پیام ویژه

آخرين مطالب

تراژدی برای فرزندان ایران يادداشت

تراژدی برای فرزندان ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
افشین امیرشاهی/ دومین توله‌یوزپلنگ آسیایی هم تلف شد. یک ضایعه بزرگ و یک ناامیدی دیگر. در ماجرای مرگ یوزهای بسیار ارزشمند و نادر که به گفته مسئولان محیط زیست کمتر از 20 قلاده از آنها در ایران باقی مانده، مجموعه‌ای از اشتباهات و بی‌تدبیری‌ها صورت گرفته است. و البته پرسش‌هایی که هنوز پاسخی کامل و به عبارتی محکمه‌پسند به آنها داده نشده است.
1 اولین نکته اینکه چرا سزارین صحرایی؟ چرا توله‌های «ایران»، یوزپلنگ مادر از طریق سزارین صحرایی به دنیا آمدند؟ گفته می‌شود این کار با مشورت دامپزشک مشاور و معتمد سازمان محیط زیست صورت گرفته است. در مقابل برخی از کارشناسان حوزه محیط زیست، سزارین صحرایی را اشتباه دانسته‌اند. آیا به‌جز دامپزشک شاغل در محیط زیست، این امکان وجود نداشت که از تجربه سایر دامپزشکان متخصص و باتجربه هم استفاده شود؟ چرا از تجربه‌های بین‌المللی برای موضوع به این مهمی استفاده نشده است؟
2 اگر سزارین صحرایی راه درستی بود، آیا کسی که این سزارین را انجام داده، از تجربه کافی برخوردار بود؟ این چندمین سزارین یک دامپزشک ایرانی برای یک یوزپلنگ است؟ قطعا اولین تجربه سزارین صحرایی یوزپلنگ؛ چون این نخستین بار در دنیا بود که یک یوزپلنگ آسیایی در شرایط اسارت موفق به زایمان می‌شد. پس سؤال بعدی اینکه آیا سزارین را به‌درستی انجام داده؟ گفته می‌شود برش‌هایی که ایجاد کرده، نادرست بوده است. به طوری که احتمالا موجب نازایی این یوز ماده شده است. مسئله تأسف‌بار اینکه گفته می‌شود این یوز ماده اسیر، تنها ماده ایرانی یوز موجود در‌حال‌حاضر است. آیا نمی‌شد برای سزارین یوزها دامپزشکان مطرح را به کشورمان دعوت کنیم و این کار حساس به صورت گروهی و با مشورت و نظارت آنها انجام شود؟ اگر شرایط حضور دامپزشکان کشورهای دیگر وجود نداشت، نمی‌شد سازمان محیط زیست از جامعه دامپزشکی کشور دعوت کند تا این کار حساس زیر نظر این جامعه علمی انجام شود؟
3 عمل سزارین یوز ماده در شرایطی صورت گرفته که «چیتا کیپر» یا نگه‌دارنده تخصصی یوز در کشور وجود نداشت. ظاهرا مسئولان محیط زیست نمی‌دانستند که برای سزارین صحرایی نیازمند چنین دستگاهی هستند. این میزان ناآمادگی و غفلت چگونه جبران‌پذیر است؟
4 این روزها بسیاری از کارشناسان محیط زیست می‌گویند دانش و تخصص کافی در مورد یوزها در ایران وجود ندارد. حتی معاون محیط زیست هم این مسئله را تأیید می‌کند. در‌حالی‌که برخی از کشورهای جهان از تخصص و آگاهی بیشتری برای حفظ و حمایت از یوزها برخوردار هستند. چرا از توان و تجربه‌های جهانی برای حفظ این گونه بسیار ارزشمند استفاده نمی‌کنیم؟ چه اصراری وجود دارد که با بهترین‌های جهان برای حفظ این یوزهای کم‌تعداد ارتباط نگیریم؟ و چرا همیشه بر قطع ارتباط با جهان و جذب‌نکردن تخصص‌های بین‌المللی اصرار همیشگی وجود دارد؟
5 محیط زیست یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌هاست. محیط زیست دامنه بسیار گسترده‌ای دارد. از‌این‌رو تخصص‌های بی‌شماری را طلب می‌کند. حتی یک نمونه کوچک آنکه به موضوع تلف‌شدن یوزها برمی‌گردد، این است که دامپزشکانی که روی فیل یا کرگدن تحقیق می‌کنند، نسبت به دامپزشکانی که روی گربه‌سانان کار می‌کنند، تجربیات متفاوتی کسب می‌کنند. با توجه به تعداد بسیار کم یوزهای آسیایی در ایران و احتمال انقراض نسل‌شان، سازمان محیط زیست می‌تواند از مجرب‌ترین کارشناسان بین‌المللی دعوت کند که میهمان ایران باشند و دوره‌هایی برای کارشناسان کشورمان برگزار کنند؛ به‌خصوص که تجربه‌ تکثیر یوزها در اسارت را نداشته‌ایم. سازمان محیط زیست برای دانش‌افزایی در زمینه حفظ و نگهداری یوزها چه کارهایی تاکنون انجام داده است؟
6 از زمانی که یوزپلنگ ماده باردار شد تا زمانی که توله‌هایش را به دنیا آورد، سازمان محیط زیست فرصت داشت شرایط مناسب برای زایمان «ایران» را بررسی کند، درباره نحوه نگهداری از توله‌ها مطالعه کند، تهدیدهای احتمالی را شناسایی کرده و مقدمات اجرائی لازم را در نظر بگیرد. چرا در ماه‌هایی که فرصت همه این پیش‌بینی‌ها وجود داشته است، تمهیدات لازم از سوی سازمان محیط زیست اندیشیده نشده تا امروز چنین فاجعه‌ای در کشورمان رخ ندهد؟
7 آیا از همان روزی که کارشناسان محیط زیست جنسیت توله یوزها را به اشتباه ماده اعلام کردند، سازمان محیط زیست نمی‌توانست جدی‌تر به مسئله سلامت و آینده یوزهای ارزشمند ورود کند؟ دامپزشکان و کارشناسانی که نمی‌توانند جنسیت یوز را به‌درستی اعلام کنند، آیا صلاحیت نگهداری از این یوزها را داشتند؟
8 گفته شده توله‌یوزها به دلیل مصرف شیر بی‌کیفیت تلف شده‌اند. کالبدشکافی‌ها نشان از یبوست شدید به دلیل وجود لخته‌های شیر مصرف‌شده داشته است. باز هم سازمان محیط زیست در دوران بارداری یوزپلنگ مادر فرصت تهیه شیر با برند معتبر جهانی را داشت. در‌عین‌حال وقتی توله اول به دلیل شیر بی‌کیفیت تلف شده است، چرا چاره‌ای برای توله‌های بعد اندیشیده نشد و برند معتبر در این فاصله تهیه نشده تا به تلف‌شدن دومین توله منجر شود؟
9 نکته فاجعه‌بارتر اینکه گفته می‌شود نحوه شیردادن به توله‌یوزها اشتباه بوده است. این موضوع مهم مطرح شده که به علت نداشتن علم کافی، شیردهی به توله‌ها به صورت وارونه انجام شده و در نتیجه شیر وارد ریه‌های توله‌یوز شده و توله تلف شده است. پاسخ سازمان محیط زیست در‌این‌باره چیست؟
10 یوزپلنگ مادر به توله‌هایش شیر نداده است. گفته می‌شود علت این است که هنگام سزارین یا پس از زایمان، یوزها بدون دستکش لمس شده‌اند و در نتیجه توله‌ها بوی انسان گرفته‌اند. همین مسئله نیز باعث شده یوزپلنگ مادر فرزندان خودش را نپذیرد.
11 سازمان محیط زیست از همان روزی که سزارین صحرایی یوزپلنگ ماده انجام شد تا اکنون به پرسش‌های طرح‌شده پاسخی مناسب نمی‌دهد. کارشناسان محیط زیست می‌گویند همه آزمایش‌ها و بررسی‌های صورت‌گرفته درباره یوزپلنگ ماده به صورت پنهانی بوده و پایش و مانیتورینگ درستی در دوره بارداری «ایران» انجام نشده است. حتی گفته می‌شود در آخرین معاینه‌ای که صورت گرفته، ایران در سلامت کامل قرار داشته و هیچ علامتی از سخت‌زایی در او دیده نشده است.
12 تیم اجرائی و علمی مرکز تکثیر یوز آسیایی شامل چه کسانی می‌شود؟ چه تخصص‌هایی دارند؟ چه دوره‌هایی را طی کرده‌اند و توان علمی و تخصصی‌شان در چه حد است؟ آنها چه تصمیم‌هایی درباره «ایران» و فرزندانش گرفته‌اند؟ چقدر حضور داشتند و تا چه حد از متخصصان واقعی برای رسیدگی به یوزها دعوت کرده‌اند؟
13 سازمان محیط زیست تلف‌شدن توله یوزها را گردن تحریم انداخته است. سهم تحریم در مرگ یوزها چقدر بوده و سهم بی‌تدبیری‌های مدیران محیط زیست چقدر؟ البته تحریم‌ها همه شئونات زندگی مردم را به مخاطره انداخته و زندگی را سخت کرده است؛ اما در این ماجرا به طور قطع نمی‌توان سهم مدیران سازمان محیط زیست و نحوه مدیریت‌شان را نادیده گرفت.
14 در نهایت اینکه مقصر مرگ فرزندان ایران کیست؟ چه کسی یا چه کسانی باید بابت تلف‌شدن توله‌یوزها پاسخ‌گو باشد؟ باید انتظار داشته باشیم رئیس سازمان محیط زیست و مدیران مرتبط با این اتفاق تلخ استعفا بدهند؟ باید منتظر ورود مجلس و دولت به این مسئله باشیم تا ضمن بررسی دقیق و همه‌جانبه این اتفاقات تلخ، جزئیات این ماجر را به گوش مردم برسانند و با خاطیان برخورد کنند؟
تجربه‌های قبلی در بی‌تدبیری‌ها و خطاهای بزرگ و بزرگ‌تر نشان داده که نه‌تنها هیچ مدیری توبیخ نشده است، بلکه رسیدگی و شفاف‌سازی هم صورت نمی‌گیرد. پس دور از تصور نیست که بگوییم در ماجرای یوزهای ایرانی این‌بار هم نه‌تنها دولت اقدامی نمی‌کند، بلکه از مجلس هم حرکتی سر نمی‌زند. شاید برخی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌هایشان تذکر بدهند و اندکی صدایشان را بالا ببرند. در نهایت محیط زیست همچنان یک موجود مفلوک باقی می‌ماند. در صورتی که انتظار می‌رود مجلس درباره این موضوع، گزارشی کارشناسی تهیه و برای آگاهی افکار عمومی منتشر کند یا دولت با تشکیل یک هیئت تخصصی، گزارشی جامع ارائه و اصلاحات مدیریتی لازم را اعمال کند تا چنین رویدادی دوباره تکرار نشود. اما فعلا فقط باید امیدوار باشیم و دعا کنیم اتفاقی برای سومین توله‌یوزپلنگ نیفتد؛ چون عملکرد مسئولان در همه این سال‌ها نشان داده است محیط زیست در ساختار موجود حائز اهمیت نیست.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/834436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد