پیام ویژه

آخرين مطالب

جزئیات اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای از زبان رئیس کل بانک مرکزی گزارش

جزئیات اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای از زبان رئیس کل بانک مرکزی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تسنیم / رئیس کل بانک مرکزی با تشریح جزئیات اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای گفت: رانت و آسیب ارز 4200 تومانی حذف و به جیب مردم رفتو
علی صالح‌‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی امروز و در جلسه‌ شورای هماهنگی بانک‌های استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی آغاز شده و اقدامات موثری نیز در این زمینه انجام شده است اظهار داشت: خوشبختانه دولت در سال جاری تاکنون از تنخواه استفاده نکرده است.
وی افزود: دولت‌های قبل در ابتدای سال طبق قانون بودجه درصدی را از بانک مرکزی به‌عنوان تنخواه اخذ می‌کردند اما با توجه به اینکه‌ دولت و سازمان‌های دولتی حساب‌های متمرکزی در نزد بانک مرکزی دارند، در جلسه‌ روز گذشته‌ی سران قوا مقرر شد خزانه‌ داری کل کشور ابتدا از آن منابع رسوب ‌شده در حساب بانک مرکزی استفاده کند و در نهایت اگر ضرورت داشت دریافت تنخواه آخرین راهکار دولت برای تامین منابع مالی خود باشد.
صالح آبادی در ارتباط با بحث مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها نیز افزود: جنگ اوکراین موجب افزایش قیمت‌های جهانی کالاها شد و در کنار این‌موضوع اشتها برای اخذ ارز 4200 تومانی نیز بالا رفت اما این ارز بیشتر از آنکه برای تولید و کشور مفید واقع شود، موجب افزایش رانت و آسیب به تولید شد و ما تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه یارانه‌ها را به حلقه‌ اول که واردکننده‌ها هستند، بدهیم؛ این مبلغ را در اختیار مردم که حلقه‌ آخر هستند، پرداخت کنیم.
وی تاکید کرد: زمانی ‌که این مبلغ به حلقه‌ اول داده می‌شد، به ‌دلیل وجود مشکلات زیادی از جمله افزایش هزینه و ایجاد رانت، مبلغ ناچیزی به دست مردم می‌رسید؛ البته ما معتقد هستیم باید به‌جای مطرح کردن عبارت "حذف" ارز 4200 تومانی، اصطلاح "اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای" را به کار ببریم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در واقع دولت به جای توزیع ارز 4200 تومانی، اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را در دستور کار قرار داد تا منفعت بیشتری از منابع کشور سهم عموم مردم شود.
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نیاز مصرف‌کنندگان به سرمایه در گردش بیشتر شده و سرمایه در گردش قبلی دیگر پاسخگو نیست، در جلسه‌ سران قوا مصوب شد علاوه ‌بر آنچه که در قانون پیش‌بینی‌شده، دولت اسناد خزانه‌ خود را بابت بدهی به بانک کشاورزی در اختیار این بانک قرار دهد و منابع حاصل از فروش آن که حدود 15 هزار میلیارد تومان است، در راستای تامین سرمایه در گردش هزینه شود.
صالح آبادی در خصوص درخواست در راستای اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی نیز گفت: پول بانک مرکزی پرقدرت است و باعث ایجاد افزایش پایه پولی و نقدینگی می‌شود و از طرفی ما معترض هستیم که چرا تورم افزایش پیدا می‌کند؛ یکی از دلایل افزایش تورم بالا رفتن قیمت‌های جهانی است اما مهم‌ترین عامل ایجاد تورم بحث نقدینگی است که به‌دلیل افزایش پایه‌ پولی ایجاد می‌شود.
صالح آبادی اضافه کرد: اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی مثل این است که ما به یک فرد تشنه آب شور بدهیم؛ نقدیندگی از سویی باعث افزایش تورم می‌شود و از طرفی هم اکثر بانک‌ها خواستار دریافت نقدینگی از بانک مرکزی هستند و لذا راه‌حل این مشکل هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد است و ما باید امکانی را برای بانک‌ها فراهم کنیم تا نظارت لازم بر روند صحیح افزایش استفاده از تسهیلات را داشته باشند.
رئیس کل بانک مرکزی یکی از اقدامات نظام بانکی در دنیا در این زمینه را مالیات بر عواید سرمایه اعلام کرد و گفت: دولت ها در همه جای دنیا بر نقل و انتقال جریان پول نظارت دارند و وجوه را به بخش مولد هدایت می کنند، همچنین مالیات بر بخش غیرمولد را افزایش داده و مالیات بر بخش مولد را کاهش داده می دهند.
وی همچنین گفت: ما باید ارتباط لازم بین ریال، کالا و خدمات را نیز برقرار کنیم که در این ‌راستا سامانه‌ جامع تجارت نقش بسیار مهمی دارد و بحث فاکتورهای الکترونیکی نیز در این خصوص مطرح شده ‌است که نظارت لازم بر اعطای تسهیلات مبتنی بر فاکتورهای الکترونیکی تولید شده از سامانه‌ی جامع تجارت، انجام شود.
صالح آبادی در خصوص اصلاح قانون بانک مرکزی نیز گفت: موضوع مهم دیگر بحث اقتدار بانک مرکزی است و ما در این‌ راستا طرح اصلاح قانون بانک مرکزی را با همکاری نمایندگان مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز کرده‌ایم که به ‌زودی در صحن مجلس مطرح خواهد شد که تصویب این قانون موجب اقتدار بانک مرکزی خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرایط لازم برای بانک‌ها به منظور انتشار اوراق به‌ جای اضافه برداشت از بانک مرکزی فراهم شده است، افزود: در حال ‌حاضر کفایت سرمایه بانک‌ها پایین است و از طرفی بانک‌ها از دولت طلبکارند و بانک مرکزی نیز از دولت طلبکار است اما اولویت با پرداخت بدهی‌های بانک‌ها است و دولت به‌جای دادن ریال به بانک‌ها و یا صدور اوراق باید سهام نقد شونده‌ بورسی را به بانک‌ها بدهد و با توجه به اینکه تجربه نشان داده دولت‌ها سهام فروش خوبی نیستند، اگر به‌جای طلب بانک‌ها اموال در اختیار بانک‌ها قرار داده شود، تا حدود زیادی مشکلات آن‌ها حل خواهد شد.
وی همچنین در خصوص اعطای تسهیلات خرد نیز گفت: مردم گلایه می‌کنند که چرا بعضی اشخاص برای دریافت تسهیلات چند هزار میلیاردی هیچ مشکلی ندارند اما موقع دریافت وام‌ها و تسهیلات خرد با انواع و اقسام مشکلات مواجه می‌شوند؛ ما به بانک‌ها توصیه می‌کنیم اگر فردی خوش حساب است نیاز به اخذ ضامن نیست و قرارداد لازم‌الاجرای مشروط بر اعتبارسنجی کافی است و لذا اگر کسی خوش حساب باشد تسهیلات را به او بدهیم؛ کاری که در بانک‌های قرض‌الحسنه انجام‌شده و نتایج خوبی نیز دارد.
صالح‌آبادی در ارتباط با بحث تمرکز منابع بانکی شرکت‌ها در داخل استان‌ها تاکید کرد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی جزو استان‌های صنعتی است و شرکت‌های بخش خصوصی در این استان زیاد و صادرات نیز با ظرفیت بالا انجام می‌شود نگاه ویژه‌ای به این استان خواهیم داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/834221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند