پیام ویژه

آخرين مطالب

‌تعهد 15 گانه خودروسازان به سازمان ملی استاندارد برای ارتقای کیفیت اقتصادي

‌تعهد 15 گانه خودروسازان به سازمان ملی استاندارد برای ارتقای کیفیت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فارس / سازمان ملی استاندارد با توجه به لزوم ارتقا کیفیت خودروهای تولید داخل، 15 تکلیف برای خودروسازان داخلی تعیین و برای تضمین اجرای آن از خودروسازان تعهد گرفت.
با توجه به مطرح شدن لزوم ارتقا کیفیت خودروهای داخلی و حفظ ایمنی سرنشینان خودروهای تولید داخلی، سازمان ملی استاندارد ایران خودروسازان را ملزم به اجرای 15 تعهد کرد. 
براین اساس سازمان ملی استاندارد برای اجرایی شدن این تعهدات 15 گانه از خودروسازان داخلی تعهد گرفت.
مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با این موضوع به خبرنگار فارس، می‌گوید: برای ارتقا کیفیت خودرو به خودروسازان مهلت و اولتیماتوم داده‌ایم و از خودروسازان برای ارتقا تعهد 15 گانه تعهد اخذ شده است. 
به گزارش فارس شرح مصوبات این تعهدات 15 گانه به شرح ذیل است: 
براساس مصوبه اول خودروسازان مکلفند در زمان اخذ تأیید نوع گواهی اظهاریه انطباق مبنی بر تطابق خودروهای تولیدی با تأیید نوع اخذ شده را با امضاء مدیرعامل شرکت به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه کنند.
همچنین براساس مصوبه دوم سازمان ملی استاندارد، چنانچه فاصله زمانی تولید خودرو تا عرضه آن به نمایندگی‌های فروش طبق گزارش شرکت بازرسی بیش از دو ماه باشد، خودروسازان مکلفند از طریق شرکت بازرسی طرف قرارداد نسبت به بازرسی از همه خودروهای مزبور از لحاظ سلامت قطعات پلاستیکی، پلاستیکی و پلیمری، باطری، شن‌زدگی و فرورفتگی بدنه و سایر آسیب‌های ناشی از عوامل طبیعی اقدام کرده و گزارش حاصله را به سازمان ملی استاندارد ارائه کنند.
در مصوبه سوم این تعهد نامه آمده است: خودروسازان متعهد می‌شوند سازمان ملی استاندارد را در مورد تغییراتی که بر انطباق محصول با استانداردهای ملی ذی‌ربط تأثیر می‌گذارد، آگاه کنند. در غیر اینصورت طبق بند 3 ماده 40 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد جرم تلقی شده و اقدامات حقوقی لازم از طرف سازمان ملی استاندارد اعمال خواهد شد.
به گزارش فارس، براساس مصوبه چهارم این تعهدنامه در صورت عدم اجرای تعهدات و در صورت وارد شدن خسارت به اشخاص حقیقی و حقوقی خوردسازان باید خطارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را متقبل شود. خودروسازان با علم و آگاهی از ماده 47 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، خود را متعهد به اجرای مستمر سیستم کیفیت و رعایت الزامات استاندارد در تمامی بازه زمانی تولید و نظارت بر بازار به منظور حصول اطمینان از حفظ و استمرار کیفیت محصول تولیدی در انطباق با الزامات استاندارد می‌باشند و تمامی تعهدات ناشی از عدم تأمین الزامات استاندارد و خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی را متقبل می‌شوند. 
براساس مصوبه پنجم از مصوبات 15 گانه سازمان ملی استاندارد، خودروسازان موظف به کنترل فرآیند تولید کیفیت مواد اولیه و حد واسط، محصول نهایی در پیش و پس از تولید محصول در انطباق با الزامات استاندارد هستند، در صورت هرگونه مغایرت کیفی در محصول نهایی، مسؤولیت کیفری و حقوقی و خسارات وارده به هر شخص حقیقی و حقوقی در حال و‌ آینده متوجه واحد تولیدی کالا و یا ارائه‌دهنده خدمت است.
همچنین براساس مصوبه ششم ، خودروسازان متعهد می شوند تا قبل از اخذ تأیید نوع از پیش‌فروش خودروها اکیداً خودداری کرده و به محض تعلیق یا ابطال تأیید نوع، استفاده از هرگونه مطالب تبلیغاتی را متوقف کنند.
در مصوبه هفتم تعهد 15 گانه خودروسازان آمده است که خودروسازان مکلفند برابر اعلام سازمان ملی استاندارد نسبت به عقد قرارداد و به کار‌گیری شرکت‌های بازرسی تأیید صلاحیت شده طبق نظر سازمان اقدام و جهت اجرای همه ضوابط موضوعه همکاری کامل معمول دارند.
در مصوبه هشتم نیز خودروسازان متعهد به استفاده از سیستم فناورانه با قابلیت ردیابی محصول (QR CODE) به منظور ردیابی و نظارت‌های مردمی بوده و در صورت تأیید گزارشات واصله توسط سازمان ملی استاندارد مکلف به فراخوان جهت رفع مغایر آنها هستند. 
براساس مصوبه نهم، خودروسازان مکلفند حسب مصوبه نشست 47 شورای سیاست‌گذاری خودرو مورخ 1395.10.30 قطعات و سیستم‌های مورد نیاز خود را برای آن دسته از کالاهایی که دارای استاندارد ملی ایران هستند صرفا از دارندگان پروانه استاندارد تأمین کنند. فهرست اولیه قطعات دارای استاندارد ملی مشتمل بر حدود 160 استاندارد جهت بررسی و برنامه‌ریزی لازم به خودروساز اعلام می‌شود. 
در مصوبه دهم از این تعهدات 15 گانه خودروسازان مکلفند برای سایر قطعات و سیستم‌های فاقد استاندارد ملی نسبت به تدوین ضوابط فنی حسب استانداردهای کارخانه‌ای اقدام و سوابق کنترلی آن را برای هر قطعه حفظ و در صورت درخواست سازمان ارائه کنند. فهرست اولیه قطعات مهم و تأثیرگذار قبلا در قالب فهرست 50 قلم قطعه به اطلاع خودروسازان رسانده شده است.
همچنین براساس مصوبه یازدهم، خودروسازان باید اقدامات اصلاحی مرتبط با رفع عیوب پرتکرار گزارش شده در ارزیابی‌های دوره‌ای را اجرا کرده و از تکرار آن در ارزیابی‌های بعدی جلوگیری کنند. 
براساس بند دوازدهم، خودروسازان مکلف به استقرار سیستم مدیریت کیفیت و بکارگیری مدیر کنترل کیفیت تأیید صلاحیت شده از سازمان ملی استاندارد، متناسب با خطوط و شیفت‌های تولیدی خود هستند.
براساس مصوبات سیزده، چهارده و پانزدهم نیز تکالیفی برای خودروسازان تعیین شده که به شرح ذیل است: 
خودروسازان باید تأمین‌کنندگان خود را مکلف به استقرار سیستم مدیریت کیفیت طبق استاندارد IATF 16949 کنند.
خودروسازان با اجرای اجباری استاندارد خدمات پس از فروش خودرو به شماره 19117 موافقت کرده و مقرر شد نسبت به اخذ تأییدیه‌های انطباق با استاندارد مزبور اقدام کنند.
خودروسازان موظفند نسبت به اجرای کلیه استانداردها و الزاماتی که حسب بند یک مصوبات نشست 112 شورای عالی استاندارد تعلیق شده است بر روی کلیه محصولات تولیدی خود اقدام کنند.

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

پیام ویژه

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/832813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود