پیام ویژه

آخرين مطالب

مخمصه جدید بایدن در شرق آسیا بين الملل

مخمصه جدید بایدن در شرق آسیا
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - مشاوران و تحلیلگران می‌گویند که جو بایدن در نخستین سفر آسیایی خود به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده به ژاپن و کره جنوبی می‌رود که این پیامی روشن به چین است به این معنا که آنچه روسیه در اوکراین انجام داد را در هیچ کجای آسیا و به ویژه نه در تایوان امتحان نکن!

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در متحد کردن دموکراسی های غربی در برابر تهاجم روسیه به اوکراین، کاری را انجام داد که منتقدانش تصور می کردند غیرممکن است.
قبل از جنگ تحریک‌ناپذیر مسکو، کشورهای اروپایی بر سر مسائلی از خطوط لوله انرژی روسیه گرفته تا برگزیت دو دستگی داشتند و - با نارضایتی‌های طولانی مدت که به اختلافات تجاری دوران ترامپ و جنگ عراق برمی‌گردد - حتی به نظر می‌رسید که برخی در حال تجدید نظر در رابطه با واشنگتن هستند.
با این حال، تنها سه ماه بعد و - همانطور که با اشتیاق فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو نشان داده شد - بایدن با توجیهاتی می‌تواند بگوید که غرب «قوی‌تر و متحدتر از همیشه است».
اکنون، در حالی که برای اولین سفر خود به عنوان رئیس جمهور به آسیا می رود، بایدن با کار سخت مشابهی در اتحاد دو دموکراسی آسیایی روبرو است: کره جنوبی و ژاپن.
این دو کشور قوی‌ترین متحدان بایدن در منطقه هستند - در کنار هم بیش از 80000 سرباز آمریکایی را در خود جای داده‌اند - و ایالات متحده هر دو را برای ایجاد ائتلافی از کشورهای همفکر برای مبارزه با دو تهدید بالقوه تهدیدکننده‌تر برای جهان حیاتی می‌داند: ظهور چین و برنامه هسته ای کره شمالی.
خطرات به سختی می تواند بالاتر از این باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اخیراً از ظهور چین به عنوان "بزرگترین آزمون ژئوپلیتیکی قرن بیست و یکم" - و آن پس از تهاجم روسیه بود.
خطرات به سختی می تواند بالاتر از این باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده اخیراً از ظهور چین به عنوان "بزرگترین آزمون ژئوپلیتیکی قرن بیست و یکم" - و آن پس از تهاجم روسیه بود.
در همین حال، کره شمالی تا کنون در سال جاری پانزده پرتاب موشک انجام داده است و علیرغم اینکه پیونگ یانگ هفته گذشته به دلیل شیوع کووید-19 "وضعیت اضطراری شدید ملی" اعلام کرد، واشنگتن بر این باور است که هفتمین آزمایش هسته‌ای و آزمایش‌های موشک بالستیک قاره‌پیما قریب‌الوقوع است. - و احتمالاً همزمان با سفر بایدن باشد.
از این رو واشنگتن تمایل دارد ژاپن و کره جنوبی را متحد کند
مشکل بایدن در حالی که به نظر می‌رسد هر دو مشتاق نزدیک‌تر شدن به واشنگتن هستند، اما وقتی صحبت از یکدیگر می‌شود، دو کشور با هم کنار نمی‌آیند.
آنها رابطه تاریخی تلخ و ناهمواری دارند که ریشه در استعمار ژاپن در کره جنوبی از سال 1910 تا 1945 دارد و با استفاده ژاپن از برده های جنسی در فاحشه خانه های زمان جنگ - قربانیانی که اکنون به تعبیری به عنوان "زنان آسایش" شناخته می شوند، شعله ور شد.
علاوه بر این، آنها همچنان در یک مناقشه 70 ساله بر سر حاکمیت تعدادی از جزایر در دریای ژاپن، که کره آن را دریای شرقی می نامد، گرفتار شده اند.
این تفاوت ها کنجکاوی تاریخی نیستند، بلکه اختلافات زنده هستند. در یکی از جدیدترین تلاش ها برای مذاکرات سه جانبه، در نوامبر 2021، یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک زمانی که معاون وزیر خارجه ژاپن به بازدید رئیس پلیس کره جنوبی از جزایر - معروف به دوکدو توسط کره جنوبی و تاکشیما توسط ژاپن، مخالفت کرد، از مسیر خارج شد. 
پرونده های قضایی علیه شرکت های ژاپنی به دلیل استفاده از کار اجباری در زمان جنگ حل نشده باقی مانده است. سال های اخیر شاهد اختلافات فزاینده ای در زمینه مسائل امنیتی و اقتصادی بوده ایم.
ایوانز ریور، دیپلمات سابق ایالات متحده که در 50 سال گذشته در دولت حضور داشته و خارج از آن بوده است، با حضور در میزهای کره و ژاپن، شاهد تیرگی روابط در تضعیف ائتلاف ها در طی چندین دهه بوده است.
او گفت: اگر توکیو و سئول فعالانه با یکدیگر گفتگو نکنند، اگر با یکدیگر همکاری نکنند، برای آمریکا بسیار دشوار است که نه تنها به تعهدات خود در قبال آنها عمل کند، بلکه به استراتژی خود در برخورد با چین و مقابله با کره شمالی عمل کند.
نشانه های سردی روابط
خوشبختانه برای بایدن، ریور می گوید که اکنون نسبت به مدت طولانی امیدوارتر است.
یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، رهبرانی هستند که به تازگی روی کار آمده‌اند و هر دو نشانه‌هایی از مواضع جنگ‌طلبانه در قبال کره شمالی و چین و همچنین اشتیاق برای روابط نظامی قوی‌تر با ایالات متحده نشان داده‌اند.
شینزو آبه، رهبر سابق ژاپن که هنوز تاثیرگذار است، از توکیو خواسته است تا میزبانی تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده را در نظر بگیرد، در حالی که یون از کره جنوبی پیشنهاد کرده است که به کواد بپیوندد - گروه امنیتی سست به رهبری ایالات متحده که شامل ژاپن، هند و استرالیا می‌شود. نشست سران که بایدن در پایان سفر خود در آن شرکت خواهد کرد.
نکته مهم این است که دو رهبر جدید نیز نشانه هایی از پشت سر گذاشتن گذشته خود را نشان داده اند. یون ماه گذشته با فرستادن هیئتی به توکیو پیش از مراسم تحلیف خود، به عنوان بخشی از طرح خود - که در یک سخنرانی کمپین مشخص شد - برای کره جنوبی "شروعی تازه" به عنوان یک "دولت محوری جهانی"، یک شاخه زیتون به ژاپن پیشنهاد داد.
تیم او نامه ای را از یون به کیشیدا تحویل داد و این حرکت متقابلاً در ماه جاری زمانی که ژاپن، یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن را با نامه ای در پاسخ به مراسم تحلیف یون فرستاد، متقابل شد.
کیشیدا پس از دریافت این نامه گفت که همکاری استراتژیک بین ژاپن، آمریکا و کره جنوبی "بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است، زیرا نظم بین المللی مبتنی بر قوانین در معرض تهدید است."
اما حتی اگر رهبران کشورها فایده ای را در پشت سر گذاشتن گذشته ببینند، مایلند از بیگانه کردن رأی دهندگانی که ممکن است چندان بخشنده نباشند، اجتناب کنند.
پروفسور کوهتارو ایتو، محقق ارشد در موسسه مطالعات جهانی کانن، گفت که در حالی که یون نشانه هایی از تغییر رویکرد نشان داده است - انتخاب وزیر خارجه در پارک جین که می تواند هم انگلیسی و هم ژاپنی صحبت کند و در پارلمان ژاپن محبوبیت داشته باشد. - هر گونه پیشرفتی در طول سفر بایدن بعید است.
دلیل آن این است که هر دو هنوز باید در انتخابات محلی پیش رو حرکت کنند - کره جنوبی در ماه ژوئن انتخابات محلی دارد و ژاپن در ماه ژوئیه انتخابات مجلس علیا را برگزار می کند - و هیچ یک از رهبران نمی خواهند رای دهندگان ملی گرا را که کمتر تمایل به گذشتن از گذشته دارند، از خود دور کند.
سد ناسیونالیسم
این اولین بار نیست که دو کشور تلاش می کنند بر اختلافات خود غلبه کنند. در سال 1965، آنها معاهده‌ای را امضا کردند که روابط را عادی می‌کرد و قرار بود برخی از بحث‌برانگیزترین مسائل - از جمله "زنان آسایش" را حل و فصل کند.
اما کره جنوبی در آن زمان یک دیکتاتوری نظامی بود و بسیاری از کره ای ها هرگز این معاهده را نپذیرفتند. برای برخی، عذرخواهی‌ها و معاملات بعدی نخست‌وزیر ژاپن هنوز از آنچه که غرامت کافی می‌دانند، کوتاهی کرده است.
چوی یونمی، محقق مطالعات ژاپنی در مؤسسه مطالعات سیاستی آسان، گفت که اتحاد ژاپن و کره جنوبی برای امیدهای بایدن برای ایجاد ائتلاف حیاتی است، اما احساس می کند که سفر او کمک چندانی به حل این مشکلات نخواهد کرد.
این بسیار حساس و بحث برانگیز است و جایی برای آمریکا وجود ندارد که مسائل را حل کند.
رای دهندگانی هستند که باید به آنها فکر کرد
ریور «ناسیونالیسمی را که اغلب درک این رابطه و مسائل تاریخی در هر دو پایتخت را به پیش می‌برد» به‌عنوان یک عامل خراب‌کننده و نقش دادگاه‌های کره جنوبی که - از طریق احکام خود در مورد اختلافات زمان جنگ - می‌تواند هر گونه تلاش برای آشتی را از بین ببرد.
برای چندین دهه، خانواده های قربانیان کار اجباری کره ای برای دریافت غرامت از طریق دادگاه مبارزه می کنند و شرکت های ژاپنی را مستقیماً هدف قرار می دهند.
این موضوعی است که توکیو را خشمگین کرده است، زیرا معتقد است همه چیز با معاهده 1965 حل شده است، و مسئله ای که یون به سختی می تواند بدون متهم شدن به دخالت در استقلال قوه قضاییه به آن رسیدگی کند.
یون همچنین دوره پنج ساله خود را با کمترین میزان محبوبیت نسبت به هر رئیس جمهور آینده آغاز می کند و باید با پارلمانی تحت سلطه مخالفان کار کند.
ایتو گفت که در ژاپن، نسل قدیمی‌تر و عموماً محافظه‌کارتر عمدتاً از رویکرد سخت‌گیرانه‌تر در قبال کره جنوبی حمایت می‌کنند و کیشیدا به خوبی از آن آگاه است، او افزود که نسل قدیمی‌تر در تعداد بسیار بیشتری از نسل جوان رای دادند.
با این حال، احتمالاً بایدن یک پیام روشن داشته باشد که می تواند هرگونه شک و تردید سیاسی باقی مانده ای را که کیشیدا یا یون مطرح می کنند برطرف کند: اهمیت اتحاد و همکاری، همانطور که با تهاجم روسیه به اوکراین نشان داد.
رئیس جمهور آمریکا در بسیج جامعه بین المللی، بسیج متحدان ناتو و دیگران برای حمایت از اوکراین در لحظه نیازش کاملاً مؤثر بوده است.
چه بیانی در مورد اهمیت و ارزش سودمندی اتحادها بهتر از آنچه اکنون در حال وقوع است.
شایان ذکر است جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هیچ نشانه ای مبنی بر علاقه کره شمالی به برگزاری نشست دوجانبه بین کیم جونگ اون رهبر این کشور و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ندیده است.
رهبر کره شمالی هم بایدن را نمی‌خواهد !
سالیوان درحالی که به همراه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به آسیای شرقی سفر می کند، در هواپیما در پاسخ به این سوال که آیا پیونگ یانگ مایل است دیدار دوجانبه بین بایدن و کیم برگزار شود گفت؛ من هیچ نشانه ای در این راستا ندیده ام.
سالیوان گفت کره شمالی هیچ نشانه ای از تمایل خود به مشارکت در دیپلماسی معنادار یا سازنده با آمریکا بروز نداده است.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در راس هیاتی بلند پایه واشنگتن را به مقصد کره جنوبی ترک کرد تا با یون سوک یول، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفتگو کند.
بایدن روز یکشنبه به ژاپن سفر خواهد کرد تا با رهبران استرالیا، هند و ژاپن دیدار کند.
سخنگوی کاخ سفید پیش از این اعلام کرد که کره شمالی ممکن است همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به شرق آسیا یک آزمایش موشکی انجام دهد.
وی افزود: بایدن همچنین در حال بررسی سفر به منطقه غیرنظامی کره است، اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مقامات آگاه آمریکایی گزارش داده است: کره شمالی ممکن است در چهار روز آینده همزمان با دیدار بایدن با رهبران کره جنوبی و ژاپن، یک موشک بالستیک قاره پیما آزمایش کند.
براساس این گزارش، ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده بر اساس تصاویر ماهواره ای از فعالیت در یک سایت پرتاب در نزدیکی پیونگ یانگ است.
کره شمالی از ابتدای سال میلادی تاکنون دست کم 16 موشک آزمایش کرده است.
ابراز عدم تمایل کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری دموکرات آمریکا از سوی کاخ سفید، در حالی است که رهبر کره شمالی دو بار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری جمهوریخواه قبلی آمریکا دیدار و گفتگو کرد.
دیدار نخست در سال 2018 در سنگاپور صورت گرفت که واشنگتن وعده تضمین هایی امنیتی در قبال خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره را داد.
دیدار دوم کیم جونگ اون و ترامپ نیز در هانوی ویتنام برگزار شد اما این دیدارها به دلیل انتقادات کره شمالی از عدم پایبندی واشنگتن به وعده هایش بی نتیجه ماند.
هشدار شدیداللحن آمریکا به کره شمالی
به گزارش رویترز، کاخ سفید می‌گوید که ایالات متحده آماده پاسخگویی به هرگونه تحرکات احتمالی کره شمالی در جریان سفر «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به کره جنوبی و ژاپن است.
«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد احتمال آزمایش موشکی از سوی کره شمالی، از جمله آزمایش موشک دوربرد، یا یک آزمایش هسته‌ای در روزهای منتهی به سفر جو بایدن به شرق آسیا وجود دارد.
سالیوان سپس گفت که ایالات متحده برای همه موارد احتمالی از جمله احتمال وقوع چنین اقدامات تحریک آمیزی در طول سفر رئیس جمهور به شرق آسیا آماده می‌شود.
این مقام ارشد امنیتی با بیان اینکه واشنگتن در حال رایزنی نزدیک با کره جنوبی و ژاپن است، افزود که وی در جریان یک تماس تلفنی با «یانگ جیچی»، دیپلمات ارشد چین نیز درباره احتمال تحرکات تنش آفرین کره شمالی گفتگو کرده است.
بایدن قرار است این هفته اولین سفر آسیایی خود را آغاز کند و از جمعه تا یکشنبه به سئول سفر خواهد کرد و از یکشنبه تا سه شنبه نیز مهمان ژاپنی‌ها خواهد بود.
مایکل گرین، متخصص امور آسیا در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل واشنگتن درباره این سفر گفت: خوش شانسی بایدن بابت کسانی است که با آنها سر و کار دارد. حداقل 20 سال از زمانی که یک رئیس جمهور آمریکا می تواند به ژاپن و کره سفر کند و روی رهبران هر دو کشور حساب کند که واقعا طرفدار اتحاد هستند، می‌گذرد.
انتظار می‌رود بایدن همکاری عمیق‌تری را برای متحدان خود در زمینه ابتکارات فناوری ارائه دهد، به بحث مشارکت‌های دولتی و خصوصی جدید برای کاهش محدودیت‌های زنجیره تامین اشاره کند و از طرح‌های سئول و توکیو برای مدرن‌سازی ظرفیت‌های دفاعی و توسعه نظامی تهاجمی حمایت کند.
وی در توکیو با نخست وزیرانی از کشورهای عضو گروه "4" یعنی کیشیدا از ژاپن، نارندرا مودی از هند و برنده انتخابات پارلمانی استرالیا که روز شنبه مشخص می‌شود، دیدار می کند.
بازداشت عضو تیم حفاظت بایدن در کره جنوبی
یکی از اعضای تیم حفاظت بایدن رئیس جمهور آمریکا یک روز قبل از ورود وی به سئول پایتخت کره جنوبی توسط پلیس این کشور بازداشت شد.
به گزارش رویترز، یک عضو تیم پیشرو حفاظت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سئول به اتهام حمله در حالت مستی به یک شهروند کره‌ای بازداشت شد.
پلیس اعلام کرد وی روز پنجشنبه یعنی یک روز قبل از ورود بایدن به کره جنوبی به دلیل نزاع بر سر تاکسی بازداشت شده است.
این عضو تیم حفاظت بایدن که برای وزارت امنیت داخلی ایالات متحده کار می‌کند خارج از «هتل گراند هیات» جایی که بایدن قرار است در آن اقامت کند، درگیر شده است.
رئیس جمهور آمریکا امروز جمعه وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد تا اولین مقصد سفر آسیایی خود را در کشور همسایه کره شمالی رقم بزند.
به گفته منابع آگاه، جو بایدن، در طول سفر خود به کره جنوبی از منطقه غیرنظامی جداکننده دو کره بازدید می‌کند.
به گزارش یونهاپ، قرار است بایدن روز جمعه، برای اولین دیدار خود با رئیس جمهور جدید کره جنوبی، یون سوک یول، وارد سئول شود.
به گفته این منابع، منطقه غیرنظامی شده، مرز بین دو کره‌ از جمله مکان‌های کلیدی است که بایدن در طول اقامت سه روزه خود از آن بازدید می‌کند. بازدید از این منطقه در صورت تحقق، می تواند به عنوان فرصتی برای بایدن برای درک بهتر واقعیت امنیت در شبه جزیره کره و تأکید بر همبستگی در اتحاد سئول و واشنگتن در بحبوحه نگرانی ها در مورد احتمال آزمایش هسته‌ای کره شمالی باشد.
روسای جمهور سابق ایالات متحده در طول سفرهای خود به کره جنوبی از این منطقه بازدید کردند. در سال 1983، رئیس جمهور وقت رونالد ریگان به این منطقه سفر کرد. یک دهه بعد، رئیس جمهور وقت بیل کلینتون نیز از آن بازدید کرد. جورج دبلیو بوش و باراک اوباما به ترتیب در سال های 2002 و 2012 از این منطقه بازدید کردند. بارزترین ترین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به این منطقه در ژوئن 2019 انجام شد، زمانی که رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ با مون جائه این رئیس جمهور وقت کره جنوبی و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در یک رویارویی سه جانبه تاریخی دیدار کرد.
ترامپ ابتدا در سال 2017 با هلیکوپتر از منطقه غیرنظامی بازدید کرد، اما این سفر به دلیل مه غلیظ لغو شد. خود بایدن به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا در اوت 2001 و سپس به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دسامبر 2013 از منطقه بازدید کرد. ناظران گفتند که بایدن در زمانی که در کره جنوبی است، همچنین می تواند از کمپ هامفریس، یک پایگاه نظامی گسترده ایالات متحده در پیونگ تاک، در 70 کیلومتری جنوب سئول، بازدید کند تا با نظامیان آمریکایی ملاقات کند
پس از سفر به کره بایدن برای شرکت در نشست چهارجانبه گفتگوی امنیتی (چهار جانبه) با رهبران دیگر کشورهای عضو: استرالیا، ژاپن و هند به ژاپن می رود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/834503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

عامل تحریم

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها