پیام ویژه

آخرين مطالب

پس لرزه هاى سفر پلوسی به تایوان بين الملل

پس لرزه هاى  سفر پلوسی به تایوان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - چین پس از سفر به تایوان، پلوسی را به دلیل "اقدامات شرورانه و تحریک آمیز" تحریم کرد

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان در پی سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در اوایل هفته جاری، در حالی که پکن تمرینات نظامی و تهاجم هواپیماهای جنگی به اطراف جزیره را تشدید کرده است، چین روز جمعه اعلام کرد که تحریم هایی را علیه نانسی پلوسی و خانواده نزدیکش اعمال خواهد کرد.
وزارت خارجه چین پلوسی را به دلیل آنچه «اقدامات شرورانه و تحریک آمیز» توصیف کرد، محکوم کرد و گفت که سفر او به تایوان به منزله «مداخله جدی در امور داخلی چین» است. 
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بی‌توجهی به نگرانی‌های جدی و مخالفت قاطع چین، مداخله جدی در امور داخلی چین، تضعیف جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین، زیر پا گذاشتن جدی اصل چین واحد، و تهدید جدی صلح و تهدید جدی به تایوان اصرار داشت. وزارت امور خارجه چین روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را تهدید می کند.
در این بیانیه آمده است: در واکنش به اقدامات شرورانه و تحریک آمیز پلوسی، چین تصمیم گرفته است که تحریم هایی را علیه پلوسی و خانواده نزدیکش اعمال کند.
سفر پلوسی به تایوان در روز چهارشنبه، هنگامی که وی با رئیس جمهور تسای اینگ ون و دیگر رهبران دیدار کرد، خشم حزب کمونیست چین را برانگیخت که جزیره دموکراتیک خودگردان را قلمرو خود می داند - علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است.
پلوسی در یک کنفرانس خبری در توکیو در آخرین ایستگاه تور آسیایی خود، لحن سرکشی به راه انداخت و گفت چین به دنبال منزوی کردن تایوان از جامعه بین‌المللی بوده است، اما مانع از سفر مقامات آمریکایی به آنجا نخواهد شد.
دموکرات کالیفرنیا روز جمعه گفت: «ما اجازه نخواهیم داد (چین) تایوان را منزوی کند. آنها برنامه سفر ما را انجام نمی دهند.»
پیش از این دیدار، پکن هشدار داده بود که اگر پلوسی ادامه دهد، «اقدامات قهرآمیز» را اتخاذ خواهد کرد و در زمان خروج او تمرینات نظامی را با شلیک مستقیم آغاز کرد و برای اولین بار موشک‌هایی را بر فراز تایوان ارسال کرد. وزارت دفاع تایوان گفت تا ساعت 11 صبح روز جمعه، چندین جت و کشتی جنگی ارتش چین تمریناتی را در اطراف تنگه تایوان انجام داده و از خط میانی - از نیمه راه بین جزیره و سرزمین اصلی چین - عبور کرده اند.
این وزارتخانه گفت که ارتش تایوان با هشدارهای رادیویی، نیروهای گشت هوایی، کشتی‌های دریایی و سامانه‌های موشکی مستقر در ساحل پاسخ داد.
روز پنجشنبه، چین 22 هواپیمای جنگی را به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ADIZ) فرستاد که همه آنها از خط میانه عبور کردند. تعدادی از کشورها، از جمله گروه G7 برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان، از رزمایش های چین انتقاد کرده و از پکن خواسته اند که وضعیت موجود در منطقه را تغییر ندهد.
پلوسی در اظهارات روز جمعه خود گفت که سفر به تایوان برای حفظ وضعیت موجود بوده است.
این در مورد قانون روابط تایوان، سیاست ایالات متحده و چین، همه قوانین و توافقاتی است که روابط ما را تعیین کرده است - برقراری صلح در تنگه تایوان و حاکم شدن وضعیت موجود." پلوسی همچنین پیشنهادهای برخی از منتقدان مبنی بر اینکه بازدید او بیشتر به حفظ میراث او مربوط می شود تا سود بردن به جزیره را رد کرد و این ادعا را "مضحک" خواند. او به "دموکراسی آزاد و باز" تایوان، اقتصاد موفق و حقوق نسبتاً مترقی LGBTQ اشاره کرد.
او افزود: "این به من مربوط نمی شود - به آنها مربوط می شود." این در مورد تایوان است و من مفتخرم که در طول سال‌ها برای نشان دادن نگرانی‌هایی که آنها با سرزمین اصلی چین دارند، کار کرده‌ام.
در همین حال فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روز جمعه خواستار توقف فوری رزمایش های چین شد و گفت که این رزمایش ها "مسئله ای جدی در مورد امنیت کشور ما و مردم آن" است. پیش از این، ژاپن پس از فرود پنج موشک چینی در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، شکایتی رسمی ارائه کرد. در بحبوحه وخامت روابط، چین نشست برنامه ریزی شده بین وزرای خارجه چین و ژاپن را لغو کرد.
دنگ لی معاون وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه نمایندگانی از کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا و ژاپن در اعتراض به اظهارات آنها در مورد تایوان به چین احضار کرد. دنگ که کشورهای درگیر را به مداخله در امور داخلی چین متهم کرد، گفت: بیانیه گروه 7 "حقایق را تحریف می کند" و یک "تحریک سیاسی آشکار" است. سفر پلوسی به تایوان پس از سفر نیوت گینگریچ، رئیس وقت مجلس نمایندگان در سال 1997، اولین سفر یک رئیس مجلس نمایندگان در 25 سال گذشته بود. تور آسیایی او همچنین شامل توقف هایی در مالزی، سنگاپور، کره جنوبی و ژاپن بود.
شایان ذکر است چین روز جمعه پنج اوت (12 مرداد) تمامی همکاری‌های خود با ایالات متحده در زمینه مقابله با گرمایش زمین و برخی موارد دیگر را به حالت تعلیق درآورد و روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح در سال‌های اخیر رسید.
این اقدامات در تلافی سفر نانسی‌ پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام شد. چین همچنین نانسی پلوسی و خانواده نزدیک وی را تحریم کرد.
در حالی که دومین روز رزمایش نظامی چین در نزدیکی تایوان ادامه دارد، وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که پکن مذاکرات مربوط به تغییرات اقلیمی بین چین و آمریکا را متوقف خواهد کرد.
پکن همچنین تاکید کرد یک گفت‌وگو بین رهبران نظامی و همچنین دو نشست امنیتی با آمریکا را لغو خواهد کرد.
تحریم نانسی پلوسی
چین همچنین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را پس از سفر به تایوان تحریم کرد. این تحریم‌ها علاوه بر وی، شامل خانواده نزدیک خانم پلوسی نیز می‌شود.
وزارت خارجه چین بدون اشاره به جزئیات این تحریم‌ها، گفت که خانم پلوسی با سفر خود، به‌طور جدی در امور داخلی چین مداخله و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را تضعیف کرده است.
چین در سال‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه بسیاری از مقامات آمریکایی به اتهام اقدام علیه منافع این کشور و صحبت درباره حقوق بشر در موضوع هنگ کنگ و استان سین کیانگ چین اعمال کرده است و گاهی اوقات ماهیت این تحریم‌ها مشخص نشده‌اند.
پکن در ماه مارس، محدودیت‌های ویزا را برای فهرست نامعلومی از مقامات آمریکایی اعمال کرد. این کشور مقامات آمریکایی را متهم کرد که «درباره مسائل حقوق‌بشر مربوط به چین دروغ می‌گویند.»
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده در گذشته از سوی چین تحریم شده‌اند. پمپئو از ورود به چین یا تجارت با شرکت‌های چینی منع شده است.
چین که تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می‌داند در واکنش به سفر خانم پلوسی، بزرگترین مانور نظامی در تاریخ خود را در اطراف این جزیره از روز پنجشنبه آغاز کرد. این مانور تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.
احضار سفیر آمریکا
با تشدید تنش میان آمریکا و چینمتعاقب سفر این هفته رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، از یک ‌سو دولت چین سفیر آمریکا در پکن را احضار و نانسی پلوسی را «تحریم» کرد و از سوی دیگر، آمریکا سفیر چین در واشینگتن را احضار کرد.
وزارت خارجه چین روز جمعه، 14 مرداد، گفت که نانسی پلوسی با سفر به تایوان، در امور داخلی چین «به طور جدی مداخله کرده» و کار او «تلاش برای رخنه در حاکمیت و تمامیت ارضی چین و به خطر انداختن صلح و ثبات تنگه تایوان» بوده است.
این بیانیه اقدامات آمریکا در دوره اخیر را «تحریک‌آمیز و ظالمانه» می‌نامد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت «با وجود نگرانی عمیق و مخالفت قاطع چین»، نانسی پلوسی لجاجت کرد تا از تایوان دیدار کند.
در همین حال، چین نگفت که خانم پلوسی هدف مشخص چه تحریم‌هایی قرار گرفته است.
تصمیم چین به تحریم مقامات ارشد آمریکایی که از «حق» تایوان برای کشوری مستقل دفاع کرده‌اند، امری مسبوق به سابقه است.
پکن برای مثال به مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، نیز ویزای سفر به چین نمی‌داد. خود آقای پومپئو نیز از معاملات بازرگانی و تجاری با شهروندان یا شرکت‌های چینی «محروم شده بود».
چین روز پنج‌شنبه، 13 مرداد، نیز سفیر آمریکا در پکن را احضار کرده بود تا به اعتراض‌ها و انتقادات دولت واشینگتن به «رزمایش» بزرگ نظامی چین در نزدیکی تایوان، اعتراض کند.
آمریکا مانور هوایی و دریایی وسیع چین را که دو روز پس از پایان سفر مناقشه‌برانگیز خانم پلوسی به تایوان آغاز شده و کماکان ادامه دارد، هراس‌افکنی در قبال تایوان و حتی همسایگان این جزیره نامیده است.
با وجود احضار سفیر آمریکا در چین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که به شرق آسیا سفر کرده، روز جمعه تاکید کرد که این «بزرگ‌ترین» رزمایش چین، یک اقدام «به‌غایت تحریک‌کننده و خطرناک» است.
کاخ سفید نیز به نوبه خود، روز جمعه چین گانگ، سفیر چین در واشینگتن را فرا خواند تا از این طریق به پکن هشدار بدهد.
به نوشته واشینگتن پست، کاخ سفید در نظر دارد گفت‌وگویی توبیخ‌آمیز با سفیر چین انجام دهد تا به عقوبت «گام‌های تحریک‌آمیز چین» که خود را به صورت «رزمایش» این کشور نشان داده، اخطار بدهد.
چین تاکید دارد که تایوان بخشی از این کشور است و آمریکا حق ندارد مقامات این جزیره را به «جدایی‌طلبی» یا استقلال «تشویق کند».
این در حالی است که ایالات متحده می‌گوید که در سیاستش در قبال چین هیچ تغییری نداده و هم‌چنان پای‌بند خط‌مشی «چین واحد» است.
چین: تایوان جزء جدایی ناپذیر از چین است
وزیر خارجه چین گفت: سازمان ملل، وجود چین واحد را به رسمیت شناخته و کشورها باید به این اصل پایبند باشند.
می‌خواهم تاکید کنم که ایالات متحده هرگز قادر به توقف عملیات یکپارچه سازی چین نخواهد بود. تایوان جزء جدایی ناپذیر از چین است و تلاش ایالات متحده برای استفاده از آن با هدف مهار چین هرگز سودی نخواهد داشت.
تعلیق هشت پروژه همکارى مشترک با آمریکا
چین در پاسخ به سفر نانسى پلوسى رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشت پروژه همکارى مشترک با آمریکا را متوقف و یا تعلیق کرد. همکارى نظامى و آب و هوایى از جمله تعلیق شدگان هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/847704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان