پیام ویژه

آخرين مطالب

تکاپوی اپوزیسیون ترکیه برای شکست اردوغان يادداشت

تکاپوی اپوزیسیون ترکیه برای شکست اردوغان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /اپوزیسیون ترکیه پس از سال‌ها صحبت در مورد تشکیل ائتلاف در نهایت در پایان سال 2021 میلادی موفق به تشکیل یک ائتلاف گسترده شد. این ائتلاف متشکل از شش حزب سیاسی است. تا چند سال پیش چنین همکاری‌ای بین احزاب اپوزیسیون ترکیه غیر قابل تصور قلمداد می‌شد.
به گزارش دویچه وله، هدف ائتلاف تازه مقابله با تسلط چند ساله حزب حاکم عدالت و توسعه تحت ریاست "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه است. این ائتلاف هم چنین می‌خواهد کشور را به سیستم پارلمانی بازگرداند تا نظام ریاستی تحمیل شده توسط اردوغان که به طور فزاینده‌ای به سوی خودکامگی حرکت کرده را پایان بخشد.
به نظر می‌رسد که این چیزی است که بسیاری از رای دهندگان ترک نیز ممکن است بخواهند. در نظرسنجی‌ای که به تازگی توسط Yoneylem انجام شده 65 درصد از کل پاسخ دهندگان خواهان بازگشت به سیستم پارلمانی بودند در حالی که تنها حدود 30 درصد گفتند که خواستار حفظ نظام ریاستی هستند.
در همان نظرسنجی حدود 63 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که حزب عدالت و توسعه به شکل بدی بر ترکیه حکمرانی می‌کند. 58 درصد دیگر نیز گفتند که تحت هیچ شرایطی در انتخابات بعدی به اردوغان رای نخواهند داد.
اتحاد چشمگیر
بنابراین، احتمال کنار گذاشته شدن حزب عدالت و توسعه از قدرت پس از انتخابات ژوئن 2023 میلادی بهتر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد البته اگر اپوزیسیون بتواند اتحاد فعلی خود را تا آن زمان حفظ کند.
شش حزبی که این ائتلاف را تشکیل داده اند عبارتند از: حزب اصلی اپوزیسیون جمهوری خواه خلق (CHP)، حزب ناسیونالیست خوب، حزب محافظه کار اسلامگرای سعادت، حزب آینده، حزب دموکراسی و پیشرفت و حزب دموکرات که دهه هاست که فعالیت داشته، اما در چند سال گذشته تاثیر زیادی بر عرصه سیاست ترکیه نداشته است.
حزب سعادت که اکنون در جایگاه اپوزیسیون قرار دارد اولین خانه سیاسی اردوغان محسوب می‌شد در حالی که حزب دموکراسی و پیشرفت و حزب آینده هر دو توسط همکاران سابق اردوغان تاسیس شدند. "احمد داود اوغلو" از حزب آینده زمانی وزیر دارایی و سپس وزیر خارجه ترکیه شد. "علی باباجان" از حزب دموکراسی و ترقی نیز چندین سمت وزارتی ارشد را برعهده داشت. آنان هر دو به همراه اردوغان از اعضای موسس حزب عدالت و توسعه بودند تا این که به دلیل انتقاد از سیاست‌های اردوغان از حزب جدا شدند.
خروج دومین حزب بزرگ اپوزیسیون
به همان اندازه که این اتحاد احزاب اپوزیسیون چشمگیر به نظر می‌رسد واقعیت آن است که حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها (HDP) رسما کنار گذاشته شده است.
فعالیت سیاسی هر حزب وابسته به کرد‌ها در ترکیه کماکان موضوعی بحث برانگیز است. در گذشته، تلاش‌هایی برای غیر قانونی کردن حزب دموکراتیک خلق‌ها به دلیل ارتباط ادعایی آن حزب با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) صورت گرفته بود.
این گروه در مبارزه خود برای حقوق کرد‌ها از خشونت استفاده کرده و توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته و طبقه بندی شده است. هنوز مشخص نیست که کدام یک از سیاستمداران ارشد در ائتلاف در نهایت تلاش‌های سیاسی آن ائتلاف را رهبری خواهد کرد.
هیچ یک از چهره‌های اپوزیسیون به اندازه کافی کاریزماتیک نیستند
تصور می‌شود که سه نام برای نامزدی تصدی مقام رهبری ائتلاف شش گانه با یکدیگر در رقابت باشند. "کمال قلیجدار اوغلو" رهبر حزب جمهوری خواه خلق جریان اصلی اپوزیسیون کمالیست و سکولار ترکیه که نشان داده مایل است این نقش را برعهده بگیرد.
تحت رهبری او حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات منطقه‌ای 2019 میلادی به نتایج تاریخی دست یافت. نامزد‌های آن حزب در هر دو شهر بزرگ ترکیه (استانبول و آنکارا) که پیش‌تر برای چندین سال تحت کنترل حزب عدالت و توسعه بود پیروز انتخابات شدند.
از سوی دیگر، قلیجدار اوغلو خود به عنوان نامزد هرگز نتوانسته در انتخابات پیروز شود و منتقدان اش تردید دارند که آیا او می‌تواند به اندازه کافی بر رای دهندگان تاثیر بگذارد یا خیر به ویژه زمانی که با شخصیت قدرتمندی مانند اردوغان رقابت کند. به همین دلیل است که یکی دیگر از همکاران قلیجدار اوغلو در حزب جمهوری خواه خلق ممکن است نامزد بهتری برای ایفای این نقش باشد: اکرم امام اوغلو.
او یکی از شهرداران آن حزب است که برنده آرای شهرداری شد. او در سه سال گذشته استانبول را اداره کرده و بسیاری از مردم محلی بدون توجه به وابستگی‌های سیاسی اش او را دوست دارند. امام اوغلو در شهر بیش از 15 میلیون نفری اش خود را به عنوان شهردار همه ساکنان شهر معرفی می‌کند.
با این وجود، یکی از اصلی‌ترین انتقاداتی که به او وارد می‌شود این است که به نظر می‌رسد امام اوغلو اغلب در مواقع بحرانی یا وقوع فجایع یا دور از دسترس است و یا در تعطیلات به سر می‌برد امری که مورد پسند عموم مردم ترکیه نبوده است.
"منصور یاواش" دیگر شهردار برنده حزب جمهوری خواه خلق که شهردار آنکارا است نیز شخصیتی محبوب قلمداد می‌شود. او زمان تصدی مقام شهردار مبارزه با فساد را وظیفه خود اعلام کرده و هم چنین تاکید زیادی بر حفاظت از محیط زیست داشته است. تمرکز او بر این موضوعات از سوی رای دهندگان به او و حزب جمهوری خواه خلق مورد استقبال قرار گرفته است.
با این وجود، یاواش یک ملی گرای سرسخت است که او را برای بسیاری از رای دهندگان کرد که برگه‌های رای شان نقش مهمی در انتخابات ترکیه ایفا می‌کند به گزینه‌ای ناخوشایند تبدیل کرده است. البته این بدان معنا نیست که برخی از کرد‌ها او را به دلایل استراتژیک و شاید به دلیل نبود گزینه بهتر انتخاب نمی‌کنند.
"صلاح الدین دمیرتاش" بانفوذترین سیاستمدار کرد ترکیه رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها و بسیاری از هم حزبی هایش اکنون در زندان به سر می‌برند. تعدادی از رای دهندگان کرد به این دلیل از رهبری حزب عدالت و توسعه رنجش شدیدی دارند و تصور می‌شود که شاید از نظر استراتژیک تنها به همین دلیل برای برکناری حزب عدالت و توسعه از قدرت در انتخابات شرکت کنند.
استدلال دیگری وجود دارد که مخالف این ایده است که یکی از دو شهردار موفق حزب جمهوری خواه خلق در راس ائتلاف تازه اپوزیسیون قرار گیرند.
این گروه از منتقدان می‌گویند اگر آنان این نقش را برعهده گیرند باید از مقام فعلی خود در شهرداری‌ها استعفا دهند و در آن صورت بار دیگر اداره دو شهر کلیدی استانبول و آنکارا به دست حزب عدالت و توسعه خواهد افتاد. حزب عدالت و توسعه هنوز اکثریت شورا‌های شهر را در اختیار دارد و مطمئنا شهرداران بعدی را از درون صفوف خود انتخاب خواهد کرد.
تشخیص نام
"سرن سلوین کورکماز" پژوهشگر علوم سیاسی می‌گوید:"برای بسیاری از رای دهندگان به همان اندازه که یک نامزد طرفدار چه حزب یا سیاستی است اهمیت دارد شخصیت او نیز مهم می‌باشد".
او می‌گوید:" برای شهروندان اینجا مهم است که رهبر کیست و چه نامی دارد. در سیستم فعلی ما، تنها یک نفر وجود دارد که واقعاً برجسته است. پس چه کسی در آینده همه این اختیارات را خواهد داشت؟ چه کسی قادر به حکومت است؟ این چیزی است که مردم می‌پرسند".
بدون شک این ائتلاف کماکان در حال بحث است که چه کسی می‌تواند بلوک اپوزیسیون را رهبری کند، اما نام رهبر بالقوه ائتلاف احتمالا در ابتدای سال 2023 میلادی اعلام خواهد شد.
پس از آن ممکن است چندان مهم نباشد که چه کسی ائتلاف شش گانه را نمایندگی می‌کند و در برابر اردوغان قرار می‌گیرد چرا که هر فردی که باشد احتمالا شانس واقعی برای پیروزی در انتخابات 2023 میلادی دارد. البته با فرض این که ائتلاف شش گانه تنها یک نامزد واحد را معرفی کند و این اتحاد شکننده تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی باقی بماند و حفظ شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/854463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟