پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ دشمن چگونه ادراک را تصرف می‌‌کند؟ يادداشت

سرمقاله ایران/ دشمن چگونه ادراک را تصرف می‌‌کند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایران / « دشمن چگونه ادراک را تصرف می‌‌کند؟ » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم مهدی گرجی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تشریح بزنگاه‌های جنگ شناختی و شیوه نفوذ در آرمان‌ها، ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی
نفوذ از دیرباز صرفاً در زمینه‌های امنیتی به اطلاعاتی با محوریت جاسوسی تعریف می‌‌شد که در قالب افراد با شبکه‌های مخفی که مبتنی بر ارتباطات تعریف شده و با مأموریتی ویژه برای دسترسی به اطلاعات و یا دیگر اقدامات اطلاعاتی بود، لذا ماهیتی کاملاً پنهان با گرایش جاسوسی از کشور با موضوع هدف داشت و کمتر به عرصه‌های دیگر نفوذ توجه می‌‌شد. اما نوع دیگری از نفوذ که پیشینه بسیار دیرینه‌ای دارد و کمتر مورد توجه بوده «نفوذ راهبردی» است. گرایشی از نفوذ که دیگر از جنبه جاسوسی آن خارج شده و اهداف بسیار فراتر و گسترده‌تری را در نظر دارد. این شیوه از نفوذ، محدود به یک موضوع خاص نیست و پهنه آن «ادراک» و «بینش» آحاد یک جامعه اعم از مسئولان، نخبگان، خواص و توده مردم است؛ یعنی آنچه امروز به عنوان «نفوذ راهبردی» مطرح است و موضوعیت دارد، فرایند تغییر در قالب‌های ارزشی - ادراکی است.
نفوذ، شکلی از قدرت است، اما از اصطلاح «قدرت» به سبب شیوه‌های اجرایی آن همچون کنترل، اجبار، زور و مداخله مستقیم، متمایز است، با تغییر در موضوع قدرت در عرصه روابط بین‌الملل و مناسبات جهانی، مفهوم نفوذ و اثرگذاری نیز تغییر یافته و در معنای بسیار فراخ‌تری چون «ادراک‌سازی» و «جنگ شناختی» پدیدار شده است. نفوذ راهبردی، به مثابه یک جایگزین تهدید سخت و نیمه‌سخت است که بر پایه نرمش نسبی در ظاهر و جنگ شناختی در همه عرصه‌ها است که از منظر کلان، در نگاه حداقلی تأمین‌کننده اهداف دشمن است و در مراحل پیشرفته، تسهیل‌کننده، تمهیدکننده و تسریع‌کننده استحاله و براندازی نرم نظام است. با این انگاره، «نفوذ راهبردی» تصرف دشمن در ادراک مسئولان و مردم به منظور تغییر بینش، نگرش و کنش آنها است؛ یعنی گونه‌ای از براندازی نرم که با اهداف استراتژیک و زمینه‌سازی برای مهار، مدیریت، استحاله و تغییر و براندازی نرم نظام از درون توسط حریف صورت می‌‌پذیرد. در این نفوذ دشمن با تصرف در حوزه‌های مختلف ادراکی، آنان را به پیروی از سیاست‌های خود هدایت می‌‌کند. اساساً افراد، جریان‌های داخلی مسئولان و مردم که تحت تأثیر جنگ شناختی - ادراکی دشمن قرار گرفته‌اند، خود، به قطب جاذبه‌ای برای پیاده‌سازی اهداف دشمن تبدیل می‌‌شوند.
هدف از نفوذ راهبردی که گونه‌ای از جنگ نرم دشمن علیه جبهه خودی است، تغییر باورها و اعتقادات، تغییر ساختار، تغییر رفتار اعم از شهروندان و نخبگان، تغییر و ایجاد مانع در راه کارویژه‌های رهبری نظام دینی است و در پی مدیریت متغیرهایی از جمله مدیریت ادراکات، احساسات، و تحرکات تصمیم‌هاست و راهکار مقابله با آن، نخست، مرهون شناخت دقیق عمق و ابعاد آن و سپس بصیرت‌افزایی و توانمندسازی جامعه هدف است. منظومه سه ضلعی بینش - نگرش - کنش، هدف بخشی از کلان راهبرد دشمن برای دگردیسی حاکمیت دینی است. نظام دینی برای مقابله با نفوذ راهبردی دشمن و این جنگ شناختی - ادراکی دارای منابع قدرت نرم است که به توجه به ابعاد نظام دینی امامت‌محور، در محورهایی از قبیل خدامحور و اعتقاد به آموزه‌های وحیانی و اتصال به قدرت لایزال الهی، قدرت ایمان - ثقلین و معارف عمیق آن در کنار ساختار اندیشه امامت و ولایت‌محور و فرهنگ خاص دینی در بعد فرهنگ عاشورایی، فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبی و فرهنگ انتظار، نوع و زاویه نگرش به نظام هستی وسنن الهیه، آشفتگی مرزهای هویتی، تبیین جعلی شاخص‌های جریان حق و مصداق‌های آن، ابهام‌آفرینی در شاخص‌ها و معیارهای نظام دینی و جایگزین‌سازی و بدیل‌سازی برای هریک از زیرمجموعه‌های سه ضلعی بینش - نگرش -کنش قابل ارائه است.
بخشی از نظام دینی، بیانگر هویت و شکل‌دهنده و پاسخگوی مشروعیت آن است که ریشه در انگاره‌ها و مسائل بنیادین نظام سیاسی دارد و در مقام ارزش‌گذاری اولویت نخست را در چینش عناصر نظام سیاسی به خود اختصاص می‌‌دهد. این بخش که در سطح کلان در سامانه بینشی - معرفتی جستار می‌‌شود، مبتنی بر نظامی امامت‌محور دولابی است از سوی دشمنان، بالقوه به سمت شبه اهداف تغییر مسیر داده و با حفظ ظواهر، اما تغییر سیرت به سمت شبه اهداف و رشدی شبه طبیعی و شکل‌دهی به الگویی از نظام شبه ولایی به عنوان گذار در جهت شبه غیرولایی حرکت کند. این شبیه‌سازی در تمامی ابعاد و مؤلفه‌های سه ضلعی (بینش- نگرش- کنش) امکان وقوع دارد؛ از این رو در مقام شناخت نفوذ راهبردی دشمن، باید با توسل به شاخص‌ها و سنجه‌های آموزه‌های دینی و تعالیم وحیانی، معارف و سنت و سیره معصومین، از چنین فرایندی پیشگیری کرد.
نظام سیاسی دینی- به دلیل ذات پویا و ساختار آن - در فرایند رشد طبیعی، به سوی عمق‌یافتگی، ریشه دواندن بنیان‌های فکری پیش می‌‌رود اما در روند رشد غیرطبیعی و نفوذ زدگی، تصلب، درجا زدن، مسیر غیرطبیعی، افول و تغییر اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های کلان رخ می‌‌دهد؛ یعنی به جای حمله مستقیم به «ساختار»، «بافتار» نظام را هدف قرار می‌‌دهند تا از درون دچار تلاشی و فروپاشی شود. در هر نظام دینی، اگر جنگ شناختی- ادراکی دشمن، مؤثر افتد، بخشی از این نظام در هر سطحی از حاکمان و خواص و مردم، در حوزه کنش‌ها خواسته یا ناخواسته و غالباً ناآگاهانه به صف هم‌افزایی با دشمن می‌‌پیوندند و زمینه‌های انحراف و افول نظام را فراهم می‌‌سازند.
عمده‌ترین اهداف دشمن در نفوذ راهبردی در حوزه «بینشی» عبارتند از: بازگرداندن جاهلیت مدرن به حاکمیت دینی، ایدئولوژی‌سازی، سکولارسازی، لیبرال‌سازی، ایجاد اختلال و تعارض و تغییر در نظام ارزشی. همچنین ابعاد این نفوذ در حوزه «نگرشی - انگیزشی» می‌‌تواند شامل این محورها باشد: معتبرسازی رأی نظام سلطه، ناپیدانمایی دشمنی دشمن، مرجعیت‌سازی و اعتباریابی محرف، تغییر معیارها و ایجاد خط تردید. بدیهی است نتیجه نفوذ راهبردی در ساحات بینشی - معرفتی و نگرشی - انگیزشی مستقیماً در عرصه «کنشی» نظام دینی ظهور و بروز می‌‌یابد. این تأثیرات عبارتند از: ناکارآمدسازی نظام دینی، تغییر اولویت‌ها از طریق جابه‌جایی در اهداف و اشخاص و تسویف و مماطله در اجرا، ناکارآمدسازی کارویژه‌های رهبری، تقدم حذف «ولایت» بر «ولی»، بدیل‌سازی در امر رهبری، مخالفت با رهبری نظام دینی در قالب دفاع از حق، نابسامان‌سازی کنش‌های سیاسی - اجتماعی حاکمان، ناکارآمدسازی کارویژه‌های خواص و نخبگان، نابسامان‌سازی کنش توده مردم و نابسامان‌سازی‌کنش‌های اعتقادی - دینی حاکمیت.
تغییر نظام دینی به نظام غیردینی، به دلیل ذات مستحکم و ساختار قوی، مستقیماً و بدون واسطه کم‌وبیش ناشدنی است و چنین پندارهایی بسیار ضعیف و چه بسا محال باشد اما با دستکاری حوزه‌های بینشی و نگرشی و ریل‌گذاری برای حوزه کنشی، در مسیر رشد طبیعی جامعه، نخست نظام معرفتی آنها تغییر کرده، نگرش به موضوعات، آرمان‌ها و اهداف دگردیس شده و ذائقه‌های جدیدی شکل می‌‌گیرد که نظام دینی را به نظام شبه‌دینی تبدیل می‌‌کند، سپس در بزنگاهی مناسب، نظامی غیردینی و سرانجام ضددینی ظهور و بروز پیدا می‌‌کند. نفوذ راهبردی در نگاه اول، مسئولان و نخبگان را هدف تهاجم خود قرار می‌‌دهد و سپس با تعمیق آن، همه جامعه دینی را متأثر می‌‌سازد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/832802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

رفتارهای رادیکال در برخورد با کم حجابی، مردم را به دین بدبین می‌کند / چرا جلوی دزدی و اختلاس را نمی گیرید

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران