پیام ویژه

آخرين مطالب

حضور حداکثری دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه نفت امسال

امضای بیش از 100 تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی در 4 روز وزارت نفت

امضای بیش از 100 تفاهم‌نامه و قرارداد نفتی در 4 روز
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز گذشته به کار خود پایان داد. در چهار روز برگزاری این نمایشگاه بیش از 100 تفاهم‌نامه و قرارداد میان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه امضا شد که طی سال‌های اخیر از نظر تعداد و ارزش تفاهم‌نامه و قرارداد، بی‌سابقه بود.
بخش قابل‌توجهی از این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها با شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد و به این ترتیب حضور حداکثری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت رقم خورد. اتفاقی که همسو با سیاست‌های کلان کشور و ذات صنعت نفت است. این در حالی است که در هشت سال گذشته بسیاری از شرکت‌های نوپا در این حوزه نه‌تنها تقویت نشدند بلکه به‌دلیل بی‌توجهی صنعت نفت به آنها به تعطیلی کشیده شدند.
بررسی‌های نشان می‌دهد که در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت حدود 23 دانشگاه و مرکز پژوهشی، بیش از 70 شرکت دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌، پارک فناوری و شهرک‌های علمی تحقیقاتی حضور یافتند که بعضی از آنها در سطح جهانی در عرصه نفت و گاز فعالیت داشته‌اند.
امضای بیش از 100 قرارداد و تفاهم‌نامه و همین‌طور زمینه‌سازی برای همکاری‌های فراتر از چهار روز نمایشگاه که پس از آن نیز به عقد قرارداد می‌انجامد، فضای جدید صنعت نفت را به نمایش می‌گذارد.
جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این باره اعلام می‌کند که وزارت نفت در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان جدی است و انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به ‌نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نیز مسئولیت ما را در این زمینه بیشتر کرده است.
وی اظهار می‌کند که استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروهای توانمند می‌تواند در افزایش برداشت نفت خام و گاز طبیعی از میدان‌های هیدروکربوری کمک زیادی به ما بکند و توجه ویژه‌ای در این زمینه به دانش‌بنیان‌ها داریم.
محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز با عنوان اینکه منتظر خارجی‌ها نمانده‌ایم، می‌گوید: در گذشته اگرچه این چنین بود اما اکنون برنامه این است که برای توسعه صنعت نفت از تمام ظرفیت‌های موجود داخلی و خارجی، بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان حداکثر استفاده را ببریم. گفتنی است که در نمایشگاه بیست و ششم، افزون بر شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان‌ها، شرکت‌های بین‌المللی نیز تفاهمنامه و قراردادهای پرشماری امضا کردند.
شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه افزون بر شرکت‌های ایرانی، شرکت‌هایی از 11 کشور جهان شامل ایتالیا، اسپانیا، امارات، کره‌ جنوبی، سوئیس، آلمان، اوکراین، آفریقای جنوبی و بلژیک بودند.
نخستین‌های نمایشگاه نفت
بسیاری از قراردادها و تقاهم‌نامه‌هایی که در این چهار روز امضا شد، نخستین‌های ساخت داخل یا توسعه در صنعت نفت را رقم می‌زند. یکی از این موارد فناوری افزایش تولید نفت در چاه‌های کم‌بازده است که پس از آمریکا و آلمان، کشور دیگری فناوری آن را ندارد. اما اکنون یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی این فناوری را می‌خواهد در میدان مشترک آزادگان جنوبی اجرایی کند.
سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران می‌گوید: «با توجه به تأکیدی که روی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان شد، هر روز امضای تفاهم‌نامه‌های مؤثر و اجرایی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم. یکی از این تفاهمنامه‌ها مربوط به شرکت نفت و گاز اروندان بود که به واسطه همکاری ما با یکی از بهترین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه انتقال حوزه سیالات چند فازی امضا شد. در این باره قرار است که پیشنهاد فنی و مالی افزایش تولید از چاه‌های کم‌بازده میدان آزادگان جنوبی که میدان مشترک با عراق است، ظرف حداکثر 6 ماه نهایی شود.»
وی ادامه می‌دهد: «با این تکنولوژی پمپ‌های چندفازی، اگر 100 هزار بشکه از تولید کاسته شده باشد حدود 30 هزار بشکه آن را بدون حفر چاه جدید می‌توانیم احیا کنیم.»
دانش‌بنیان‌ها زاییده تحریمند
بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران خود را زاییده تحریم و فشارهای بین‌المللی می‌دانند. در این باره غلامرضا زینل پور، مدیرعامل شرکت مهندسی پناه‌ساز ایران می‌گوید: «ما خودمان زاییده تحریم هستیم. در کنار شرکت‌های خارجی قرار گرفتیم و اجرا در دست ما و دانش در دست آنها بود. در این فرایند سعی کردیم که دانش را در اختیار بگیریم و امروز بدون نیاز به حمایت شرکت‌های خارجی فعالیت‌ها را دنبال کنیم. کارنامه ما پارس جنوبی است. اگر این روند اتفاق نمی‌افتاد امروز نیازمند خارجی‌ها بودیم. اما اکنون بدون نیاز به شرکت‌های خارجی و همراه با صرفه‌جویی ارزی، با استفاده از ظرفیت داخلی نیاز صنعت نفت و گاز را تأمین می‌کنیم.»
وی با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه ساخت مخزن اعلام می‌کند: «اگر اعتماد به دانش‌بنیان‌ها شکل گیرد، اتفاق مثبتی رقم خواهد خورد. ما از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده می‌کنیم تا این بخش نیز که زاییده تحریم است، به موفقیت و شکوفایی برسد. این امر مانع از خروج ارز از کشور می‌شود. به ازای هر مخزنی که ما کار کرده‌ایم حدود 8 میلیون دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاده است که در هر فاز پارس جنوبی حدود 32 میلیون دلار می‌شود.»
ورود دانشگاه‌ها به مهم‌ترین بخش‌های صنعت نفت
اکنون نه‌تنها شرکت‌های دانش‌بنیان بلکه دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های تحقیقاتی نیز مورد توجه قرار دارند و در روزهای اخیر تفاهمنامه‌های متعددی با این بخش به امضا رسید. برای مثال، یکی از تفاهمنامه‌های امضا شده در روز گذشته میان شرکت پتروپارس و دانشگاه شهید بهشتی بود. این دانشگاه قرار است که با همکاری دانشگاه‌های بین‌المللی دانشی را در ایران بومی‌سازی کند که پیش از این قرار بود شرکت توتال در اختیار ایران قرار دهد. منظور دانش فشار افزایی در فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی است که تاکنون در ایران نبوده است.
مجید زندی، مدیر لابراتوار مهندسی انرژی‌ دانشگاه شهید بهشتی در این باره می‌گوید: «قرار است که 3 تا 6 ماه در این باره مطالعات لازم را انجام دهیم و دانشگاه شهید بهشتی با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد، این توانایی را دارد که دانش فنی این قابلیت فشارافزایی در میدان مهم پارس جنوبی را در اختیار صنعت نفت قرار دهد.»
وی ادامه می‌دهد: «ما این فناوری را با همکاری‌های دانشگاهی با کشورهای دور و نزدیک و همین طور توانمندی جوانان خودمان بومی خواهیم کرد و صنعت نفت از این اعتماد به دانشگاه نه‌تنها پشیمان نخواهد شد، بلکه بهره خواهد برد.»
به این ترتیب صنعت نفت ایران وارد فاز جدیدی از همکاری‌ها شده است. میزان تفاهمنامه‌ها و قراردادهای امضا شده در دولت سیزدهم به واسطه همین نگاه داخلی و خارجی اکنون به حدود 20 میلیارد دلار رسیده است و دستاورد این همکاری‌ها در قالب نگهداشت و افزایش تولید نفت و گاز و پتروشیمی و همین طور اصلاح وضع موجود در سال‌های آینده خودنمایی خواهد کرد.
منبع: روزنامه ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/832800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی آقامحمدی؛ چهره امنیتی- اقتصادی طرفدار استقلال/ ویدئو

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود