پیام ویژه

آخرين مطالب

در گفت‌وگویی مطرح شد؛

واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت: گرانی مواد غذایی به وجود آمده و همه مردم توان خریدشان کاهش یافته است/ احتمال اینکه عده‌ای از مردم سهم سلامت را از سبد معیشت خود کنار بگذارند، بسیار است/ دولت باید قیمت خدمات سلامت را کاهش دهد فرهنگی و اجتماعی

واعظ مهدوی، رئیس انجمن اقتصاد سلامت: گرانی مواد غذایی به وجود آمده و همه مردم توان خریدشان کاهش یافته است/ احتمال اینکه عده‌ای از مردم سهم سلامت را از سبد معیشت خود کنار بگذارند، بسیار است/ دولت باید قیمت خدمات سلامت را کاهش دهد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - «محمدرضا واعظ مهدوی» رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران تأکید کرد: وزارت بهداشت و دولت باید این اهتمام را داشته باشند که قیمت هزینه‌های بهداشتی و درمانی برای مردم ارزان‌تر شود و با قیمت کمتری خدمات سلامت را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا هزینه‌ها آن‌ها کاهش پیدا کند. وظیفه دولت‌ها ارزان کردن خدمات برای مردم است و از سوی دیگر بیمه‌ها نیز باید به موقع مطالبات خود را پرداخت کنند و همچنین 10 درصد فرانشیز در بستری و 25 درصد فرانشیزی که مردم در حوزه سرپایی می‌پردازند، فشاری به مردم وارد نیاورد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، رئیس انجمن اقتصاد سلامت با اشاره به افزایش هزینه‌های درمانی مردم، خواستار ارزان‌سازی خدمات سلامت از سوی دولت شد.
«محمدرضا واعظ مهدوی» رئیس انجمن اقتصاد سلامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش هزینه‌های درمانی در کشور اظهار کرد: بر اساس قراردادی که بیمه‌شدگان با بیمه‌ها دارند، 90 درصد هزینه‌های درمانی و بیمارستانی در بخش دولتی باید توسط بیمه‌های پایه اعم از بیمه‌های تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، نیروهای مسلح و… پرداخت شده و بیماران تنها 10 درصد هزینه‌های بستری خود را بپردازند. البته در مورد هزینه‌های سرپایی این فرانشیز به حدود 25 درصد افزایش می‌کند و 75 درصد آن را بیمه بپردازد.
وظیفه دولت‌ها ارزان کردن خدمات سلامت برای مردم است
وی تأکید کرد: وزارت بهداشت و دولت باید این اهتمام را داشته باشند که قیمت هزینه‌های بهداشتی و درمانی برای مردم ارزان‌تر شود و با قیمت کمتری خدمات سلامت را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا هزینه‌ها آن‌ها کاهش پیدا کند. وظیفه دولت‌ها ارزان کردن خدمات برای مردم است و از سوی دیگر بیمه‌ها نیز باید به موقع مطالبات خود را پرداخت کنند و همچنین 10 درصد فرانشیز در بستری و 25 درصد فرانشیزی که مردم در حوزه سرپایی می‌پردازند، فشاری به مردم وارد نیاورد.
واعظ مهدوی ادامه داد: در سنوات گذشته به ویژه دولت دهم، میزان فرانشیز بیماران هم در بخش بستری و هم سرپایی بسیار زیاد و تا حدود 5 میلیون تومان رسید که این برای مردم بسیار سنگین و گران بود و عملا پروسه درمان برای بسیاری از مردم کمرشکن شد. دولت یازدهم با طرح تحول سلامت این پرداختی‌های نا به جا را اصلاح کرد. این طرح بسیار مهم و کاربردی بود تا هم مبلغی از طریق اصلاح یارانه‌ها و هم مبلغی از طریق مالیات بر ارزش افزوده برای بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند. همه اینها به سمت پیشگیری، بیمه همگانی و درمان سرازیر شد.
در فاصله سال‌های 92 تا 96 بسیاری از دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت رفع شد و دیگر کسی نگران هزینه‌های درمانی خود نبود. بیمه‌ها هزینه‌ها را پوشش کامل داده و ارائه خدمات بیمارستان‌ها نیز باکیفیت‌تر شد.
در فاصله سال‌های 79 تا 83 تقریبا کل جمعیت کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهد یادآور شد: تجارب گوناگونی در زمینه برنامه‌ریزی دولت‌ها برای کاهش هزینه‌های خدمات درمانی مردم وجود داشته که تجارب موفقی هم بوده است. در فاصله سال‌های 79 تا 83 تقریبا کل جمعیت کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و تقریبا فرد بستری فاقد بیمه وجود نداشت، چرا که در آن سال‌ها یک نوع بیمه با عنوان بیمه بستری شهری فعال شده بود و هزینه‌های فراوان توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شد. در سال 1384 هم برنامه بیمه روستاییان به تصویب مجلس رسید و دولت وقت آن را اجرا کرد و آن هم برای مردم بسیار مفید واقع شد.
در سال‌های 86 و 87 به بهانه استفاده ثروتمندان از خدمات رایگان، مسیر موفق سال‌های قبل‌ متوقف شد
واعظ مهدوی تأکید کرد: ما باید از تجارب موفق و منفی گذشته استفاده کنیم. اینکه در سال‌هایی ما توانسته‌ایم پوشش کامل بیمه را فراهم کنیم، اما با عدم استمرار سیاست پوشش همگانی مانند خروج تعداد زیادی از افراد بیمه شده از چتر بیمه در سال‌های 86 و 87 به بهانه استفاده از افراد ثروتمند از خدمات رایگان، مسیر موفق سال‌های قبل‌تر متوقف شد. این بهانه غلطی بود، افراد ثروتمند کمتر از بیمارستان‌های دولتی که در آن‌ها پوشش بیمه‌ای وجود دارد، استفاد می‌کنند اگر هم استفاده کنند حق‌شان است، چرا که مالیات آن را می‌پردازند. ما بیمه همگانی را تعریف کرده و در آن افراد ثروتمند مستثنی نشده‌اند. با خروج تعداد زیادی از افراد، پوشش بیمه‌ای دوباره کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه‌های درمان بالا رفت، به گونه‌ای که در سال‌های 90 تا 91 بخش زیادی از مردم نتوانستند از خدمات درمانی استفاده کنند، چرا که حداقل می‌بایست 40 درصد هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کنند.
در سال‌های 90 تا 91 بخش زیادی از مردم نتوانستند از خدمات درمانی استفاده کنند، چرا که حداقل می‌بایست 40 درصد هزینه‌ها را از جیب خود پرداخت کنند.

پیام ویژه

در سال‌های 97، 98و 99 دوباره سیاست‌ها تغییر پیدا کرد و خیلی‌ها از پوشش بیمه خارج شدند
وی افزود: در سال‌های 97، 98و 99 سیاست‌ها تغییر پیدا کرده و بیمه‌ها به بهانه صرفه‌جویی آزمون وسع و عدم پوشش افراد دهک بالا و پوشش افراد دهک پایین را مطرح می‌کنند و بازهم به این بهانه افراد ثروتمند از خدمات بیمه استفاده نمی‌کنند و تعداد زیادی را حذف کردند. الان دوباره دولت به این فکر افتاده تا افراد فاقد بیمه را بیمه کنند، البته این سیاست خوبی است که دولت اتخاذ کرده است. بسیاری از افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند از گروه‌های کم درآمد، فاقد شناسنامه، اتباع خارجی ساکن ایران و... هستند.
دولت قیمت خدمات سلامت را کاهش دهد
وی در ادامه با اشاره به افزایش هزینه‌ها در پی حذف ارز ترجیحی و گران شدن کالاها و خدمات اظهار کرد: در این راستا بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها واحدهای اقتصادی بوده و باید هزینه درآمدهای آن‌ها با هم تراز شود. وقتی هزینه کیت، دارو، تمام تجهیزات پزشکی و هزینه‌های جاری این اماکن افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا این افزایش هزینه روی مردم سرشکن می‌شوند، چرا که بیمه‌ها این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و خارج از صورت حساب آن‌ها قرار می‌گیرد، لذا پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نیز موجب ایجاد هزینه‌های کمرشکن می‌شود و مردم را تحت فشار قرار می‌دهد و گروه‌های اجتماعی که به این دلیل زیر خط فقر می‌روند افزایش پیدا می‌کنند و در نتیجه منجر به رشد نارضایتی و سایر مشکلات اجتماعی می‌شود.
تجهیزات پزشکی باید با قیمت ارزانتر در اختیار مراکز ارائه‌کننده خدمات سلامت گذاشته شود
این کارشناس اقتصاد سلامت یادآور شد: توصیه ما به دولت این است که سعی کنند، قیمت خدمات سلامت را کاهش دهند. البته این با دستور محقق نمی‌شود، چرا که مواد اولیه، تجهیزات پزشکی و… را باید با قیمت ارزانتر در اختیار مراکز و واحدهای ارائه کننده خدمات سلامت بگذارند. به طور مثال نه تنها باید ارز 4 هزار و 200 تومانی را برای تجهیزات پزشکی بیمارستانی حذف نکنند، بلکه حتی باید باید آن را 2 هزار تومان در اختیار بیمارستان‌ها بگذارند تا اگر بیمارستانی تجهیزاتش خراب می‌شود، بتواند تجهیزات جدید را جایگزین کند یا همان را تعمیر کند.دولت هم خود بر تمام پروسه خرید و کاربرد آن نظارت کند و در قبال آن خدمات تمام شده را برای بیمار، ارزان طلب کند.
الان در شرایطی هستیم که از یک طرف قیمت‌ها به صورت مرتب افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر، اعتبارات بیمه‌ها کفایت لازم را نداشته و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: وقتی خدمات تمام شده سلامت ارزان تمام شود بیمه هم پول کمتری می‌دهد و در نتیجه منابع آن دچار خلل و کسری نشده و می‌تواند مطالبات پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و… را به موقع پرداخت کند و ارائه دهندگان خدمت دچار زحمت و محنت نشوند.
واعظ مهدوی ادامه داد: الان در شرایطی هستیم که از یک طرف قیمت‌ها به صورت مرتب افزایش پیدا می‌کند و از طرف دیگر، اعتبارات بیمه‌ها کفایت لازم را نداشته و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است و صورت حساب‌های آن‌ها بسیار دیر و گاهی 5 تا 9 ماه با تأخیر به ارائه دهندگان خدمات سلامت پرداخت می‌شود در این شرایط خدمات دهندگان نظام سلامت نیز انگیزه‌ای برای ادامه ارائه خدمات ندارند.
وی تأکید کرد: اگر دولت بخواهد در مسابقه گرانی شرکت کند و به صورت مداوم بخواهد قیمت‌ها را افزایش دهد و یا یکسان‌سازی کند؛ در این شرایط قیمت خدمات بهداشتی درمانی، دارو، تجهیزات پزشکی و تعرفه بیمارستانی افزایش پیدا می‌کند و فشار تورم بر دوش گروه‌های مستضعف، کارگر، کارمندان، معلمان، بازنشستگان و سایر گروه‌های دستمزدبگیر وارد شده و در نتیجه موجب آسیب به نیروی کار می‌شود و به شکل ناعادلانه‌ای این گروه‌ها باید هزینه این تورم را از جیب خود به نفع ثروتمندان پرداخت کنند.
رئیس انجمن اقتصاد سلامت با بیان اینکه اساس خدمت دولت، ارزان کردن خدمات و کالا برای مردم است، گفت: جراحی اقتصادی مبارزه با رانت و رانتخواران، حمایت از تولید و ارزان‌کردن خدمات بهداشتی و درمانی و گسترش دسترسی‌ها به آموزش و سلامت است.

پیام ویژه

تورم در حوزه سلامت چقدر است؟
واعظ مهدوی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه متغیر بودن قیمت‌ها و بی‌ثباتی تصمیمات، امکان محاسبه تورم در بخش‌های مختلف وجود ندارد، گفت: تنها شاخص‌های موجود تورم نقطه‌ای سالیانه بوده که مرکز آمار آن را اعلام کرده است. در عین حال گزارش‌هایی که از تورم ماهیانه وجود دارد نیز نگران کننده است.
تورم هزینه‌های بهداشتی و درمانی نیز همیشه حدود 40 درصد بیشتر از تورم عمومی است و افزایش هزینه‌های این حوزه همیشه بیشتر از افزایش هزینه‌های کالاها و خدمات عمومی بوده است.
وی همچنین در رابطه با تورم سلامت در کشور نیز گفت: تورم هزینه‌های بهداشتی و درمانی نیز همیشه حدود 40 درصد بیشتر از تورم عمومی است و افزایش هزینه‌های این حوزه همیشه بیشتر از افزایش هزینه‌های کالاها و خدمات عمومی بوده است و با توجه به اینکه بیمه‌ها نیز مطالبات خود را پرداخت نمی‌کنند و خدمات سلامت برای مردم بسیار گران تمام می‌شود، لذا احتمال اینکه عده‌ای از مردم سهم سلامت را از سبد معیشت خود کنار بگذارند، بسیار است.
واعظ مهدوی تأکید کرد: در شرایطی که تورم وجود دارد، گرانی مواد غذایی به وجود آمده است و همه مردم توان خریدشان کاهش یافته است، از همین رو دولت باید قیمت خدمات سلامت را کاهش دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/843182/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرژانتین فقیرتر شد

رندرهای جدید سری پیکسل 9 گوگل افشا شد

برگزاری محفل انس با قرآن ویژه دهه سوم ماه مبارک رمضان در کیش

قاتل فراری به دام افتاد

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد

احیای قدر در جزیره/ مراسم دعا و مناجات شب‌های قدر کیش با سخنرانی حجت‌الاسلام سرلک و مناجات حاج سیدمهدی میرداماد برگزار می‌شود

ثبات مدیریتی؛ خبر خوش عبدالملکی به کیشوندان

انفجار منزل مسکونی حادثه آفرید

بتل پس فصل اول Suicide Squad محتوای جذابی ارائه می‌دهد

رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا

تلاش شبانه‌روزی برای تسهیل خروج بیش از دو هزار و پانصد خودروی گردشگران از حزیره کیش

تاکید سازمان منطقه آزاد کیش بر اهمیت استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش

حالِ خوب مردم با دیدن دریاچه پُر آب ارومیه

چگونه سیاست درهای باز اقتصاد امارات، به بازار املاک این کشور رونق بخشید؟

گوشی های جدید سامسونگ به بازار ایران رسیدند!

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب سال جدید در مسابقات پارا المپیک پاریس شرکت می‌کنند

جزئیات سقوط سنگ در جاده کندوان

بازدهی بورس در هفته دوم فروردین 1403

در سال جدید می‌توان انتظار صلح میان روسیه و اوکراین را داشت؟

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی است؛ رئیس نخواهد شد

آخرین وضعیت تردد در همه محورهای کشور

چهره‌ها/ عکس خانوادگی مه‌لقا باقری برای عید نوروز

چهره‌ها/ استوری طوفانی زینب موسوی علیه الناز شاکردوست

مصرف حدود 127میلیون لیتر بنزین در هشتمین روز بهار

ایران با ترامپ کنار می‌آید، اگر...

دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یک سال

انتقادات امام جمعه شیراز نسبت به بی حرمتی برخی مسافران در مساجد

آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان

فصل سوم کال آو دیوتی: مدرن وارفر 3 رونمایی شد

توضیحات پلیس در خصوص تصادف دلخراش امروز که جان 9 نفر را گرفت

تورم کدام استان بیشتر است؟

تصویب ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت؛ حداکثر پرداختی 70 میلیون تومان شد

آپدیت اندروید 15 شاید یک دردسر بزرگ برای برنامه های ایرانی باشد!

سازمان انرژی اتمی: هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در ارس مشاهده نشده است

ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از 600 دلار

حراج بهاره پلی استیشن با تخفیف‌های بی‌سابقه آغاز شد

صادرات حدود 52 میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش 15 میلیارد دلار

پیکر شهید «بهروز واحدی» جمعه در کرج تشییع و تدفین می‌شود

مادر شهیدان خانمحمدی در جوار گلزار شهدای وادی‌رحمت تبریز آرام گرفت

برگزاری اولین ملاقات عمومی با جامعه ایثارگری در بنیاد مازندران

درماندگی مسافران شرکت هواپیمایی ایران ایر در فرودگاه استانبول

لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است

واکنش فرزند علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: 1403 سال خیلی سختی است/ رأی ندادن خاتمی یک علامت است/ حتما حرف‌هایی هست که بعد از 4 سال مطرح کنم /مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد

طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است

شهردار تهران: زباله‌گردی و کودکان کار امسال ساماندهی می‌شوند

استودیوی Don’t Nod چهار بازی معرفی نشده در دست توسعه دارد

بهترین مارک یخچال چیست؟ راهنمای خرید یخچال برای نوعروسان و خانم های خانه دار

5 تغییر کابینه رئیسی در سال 1402؛ چه کسانی از دولت جدا شدند؟