پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله جام جم/ تحول از آغاز تا استمرار يادداشت

سرمقاله جام جم/ تحول از آغاز تا استمرار
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - جام جم / « تحول از آغاز تا استمرار » عنوان سرمقاله روزنامه جام جم نوشته علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هفتم مهرماه 1400 دکتر پیمان جبلی براساس برخورداری از صلاحیت دینی و انقلابی، تخصص و تجربه‌ طولانی در مدیریت‌ بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما، و آگاهی از ماهیت و عملکرد و وظایف رسانه‌ملی، با حکم مقام معظم رهبری برای یک دوره‌ پنج‌ساله به ریاست سازمان صداوسیما منصوب شد. براساس حکم ماموریت این سازمان رسانه‌ای در دوره جدید در راستای نیازهای فرهنگی به آگاهی‌بخشی فراگیر و عمومی در ایران اسلامی بر اولویت محور‌های «ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی» قرار گرفت.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در حکم پیمان جبلی تاکید فرمودند: رسانه‌ملی، دانشگاهی برای ارتقای سطح آگاهی و معرفت عمومی، و آوردگاهی برای مقابله با امواج خصمانه‌ تحریف و تفتین، و آسایشگاهی برای بهره‌مندی چشم و دل همگان از جلوه‌های زیبایی و هنر، و قرارگاهی برای پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور است. ایشان هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، را به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های رسانه‌ملی برشمردند و دستیابی به آن را با بهره‌گیری از ابتکار وتلاش شبانه‌روزی میسر دانستند.
مسیر دشوار تغییر
از ابتدا و براساس تجربه حاصل از عملکرد مدیران پیشین مشخص بود اجرای خط‌مشی تعیین‌شده نیازمند تغییر در ساختارهای اجرایی و تحول ساختاری در سازمان صداوسیماست. دو رخداد اساسی که به نظر ساده می‌آید ولی براساس گستردگی سازمانی به لحاظ شاکله، مدیریت نیرو، ترک فعل‌های پایدار، مقاومت بنیادی در برابر تغییر، جریان‌شناسی ساختار‌های غیررسمی موثر با عملکرد غالبه ضد جریان ماموریت‌های تعریف‌شده، پیچیدگی‌های تولید محتوا و عرضه و اثرگذاری بر دایره وسیع و متنوع مخاطب به‌عنوان مهم‌ترین ماموریت رسانه‌ملی و... امری پیچیده، ظریف، مبتنی بر امر مطالعاتی و بسیار زمان‌براست. 
چابک‌سازی در حوزه‌های شناخته‌شده
برخلاف انتظار تغییرات را ناگهانی و پرفشار اعمال نکرد. جبلی که تجربه قابل‌توجهی در عرصه خبر و کارنامه حرفه‌ای مبتنی بر تجربه شناخت ساختار‌ها و مدیریت در حوزه کلان راهبردهای خبری سازمان دارد با وجود شناخت کاملی که از وضعیت سازمان، خطاها و آفات رفتار سلیقه‌ای داشت، اصلاحات را با تسلط و تمرکز بر معاونت سیاسی آغاز کرد، مدیران خود را در این بخش مستقر کرد و در مدت زمان کوتاهی بسیاری از بخش‌های خبری را برای جلوگیری از تداوم تکرار و موازی‌کاری تجمیع کرده و ماموریت اصلی خبر را به شبکه تخصصی این امر یعنی شبکه خبر واگذار نمود. تغییری که همچنان تا مرحله نهایی گام‌های تازه‌ای در پیش دارد.
تمرکز بر تحول راهبردهای کلان 
جبلی از سوی دیگر هدف‌گذاری برای ایجاد تحول پایدار را با انتخاب وحید جلیلی به‌عنوان قائم‌مقام خود در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول کلید زد. او بسیج حداکثری ظرفیت‌های ارزشمند داخل و خارج سازمان برای ارتقای محتوایی و کیفی برنامه‌ها مطابق با مأموریت‌های چهارگانه سازمان در حکم مقام معظم رهبری (مدظله العالی): دانشگاه آگاهی و معرفت، آوردگاه جنگ‌نرم و مقابله با تحریف و تفتین، آسایشگاه چشم و دل برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها و هنر و قرارگاه پراکندن امید و نشاط - پیگیری برای اجرای تحول در سازوکارها، محتوا و کیفیت تولیدات نمایشی با نگاه به راهبردهای کلان رسانه‌ملی - بازتعریف و فعال‌سازی هدفمند چرخه «طراحی - تولید - پخش - بازخورد» به‌منظور تقویت یکپارچگی راهبردی - کاهش موازی‌کاری‌ها، چابک‌سازی و هم‌افزایی حداکثری شبکه‌های سیما و صدا - طراحی و اجرای سازوکارهای مناسب برای ارتقای کیفی نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی در رسانه‌ملی - ارتقای هویت‌محوری و عدالت‌گستری در رویکردها، برنامه‌ها و سازوکارها. همه معاونت‌ها و بخش‌های سازمان در انجام مأموریت‌های یادشده حداکثر همکاری و هماهنگی را به‌عنوان اهداف و ماموریت‌های جلیلی تعیین کرد. رویکردی که در گزارشی مستقل در همان شماره از روزنامه بررسی شده است. 
تغییر در روند تولیدمحتوا 
پیمان جبلی هشت‌ماه پس از آغاز کار، با انتخاب محسن برمهانی به‌عنوان معاون سیما نشان داد علاوه‌بر احترام به کسوت مدیران و تلاش بر حفظ سرمایه نیروی انسانی توجه جدی به توانمندی نیروهای مستعد جوان دارد و تحول ساختاری و اجرایی مبتنی بر برنامه‌ای دانش‌محور و به دور از شتاب‌زدگی را پیش رو دارد. محسن برمهانی که پیش از این به‌عنوان مدیرکل تأمین و رسانه‌ بین‌الملل صداوسیما فعالیت می‌کرد مامور پیگیری تحول در رویکرد، محتوا و سازوکارهای معاونت سیما در جهت هویت‌محوری و عدالت‌گستری شد. 
 شکوفا سازی ظرفیت‌های نرم افزاری و سرمایه انسانی داخل سازمان، پایش و پالایش فرهنگ و دانش سازمانی در سیما، متناسب با ضرورت‌های نقش‌های رسانه‌ملی به عنوان دانشگاه آگاهی ومعرفت عمومی،آوردگاه تبیین، قرارگاه امید و نشاط و آسایشگاه زیبایی و هنر؛ بازآرایی، سازماندهی و ارتقای مراحل طراحی، اجرا و پخش در چرخه تولید و جانمایی نیروها و واحدها متناسب با اقتضائات دوره تحول؛ توجه ویژه به فرآیند طراحی و تولید آثار نمایشی و سرگرمی در قالب‌های متنوع برای افزایش کمی، ارتقای کیفی و محتوایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ارزشمند انسانی و سرمایه‌های هنری و اصیل؛ ساماندهی چرخه‌های اداری و مالی در جهت شفافیت و سلامت بیشتر فرآیند تولید و روان سازی تعاملات رسمی، حرفه‌ای و کاهش هزینه‌های زمانی و مالی، رفع تشتت و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین شبکه‌ها در مسیر سیمای تراز انقلاب اسلامی، ایجاد بسترها و ساز وکارهای مناسب تعامل با ظرفیت‌های گسترده بیرون سازمان و شکستن انحصارات و حلقه‌های بسته در تولید و انتشار محتوا، سامان بخشی به شبکه‌های سیما با هدف اجتناب از تعدد و تکثرغیرمفید شبکه‌ها و ارتقای کمی و کیفی مخاطبان، تعامل فعال با معاونت‌های استان‌ها، صدا، سیاسی، برون مرزی و مجازی برای استفاده هم افزا و حداکثری از امکانات تولید محتوا در سازمان، استفاده بهینه از ظرفیت‌های بین‌المللی و مجازی برای استفاده هم افزا و حداکثری از امکانات تولید محتوا در سازمان به‌عنوان دیگر سرفصل‌های این مسئولیت مهم از سوی جبلی برای مهم‌ترین معاون رسانه‌ملی تعیین شد؛ماموریتی که با تجدید نظر جدی در تولیدات پیشین، محصولات در دست تولید و برنامه‌های آینده رسانه‌ملی آغاز شد. مجموعه‌هایی که در جذب مخاطب موفقیتی نداشتند متوقف شده و برنامه‌های مؤثری که در دست تولید بود بدون وقفه به کار خود ادامه داد. در ماه‌های اخیر نخستین مجموعه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به پخش رسیدند و آثار متعددی نیز در جدول پخش قرار گرفتند که در همین شماره از روزنامه به آنها پرداخته‌ایم .
چابک سازی 
جبلی پس از اصلاح شبکه‌های برنامه‌های خبری در اقدام دیگری در راستای چابک سازی رسانه‌ملی به ادغام شبکه‌های تلویزیونی و حذف شبکه‌های ناکارآمد و هزینه‌بر رسانه‌ملی پرداخت و بعد از گذشت 10ماه از حضورش در سازمان، شبکه شما و ایران کالا را از فعالیت خارج کرد. همچنین با توجه به وجود شبکه تخصصی برنامه‌های کودک و نوجوان از شبکه‌های یک و دو تصمیم محدود شد. روند چابک‌سازی همچنان با تکمیل پژوهش‌های کاربردی ادامه می‌یابد و بیش از تغییر در شبکه‌ها در ساختار‌ها و رویکردها نمود پیدا می‌کند.
ساماندهی جایگاه ساترا
از دیگر اقدامات مؤثر پیمان جبلی پایان دادن به نابسامانی جایگاه و عملکرد سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) است. انتخاب سعید مقیسه با تجربه مدیریتی همسو با مسئولیت به‌عنوان معاون رئیس صداوسیما و رئیس سازمان ساترا سبب شد مناقشه مشروعیت قانونی و فعالیت این سازمان که بیش از سه سال مانع انجام ماموریت‌هایش می‌شد به سرانجام برسد و ساترا به‌عنوان سازمان تنظیم‌گر رسانه‌های فراگیر به نقش آفرینی مؤثر خود برسد و تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌ها، ساماندهی و صدور مجوز برای فعالیت‌های رسانه‌های صوت وتصویرفراگیردر فضای مجازی، پایش، نظارت و هدایت تولید، انتشار محتوا، خدمات مرتبط، استانداردسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم را به سرانجام مقبولی برساند. اهمیت این سازمان در نگاه تخصصی و با توجه به کثرت مخاطبان و محصولات، چیزی کمتر از رسانه‌ملی نیست. علاوه براین فعالیت این سازمان تاثیرات فرامتنی براقتصاد هنر وساماندهی دیگر نهاد‌های ذی‌‌نقش نیز دارد به نحوی که اجرای کامل ماموریت‌ها سبب می‌شود تولیدکنندگان، حقوق مالکانه آثار و توسعه پایداررسانه‌های یکدیگررا پاس بدارند. مخاطبان باید بی‌پناه رها نشوند و بتوانند از فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت بالنده استفاده کنند. بسترهای انتشار، امن و در دسترس اقشار مختلف جامعه ومحتوا سالم و مبتنی بر اخلاق وفرهنگ اسلامی ــ ایرانی باشد و درنهایت زیست بوم حاکم بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، باعث هم افزایی و رشد پایدار این رسانه‌ها و بهره‌مندی حداکثری مخاطبان شود. 
توجه ویژه به پژوهش
رئیس رسانه‌ملی، علاوه بر ایجاد هسته پژوهش‌های راهبری در جهت ایجاد سند تحول از دیگر ظرفیت‌های سازمانی نیز غافل نشد و با تغییر در مسیر آن نشان داد بیش از هر چیز به تحولات مبتنی بر پژوهش اعتقاد عملی دارد. جبلی با انتخاب محسن شاکری‌نژاد به سمت «رئیس مرکز تحقیقات»از او خواست با توجه به اهمیت محوری پژوهش در راهبردها و رویکردهای تحولی هویت‌محور و عدالت گستر سازمان، ضمن پشتیبانی علمی و پژوهشی از مدیریت تحول در رسانه‌ملی از طریق فعال سازی و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و پژوهشی درون و برون سازمانی به‌ویژه بهره‌گیری از توانمندی‌های اعضای هیأت علمی و پژوهشگران رسانه‌ملی، نسبت به تقویت ارتباطات درون سازمانی به منظور پایش نیازها و سنجش علمی و مستمر میزان نفوذ رسانه‌ملی در افکارعمومی‌ به‌عنوان اولویت برنامه‌های مرکز اقدام کند. همچنین تعامل با حوزه‌های تولید پیام به منظور کمک به ساماندهی چرخه تولید و توزیع پیام با بهره‌گیری از یافته‌های نیازسنجی، نظرسنجی، اثرسنجی و نیز طراحی، اجرا و بهره‌مندی از مطالعات آینده پژوهانه، تدوین شاخص‌ها و طراحی نظام ارزیابی و بازخورد علمی سنجش عملکرد حوزه‌های پیام برمبنای مخاطب پژوهی را از جمله اهم مأموریت شاکری نژاد دانست.
توسعه معنادار در گستره کشوری 
رئیس سازمان صداوسیما همچنین در عمل و با انجام سفرهای مدون و مستمر به استان‌ها نشان داده رسانه‌ملی را فقط در محدوده چند شبکه ملی نمی‌بیند و برای تک تک شبکه‌های استانی جایگاه اثرگذاری را در سطح ملی قائل است. حضور در استان‌ها علاوه بر تاثیر بر روحیه عوامل سازمانی بی‌شک در کشف توانمندی‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های مغفول مانده در شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور اثر مستقیم می‌گذارد. درعین حال ماموریت محوله بسیاری ازجمله بحث کلان تبیین، روایتگری، ملی سازی محتوای بومی و در یک کلام ایجاد همسویی برای رسیدن به مفهوم رسانه‌ملی را تامین می‌کند. خروجی آشکار این روند را مخاطبان در ایام محرم و با گزارش‌های متنوع درباره سوگواری در نقاط مختلف و دورترین روستاهای کشور به تماشا نشستند؛ اتفاقی که برای نخستین بار به‌صورت گسترده در تلویزیون رخ داد.
آغاز راهی دشوار
 جبلی نشان داد همواره تلاش می‌کند با برنامه‌ریزی دانش محور و تحقیق شده این سازمان تغییرات این سازمان عظیم را به‌گونه‌ای اصلاح کند که افزایش کارآمدی آن شاخصه مهم تحولات پیش رو باشد . یک سال مدیریت با توجه به آفات و کاستی‌های مبتلا به آن به یقین برای ارزیابی دوره‌ای نتایج کافی نیست اما بروز تغییر دیدگاه‌ها و عملکرد رسانه‌ملی در همین مدت با توجه به جریان‌های بسیار قوی مخالف خوان درون سازمانی و برون سازمانی در گستره وسیع و ریشه‌دار بسیار امید بخش است و نوید انطباق هرچه زودتر ماموریت‌های این سازمان را با اهداف ملی می‌دهد. ان‌شاءا...

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/855917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

سکه و طلا ارزان‌تر شد

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

گوشی Nothing Phone (3) احتمالا اواخر 2024 معرفی خواهد شد

انتقاد از کریمی قدوسی بعد از ادعای جنجالی اش در حوزه نظامی/ نه مسئولیت دارد نه عقوبت می شود!

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

قصد ساخت سلاح هسته‌ای و آزمایش آن را نداریم/ من تعجب می‌کنم از اظهارات یک نماینده؛ واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند؟

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

هواوی رقابت‌ با اندروید و iOS را به بازارهای جهانی می‌کشاند

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد