پیام ویژه

آخرين مطالب

واکاوی عمر 17 ساله پل‌های برقی پایتخت

پله‌های خاموش پایتخت روشن می‌شوند شهرداری تهران

پله‌های خاموش پایتخت روشن می‌شوند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - هفده سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت می‌گذرد و امروز بسیاری شهروندان تهرانی از خاموشی‌های مکرر پله برقی این پل‌ها گلایه دارند موضوعی که به گفته مسئولین مدیریت شهری در سازمان زیباسازی شهر تهران دنبال می شود. بخشی از پیگیری‌ها با وعده روشن شدن دوباره پله برقی ها و بخشی نیز با جمع‌آوری پله‌برقی ها و جایگزینی انها با روش هایی همچون زیرگذر.

به گزارش شهر ، نخستین پل هوایی مجهز به سیستم پله برقی با حضور شهردار وقت تهران در میدان هفت تیر به بهره برداری رسید؛ خبری که در بیست و چهارمین روز فروردین سال 1383 در رأس اخبار شهری کشور قرار گرفت. در بهره برداری این پل مکانیزه شهردار وقت تهران یعنی محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه استفاده از فن آوری جدید و افزایش ایمنی عابر پیاده از اهداف اجرای این پروژه است؛ خواستار مشارکت بخش خصوصی برای توسعه این پل های عابر پیاده در تهران شد.
از همان زمان تا به امروز استفاده از پل های عابر و زیرگذرهای عابرپیاده در کنار حمایت بری کارشناسان مورد انتقاد برخی دیگر بوده که در راستای تحقق شهر انسان محور نباید عابرین پیاده را به فضای زیرسطح و یا به اسمان و روی پل ها برد بلکه عابرین باید در سطح حرکت کنند و این خودروها هستند که باید با تغییر مسیر به فضای زیرسطح و یا اسمان و روی پل ها بروند. پس از ماشین محور شدن تهران تعداد پل های مکانیزه تهران نیز هر روز بیشتر شد، به شکلی که امروز حدود 120 پل عابر پیاده مکانیزه شده و تقریبا همه مناطق تهران و بیشتر در مناطق مرکزی شاهد حضور این پل های مکانیزه هستیم.
در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نیز پس از حدود 17 سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت و در سایه بی توجهی سال های گذشته به نگهداشت این پل ها، بسیاری از انها خاموش شده بود که به یکی از گلایه ها و اعتراضات بزرگ شهروندان تهران و دغدغه شورای شهر تبدیل شد.
در اولین اقدام برای پاسخ به این اعتراضات مسئولیت این پل های مکانیزه در سطح شهر تهران از مجموعه معاونت حمل و نقل شهرداری به سازمان زیباسازی در مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری سپرده شد تا شاید با مدیریت بهتر به مطالبات مردمی پاسخ داده شود اما این اعتراضات نسبت به خرابی پله های برقی ادامه پیدا کرد تا جایی که در آخرین روزهای فروردین سال جاری مهدی بابایی؛ عضو شورای شهر تهران در واکنش به این اعتراضات درباره خراب بودن پل های مکانیزه با اشاره به اینکه پل‌های مکانیزه با وضعیت نامناسب تحویل سازمان زیباسازی شده تا به عرصه خدمات دهی بازگردد، گفته بود: 502 یونیت تحویل این سازمان شده و از این تعداد 250 یونیت به دلیل نقص فنی خاموش بوده و به این ترتیب با ترک فعل مواجه بودیم.
وی با تاکید بر اینکه طیف زیادی از پل های روشن نا ایمن بوده است نیز ادامه می‌دهد: قول گرفتیم تا پایان بهار امسال صد در صد پل های مکانیزه به چرخه خدمات رسانی بازگردد. اما این وعده آقای بابایی با اشاره به دلایلی همچون مشکلات در تامین قطعات و تجهیزات این پل ها به دلیل تحریم ها از سوی شهردار تهران و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به پایان تیرماه سال جاری افزایش یافت.
حالا در مردادماه در بازدیدهای میدانی گوشه و کنار شهر، پله های خاموش دیده می شود از جمله خاموشی پله های پل مکانیزه مقابل شهرداری منطقه 5 تهران در خیابان کاشانی و.. و این اعتراض شهروندان همچنان نسبت به خاموشی پله برقی ها وجود دارد که برای دریافت پاسخ این اعتراضات و دنبال کردن میزان تحقق وعده مدیریت شهری، رضا صیادی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران، می‌گوید: پله برقی‌های خاموش در شهر سر و صدای زیادی دارند و اعتراضات آنی به همراه دارد و این خاموشی ها دیده می شود و سر و صدا می کند.
صیادی ادامه می‌دهد: از اول فروردین امسال سازمان زیباسازی متولی پله برقی های شهر تهران شد که اعلام کردیم تا پایان تیر ماه فاز روشن سازی پله برقی ها انجام خواهد شد. بر همین اساس در حال حاضر 86 درصد پله ها روشن شده و حدود 10 درصد خاموشی شناور داریم. متاسفانه در طول سال های گذشته در تعمیر و نگهداشت این پل ها به شکل غیراصولی عمل شده که امروز پلی وجود دارد که قطعات آن گاهی از 20 برند است به این ترتیب در حال حاضر با مجموعه ای از مشکلات در حوزه پله ها رو به رو هستیم.
به گفته وی؛ روزی که این پله ها را تحویل گرفتیم بسیاری از آنها ناایمن و خاموش بودند که حدود 90 درصد کل پله ها می شد. یکی از دلایلی که روزهای اول حجم نارضایتی بالا رفت این بود که پله های ناایمن را خاموش کردیم و گفتیم فشار رسانه ای و شهری را تحمل می کنیم تا جان مردم به خطر نیافتد. در حال حاضر هم از 90 درصد خاموشی و ناایمنی به 86 درصد رسیدیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از بین 502 یونیتی که در شهر تهران روی حدود 120 پل داریم 10 درصد خاموشی شناور داشته ایم، می افزاید: این خاموشی شناور نارضایتی شناور هم ایجاد می کند. برنامه هایی که از ابتدای سال تا کنون دنبال می کنیم ، فاز روشن سازی اضطراری این پل هاست ، در فاز اولیه باید تا جایی که می توانیم این پل ها را با همه شرایطی که دارند راه‌اندازی کنیم. اتفاقی که تاکنون افتاده این است که قسمتی از روشن سازی اضطراری را تامین کردیم و یک بخش هم نگهداشت پل‌هاست. برای مثال پله برقی میدان هفت تیر که چند روز بعد از راه اندازی مجدد برقش قطع شد این دیگر حوزه ما نیست چون موضوع برق و تعامل منطقه و شرکت تامین برق است. برهمین اساس از مناطق خواستیم که در نگهداشت و تأمین برق پل‌ها کمک کنند.
وی درباره نحوه بکارگیری از پل‌های مکانیزه نیز می‌گوید: موضوع پله های برقی به این شکل در شهر اصول جدی ندارد و کار قاعده مندی نیست. تعدادی از این پل ها می توانند به رمپ تبدیل شوند. از دستگاه ترافیکی خواستیم مجوز جمع آوری حدود 15درصد تا 20درصد این پل ها را به ما بدهند که یا جمع شوند و یا به رمپ تبدیل شوند. باید رمپ‌هایی با شیب ملایم باشد تا شهروندی که در خیابان تردد می کند یا از ویلچر و کالسکه استفاده می کنند هم بتواند از این رمپ عبور کند. برخی مشکلاتی که در حوزه پله های برقی است به دلیل مدیریت یکپارچه‌ای است که نداریم و پله را راه می‌اندازیم و یکی دیگر برقش را قطع می کند. رسانه ها در این حوزه حق دارند سوال بپرسند ولی واقعا حوزه اختیار من نیست؛ تلاش می‌کنیم شرایط را بهتر کنیم و داریم تعدادی خرید انجام می دهیم. در برخی از پله‌های برقی نیاز به تعمیر و تعویض کل یونیت داریم که اسناد مناقصه خریدشان منتشر شده و تلاش می کنیم مناقصه را انجام دهیم.
صیادی این را هم گفت که تعداد شکایت‌های مردمی در موضوع پله‌برقی‌ها از طریق سامانه 137 به یک پنجم نسبت به زمان مشابه در سالهای قبل رسیده است همچنین در مورد سرقت ها از پل‌های مکانیزه نیز همه آنها نگهبان دارند و سرقت آنها به کلانتری های محدوده اعلام می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره ساعت فعالیت این پل های مکانیزه نیز عنوان می‌کند: تاکید کرده ایم از ابتدای صبح فعالیت کنند اما در شرایط خاص ساعت کار آنها را تغییر می‌دهیم برای مثال در ایام محرم پل هایی که در اطرا؛ اما برخی پل‌ها باید جمع‌آوری شوند یعنی روش‌های جایگزین برای پل مدنظر قرار گیرد در حقیقت پیاده روها موظفند برای عبور از عرض راه تنها از گذرگاه‌های مجاز همچون پل‌ها و زیرزمین‌ها استفاده کنند.
منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/849811/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران