پیام ویژه

آخرين مطالب

چرا جنگ اوکراین آغازی بر «جنگ سرد جدید» نیست؟ بين الملل

چرا جنگ اوکراین آغازی بر «جنگ سرد جدید» نیست؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جنگ در اوکراین، علاوه بر خسارات ویرانگری که به اوکراین وارد کرده، پای قدرت‌های جهانی را نیز به این منازعه باز کرده است. تحلیل گران غربی، مداخله غیرمستقیم ایالات متحده و ائتلاف ناتو در این جنگ و حمایت گسترده آن‌ها از کی‌یف را در چارچوب استراتژی «رقابت ابرقدرت‌ها» تحلیل کرده و از آغاز یک «جنگ سرد جدید» خبر می‌دهند.
جوزف نای، نظریه‌پرداز و استاد روابط بین‌‌الملل دانشگاه هاروارد و رئیس سابق شورای اطلاعات ملی و واضع نظریه «قدرت نرم» با انتشار یادداشتی در نشریه نشنال اینترست با عنوان «جنگ در اوکراین محدودیت‌های «رقابت ابرقدرت‌ها» را آشکار کرد» ضمن برشمردن نواقص نظریه «رقابت ابرقدرت‌ها» استدلال کرده که با توجه به آمیختگی چین در اقتصاد جهانی سخن گفتن از آغاز یک «جنگ سرد جدید» دور از ذهن می‌نماید و استراتژی درست مستلزم همکاری ایالات متحده با چین است که هم‌زمان به عنوان رقبای استراتژیک رقابت کنند.
چالش‌های آینده
انتخاب‌های استراتژیکی که پس از پایان جنگ در اوکراین با آن روبرو خواهیم شد به زمان پایان و چگونگی پایان این جنگ بستگی دارد. با این وجود، می‌توان چالش‌های عمده برای منافع و ارزش‌های آمریکا و اینکه چگونه از این جنگ متاثر شده‌ را برآورد کرد.
 حداقل در سه موضوع پای منافع حیاتی ایالات متحده در میان است: روابط قدرت‌های بزرگ با چین و روسیه، تهدیدات فراملی مانند تغییرات آب‌وهوایی و بیماری‌های همه‌گیر، و حفظ نظم مبتنی بر قواعد که در راستای منافع امریکاست. پیش‌بینی‌ها در مورد آینده اغلب با رویدادهای غیرقابل پیش‌بینی تضعیف می‌شوند، اما با این وجود، وقتی سیاست‌گذاران در جستجوی امر ناشناخته هستند، داشتن یک دیدگاه کلی به یاری سیاست‌گذاری می‌آید.
برادر بزرگ‌تر و سودای غلبه باد شرقی
از سال 2017، استراتژی امنیت ملی آمریکا بر رقابت ابرقدرت‌ها با چین و روسیه متمرکز شده است. در ماه‌های قبل از جنگ، این دو کشور به عنوان محور اقتدارگرایان جهان، متعهد به دوستی مادام‌العمر با یکدیگر شدند و شی جین‌پینگ اعلام کرد که باد شرقی بر غرب غلبه دارد.
این شعار پس از تهاجم ویرانگر ولادیمیر پوتین -که موجب تقویت جناح غرب شد- کم‌تر قانع‌کننده به نظر می‌رسد. ناتو دیگر درگیر «مرگ مغزی» (به قول قبلی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه) به نظر نمی‌آید و روسیه با اقتصادی کوچک به اندازه یک دهم چین و شهرت نظامی تضعیف شده، اکنون به طور فزاینده‌ای شبیه شریک کوچک‌تر به نظر می‌رسد. اندیشیدن به چگونگی ادغام مجدد روسیه پس از جنگ در نظام بین المللی چالش مهمی برای سیاست خارجی خواهد بود.
دو مشکل استراتژی رقابت ابرقدرت‌ها
حتی قبل از جنگ، استراتژی رقابت ابرقدرت‌های آمریکا دو مشکل داشت. اول، این کشور دو شکل بسیار متفاوت از دولت‌ها را در کنار هم قرار داد – قدرتی رو به زوال و قدرتی در حال ظهور. همانطور که جهان متأسفانه در سال 1914 و دوباره امسال کشف کرد، یک قدرت رو به زوال اغلب حاضر به ریسک بیش‌تری است. روسیه‌ در حال اضمحلال جمعیتی و اقتصادی است، اما منابع عظیمی را در شکل‌ها و جاهای مختلف در نقش خراب‌کار حفظ کرده است -از سلاح‌های هسته‌ای و سایبری گرفته تا خاورمیانه و یا تهدید همسایگان خود. ایالات متحده با استراتژی روسیه خود عملا در حال قرار دادن این کشور در آغوش چین برای همیشه است.
مشکل دوم در راهبردی که صرفاً بر رقابت ابرقدرت‌ها تمرکز می‌کند، توجه ناکافی به نوع جدیدی از تهدید علیه منافع همگانی است که از جهانی شدن اکولوژیک ناشی می‌شود. تغییرات آب‌وهوایی جهانی تریلیون‌ها دلار هزینه در بر خواهد داشت و می‌تواند خسارت‌هایی در مقیاس جنگ ایجاد کند. همه‌گیری کووید-19 تاکنون یک میلیون آمریکایی را کشته است -بیش از مجموع جنگ‌های این کشور از زمان جنگ داخلی.
توهم «جنگ سرد جدید»
برخی از سیاست‌مداران وضعیت کنونی را «جنگ سرد جدید» نامیده و بر سیاست انزوا و مهار تاکید می‌کنند. اما این استعاره تاریخی آدرس غلطی را در مورد چالش راهبردی که آمریکا با آن روبروست نشان می‌دهد. در جنگ سرد واقعی، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی تجارت دوجانبه یا تماس اجتماعی کمی داشتند و سیاست مهار منطقی بود.
با این حال، امروز چین بزرگ‌ترین شریک تجاری برای کشورهای بیش‌تری نسبت به ایالات متحده است و تلاش برای محدود کردن تجارت با چین بسیار پرهزینه خواهد بود و هزینه‌های واقعی تحریم‌های کنونی علیه روسیه برای اقتصاد جهانی در مقایسه با جدا شدن از چین به چشم نخواهد آمد.
رقابت استراتژیک مدیریت شده
علاوه بر این، حتی اگر اختلال در جهانی‌سازی اقتصادی ممکن یا مطلوب باشد، نمی‌توانیم وابستگی متقابل اکولوژیکی را که نه از سیاست بلکه از قوانین زیست‌شناسی و فیزیک پیروی می‌کند، جدا کنیم. این حقایق با جنگ در اوکراین تغییر نکرده است. استراتژی درست مستلزم همکاری ایالات متحده با چین است که هم‌زمان به عنوان رقبای استراتژیک رقابت کنند. طبق دیدگاه کوین راد، نخست‌وزیر سابق استرالیا، هدف رقابت ابرقدرت‌ها با چین پیروزی کامل بر یک تهدید وجودی نیست، بلکه «رقابت استراتژیک مدیریت شده» است.
چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و برخی تحلیل‌گران معتقدند تولید ناخالص داخلی آن (بر اساس نرخ ارز بازار) ممکن است در دهه 2030 از تولید ناخالص داخلی آمریکا پیشی بگیرد. اما چین با دسته‌ای از مشکلات اقتصادی، جمعیتی و سیاسی مواجه است. نرخ رشد آن در حال کند شدن است، بهره‌وری در کل پایین است، نیروی کارش در سال 2015 به اوج خود رسید و متحدان سیاسی کمی دارد. حتی با وجود روسیه، تنها یک پنجم اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهد، در حالی که ایالات متحده، ژاپن و اروپا نیمی از اقتصاد جهان را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، حتی اگر جنگ اوکراین روسیه را تا دوران پس از پوتین به چین پیوند دهد، دموکراسی‌های غربی ظرفیت سازماندهی نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را خواهند داشت که بتواند بر رفتار چین تأثیر بگذارد. حفظ این اتحادها احتمالا در مرکز استراتژی آمریکا پس از اوکراین باقی می‌ماند.
جنگ اوکراین و به هم خوردن تعادل قدرت نرم و سخت
ایالات متحده به ثبات و نظم علاقه‌مند است. وقتی از نظم بین‌المللی صحبت می‌کنیم، اغلب به دو چیز اشاره می‌کنیم: توزیع یا توازن قدرت اساسی، و مجموعه هنجارها و رویه‌هایی که بر روابط بین دولت‌ها تأثیر می‌گذارند. جنگ اوکراین با کاهش قدرت سخت و نرم روسیه و قدرت نرم چین، تعادل را کمی در جهت آمریکا تغییر داده است.
در مورد نظم هنجاری، تهاجم روسیه به قواعدی که پس از سال 1945 در منشور سازمان ملل متحد تصریح شده بود، لطمه زد، اما اکثر کشورهای عضو به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی علاقه دارند. باید دید چقدر به هنجارهای رژیم منع اشاعه که از سال 1968 سرعت گسترش سلاح های هسته ای را کند کرده، آسیب وارد شده است.
به طور خلاصه، شرایط برای یک سیاست خارجی موفق پس از پایان جنگ اوکراین امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما تاریخ همیشه شگفتی‌های خود را دارد. دسته‌ای از رویدادها می‌توانند به سرعت این شرایط مساعد را از بین ببرند: برای مثال، شکست ناامیدانه پوتین باعث سوق دادن او از هشدار هسته‌ای به یک حمله تاکتیکی سوق داده شود. یا تهاجم به تایوان که منجر به شکاف عظیم در اقتصاد جهانی می‌شود. یا شکاف‌های داخلی آمریکا که قدرت نرم این کشور را تضعیف می‌کند و واشنگتن را از بازی با ورق‌هایی که اشتباه محاسباتی عظیم پوتین در اختیارش گذاشته، محروم کند. آینده همیشه نامشخص است، اما زمان برنامه‌ریزی از قبل اکنون است.
ترجمه صادق ماجدی

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/843230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست