پیام ویژه

آخرين مطالب

گرفتار شدن ترکیه در یک مخصمه جدی در عراق بين الملل

گرفتار شدن ترکیه در یک مخصمه جدی در عراق
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - حمله بعدازظهر روز چهارشنبه ترکیه به شمال عراق، واکنش شدید احزاب و گروه‌های عراقی را به همراه داشت.

به گزارش جماران ، حمله ترکیه به یک منطقه گردشگری در اقلیم کردستان عراق و کشته و زخمی شدن ده ها غیرنظامی واکنش های تند عراقی ها و حتی واکنش آمریکا را برانگیخت.
گروه های مختلف سیاسی عراقی ضمن آن که به شدت این تجاوز را محکوم کردند خواستار واکنش شدند بغداد به این اقدام ترکیه شدند.
در پی واکنش های گسترده به این حمله، هر چند ترکیه تلاش کرده است که این حمله را به حزب کارگران کردستان( پ.ک.ک )نسبت دهد اما بعید به نظر برسد که بتواند خود را تبرئه کند.
برخی منابع امنیتی ترکیه روز چهارشنبه گفتند که این حمله توسط افراد مسلح پ.ک.ک صورت گرفته است.
این منابع افزودند که پ.ک.ک در نتیجه عملیات نظامی ترکیه در مرحله فروپاشی قرار گرفته است به همین دلیل دنبال یک برون رفت از بن بست دشواری است که در آن گرفتار شده است و این کار را به شیوه های غیراخلاقی مانند دروغ ها و گمراه کردن ها انجام می دهد.
واکنش ها
«ژینین پلاسخارت» رئیس نمایندگی سازمان ملل در عراق امروز پنحشنبه در دیدار با «حیدر العبادی» رئیس ائتلاف«نصر» در پارلمان، حمله توپخانه ای ترکیه به استان دهوک عراق را محکوم کرد.
فواد حسین وزیر امور خارجه عراق امروز پنجشنبه جزئیات جدیدی از بمباران روز گذشته استان دهوک توسط ترکیه فاش کرد.
وزیرخارجه عراق در گفت و گو با رسانه های عراقی گفت: ما همراه سران نظامی، مقامات اقلیم کردستان، نمایندگان پارلمان عراق به محل بمباران رفتیم، یک تراژدی بود.
وی افزود: در جریان این بمباران در محلی که 500 تا 600 گردشگر از بغداد و جنوب عراق حضور داشتند رخ داده است، 9 نفر شهید و 31 نفر دیگر زخمی شدند.
حسین با اشاره به اینکه «اگر مشکلی بین دولت ترکیه و پ‌ک‌ک وجود دارد، مشکل نباید به داخل عراق سرایت کند»، گفت: «کارشناسان نظامی عراق ثابت کرده‌اند که این حمله از سوی ترکیه بوده است».
عراق روز چهارشنبه تصمیم گرفت از ترکیه به شورای امنیت شکایت کند، به گفته تلویزیون دولتی، مصطفی الکاظمی نخست وزیر نیز دستور داد تا پرونده جامعی از تخلفات جاری ترکیه تهیه و به شورای امنیت ارائه شود.
رهبر جریان صدر در واکنش به حمله ترکیه به شمال عراق گفت ترکیه با این گمان که عراق تنها واکنش ضعیفی از خود نشان خواهد داد، وقاحتش را بیشتر کرده است.
حمله بعدازظهر امروز (چهارشنبه) ترکیه به شمال عراق، واکنش شدید احزاب و گروه‌های عراقی را به همراه داشت.
جریان صدر
بر اساس گزارش وبگاه «ناس نیوز»، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است لذا به عنوان گام اول من تنش از راه موارد زیر یا با برخی از این موارد را پیشنهاد می‌کنم.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «اولا: کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. ثانیا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. ثالثا: شکایت نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. رابعا: لغو توافق امنیتی با آن‌ها تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرزها وجود داشته باشد زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق] از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.»
جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق
همزمان با این بیانیه، «قیس الخزعلی» رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق نیز اعلام کرد: «باری دیگر، چنگال‌های ترکیه دراز می‌شود تا بدن زخم‌خورده عراق را بخراشد و به گردشگران در تفرجگاه «برخ» در شهر زاخوی عراق تجاوز کند.»
الخزعلی اضافه کرد: «روح شهیدان بی‌گناهی که امروز به شهادت رسیدند و خون مجروحان، به عنوان لکه ننگی بر پیشانی متجاوزان و افراد ساکت در برابر این تجاوز‌های آشکار یا حداقل اهمال‌کاران باقی خواهد ماند.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما دولت پیشبرد امور روزانه و دولت منطقه [کردستان] را مسئول انجام وظایفشان، حفظ جان غیرنظامیان و محافظت از حاکمیت عراق در برابر کارشکنی‌های پی‌درپی ترکیه می‌دانیم ازاین‌رو از مجلس محترم عراق می‌خواهیم به وظایف خود در قبال نقض حاکمیت عراق و حفظ حریم آن عمل کند و این مسئولیت تاریخی را متحمل شود و بدون توجه به منافع محدود و ناچیز گروه‌ها و طرف‌ها در حد افتخار یدک کشیدن نام عراق بزرگ، حفظ حاکمیت، عزت، امنیت آن باشد.»
الخزعلی در پایان از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل، برای کشته‌شدگان طلب رحمت و برای ملت عراق طلب عظمت کرد.
تیپ «احرار العراق»
تیپ موسوم به «احرار العراق» نیز در بیانیه‌ای به این اقدام ترکیه واکنش نشان داد و اعلام کرد: «ای ملت سرافراز عراق درخواست‌های شما به ما رسید و آنچه در دهوک رخ داد، ما را ناراحت ساخت. واکنش ما در مقاومت اسلامی تیپ احرار العراق جوهر روی کاغذ بیانیه نخواهد بود، بلکه موشک‌ها، پهپادها و راکت‌هایی به اندازه دردمان خواهد بود. بی‌شک ما از مجرمان انتقام خواهیم گرفت.»
منابع خبری عراق، ساعاتی پیش، از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.
رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و 23 تن دیگر مجروح شده‌اند؛ اما با این حال این نهاد وابسته به ارتش عراق اشاره‌ای به نام کشور ترکیه نکرد.
ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با حزب کارگران کردستان «پ‌.ک‌.ک» در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌.ک‌.ک که در 35 سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.
مقامات و احزاب عراقی بارها به آنکارا درباره تعرض به خاک این کشور هشدار داده‌اند و از ترکیه خواسته‌اند که اقدامات خود را در خاک عراق متوقف کند و دست از نقض تمامیت ارضی این کشور بردارد؛ با این حال، حملات ترکیه همچنان در ماه‌های گذشته در خاک عراق ادامه داشته است.
هادی العامری خواستار بسته شدن فوری مرز عراق با ترکیه شد
رئیس ائتلاف الفتح عراق حمله ارتش ترکیه به منطقه کردستان را محکوم کرد و خواستار تعطیلی فوری مرز با ترکیه شد.
«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح در بیانیه‌ای حمله ترکیه به منطقه کردستان عراق را به شدت محکوم کرد.
وی به دنبال حمله ترکیه به منطقه کردستان، خواستار تعطیلی فوری مرز عراق با ترکیه شد.
به گزارش خبرگزاری عراق، رئیس ائتلاف الفتح اعلام کرد: حمله هوایی ترکیه علیه غیرنظامیان به یکی از مراکز گردشگری در شهر «زاخو» که منجر به شهادت و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شد و در میان قربانیان اجساد کودکانی نیز وجود دارد، را بشدت محکوم می‌کنیم.
وی در ادامه تاکید کرد: این فاجعه نیز در ادامه تجاوزات مستمر ترکیه علیه عراق است؛چراکه ترکیه به تجاوزات خود علیه عراق از طریق حملات هوایی، توپخانه‌ای و یورش‌های زمینی ادامه می‌دهد.
العامری در ادامه افزود: در مقابل این جنایت ترکیه ما تنها به محکومیت بسنده نمی‌کنیم؛ بلکه برای حفظ کشور و جان ملت باید موضع ملی اتخاذ کنیم و ما از دولت می‌خواهیم که فورا مرزهای خود با ترکیه را ببندد و فعالیت شرکت‌های ترک در عراق را متوقف کند.
وی تاکید کرد: هر گونه سهل‌انگاری از سوی دولت عراق در اتخاذ اقدامات بازدارنده برای ممانعت از تجاوزات و حمایت ملت عراق در برابر این تعدی را همدستی و شراکت در این تجاوز تلقی کرده و تأکید می‌کنیم که هر کسی در این جنایت فجیع سکوت کرده یا آن را نادیده بگیرد و یا برای توجیه آن تلاش ‌کند، همدست متجاوزان قاتل است و مرتکب خیانتی علیه وطن و ملت خود می‌شود که نابخشودنی است.
واکنش آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به گلوله باران روز چهارشنبه ترکیه به دهوک واقع در شمال عراق، در واکنش نشان داد.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی تاکید کرد هر اقدام نظامی در عراق باید به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.
این مقام آمریکایی با ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این گلوله باران، بر اهمیت تضمین حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرد.
بنابر این گزارش، حمله توپخانه ای روز چهارشنبه ارتش ترکیه به مرکز گردشگری «په رخ» در مدیریت «زاخو» از منطقه «باتیفا» اقلیم کردستان عراق تاکنون باعث مرگ دستکم 11 زن و کودک شده است و همه کشته شدگان نیز عرب عراقی (از جنوب و مرکز عراق و عمدتا بغداد) و گردشگر هستند.
یکی از شاهدان صحنه حملات به رسانه های عراقی گفت که این حملات ترکیه 15 دقیقه بعد از آن آغاز شد که 20 اتوبوس از گردشگران وارد روستای په رخ ناحیه زاخو در استان دهوک شدند.
وی به خبرگزاری العراقیه گفته است که دست یکی از دوستانش در این حمله قطع شد و پیرمردی با دخترانش را دیده است که همگی در این حمله جان باختند.
اعتراض ها و موج محکومیت ها علیه ترکیه در عراق در حال افزایش است. تاکنون بسیاری از سیاستمداران و چهره ها و نخبگان در کنار فعالان شبکه های اجتماعی این اقدامات ترکیه را محکوم کرده اند.
شهروندان خشمگین عراقی نیز با حمله به دفتر صدور روادید ترکیه در نجف، آن را تعطیل کردند و پرچم ترکیه را پایین کشیدند و در منطقه ای دیگر از نجف نیز پرچم آن کشور را آتش زدند، معترضان در بغداد نیز مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند و شعارهای اعتراضی در محکومیت حملات نظامی به شمال عراق و حضور اشغالگرانه در خاک این کشور سر دادند.
همچنین مراکز صدور روادید ترکیه در شهرهای بصره و ناصریه عراق نیز به دست مردم خشمگین تعطیل و ویدیوهای آن در شبکه های اجتماعی منتشر شد.
وزارت امورخارجه ترکیه چهارشنبه شب در بیانیه ای حمله به دهوک عراق را یک اقدام تروریستی دانست و آن را به پ. ک. ک نسبت داد.
حمله پهپادی به نظامیان ترکیه در دهوک عراق
یک گروه عراقی اعلام کرد که در واکنش به حمله توپخانه‌ای چهارشنبه شب ارتش ترکیه به شمال عراق در منطقه دهوک در کردستان این کشور، که تاکنون به کشته شدن ستکم 11 زن و کودک شده است، مقرهای نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک با انبوهی از پهپادهای انتحاری هدف قرار گرفته شد.
رسانه‌های عراقی شامگاه چهارشنبه از حمله پهپادی به مکان‌های استقرار نظامیان ترکیه در استان دهوک واقع در شمال عراق خبر دادند.
گروه عراقی موسوم به «اصحاب کهف» اعلام کرد که مقرهای نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک و پایگاه بامرنی در منطقه العمادیه را هدف قرار داده‌اند.
این گروه با صدور بیانیه‌ای ضمن پذیرفتن مسئولیت این حمله، گفت: «انبوهی از پهپادهای بال ثابت بمب‌گذاری شده را برای هدف قرار دادن مقرهای نظامی ارتش ترکیه در استان دهوک در نزدیکی پایگاه بامرنی در منطقه العمادیه پرتاب کردیم».
تحریم کالاهای ترکیه
استان دیالی عراق نیز در واکنش به تجاوز خونین ترکیه به شمال عراق واردات همه کالاهای ترکیه ای را ممنوع کرد و از شرکت های گردشگری نیز خواست که تبلیغ سفر به شهرهای ترکیه را نیز متوقف کنند.
عراق از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرد
پس از کشته و زخمی شدن چند گردشگر عراقی در حمله توپخانه‌ای ترکیه به شمال عراق، منابع رسمی عراق خبر دادند که بغداد از ترکیه به شورای امنیت شکایت کرده است.
عراق، روز چهارشنبه ، درباره تجاوز ترکیه به استان دهوک شکایتی علیه آنکارا تنظیم و آن را به شورای امنیت تحویل داد.
بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، یک دیپلمات خبر داد که عراق از آنکارا به شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره حمله اخیر ترکیه به منطقه کردستان شکایت کرده است.
این منبع اضافه کرد که عراق مجموعه اقداماتی را برای جلوگیری از تجاوز ترکیه به خاک این کشور اتخاذ خواهد کرد.
همزمان با این گزارش، خبرگزاری رسمی عراق گزارش داد که در پاسخ به تجاوز ترکیه، شورای امنیت ملی عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور نشستی برگزار خواهد کرد.
نخست‌وزیر عراق ساعتی پیش در بیانیه‌ای ‌اعلام کرد که این کشور حق کامل خود در پاسخ به تجاوز ترکیه را محفوظ می‌داند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/845436/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟