پیام ویژه

آخرين مطالب

جدیدترین تحولات جنگ اوکراین؛

سوریه روابط خود را با اوکراین قطع کرد/ اروپا برای روزهای سرد سخت آماده می شود بين الملل

سوریه روابط خود را با اوکراین قطع کرد/ اروپا برای روزهای سرد سخت آماده می شود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سوریه این کار را بر اساس اصل مقابله به مثل و در پاسخ به تصمیم دولت اوکراین در این زمینه انجام داده است.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت که دمشق تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با اوکراین گرفته است.
این منبع افزود که سوریه این کار را بر اساس اصل مقابله به مثل و در پاسخ به تصمیم دولت اوکراین در این زمینه انجام داده است.
این منبع تأکید کرد که جمهوری عربی سوریه این را یادآوری می کند که دولت اوکراین در عمل روابط خود با سوریه را از سال 2018 و زمانی قطع کرد که حاضر نشد اقامت دیپلمات های سوریه در سفارت سوریه در کی یف را تمدید کند امری که ادامه ماموریت شان در اوکراین را غیرممکن کرد.
این منبع سوری افزود که در آن زمان فعالیت سفارت سوریه در کی یف در نتیجه موضع گیری های کینه توزانه دولت اوکراین و تبعیت کورکورانه از سیاست های آمریکا و غرب در قبال سوریه و جهان، به تعلیق در آمد. 
در ماه ژوئن گذشته دولت اوکراین در واکنش به اقدام دمشق در به رسمیت شناختن جمهوری های دونتسک و لوهانسک روابط دیپلماتیک خود با سوریه را قطع کرد و در حد روابط کنسولگری آن را کاهش داد.
وزارت خارجه اوکراین همچنین تحریم تجاری سوریه و اعمال تحریم ها را نیز اعلام کرد.
دیگر تحولات
درخواست کی‌یف از غرب: تسلیحات نوین خود را در اوکراین آزمایش کنید
«الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین از کشورهای غربی خواست تا تسلیحات نوین و پیشرفته خود را در اوکراین آزمایش کنند.
«کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان از ناتوانی این کشور برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین خبر داد.
در حالی که جنگ در اوکراین پنجمین ماه خود را سپری می‌کند آمریکا و کشورهای اروپایی با کمبود تسلیحات مواجه شده‌اند و این موضوع بر توانایی غرب برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین در جنگ با روسیه تاثیر گذاشته است.
غرب در طول 20 سال گذشته بخش عمده‌ای از بودجه و تسلیحات نظامی خود را برای جنگ در خاورمیانه اختصاص داده و از آمادگی برای جنگ‌هایی که به تانک‌ها و توپخانه‌های سنگین احتیاج دارند همانند نبردی که در اوکراین در جریان بوده، غافل مانده است.
بحران انرژی اروپا
موضوع خط لوله «نورد استریم یک» از جمله مباحثی است که در چند هفته اخیر بحران انرژی اروپا را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.
طبق برنامه تعمیر و نگهداری این خط لوله که از ده روز پیش آغاز شده، قرار بود روز پنج شنبه به پایان برسد، اما شواهد حاکی از عدم اتصال مجدد این خط لوله به شبکه انرژی اروپا در روزهای آتی است.
یکی از توربین‌های این خط لوله که برای تعمیر به کانادا ارسال شده بود در چند هفته اخیر خبر ساز شد. در سایه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، بازگشت این توربین به محل کاربری‌اش و تحویل یا عدم تحویل آن به شرکت گازپروم روسیه موجب گمانه‌زنی‌های نگران کننده‌ای شده بود و حالا با اعلام دولت آلمان مبنی بر دریافت نامه‌ای از شرکت گازپروم با مضمون احتمال اختلال در انتقال گاز این نگرانی‌ها دو چندان شده است.
دولت کانادا هفته گذشته از ارسال این توربین گازی که کمپروسرهای خط لوله نورد استریم را به حرکت در می‌آورد خبر داد. خط لوله‌ای که نه تنها برای صنایع و مصرف شهروندان آلمان بلکه برای نقاط بسیاری از اروپا حیاتی است.
کش‌مکش‌های گازپروم و شرکت زیمنس و دلایل مطرح شده از سوی این شرکت برای تاخیر احتمالی از بازگشت این خط لوله به شبکه از سوی مقامات آلمانی مردود خوانده شده اما این شرکت روسی ادعا می‌کند که مشکلات فنی و تاخیر پیش آمده موجب کاهش و تاخیر انتقال گاز به آلمان شده و خواهد شد.
در رابطه با این موضوع و توربین پر سر و صدا که به دلایل امنیتی مسیر انتقال آن از کانادا مشخص نیست، تاثیرات شگرف تاخیر در بازگشت این خط لوله به شبکه تامین انرژی اروپا و احتمال توقف کامل این شاهرگ مهم انرژی اروپا، یورونیوز سوالاتی را با تیم مک‌فای سخنگوی کمیسیون اروپا در بخش انرژی مطرح کرد. 
وی درباره اختلاف‌ها بر سر انتقال توربین از کانادا می‌گوید: «کمیسیون اروپا از تصمیم دولت کانادا در رابطه با بازگرداندن این توربین به آلمان بعد از انجام تعمیرات حمایت کامل‌ می‌کند. با عودت دادن این قطعه یکی از بهانه‌های روسیه برای کاهش میزان انتقال گاز از طریق این خط لوله کاهش می‌یابد. کمیسیون با کانادا، آلمان و شرکت زیمنس در این رابطه در تماس بوده است تا در جریان روند کامل این موضوع باشد.»
سخنگوی کمیسیون با اشاره به اینکه تحریم‌های اروپا شامل قطعات و خدمات و تکنولوژِی انتقال گازروسیه نمی‌شود، افزود: «من رابطه‌ای بین موضوع توربین و اعلام گازپروم به طرف آلمانی در رابطه با کاهش و یا تاخیر در انتقال گاز نمی‌بینم. ما بیانیه‌ای رسمی از گازپروم دریافت نکرده‌ایم. ما از این نکته آگاه هستیم که گازپروم به برخی از مشتریانش در رابطه با کاهش انتقال و اختلال خبر داده است اما بیانیه‌ای رسمی و کلی صادر نشده است و ما چنین خبری دریافت نکرده‌ایم. موضوع روشن این است که ما مشغول آماده‌سازی‌های لازم برای زمستان آینده هستیم. ما روی تمام سناریو‌های احتمالی کار می‌کنیم. این وظیفه و مسئولیت ماست که از آمادگی کامل برای هر احتمالی که در زمستان آینده اتحادیه را به چالش بکشد برخوردار باشیم. در هفته پیش رو ما رسما در این رابطه اطلاع رسانی خواهیم کرد.»
در ادامه آقای مک‌فای در رابطه با اظهارات یکی از مقامات کمیسیون اروپا در رابطه با امکان عدم بازگشت خط لوله نورد استریم یک گفت: «همانطور که اشاره کردم ما برای تمام احتمالات پیش‌رو آماده می‌شویم و یکی از این سناریوها عدم بازگشت خط لوله نورد استریم یک به شبکه است و ما در حال آماده سازی برنامه‌های لازم و جایگزین‌های ممکن در صورت بروز این اختلال هستیم. برای ما آسان نیست که رفتار گازپروم را پیش‌بینی کنیم. ما در حال حاضر 12 کشور یا بهتر بگویم 12 شرکت داریم که به طور روزانه اختلال در شبکه انتقال را تجریه کرده‌اند، در برخی موارد کاهش انتقال و در برخی توقف کامل برای مدتی.»
سخنگوی کمیسیون اروپا در بخش انرژی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «پیش‌بینی اینکه فردا گازپزوم چه خواهد کرد برای ما و شما تا فردا معما خواهد ماند. موضوع مهم این است که وقتی ما برای برنامه جایگزین و آماده سازی، سناریو پردازی می‌کنیم بدترین شرایط ممکن را در نظر می‌گیریم.»
تمام مقامات اتحادیه این مهم را تکرار کرده‌اند؛ بدترین سناریوی ممکن قطعی کامل گاز روسیه است. از همین رو ما خود را برای این سناریو آماده می‌کنیم. شانس بازگشت این خط لوله به شبکه پنجاه درصد است و ما چه برای این سناریو و چه قطعی کامل آماده سازی می‌کنیم.»
فن درلاین: واردات گاز از آذربایجان را طی چند سال دو برابر می‌کنیم
اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه پس از دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان در باکو اعلام کرد که واردات گاز از این کشور «طی چند سال» دو برابر خواهد شد.
مقامات اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دنبال کاهش سهم گاز وارداتی از روسیه در مصرف انرژی خود هستند.
این در حالی است که نگرانی‌هایی نیز در زمینه ادامه صادرات گاز از طریق خط لوله «نورد استریم 1» پدید آمده است. انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق «نورد استریم 1» از هفته گذشته برای تعمیرات سالانه متوقف شده است. 
این تعمیرات که برای نگهداری از «نورد استریم 1» انجام می‌شود تا چند روز دیگر ادامه خواهد یافت. با این حال وزارت خارجه روسیه تهدید کرده است که آینده این خط لوله انتقال گاز به وضعیت تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو گره خورده است. 
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در باکو گفت: «واردات گاز از جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپا را دو برابر خواهیم کرد. با این یادداشت تفاهم در واقع ما متعهد به توسعه مسیر انتقال گاز جنوبی می‌شویم. این مسیر همین حالا هم با انتقال سالانه هشت میلیارد متر مکعب گاز راه مهمی برای انتقال گاز به اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. این ظرفیت را طی چند سال به 20 میلیارد افزایش خواهیم داد.»
اورزولا فن درلاین افزود که جمهوری آذربایجان «شریک حیاتی» اتحادیه اروپا برای تامین گاز خواهد بود. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان هفته گذشته گفته بود که «سند مهمی» در زمینه تامین انرژی با اتحادیه اروپا به امضاء خواهد رسید. 
مسیر انتقال گاز جنوبی از سه خط لوله جنوبی قفقاز، ترانس-آناتولین و ترانس آدریاتیک تشکیل شده است.
اتحادیه اروپا سال گذشته 155 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کرده بود. این رقم معادل 40 درصد از گاز مصرفی در این اتحادیه بود.
پیشنهاد کمیسیون اروپا به کشورهای عضو اتحادیه: مقداری از پول بانک‌های روسیه را آزاد کنید
کمیسیون اروپا به کشورهای عضو اتحادیه پیشنهاد داده که «مقداری از وجوه» بانک‌های روسیه را که به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا مسدود شده‌، آزاد کند.
خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه مدعی شد که سند این پیشنهاد کمیسیون اروپا از سوی این خبرگزاری رویت شده که هدف از ارائه آن تلاش برای فراهم کردن شرایط از سرگیری تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی به ویژه گندم است.
یک دیپلمات اروپایی نیز که نخواست نامش فاش شود به این خبرگزاری گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا «می‌خواهند کاملا روشن کنند که هیچ تحریمی مانع انتقال غلات به خارج از روسیه یا اوکراین نمی‌شود.»
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو نیز اخیرا هشدار داده بود که با توجه به نامشخص بودن شدت و مدت جنگ، اختلال در فعالیت‌های کشاورزی و صادرات روسیه و اوکراین به عنوان دو صادرکننده عمده کالاهای اساسی، احتمال تشدید ناامنی غذایی در سطح جهان تشدید می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/845258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور