پیام ویژه

آخرين مطالب

گفت‌وگو با تنها زن اتوبوسران منطقه ترشیز

امیدوارم ذهنیت برخی از مردم نسبت به جایگاه زن در جامعه تغییر کند شهرداری تهران

امیدوارم ذهنیت برخی از مردم نسبت به جایگاه زن در جامعه تغییر کند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - زهرا جهان‌فرد تنها راننده زن ناوگان اتوبوس‌رانی جاده‌ای شهرستان خلیل‌آباد و حتی منطقه ترشیز است که از سال 95 فعالیت رسمی‌ خود را به‌ عنوان راننده اتوبوس آغاز کرده و تا امروز در کنار همسرش جاده‌های دور و نزدیک کشور را طی کرده است. او با سرسختی خود در برابر قضاوت‌های سطحی‌انگارانه برخی از مردم تلاش کرده حضورش را در جامعه روزبه‌روز جدی‌تر کند.

به گزارش شهر، زهرا جهان‌فرد اولین کسی است که در خانواده‌اش موفق شده گواهینامه پایه‌ یک بگیرد و خودرو سنگین براند؛ آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفت‌وگوی ما با این بانوی اتوبوسران است.
جهان‌فرد که در سال 1366 در شهرستان تربت‌ حیدریه متولد شده و تا مقطع دیپلم تحصیل کرده و در سال 1381 ازدواج کرده است و اکنون حاصل زندگی مشترکش 2 فرزند پسر و دختر بوده و هم‌اکنون ساکن روستای جابوز شهرستان خلیل‌آباد است.
وی عنوان کرد: من علاقه شدیدی به رانندگی داشتم؛ همین علاقه باعث شد از همسرم رانندگی را یاد بگیرم. او مرا همراهی می‌کرد تا به این مرحله رسیدم؛ در واقع مشوق من در گرفتن گواهینامه خانواده و همسرم بودند.
این راننده اتوبوس افزود: با علاقه و پشتکاری که داشتم تمرین‌هایم را به‌ خوبی انجام می‌دادم و از سختی کار خسته نمی‌شدم. آزمون آیین‌نامه‌ها را همان بار اول قبول شدم؛ آزمون تپه را پس از 2 بار و آزمون درون‌شهری را در همان مرحله اول قبول شدم.
جهان‌فرد تصریح کرد: از سال 1385 با خودروهای نیمه‌سنگین رانندگی می‌کردم. رانندگی با تریلی را از سال 1395 شروع کردم و از سال 1397 گواهینامه اتوبوس گرفتم و تاکنون با اتوبوس رانندگی می‌کنم.
وی بیان کرد: رانندگی خودرو زمانی برای فرد دشوار می‌شود که حمایتی از او صورت نگیرد؛ در گذشته مشکلاتی داشتیم به خصوص عدم اطمینان صاحبان ماشین و همچنین مسافرها که به‌ مرور این سختی‌ها با آگاهی بیشتر مردم کمتر شد.
جهان‌فرد گفت: مردم اوایل کارم هنوز نسبت به این مساله که یک زن راننده است، ذهنیت خوبی نداشتند و واکنش‌های بدی نشان می‌دادند. این واکنش مسافران اوایل من را آزار می‌داد. در حال حاضر هم وقتی شروع به رانندگی می‌کنم، مسافران دچار ترس می‌شوند و این ترس مسافران را گردنه‌ها و قسمت‌های صعب‌العبور جاده‌ها بیشتر حس می‌کنم ولی بعد از کمترین زمان برای آن‌ها عادی می‌شود؛ به طور کلی برخوردها متفاوت است.
این راننده اتوبوس افزود: عده‌ای که تحصیل‌ کرده و آگاه به مسائل روز هستند، خیلی محترمانه رفتار کرده و حتی مرا تشویق می‌کنند اما گاهی هم عده‌ای غر می‌زنند. البته من به این حرف‌ها هیچ اهمیتی نداده‌ام و اجازه نمی‌دهم این صحبت‌ها روی تصمیمم اثر گذارد چون معتقدم انسان چه مرد و چه زن باید همپای شرایط باشد و یقین دارم رفته‌رفته واکنش مردم بهتر می‌شود، به‌ خصوص از وقتی‌ که در فضای مجازی از فعالیت راننده‌های زن، عکس و فیلم منتشر می‌شود و موجب عادی شدن موضوع شده است.
وی اظهار کرد: فرزندانم من را همراهی می‌کنند و با سختی کارم کنار آمده‌اند، پسرم 16 سال سن دارد و دخترم 9 سال؛ دخترم هم علاقه شدیدی به رانندگی دارد؛ همان‌طور که من دوست داشتم، خودم زندگی را تجربه کنم و به چیزهایی که دوست دارم برسم. معتقدم دختر من هم باید به آنچه می‌خواهد برسد. قطعا محاسن، معایب و مشکلات کار را به او می‌گویم و اگر به وقتش این علاقه پایدار بود، اجازه خواهم داد این شغل را انتخاب کند.
جهان‌فرد ادامه داد: همسرم نیز راننده اتوبوس است؛ اوایل با هم کار می‌کردیم اما از امسال از خط ما جدا شد و در جاده کرج و تهران فعال است و خودم در جاده گرگان فعالیت می‌کنم.
وی که ترجیح می‌دهد برای آرامش بیشتر در شب رانندگی کند، گفت: من روی ماشین دیگری کار می‌کنم و با توجه به اینکه راننده وظیفه‌اش رانندگی است، تصمیم مسیر با صاحب ماشین است. صاحب ماشین این مسیر را انتخاب کرده و بنده با ایشان کار می‌کنم؛ هر چند رانندگی شبانه را هم خیلی دوست دارم. به نظرم شب جاده بسیار آرامش‌بخش و دوست‌داشتنی است و رانندگی در شب برایم خیلی راحت‌تر است.
وی ادامه داد: من چند سال است برای صاحب ماشین در خطوط حمل‌ و نقل کار می‌کنم و اگر مسئولان وام‌های کم‌بهره برای رانندگان خودروهای سنگین دارای مدرک پیش‌بینی کنند تا آن‌ها بتوانند برای خرید و یا شراکت در خرید خودرو سنگین اقدام کنند، می‌توانم مالک باشم تا در سایه زحمتی که در جاده‌ها می‌کشم، درآمد بهتری داشته باشم.
جهان‌فرد با اشاره به اینکه اگر راننده نمی‌شدم، علاقه داشتم معلم می‌شدم، افزود: در حال حاضر هم شرایط کاری من متفاوت است و به تعداد سرویس‌ها بستگی دارد. هفته‌ای 2 مرتبه به گرگان می‌روم و در زمان استراحت در خط تهران و کرج نیز رانندگی می‌کنم. هم‌چنین سفرهای متعددی به عراق داشته‌ام و دارای دفترچه ترانزیت هستم.
جهان‌فرد هر چند دوستان زیادی که راننده اتوبوس باشند، دارد ولی در دیار ترشیز نیستند و در جاده‌های اصفهان، رشت و خمین و دیگر جاده‌ها فعالیت دارند و حتی با رانندگان خانم در کشورهای سوئد و مسکو در ارتباط است.
وی اظهار کرد: تاکنون اتفاق ناگواری در جاده برایم نیفتاده است. تجربه رانندگی در برف را هم دارم و در گردنه‌های ایلام، خوش‌ییلاق و آهوان در زمستان و تابستان بارها و بارها رانندگی کرده‌ام. علاقه شدیدم به حرفه‌ام اجازه نمی‌دهد خسته شوم. البته یک شاگرد خوبی دارم که همیشه همراه و کمک‌حال من در جاده‌هاست.
جهان‌فرد که خود را فرد موفقی می‌داند، خاطرنشان کرد: از مسافرانی که مسافرت‌های مختلف داشته‌اند و به من اعتماد کرده‌اند، سپاسگزارم و امیدوارم ذهنیت مردم نسبت به جایگاه زن در جامعه عوض شود تا شاهد شکوفایی استعداد زنان در عرصه‌های مختلف باشیم زیرا سال‌ها زنان برخلاف جهت آب باید حرکت کنند تا ذهنیت‌هایی که نسبت به آن‌ها وجود دارد تغییر کند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/834533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه صمت: حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه‌ها 10 درصد کاهش می‌یابد

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

شبکه TON تلگرام امکان پرداخت با تتر را فراهم کرد

زرآباد زیرِ آب؛ مدیریت بحران کجاست؟

رایگان، بیت‌کوین استخراج کنید+جایزه (فرصت محدود)

شبکه بیت کوین چهارمین هاوینگ را تکمیل کرد

سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و متوسط به فقیر

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

برنامه ماشین‌حساب macOS 15 احتمالاً با قابلیت‌های جدید متحول می‌شود

سخنگوی شورای ائتلاف: شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات لیست 16 نفره می‌دهد/ تداوم وحدت با جبهه پایداری

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

بازگشت گشت ارشاد کار دولت است؛ وزارت کشور رأساً آن را اداره می‌کند

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

فعلا خبری از نسخه کنسولی Cities: Skylines 2 نخواهد‌ بود

نمایش دلقک

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

این بازی پس از 9 سال حتی از GTA V و Call of Duty هم محبوب‌تر شده است

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

تعمیر تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه با روش‌های نو

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

آثار منفی کاهش تولید پالایشگاه‌های نفت بر ارزش صادرات روسیه

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

درگذشت یار محمودها و پایداری

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

بامداد بی‌رمق

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت