پیام ویژه

آخرين مطالب

مانورهای نظامی پیام بی امان چین را در تنگه تایوان نشان می دهند بين الملل

مانورهای نظامی پیام بی امان چین را در تنگه تایوان نشان می دهند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به گفته تحلیلگران، تمرین‌های نظامی چین در اطراف تایوان در این هفته با هدف ارسال پیامی به دولت‌های تایپه، توکیو و واشنگتن است که پکن به تنهایی تیراندازی در تنگه تایوان را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش جماران به نقل از سی ان ان کارشناسان همچنین پیشنهاد می‌کنند که اعلام این رزمایش در مدت کوتاهی پس از ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه در روز سه‌شنبه، واکنشی فوری به سفر جنجالی او نبود - بلکه این تمرین‌ها بخشی از یک برنامه بی‌امان و چندین ساله برای تحت کنترل درآوردن تایوان به کنترل پکن است. . به گفته تحلیلگران، سفر پلوسی به جزیره - یک دموکراسی 24 میلیونی که حزب کمونیست چین علیرغم اینکه هرگز آن را کنترل نکرده است، قلمرو خود می داند - فقط موضوع تایوان را در تیتر اخبار قرار داده است.
درو تامپسون، پژوهشگر ارشد در مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو در دانشگاه ملی گفت: «این چیزی است که نانسی پلوسی واقعاً به آن دست یافت، و آگاهی جهانی را در مورد کمپین اجباری مستمر نظامی چین علیه تایوان که بیش از یک دهه در جریان است، افزایش داد. دانشگاه سنگاپور تامپسون در مورد تمرینات چینی می گوید: «آنها این کار را هر سال انجام می دهند. تفاوت امسال این است که ما به آن توجه می کنیم.
واکنش در تایپه، توکیو و واشنگتن
دولت تایپه مطمئناً در حالت آماده باش است و روز جمعه اعلام کرد که چندین کشتی جنگی و جت چینی از خط میانه عبور کرده اند - نقطه میانی بین سرزمین اصلی و تایوان که پکن می گوید آن را به رسمیت نمی شناسد اما معمولاً به آن احترام می گذارد.
پس از ارسال موشک‌های بالستیک چین بر فراز جزیره، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان قول داد که «قاطعانه از حاکمیت و امنیت ملی خود دفاع کند و به خط دفاع از دموکراسی و آزادی پایبند باشد».
این موشک ها مورد توجه ژاپن نیز قرار گرفت. پنج نفر از آنها در داخل منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمدند، منطقه ای از اقیانوس که در آن کشوری از حقوق ویژه ای برای منابعی مانند ماهیگیری و استخراج معادن زیر بستر دریا برخوردار است. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت مانورهای چینی "مسئله ای جدی برای امنیت کشور ما و مردم آن" است.
او خواستار توقف فوری آنها شد و گفت ژاپن با نزدیکترین متحد خود، ایالات متحده، "برای حفظ ثبات در تنگه تایوان" همکاری خواهد کرد. در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست وزیران آسه‌آن-آمریکا در کامبوج گفت: «امیدوارم پکن بحرانی ایجاد نکند یا به دنبال تظاهر برای افزایش اقدامات نظامی تهاجمی خود نباشد».
اما در واشنگتن، خط رسمی این بود که اقدامات پکن جای تعجب نداشت.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما پیش‌بینی می‌کردیم که چین ممکن است چنین اقداماتی را انجام دهد - در واقع، من آن‌ها را روز قبل با جزئیات کامل برای شما شرح دادم. . ما همچنین انتظار داریم که این اقدامات ادامه یابد و چینی ها در روزهای آینده به واکنش خود ادامه دهند.»
منزوی کردن تایوان
پلوسی در دیدار با کیشیدا در روز جمعه گفت که پکن در تلاش است تایوان را منزوی کند. کارل شوستر، مدیر سابق عملیات در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده در هاوایی، گفت که تمرینات چین برای تمرین انجام دقیقاً همین کار طراحی شده است. شوستر گفت: چین (در حال نشان دادن) می تواند تایوان را با موشک بمباران کند و آن را از حمایت خارجی منزوی کند و بر تجارت هوایی و دریایی از طریق تنگه تایوان و اطراف تایوان تأثیر بگذارد. به گفته کارشناسان، این مدت ها برنامه پکن بوده است و تمرینات این هفته تنها تجلی حداقل ماه ها برنامه ریزی و سال ها سیاست است.
شوستر با اشاره به دوره پس از شایعات سفر پلوسی به جزیره گفت: تمرینی با این اندازه، وسعت و پیچیدگی را نمی توان برنامه ریزی کرد و نیروها را ظرف دو هفته آماده کرد. او گفت که طرح‌های رزمایش‌های نظامی چین احتمالاً یک سال پیش و بیشتر اقدامات تا آوریل تعیین شده است. بخش‌هایی از رزمایش‌ها، مانند پرتاب‌های موشک‌های بالستیک متعدد، می‌توانست در چند هفته گذشته اضافه شود، زیرا تدارکات آن‌چنان پیچیده نیست، ایجاد محاصره دریایی، که پکن گفت یکی از نقاط تمرینی آن برای تمرینات بود.
رزمایش "برای ارعاب آمریکا و ژاپن" شوستر همچنین خاطرنشان کرد که این رزمایش ها بزرگتر از رزمایش هایی است که چین در سال های گذشته ترتیب داده است. شوستر گفت: "این فعالیت تمرینی گسترده هدف سومی دارد - ارعاب ایالات متحده و ژاپن - که هر دو حمایت خود را از تایوان نشان داده اند." اگر به لفاظی‌های ژانویه تا آوریل نگاه کنید، (رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ) و شرکت‌هایش در حال افزایش انتقاد از ایالات متحده و ژاپن بودند، او اخیراً در حمایت از تایوان و افزایش هزینه‌های دفاعی آن اظهارنظر کرد.
کاغذ سفید دفاعی 2022 ژاپن، نگاهی سالانه به سیاست امنیتی این کشور که در اواخر ژوئیه منتشر شد، به هیچ وجه از پکن خواسته بود. در این بیانیه آمده است: «چین به تغییر یکجانبه یا تلاش برای تغییر وضعیت موجود با اجبار در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی ادامه می‌دهد». علاوه بر این، چین به صراحت اعلام کرده است که در اتحاد تایوان با زور تردید نخواهد داشت و تنش ها را در منطقه بیشتر می کند. شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن در یک سخنرانی مجازی در دسامبر گذشته در یک اندیشکده تایوانی گفت تهاجم مسلحانه به تایوان خطری جدی برای ژاپن خواهد بود. آبه گفت: «مردم پکن، به ویژه رئیس جمهور شی جین پینگ، هرگز نباید در تشخیص این موضوع دچار سوءتفاهم شوند.
شاید پکن گوش نمی کرد یا اهمیتی نمی داد. به گفته کارشناسان، رزمایش ها - به ویژه پرتاب موشک هایی که در منطقه EEZ ژاپن فرود آمدند - این را نشان می دهد. تامپسون، از دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: «آنها نگرانی های شینزو آبه مبنی بر اینکه در شرایط اضطراری تایوان یک وضعیت اضطراری ژاپن و یک وضعیت اضطراری برای اتحاد ایالات متحده و ژاپن است، تأیید کرده اند. و می توان انتظار داشت که این وضعیت اضطراری ادامه یابد. درآوردن تایوان به کنترل پکن، سنگ بنای سیاست چین است.
روز جمعه، چین به تمرینات و ارعاب نظامی خود ادامه داد. سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان اذعان کرد که این تمرین‌ها تأثیری بر خواسته‌های پکن دارد و نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند تنگه تایوان را کنترل کند. او گفت: «همسایه شرور همسایه عضلات خود را روی آستان ما خم کرد و خودسرانه (یکی از) شلوغ ترین آبراه های جهان را با تمرینات نظامی خراب کرد.
شایان ذکر است: نخست وزیر ژاپن پس از دیدار با پلوسی گفت، دولت توکیو مانورهای نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان و همچنین شلیک‌های موشکی اخیر را محکوم کرده و آن را تضعیف کننده امنیت در منطقه و جهان می‌داند.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: این یک مشکل بزرگ است که بر امنیت مردم منطقه تاثیر می‌گذارد. ما مراتب اعتراض خود را به دولت چین ابراز می‌کنیم.
وی پس از دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: اقدامات پکن بر صلح و ثبات در منطقه و جهان تاثیر می‌گذارد. ما خواستار تعلیق سریع مانورهای نظامی چین هستیم.
روز پنجشنبه، چین رزمایش بزرگی را با سلاح واقعی در شش منطقه آبی و حریم هوایی نزدیک به تایوان و در واکنش به سفر پلوسی به این جزیره انجام داد. این مانورها تا ساعت 4 به وقت گرینویچ روز یکشنبه ادامه دارد.
تنش‌ها بین چین و تایوان پس از بی اعتنایی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به هشدارهای پکن بابت سفرش به این جزیره شدت یافت. پلوسی عالی‌ترین مقام آمریکایی است که در 14 سال گذشته به این جزیره سفر کرد.
چین، تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند و این مساله را هم انکار نمی‌کند که اگر لازم باشد با زور و اجبار آن را تحت حاکمیت خود در می‌آورد.
چین روز پنجشنبه در جریان رزمایشی بزرگ و بی سابقه در تاریخ این کشور چندین موشک بالستیک به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد.
این مانور که به گفته منابع چینی قرار است چهار روز به طول انجامد یک روز پس از بازدید جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان آغاز شده است .
به گزارش رویترز، رزمایش یاد شده بزرگترین مانور نظامی چین در تنگه تایوان است که طبق برنامه از ظهر روز پنجشنبه با شلیک مستقیم موشک به سوی آب‌های شمال، جنوب و شرق تایوان آغاز شد.
رزمایش نظامی پکن که تنش‌ها را در منطقه به بالاترین حد خود طی ربع قرن اخیر رسانده همچنین با استقرار جت‌ها و کشتی‌های جنگی در آب‌های اطراف تایوان همراه شده؛ آرایشی که بیم یک تهاجم نظامی از سوی چین را بیش از پیش افزایش داده است.
فرانس‌پرس در تازه‌ترین گزارش خود به نقل از وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که موشک‌های شلیک شده در نخستین روز این رزمایش به یک منطقه اقتصادی انحصاری اصابت کرده است.
نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن روز پنجشنبه با تایید این خبر یادآور شد که موشک‌های بالیستیک چین برای نخستین بار در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور فرود آمده است.
وی به خبرنگاران گفت: «به نظر می رسد پنج موشک از 9 موشک بالستیک شلیک شده توسط چین در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده باشد.»
این رزمایش در واقع جدی‌ترین واکنش چین به سفر یک روزه رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است که پکن آنرا بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند.
چین ابتکار خانم پلوسی را یک اقدام تحریک آمیز، حمایت از حامیان استقلال تایوان و نادیده گرفتن وعده ایالات متحده مبنی بر عدم روابط رسمی با این جزیره قلمداد کرده است.
سخنگوی ارتش چین دقایقی پس از آغاز این رزم‌آیش که رسما ظهر پنجشنبه آغاز شد، گفت: این مانورها شامل «شلیک موشک ‌های متعارف» در آب‌های سواحل شرقی تایوان بوده است.
وی در این خصوص تصریح کرد: «همه موشک‌ها با دقت به اهداف تعیین شده اصابت کرده و قابلیت‌های حمله دقیق و ممانعت از دسترسی را به خوبی مورد آزمایش قرار دادند».
وزارت دفاع تایوان ضمن محکوم کردن «اقدامات غیرمنطقی پکن که صلح منطقه‌ای را تضعیف می‌کند» تأیید کرد که ارتش چین 11 موشک بالستیک از نوع دانگ فنگ را به سوی آب‌های شمال، جنوب و شرق جزیره شلیک کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، این رزمایش با هدف شبیه سازی «محاصره» جزیره انجام شده و شامل «حمله به اهدافی در دریا و زمین و نیز کنترل حریم هوایی منطقه است.»
مقام‌های تایوان گفته‌اند که این رزمایش‌ها مقررات سازمان ملل را نقض کرده و با حمله به فضای سرزمینی تایوان، چالشی مستقیم برای ناوبری آزاد هوایی و دریایی ایجاد می‌کند. 
حزب دموکراتیک حاکم تایوان با انتقاد از این اقدام پکن می‌گوید: «چین در شلوغ‌ترین آبراه‌های بین‌المللی و مسیرهای هوانوردی رزمایش‌هایی را انجام می‌دهد که رفتاری غیرمسئولانه و نامشروع به شمار می‌رود.»
وزارت دفاع تایوان نیز گفت که چهارشنبه شب و تنها چند ساعت پس از عزیمت پلوسی به کره جنوبی، هواپیماهای ناشناس، احتمالاً پهپادها، بر فراز جزایر کینمن تایوان در نزدیکی ساحل اصلی به پرواز درآمدند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که تایوان خود را آماده جنگ احتمالی می‌کند و به اصل «آمادگی برای جنگ بدون جنگیدن» پایبند خواهد بود. 
دفتر امور تایوان مستقر در پکن در بیانیه‌ای استقلال طلبان در تایوان را تهدید کرد که مجازات در انتظار آنها خواهد بود. همچنین در پکن این هفته فضای به شدت امنیتی در محوطه اطراف سفارت ایالات متحده برقرار بود. 
نانسی پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی است که در 25 سال گذشته به تایوان سفر کرده است. او در سفر کوتاه خود به این جزیره، ضمن ستایش دموکراسی در این منطقه تاکید کرد که آمریکا به همبستگی خود با تایوان پایبند است و خشم چین نمی‌تواند رهبران جهان را از سفر به این جزیره باز دارد. 
چین در اعتراض به این اقدام، سفیر ایالات متحده در پکن را احضار و همچنین واردات محصولات کشاورزی از تایوان را متوقف کرده است. 
ایالات متحده و وزرای خارجه گروه 7 به چین هشدار داده‌اند که از سفر پلوسی به عنوان بهانه‌ای برای اقدام نظامی علیه تایوان استفاده نکند. با این حال برخی در آمریکا از اقدام پلوسی برای سفر به تایوان، آن‌هم در این مقطع زمانی انتقاد کرده‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز چهارشنبه خود با نامناسب خواندن این سفر تاکید کرده که چنین اقداماتی آن‌هم در شرایطی که واشنگتن با مسکو وارد یک جنگ غیرمستقیم شده است تنها باعث نزدیک‌تر شدن چین به روسیه می‌شود و همچنین بهانه بیشتری دست پکن می‌دهد تا اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد. 
نانسی پلوسی پس از خروج از تایوان در بیانیه‌ای تاکید کرد که به دلیل مخالفت و ممانعت مقام‌های چینی، تایوان نمی‌تواند در نشست‌های جهانی و از جمله نشست اخیر سازمان جهانی بهداشت شرکت کند. او در ادامه ضمن حمایت از دموکراسی تایوان تاکید کرد که هرچند ممکن است چین مانع از اعزام رهبران تایوان به مجامع جهانی شود اما آنها نمی‌توانند مانع از سفر رهبران جهان به این جزیره شوند.
واکنش تایوان به رزمایش نظامی چین
رهبر تایوان مانور نظامی چین را "اقدامی غیرمسئولانه" خوانده و تاکید کرد این قبیل اقدامات باعث "افزایش تهدیدات نظامی در منطقه" می‌شود.
تسای اینگ ون، رهبر تایوان در یک برنامه تلویزیونی درباره مانور نظامی چین در اطراف این جزیره که پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد، اظهار داشت: پرتاب موشک‌ به مناطق اطراف تایوان با کریدورهای هوایی و دریایی بین‌المللی از جانب چین، اقدامی غیرمسئولانه است که باعث افزایش تهدیدات نظامی در منطقه می‌شود.
تسای ضمن انتقاد از اقدامات چین، گفت: این وضعیت موجود در تنگه تایوان را تضعیف و حاکمیت ما را نقض می‌کند.
وی تاکید کرد: تایوان در برابر تهدیدات چین تنش را افزایش نخواهد کرد، بلکه از حاکمیت خود دفاع خواهیم کرد.
تسای پکن را به خویشتن‌داری فراخوانده و تصریح کرد: دولت تدابیر لازم برای حسن اجرای فعالیت‌ها در بنادر و فرودگاه‌ها و عملکرد پایدار بازارهای مالی را اتخاذ خواهد کرد. همچنین ارتش تایوان سطح هوشیاری و آمادگی خود را در مناطق رزمایش افزایش داد.
وی با تاکید بر اینکه تایوان به همکاری برای حفظ صلح در منطقه هند و اقیانوس آرام با کشورهای منطقه و شرکای دموکراتیک خود در سراسر جهان ادامه خواهد داد، گفت: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که از دموکراسی تایوان حمایت و با اقدامات نظامی یکجانبه و غیرمنطقی چین مخالفت کنند.
رهبر تایوان از کشورهای گروه هفت که بیانیه مشترکی در انتقاد از اقدامات چین صادر کردند، تشکر کرد.
نانسی پلوسی: آمریکا اجازه منزوی کردن تایوان را به چین نمی‌دهد
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از سفر جنجالی‌اش به جزیره تایوان که با خشم و واکنش چین روبرو شد، گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد چین، تایوان را منزوی کند.
او که هم‌اکنون در توکیو به سر می برد همچنین اعلام کرد که سفر آسیایی او برای تغییر وضعیت موجود در منطقه نیست.
ارتش چین از روز گذشته و در پاسخ به دیدار خانم پلوسی از تایوان که بلندپایه‌ترین سیاستمدار آمریکایی است که در 25 سال گذشته به آنجا رفته، اقدام به برگزاری یک مانور نظامی یا مهمات جنگی در اطراف تایوان کرده است.
پکن جزیره خودگردان تایوان را بخشی از قلمرو خود می داند که در نهایت باید باز پس گرفته شود حتی در صورت لزوم، با زور.
عبور 68 جنگنده و 13 ناو چینی از خط میانه تنگه تایوان
وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که 68 جنگنده و 13 ناو چینی روز جمعه از خط میانه در تنگه تایوان عبورد کرده اند.
پیش از این رویترز به نقل از یک منبع مطلع تایوانی گزارش داده بود که حدود 10 کشتی نیروی دریایی چین و 20 هواپیمای نظامی این کشور صبح جمعه برای مدت کوتاهی از خط میانه تنگه تایوان عبور کردند.
خبرگزاری آناتولی ترکیه عبور این 68 جنگنده و 13 ناو را بخشی از رزمایش ارتش چین در اطراف تنگه تایوان در واکنش به سفر نانسی پلوسی به این جزیره خوانده است.
هنوز مشخص نیست که جنگنده‌ها و کشتیهای نظامی چین در منطقه حضور دارند یا به مواضع خود بازگشته‌اند اما وزارت دفاع تایوان گفته که ارتش این جزیره هواپیماها و کشتی‌های خود را روانه کرده و سامانه‌های موشکی زمینی را برای نظارت بر وضعیت مستقر کرده است.
ارتش چین از روز گذشته در واکنش به سفر تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، رزمایش‌هایی را اطراف این جزیره آغاز کرده است. علاوه بر هجوم جنگنده‌ها به خط حائل تنگه تایوان، ارتش چین پنجشنبه اعلام کرد که «حمله موشکی دقیقی» در تنگه تایوان به‌عنوان بخشی از رزمایش نظامی انجام داده است.
رزمایش نظامی چین واکنش‌های زیادی به همراه داشته و روزنامه چینی «گلوبال تایمز» به نقل از کارشناسان نظامی نوشته این رزمایش در نوع خود «بی‌سابقه» است و برای اولین بار موشک‌هایی از فراز تایوان عبور خواهد کرد. ارتش چین همچنین برای اولین بار از توپخانه بردبلند با تسلیحات جنگی در تنگه تایوان استفاده خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/847845/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشرق: چرا آقازاده‌های خاص با فیلیمو همکاری تنگاتنگی دارند؟

چرا «کاهش مصرف کالری» در ایران خطرناک است؟

راه‌حل معمای امنیت در خاورمیانه

اپل شارژر را از جعبه آیپد پرو و آیپد ایر هم حذف کرد؛ اما نه در همه کشورها

سپرهسته‌ای؛ افسانه غرب یا نیاز داخلی؟

یک اقتصاددان: تعریف دولت از مردم آنهایی است که می‌توانند جت شخصی بخرند

الگوی چینی ترک برداشت

پانزدهمین نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت برگزار شد

اعلام برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

انویدیا با همکاری زیرمجموعه آلفابت نسل بعدی ربات‌های صنعتی را متحول خواهد کرد

فرجام دوئل داغ اصولگرایان

شوک دوم به شانا

تولید حدود 277 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال 1402

پیکسل 8a رونمایی شد؛ رقیب گلکسی A55 با تمرکز بر هوش مصنوعی

مدیر اجرایی OpenAI: هوش مصنوعی امروزی، یک‌سال دیگر به‌طرز مضحکی بد خواهد بود

درخواست مهاجری از سردار رادان : با لباس شخصی به همراه خانواده به خیابان ها بروید و از زنان محجبه درباره "طرح نور"سوال کنید

اسرائیل زیر منگنه پذیرش آتش‌بس

یورش همه‌جانبه ارتش اسرائیل به رفح

OpenAI ابزاری برای شناسایی دیپ‌فیک‌های DALL-E عرضه می‌کند

دیدار وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

پشیمانی مردی که بعد از قتل همسرش قصد خودسوزی داشت

نینتندو وعده داد؛ سوئیچ 2 قبل از آوریل 2025 معرفی می‌شود

وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد

برنامه‌ی وزیر آموزش و پرورش برای اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

لیست هزینه اجاره‌نشینی در آپارتمان‌های لوکس تهران؛ پاسدارن 140متری، 3 میلیارد و 400 میلیون رهن کامل

علامت تجاری مرموز PuraOS ثبت شد؛ هواوی چه برنامه‌ای در سر دارد؟

قدردانی رئیس ستادکل نیروهای مسلح از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران

برنامه‌ی وزیر آموزش پرورش برای اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان

دستگیری اوباش جنوب تهران

معاون وزیر بهداشت: ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند

فروردین خاموش مسکن تهران

گوشی فوق مقاوم 2024 بلک‌ویو دوربین حرارتی دارد

عدم نوسان قیمت موبایل زیر 600 دلار نشانه موفقیت سیاست تثبیت

عملکرد مطلوب صنعت گاز در عملیات برگشت‌پذیری زیرساخت و مدیریت بحران رسانه در حمله تروریستی

نماینده مجلس: با فروش فیلترشکن به مردم یاد دادیم که می‌توانند خلاف کنند

بارش شدید باران در قم و ایلام

بارش باران باعث طغیان رودخانه‌های پاکدشت تهران شد

مشاهده گور ایرانی در پارک ملی توران

وزیر صمت: تنوع نرخ ارز ام‌الفساد است

تاریخ رونمایی سری X100s ویوو و X100 Ultra رسما اعلام شد

نسخه جدید اپ‌های «فاینال کات» و «لاجیک پرو» برای آیپد پرو با تراشه M4 معرفی شد

تردید در سلامت آب‌های معدنی!

مزاحم تلفنی‌های اورژانس به شدت مشغول کارند!

رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد

بازدید از کیفیت خانه‌های طرح نهضت ملی مسکن

با خرید 100 خودرو هم مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوید!

مراسم رونمایی آیپدهای 2024 اپل با آیفون ضبط شده بود!

گوگل نحوه فعال‌کردن احراز هویت دو مرحله‌ای خود را تغییر می‌دهد

روایت «فارن افرز» از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای عربستان