصد دارد بعد از رسیدن به پادشاهی رابطه عربستان با رژیم‌صهیونیستی را تقویت کند. با وجود این همچنان چالش‌های خطرناکی در برابر ولیعهد سعودی قرار دارد. به‌ویژه اینکه ممکن است دولت آمریکا از وضعیت ملتهب کنونی عربستان سوءاستفاده کرده و با مخالفان قدرتمند محمدبن‌سلمان کودتایی علیه وی ترتیب دهد؛ مشابه کودتایی که دونالد ترامپ همراه بن‌سلمان علیه محمد‌بن‌نایف به راه انداخت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/832614/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد