پیام ویژه

آخرين مطالب

جهان مطرح کرد: رابطه تحولات اروپا با اغتشاشات ایران گزارش

جهان مطرح کرد: رابطه تحولات اروپا با اغتشاشات ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - جهان /آنچه از اهمیت برخوردار است، توجه به این نکته می باشد که دولت های غربی و به ویژه جریان های رسانه ای همراه با آن ها اولا کوشیده اند تحولات جاری در ایران را با آب و تاب و التهاب فراوان به خوردِ افکار عمومی بین المللی دهند.
در پی فوت "مهسا امینی" دختر جوان سقزی و متعاقبا وقوع برخی اعتراضات و اغتشاشات در کشورمان، جریان های سیاسی و رسانه ای غربی و متحدان منطقه ای آن ها، تلاش هایی هماهنگ و منسجم را جهت ملتهب کردن وضعیت داخلی ایران در دستور کار خود قرار دادند. در این راستا از یک سو، جریان‌های رسانه ای با استفاده از تاکتیک های مختلف سعی در بحرانی جلوه دادن شرایط داخلی ایران و سناریوسازی های مختلف داشته اند و از سوی دیگر، دولت های غربی به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکا، تلاش های هماهنگی را جهت آنچه اجماع سازی بین المللی علیه ایران و وضع تحریم های جدید و گسترده علیه کشورمان خوانده اند، در برنامه قرار داده اند.
این در حالی است که به طور خاص کشورهای اروپایی در بحبوحه تحولات اخیر ایران، شاهد اعتراضات قابل توجه مردم در کشورهای خود در اعتراض به مواردی نظیر افزایش بهای انرژی و تشدید مشکل تورم در کشورهایشان بوده اند(بر اساس ارزیابی های اتحادیه اروپا، تورم در 19 کشور منطقه یورو در ماه اکتبر سال جاری میلادی، به عدد 10.7 درصد رسیده که این میزان در نوع خود بی سابقه است).
اعتراضاتی که بعضا با سرکوب خشونت آمیز دولت های اروپایی نیز رو به رو شده اند. در این میان، آنچه از اهمیت برخوردار است، توجه به این نکته می باشد که دولت های غربی و به ویژه جریان های رسانه ای همراه با آن ها اولا کوشیده اند تحولات جاری در ایران را با آب و تاب و التهاب فراوان به خوردِ افکار عمومی بین المللی دهند و از سوی دیگر هر کاری انجام داده و می دهند تا صدای معترضان داخلی در کشورهایشان به گوش نرسد و در گیر و دار جوسازی ها و کارزارهای تبلیغاتی که آن ها در مورد تحولات ایران به راه انداخته اند، گُم شود.
در ادامه به طور خاص به سه کشور مطرح اروپایی که در بحبوحه تحولات اخیر ایران درگیر اعتراضات گسترده مردمی بوده اند و سعی کرده اند تا جای ممکن صدای معترضان را خاموش کنند، اشاره می شود (اگرچه که دامنه اعتراضات اروپایی ها گسترده تر است و کشورهایی نظیر رومانی، جمهوری چک و بلژیک را نیز در بر می گیرد).
یک: آلمان
آلمان از جمله کشورهای اروپایی بوده که به شدت از تبعات اقتصادی منفی وضع تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه(به دلیل جنگ اوکراین) آسیب دیده و متضرر شده است. این کشور بخش قابل توجهی از گاز وارداتی خود را از روسیه وارد می کرد و ابتکار احداث خط لوله "نورد استریم 2 "نیز تا حد زیادی تحت تاثیر مراودات نزدیک صدراعظم سابق این کشور "آنگلا مرکل" با "ولادیمیر پوتین" بود.
با این همه، هم زمان با جنگ اوکراین و تحمیل تحریم های انرژی علیه روسیه، آلمانی ها با افزایش قابل توجه بهای انرژی و تورم عمومی رو به رو شده اند. بر اساس آخرین آمارها، بهای انرژی در آلمان در ماه اکتبر سال 2022، افزایش بیش از 43 درصدی را در قیاس با سال گذشته نشان می دهد و در عین حال کالاهای اساسی و مخصوصا مواد غذایی نیز با افزایش بهای 20 درصدی رو به رو شده اند.
مجموع این مسائل موجب شده اند تا آلمانی ها به نحو گسترده ای در شهرهای مختلف این کشور نظیر برلین، دوسلدورف، هانوفر، اشتوتگارت، درسدن و فرانکفورت به خیابان ها بریزند و خواستار توزیع عادلانه تر بودجه عمومی کشورشان، مهار تورم و ارائه کمک های یارانه ای بیشتر از سوی دولت به مردم آلمان شوند.
شایان ذکر است که بر اساس جدیدترین آمارها، تورم آلمان در ماه سپتامبر سال جاری میلادی(تحت تاثیر افزایش بهای انرژی)، به بیش از 10.9 درصد رسیده که در نوع خود بالاترین حد در بیش از 25 سال اخیر است. در این راستـا جدای از اعتراضات عمومی مردم در آلمان، این کشور شاهد اعتراضات های مختلفی نیز از سوی اصناف مختلف به ویژه از سوی خلبانان آلمانی هم بوده است. اعتراضاتی که همه و همه به دنبال محقق کردن افزایش دستمزدهای مشاغل مختلف در این کشور هستند.
دو: انگلستان
انگلستان نیز از جمله آن دسته از کشورهای اروپایی بوده که جدای از تبعات منفی جنگ اوکراین بر اقتصاد خود، در مدت اخیر با با چالش های عدیده ای به ویژه از ناحیه بی ثباتی دولت های مختلف در قدرت و البته آسیب‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از خروج بریتانیا از چهارچوب اتحادیه اروپا مواجه بوده است.
در این چهارچوب، شهرهای مختلف انگلیس نظیر "لندن" و "برایتون" در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردم انگلیس بوده که جدای از افزایش میزان تورم و بهای انرژی در این کشور، نسبت به برخوردهای نژادپرستانه پلیس و نیروهای امنیتی انگلستان با سیاه پوستان این کشور نیز شدیدا اعتراض داشته اند و خواستار اصلاح رویه‌ها و سیاست ها در این حوزه ها شده اند.
 البته که باید توجه داشت که انگلیس در مدت اخیر با بحران جدیدی که همان چالش تغییر زودرس دولت ها و بی ثباتی سیاسی در این کشور است نیز رو به رو شده و مثلا "لیز تراس" نخست وزیر سابق این کشور با حضور حدود یک و نیم ماهه خود در قدرت، کوتاه ترین دولت در تاریخ بریتانیا را تشکیل داده است.
اکنون نیز دولت "ریشی سوناک" در بریتانیا با چالش های جدی و گسترده ای در پیشبرد برنامه های خود مخصومصا با توجه به تجمیع بحران ها در این کشور رو به رو است. مساله ای که شانس موفقیت آن در مدیریت شرایط خاص بریتانیا را تا حد زیادی کاهش داده است. از این منظر انتظار می رود که در ادامه راه شاهد تشدید مشکلات مردم انگلیس به ویژه در حوزه های مختف اقتصادی باشیم.
سه: فرانسه
فرانسه نیز از جمله کشورهایی است که مدت هاست با پدیده اعتراضات گسترده مردمی دست و پنجه نرم می‌کند. معترضان فرانسوی پیشتر در قالب "جنبش جلیقه زردها"، دولت امانوئل مکرون را دولتی توصیف می کردند که صرفا در خدمت منافع طبقات ثروتمند و مرفه فرانسوی است و در شرایط کنونی افکار عمومی فرانسوی با توجه به اوج گیری بحران انرژی و تورم در اغلب کشورهای اروپایی، از ناکارآمدی دولت مکرون در برخورد با بحران های اقتصادی سخن می گویند و خواستار اخراج آن از قدرت هستند.
به طور خاص در روزهای اخیر پاریس شاهد تظاهرات گسترده مردمی بوده و دیگر شهرها و مناطق فرانسه نیز به کرات شاهد برخوردهای خشونت آمیز نیروهای امنیت فرانسه با مردم این کشور بوده اند. در این راستا، پلیس فرانسه تظاهرات اخیر معترضان در پاریسرا در شرایطی اعتراضی 30 هزار نفری عنوان کرده که منابع رسانه ای تاکید کرده اند که در تظاهرات مذکور قریب به 150 هزار معترض حضور داشته اند.
 در این فضا، جدای از اعتراضات گسترده مردم فرانسه به افزایش تورم در کشورشان، مردم این کشور و مخصوصا اتحادیه های کارگری در فرانسه خواستار افزایش دستمزدها به ویژه برای کارگران و بازنشستگان فرانسوی شده‌اند. گروه هایی که اکنون با مشکلات معیشتی قابل توجهی رو به رو هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/860534/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

شیائومی نیامده رکورد زد!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

مهاجرت با ویزای جعلی

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد