پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ جبران فرصت‌های از دست رفته برای تأمین آب همدان يادداشت

سرمقاله ایران/ جبران فرصت‌های از دست رفته برای تأمین آب همدان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایران / « جبران فرصت‌های از دست رفته برای تأمین آب همدان » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم علیرضا قاسمی فرزاد(استاندار همدان) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مشکل کم‌آبی در هفته‌های اخیر یکی از بحران‌های موجود در همدان بود که نیاز به یک مدیریت جدی و جهادی داشت. گرچه بحران پیش‌آمده درنتیجه بی‌توجهی مدیران و دولت‌های پیشین نسبت به بحران‌های پی‌درپی در زمینه آب در شهر همدان به وجود آمده بود اما بی‌شک می‌بایست یک‌بار برای همیشه تأمین آب شُرب مردم همدان حل می‌شد. استان همدان طی چند دهه گذشته با کاهش میزان بارشِ متوسط سالانه در منطقه نیمه‌خشک و کم بارش قرارگرفته و براساس بررسی شاخص‌های خشکسالی توسط وزارت نیرو، ازجمله استان‌های خشک کشور محسوب می‌شود. عوامل مهمی در تنش آبی ایجادشده در استان همدان دخیل بودند که بی‌توجهی به هرکدام از آنها می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. طبق آمارهای موجود آب آشامیدنی مورد نیاز 50 تا 60 درصد جمعیت استان از طریق آب‌های سطحی و مابقی از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.
آنچه زمینه بحران‌ کم‌آبی موجود در شهر همدان را بیش‌ازپیش فراهم و تشدید کرده است، خشکسالی‌های طولانی‌مدت در سال‌های متمادی، عدم بازنگری در الگوی کشت گیاهان زراعی و جایگزینی محصولات سازگار با شرایط حال حاضر، عدم مدیریت یکپارچه و صحیح و عدم آسیب‌شناسی و ارائه راه‌حل‌های بنیادین حداقل در 10 سال گذشته توسط دولت‌های پیشین است. مشکل کم‌آبی تنها مختص همدان نیست و چند استان دیگر نیز با این مشکل درگیر هستند؛ بنابراین چون مشکل ریشه‌ای کمبود آب همدان با نگاه‌های گذرا و اقدامات مدیران وقت حل‌وفصل نشد، در سال 83 در سفر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای 
(مد ظله العالی) به استان، پروژه آبرسانی به شهر همدان تصویب شد. این طرح تا سال 86 در مرحله تحقیقات باقی‌مانده و اوایل دهه 90 اقداماتی برای اجرای پروژه انجام‌ شده بود که با مجموع اقدامات انجام‌ شده در این 17 سال گذشته به شکل غیرمتعارف تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار، تأمین نشدن منابع مالی و عدم پیگیری‌های جدی، موجب شد در مقطعی از سال‌های گذشته با کند شدن روند اجرایی و حتی تعطیلی مواجه شود و در این مدت کمتر از40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
با آغاز به کار دولت سیزدهم در استان، در بدو ورود، با بحران کم‌آبی و در ادامه برنامه قطع کردن آب توسط دستگاه‌های مربوطه مواجه شدیم که نخستین اقدام مخالفت با برنامه‌های کوتاه‌مدت به دلیل عدم اثرگذاری در فرایند صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف بود که صرفاً نارضایتی مردم را به دنبال می‌داشت. از آنجا که برنامه دولت مردمی و انقلابی سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود این اقدام در دستور کار دولت قرار گرفت و یکی از این پروژه‌های اولویت‌دار که به‌سرعت در دستور پیگیری، اجرایی و عملیاتی قرار گرفت، طرح آبرسانی بین‌حوضه‌ای به شهر همدان بود. دولت سیزدهم خود را موظف و مکلف به حل این بحران دانست و اقدامات و اعتبارات ویژه‌ای نیز برای این طرح بزرگ در نظر گرفت. در ادامه با تأکیدات رئیس محترم جمهور و تلاش‌های مجموعه وزارت نیرو، اعتبارات ویژه‌ای برای این «ابر پروژه» در نظر گرفته شد و برای تکمیل آن 2سال زمان نیاز بود؛ اما مدیریت استان، تمام توان خود را به کار گرفت تا این پروژه را تکمیل کند. مجموع این اقدامات باعث شد تا در طول چهار ماه از عمر دولت سیزدهم، به‌اندازه 17 سالی که این پروژه زمین‌مانده بود، کار انجام شود و در مجموع به 90 درصد پیشرفت فیزیکی برسد.
یکی از دلایل مهم در تأخیر این پروژه، به دلیل عدم تأمین تجهیزات بود؛ تجهیزات موردنیاز این پروژه، فقط توسط یک شرکت در کشور تولید می‌شود و از طرفی با توجه به بحران کم‌آبی در برخی از استان‌های کشور، تقاضاهای بسیار بالای تجهیزات و تأمین آن توسط شرکت مزبور، زمانبر شد. تأمین تجهیزات این ابر پروژه کار آسانی نیست، اما مجموعه مدیریتی استان، مرحله تهیه تجهیزات برای 140 کیلومتر لوله‌گذاری با لوله‌هایی به قطر 160 سانتیمتر در عمق چهارمتری زمین، ساخت سریع اتصالات و لوله‌ها، طراحی موتورها و الکتروموتورها و تأمین برق آنها، تهیه ژنراتور و تأمین مصرف سوخت آن و تهیه 36 پمپ را در دستور پیگیری جدی قرار داد و تاکنون نیز بخش چشمگیری از این تجهیزات آماده و در حال انجام است. علاوه بر این، سه ایستگاه پمپاژ در مسیر انتقال آب از این مسیر وجود دارد که بر همین اساس دو مخزن از مخازن این ایستگاه‌ها به‌صورت پیش‌ساخته تهیه‌ شده است. همچنین این خط نیازمند 90 کیلومتر خط انتقال برق است که با بهره‌گیری از دیزل ژنراتورهای سیار انجام خواهد شد.
 در همین حال با توجه به اینکه حجم آب ذخیره‌ شده در سد اکباتان کمتر از سال‌های گذشته شد برای رویارویی با کم‌آبی، کاهش مصرف آب ادارات در دستور کار قرارگرفته و در گام نخست ممنوعیت استفاده از شبکه آب شرب شهری برای آبیاری فضای سبز محوطه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. در ادامه یک جدول زمان‌بندی توسط آب منطقه‌ای تنظیم شد که فشار آب در ساعاتی از شبانه‌روز در برخی نقاط کاهش و در برخی نقاط نیز افزایش پیدا کند. این اقدام به‌صورت موقت انجام شد تا فاز اول پروژه آبرسانی به شهر همدان تکمیل و راه‌اندازی شود. لذا با توجه به گزارش‌های موجود و منابع آبی استان طی جلسات متعدد با کارشناسان مربوطه، کاهش مصرف و تشویق مردم به مصرف بهینه، صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف و با توجه به این نکته که بیش از 85 درصد منابع آب توسط بخش کشاورزی در همدان مصرف می‌شود، درصدد وارد کردن منابع آب چاه‌های کشاورزی به‌عنوان منابع آب جدید به مدار شدیم. طی رایزنی‌های انجام‌ شده، چاه‌های کشاورزان شهرستان بهار، کبودرآهنگ و پیرامون همدان، برای رفع بخشی از مشکل کم‌آبی، به‌صورت امانی در اختیار قرار گرفت؛ چون در شرایط کنونی، آب شُرب مردم از کشاورزی مهم‌تر است. 
ازنظر فنی، امکان انتقال آب چاه‌های کشاورزان به برخی از نقاط شهر وجود نداشت، اما با احداث خط 16 کیلومتری، حلقه اتصالات و رینگ شهر تکمیل می‌شود و می‌توانیم به هر نقطه دیگری که خواستیم آب را انتقال دهیم. همان‌طور که وزیر نیرو تأکید داشتند، در چند هفته آینده این اتصال انجام و مشکل آب شرب نیز حل خواهد شد.
در پایان باید گفت که هرچند قطعی آب مشکلات و سختی‌هایی را برای مردم صبور و شریف همدان ایجاد کرده، اما مجموعه مدیریتی استان تلاش داشته با ارتباط مستمر با مردم و اطلاع‌رسانی با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای، شهروندان محترم همدان را در جریان فرایند پیشرفت لحظه‌ای طرح‌های آبرسانی به همدان قرار دهد که این مهم تا حد زیادی باعث اطمینان خاطر مردم نسبت به تلاش و کوشش جهادی مسئولان دولت مردمی و انقلابی سیزدهم شده است.
لازم است اعلام کنم که طرح خط کنارگذر، در مرحله تست قرار دارد و با پایان این مرحله، وارد مدار آبرسانی خواهد شد. همچنین رودخانه سیمین به عنوان یکی از سرشاخه‌های رودخانه آبشینه در بالادست سد اکباتان، بازگشایی شده و براساس بررسی‌های صورت گرفته، این رودخانه در حال حاضر 150 لیتر بر ثانیه آب را به پشت سد اکباتان منتقل می‌کند. هدایت آب این رودخانه سبب خواهد شد مخزن سد اکباتان از این میزان کمتر نشود. این میزان آب، در حال ورود به مخزن سد است. بزودی، آب رودخانه روستای اِبِرو نیز به سد اکباتان هدایت می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/854149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

مهاجرت با ویزای جعلی

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تصادف زنجیره‌ای عجیب در ارومیه

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم