پیام ویژه

آخرين مطالب

رئیس جمهور مادام‌ العمر چین به چه چیزی می‌اندیشد؟ يادداشت

رئیس جمهور مادام‌ العمر چین به چه چیزی می‌اندیشد؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اکونومیست در سرمقاله این هفته خود به نقش آرمان‌‌های فردی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در شکل دادن به جهت‌‌گیری‌‌های امروز این کشور پرداخته است. به اعتقاد بسیاری پروژه او برای بازگرداندن نقش قاطع حزب کمونیست پیامدهای بدی برای چین و جهان دارد.
پدر شی جین پینگ، پیشگام انقلابی بود که بعدها به‌عنوان یک مدیر استانی از اصلاحات و گشایش اقتصادی حمایت کرد. شی جین پینگ، در خانه همچون شاهزاده‌‌ای در دربار سلطنتی پرورش یافت و سبک زندگی تجملاتی خانواده و افکار پدر باعث شد تا در 2012 وقتی رهبر چین شد، بسیاری این‌گونه تصور کنند که می‌‌توان به اصلاحات در دولت او خوش‌‌بین بود و حدس می‌‌زدند که راه عمل‌گرایانه پدرش را دنبال خواهد کرد؛ اما در عمل او راه متفاوتی را در پیش گرفت.شی جین پینگ بسیار بیشتر از آنکه وظیفه خود را اصلاح‌طلبی بداند، خود را وقف احیای حزب و نقش مرکزی آن در جامعه، و چین و نقش آن در جهان کرد. از زمان مائو تسه‌‌تونگ، او بیش از هر رهبر چینی قدرت کسب کرده است. با افزایش قدرت او، جاه‌‌طلبی چین نیز افزایش یافته است.
در انتخابات پنج‌ساله حزب که از 16اکتبر آغاز می‌‌شود، گفته می‌‌شود به‌طور قطع یک دوره دیگر عنوان رهبر عالی به شی داده خواهد شد و احتمالا او به رهبری مادام‌‌العمر تبدیل خواهد شد. بنابراین درک ریشه افکار و اعتقادات او هرگز به این اندازه مهم نبوده است.هسته اصلی طرح شی، احیای حزب کمونیست است که مدت زمانی بود از زندگی بسیاری از مردم محو شده بود. او در انقلاب فرهنگی به بلوغ رسید، زمانی که مائو با بسیج گارد سرخ برای حمله به روشنفکران و مقاماتی که به اندازه کافی وفادار به نظر نمی‌‌رسیدند، جامعه را دچار آشوب می‌‌کرد. در آن زمان بود که پدرش شکنجه شد و خواهر ناتنی او خودکشی کرد. شی نیز فرستاده شد تا هفت سال در غاری در حومه شهر زندگی کند تا فضیلت کار سخت را بیاموزد.بر اساس روایت‌‌های حزب، تجربه زندگی در کوهستان بود که از شاهزاده‌‌ای حق به جانب، او را به مردی از جنس مردم تبدیل کرد. اما روایت دیپلماتیک آمریکایی این موضوع را به‌گونه‌‌ای دیگر روایت می‌‌کند: شی به واسطه «قرمزتر شدن از قرمز» زنده ماند. او به جای رد حزب پس از پاک‌سازی‌‌های مائو، خود را وقف بازسازی آن کرد. به نظر شی حزب تنها نهادی بود که می‌‌توانست از تکرار چنین هرج و مرجی جلوگیری کند.
بنابراین منطقی بود که در سال2012 به او مراجعه کنند؛ زمانی که بسیاری فکر می‌‌کردند که حزب دوباره راه خود را گم کرده است. رهبران حزب بر این باور بودند که نجات کشور به نظم و انضباط بیشتر و بخشیدن جان تازه‌‌ای به اهداف حزب احتیاج دارد.رئیس‌‌جمهور چین به‌طور کلی خود را وقف ایده احیای حزب کرده است. او از آن زمان حزب را دوباره به تمام جنبه‌های زندگی وارد کرده است. کمیته‌های حزبی در شرکت‌های خصوصی راه‌‌اندازی شده و در سطح محله تقویت شده‌‌اند؛ جایی که اعضای مردمی به اجرای سیاست «کووید صفر» او کمک می‌‌کنند. همه چیز همان‌طور که او در سر می‌‌پروراند: «دولت، ارتش، جامعه و مدارس، شرق، غرب، جنوب، شمال و مرکز؛ حزب همه آنها را رهبری خواهد کرد.»در 2018، دفتر جدیدی از فلسفه رئیس‌جمهور منتشر شد و در آن ده اصل برای دیپلمات‌‌ها مطرح شده بود که باید از آنها پیروی می‌‌کردند. در صدر لیست حفظ اقتدار حزب قرار داشت.
دوم «تحقق جوان‌‌سازی ملت چین» بود. درحالی‌که گفته می‌‌شود مائو کشور را متحد کرد و دنگ شیائوپینگ به رونق آن کمک کرد، شی معتقد است او کسی است که دوباره به آن قدرت خواهد بخشید. او از افول غرب سخن می‌‌راند و اینکه چگونه جهان در حال تجربه «تغییرات بزرگی است که در یک قرن اخیر دیده نشده است.» این عبارت اشاره به اواخر دوره چینگ دارد؛ زمانی که چین توسط قدرت‌های خارجی تحقیر شده بود. اکنون شی قصد آن را دارد که معنای متفاوتی به این جمله ببخشد.چندان دور از ذهن نیست که قدرت بزرگی بخواهد بر امور جهانی مسلط باشد. چین نه تنها به دنبال سلطه بر زمین است، بلکه نظم جهانی فعلی را تحمیل شده از جانب غرب می‌‌داند و می‌‌خواهد قوانین را بازنویسی کند. سال گذشته به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس حزب، شی گفت که «مردم چین هرگز اجازه نمی‌‌دهند هیچ نیروی خارجی ما را سرکوب کند یا به بردگی بکشد؛ هر کسی که جرات انجام این کار را داشته باشد، سرش به دیوار بزرگ فولادی که از گوشت و خون بیش از 4/ 1میلیارد چینی ساخته شده است، کوبیده خواهد شد.»سخنانی از این دست به گوش میهن‌‌پرستان خوش می‌‌آید، اینان برای شی احترام قائلند و منتقدان خارجی را تحقیر می‌‌کنند.
بسیاری از آنها معتقدند غرب نژادپرست و خودمحور است. غرور، دشمن‌‌پنداری و ناامیدی آنها ترکیبی انفجاری است. در ماه اوت، زمانی که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان بازدید کرد، ملی‌‌گرایان چینی خواستار سرنگونی هواپیمای او شدند. آنها بر این باورند که آمریکا و اتحاد رو به رشد ناتو، محرک حمله روسیه به اوکراین بوده است. شی به‌طور ضمنی از درگیری‌‌ها در اوکراین به‌عنوان چالشی برای غرب حمایت می‌‌کند. چین امروزی برخی از دیپلمات‌‌های غربی را به یاد ژاپن در دهه 1920 و 1930 می‌‌اندازد.از منظر اکونومیست، رقابت چین و غرب بیش از هر چیز دیگری رقابت میان فلسفه‌های متفاوت است. دولت‌های غربی بر این باورند که موفقیت از اعطای حق انتخاب سرنوشت مردم به دست خود مردم حاصل می‌‌شود. این درحالی است که حاکمان چین، مشابه اهداف حزب، بر این باورند افراد باید آزادی، حریم خصوصی و حیثیت خود را فدای خیر بزرگ‌تر کنند. شی طرفدار نسخه‌ افراطی‌‌تری از حزب است که اخیرا نیز خوب پیش نمی‌‌رود. او تحت لوای مبهم «شکوفایی مشترک» مجددا کنترل دولت را بر اقتصاد تثبیت کرده و برخی از موفق‌‌ترین شرکت‌های چینی را دچار مشکل جدی کرده است.
طرح او برای رام کردن بازار مسکن به خوبی پیش نرفته او وام‌‌های بد به‌شدت بر اقتصاد تاثیر گذاشته است. یکی دیگر از مشکلات مبرم سیاست‌‌های شی در اجرای سیاست کووید صفر است. برای محافظت چین در برابر همه‌‌گیری، مقامات محدودیت‌‌های شدیدی را در مناطق بزرگ اعمال می‌‌کنند. در ابتدا این سیاست جان افراد زیادی را نجات داد؛ اما اکنون خود به باری بر دوش تولید تبدیل شده است و مردم که از قوانین سختگیرانه خسته شده‌‌اند، شروع به نادیده گرفتن آن کرده‌‌اند.زمانی که شی در 2012 به قدرت رسید، چین به سرعت در حال تغییر بود. طبقه متوسط در حال رشد بود، شرکت‌های خصوصی رونق داشتند و شهروندان در رسانه‌های اجتماعی با هم ارتباط برقرار می‌‌کردند. ممکن بود رهبری متفاوت از این وضعیت تلقی فرصتی برای کشور می‌‌داشت؛ اما شی آن را تهدیدی بر سر راه حزب و چین می‌بیند. در داخل کشور، او در حال مونتاژ دستگاه سرکوب به‌وسیله تکنولوژی، متشکل از مشوق‌‌ها و تهدیدهای متفاوتی است که برای بازگرداندن قدرت تام حزب طراحی شده است. در خارج از کشور نیز نظم آمریکایی را به چالش می‌‌کشد و از جهان می‌‌خواهد که در برابر آن مقاومت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/855985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران