پیام ویژه

آخرين مطالب

مخالفت آلمان و آمریکا و موافقت فرانسه و هلند با ارسال جنگنده به اوکراین بين الملل

مخالفت آلمان و آمریکا و موافقت فرانسه و هلند با ارسال جنگنده به اوکراین
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اوکراین بارها از کشورهای غربی به ویژه آلمان خواسته بود تسلیحات تهاجمی بیشتری از جمله جنگنده را برای مقابله با حمله روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد.

به گزارش جماران ، رهبران آلمان و آمریکا با درخواست اوکراین برای ارسال جنگنده به این کشور برای مقابله با حملات روس ها و نیز بازپس گیری اراضی اشغالی اش از دست روسیه مخالفت کردند.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه 29 ژانویه (9 بهمن) گفت که این کشور هواپیماهای جت خود را در اختیار اوکراین قرار نخواهد داد.
کی‌یف پیش از این به دفعات از کشورهای غربی به ویژه آلمان خواسته بود تسلیحات تهاجمی بیشتری از جمله جنگنده را برای مقابله با حمله روسیه در اختیار اوکراین قرار دهد.
صدراعظم آلمان که در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل شرکت کرده بود در این باره گفت: «مسئله هواپیماهای جنگنده حتی مطرح نیز نشده است. من فقط می‌توانم این توصیه را بکنم که نباید با مسئله تسلیحات جنگی همچون مزایده برخورد کرد.»
وی گفت صحبت از مواردی که هنوز به صورت جدی مطرح نشده‌اند، اعتماد شهروندان به تصمیمات دولت را تضعیف می‌کند.
آقای شولتس همچنین با هشدار نسبت به افزایش تنش با مسکو گفت: «هیچ جنگی بین ناتو و روسیه وجود ندارد. ما اجازه چنین تشدید تنشی را نخواهیم داد.»
آلمان پس از چند هفته تردید سرانجام روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد 14 دستگاه تانک لئوپارد 2 خود را به اوکراین می‌فرستد و به سایر کشورها نیز اجازه خواهد داد تا چنین کاری را انجام دهند. کرملین این اقدام را «تحریک آشکار» نامیده و محکوم کرده بود. 
تصمیم برای ارسال تانک‌های آلمانی به اوکراین با تصمیم مشابهی از سوی دولت آمریکا برای ارسال تانک‌های آبرامز برای ارتش اوکراین همزمان بود. رسانه‌ها گزارش کرده بودند که برلین ارسال تانک‌های خود را منوط به ارسال تانک‌های آمریکا کرده بود.
در پی این اقدامات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ضمن قدردانی از برلین و واشنگتن خواستار درخواست تسلیحات بیشتر از جمله هواپیماهای جنگنده و موشک‌های دوربرد شده بود.
اولاف شولتس در مصاحبه تازه خود همچنین گفتگو با ولادیمیر پوتین را برای خاتمه دادن به جنگ «ضروری» خوانده است. او با این حال اضافه کرد: «البته این نیز واضح است که تا زمانی که روسیه با تهاجم بی‌امان به جنگ ادامه دهد، وضعیت فعلی تغییر نخواهد کرد.»
در حالی که کی‌یف لیست تسلیحات مورد نیاز خود را گسترش می‌دهد تا بتواند نیروهای روسیه را از سرزمین‌های اشغالی بیرون کند، جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده گفت که این کشور جت‌های جنگنده اف‌16 را در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.
نبرد در نقاط کلیدی ادامه دارد و در عین حال نیروهای روسیه به دنبال گسترش کنترل خود در منطقه دونتسک در شرق اوکراین هستند.
دنیس پوشیلین، رهبر منصوب شده کرملین در دونتسک ادعا کرد که نیروهای روس در حال پیشروی در نزدیکی «ووهلدار»، شهری با ارزش استراتژیک در جنوب غربی شهر دونتسک هستند. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از پوشیلین نوشتند: «اکنون می‌توان گفت که یگان‌ها در قسمت شرقی ووهلدار مواضع خود را ایجاد کرده‌اند و اقداماتی در مجاورت آن در حال انجام است.» کی‌یف این ادعا را رد کرده، البته پذیرفته که جنگ در این منطقه شدید بوده است.
هفته گذشته، کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و آلمان تحویل تانک‌های سنگین به اواکراین را تایید کردند. این حرکت انحراف از موقعیت قبلی بود، چرا که تانک‌ها گامی بیش از حد بزرگ در حمایت از اوکراین تلقی می‌شود و ممکن است با واکنش گسترده روسیه مواجه شود. اما حالا به نظر می‌رسد بایدن با تحویل ندادن جنگنده‌های اف‌16 به اوکراین این وضعیت را به حالت قبل درآورده باشد.
در همین حال، بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاران در کاخ سفید که آیا طرفدار ارسال اف16 یا جنگنده‌های دیگر به اوکراین هستید، گفت: «خیر.»
به گزارش روسیا الیوم، روسیه اما سخنان بایدن را کافی ندانسته و اعلام کرده است که آمریکا باید بر همپیمانان خود فشار بیاورد تا به اوکراین اف16 ندهند.
اما رهبران اروپایی گفته‌اند که آنها پذیرای این ایده هستند، حتی اگر اوکراین هنوز رسما از متحدان خود، جنگنده‌های پیشرفته برای جنگ را درخواست نکرده باشد.
تحلیلگران بر این باورند که اوکراین و روسیه برای تحرکات تهاجمی قابل توجهی در ماه‌های آینده آماده می‌شوند و هواپیماهای غربی می‌توانند قدرت کی‌یف را افزایش دهند، چرا که قدرت نیروی هوایی این کشور به طور قابل توجهی در اثر 11 ماه جنگ کاهش یافته است.
امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که اعطای هواپیماهای جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند اما نسبت به خطر تشدید درگیری‌ها هشدار داد.
آقای ماکرون با مارک روته، نخست وزیر هلند که قبلا ایده ارسال جنگنده‌های اف16 هلندی به اوکراین را مطرح کرده بود، صحبت کرده است. او گفت: «هرگونه تحویل تسلیحاتی نباید ظرفیت نیروهای مسلح فرانسه را تضعیف کند و فرانسه باید مطمئن شود که از این تسلیحات برای حمله به داخل روسیه استفاده نخواهد شد، چرا که این موضوع باعث تشدید جنگ می‌شود.» آقای روته هم اعلام کرد: «هیچ تابویی وجود ندارد اما این یک قدم بزرگ خواهد بود.»
نخست وزیر هلند تأکید کرد که اگر اوکراین درخواست جنگنده اف16 از این کشور بکند آن را بررسی می کند.
در همین حال، «جان کربی» هماهنگ کننده تماس های رهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که آمریکا بدون دادن جنگنده اف16 هم مقادیر بسیار زیادی اسلحه به اوکراین می دهد.
کربی تأکید کرد که در حال حاضر مقادیر بسیار زیادی اسلحه به اوکراین داده می شود و در هفته ها و ماه های آینده این اقدام ادامه پیدا می کند.
وی تصریح کرد که سلاح های مختلفی که به اوکراین داده می شود به نیروهای اوکراین در بردهای کنونی در فصل زمستان و نیز در نبردهایی که انتظار می رود در بهار آینده رخ دهد کمک شایانی می کند.
از جهتی دیگر، واشنگتن تجهیز ارتش اوکراین به زره پوش های مدرن و پیشرفته را آغاز کرده است.
آمریکا هفته پیش بیش از 60 زرهپوش از نوع «برادلی» را به اوکراین فرستاده است و قرار است زره پوش های «استریکر» و تانک های «آبرامز» به اوکراین تحویل دهد.
از طرف دیگر، در آمریکای جنوبی، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری برزیل در دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت که این برزیل «هیچ علاقه‌ای به ارسال مهمات به اوکراین ندارد.»
وی ادامه داد: «برزیل کشور صلح است... پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها تشکیل دهیم تا با اوکراین و روسیه بر سر میز مذاکره بنشینند و صلح ایجاد شود.»
او ادامه داد که این ایده را با آقای ماکرون در میان گذاشته و می‌خواهد این موضوع را با بایدن و شی‌جین‌پینگ، رهبر چین در دیدارهای برنامه‌ریزی شده آینده هم مطرح کند.
رئیس جمهوری برزیل سال گذشته وقتی ادعا کرد که زلسنکی «به اندازه» ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در این درگیری مسئول است، سر و صدای زیادی به پا کرد. وی معتقد است که «اگر یکی درگیر نشود، آنگاه دو طرف با هم جنگ نخواهند کرد.»
گلوله‌های توپخانه
با کاهش شدید ذخایر مهمات توپخانه‌ای اوکراین، فرانسه و استرالیا قراردادی را به‌منظور تولید مشترک گلوله‌های 155 میلی‌متری برای ارسال به کی‌یف امضا کردند.
سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه گفت: «چند هزار گلوله 155 میلی‌متری به طور مشترک تولید خواهد شد.»
در همین حال، در سئول، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو از کره جنوبی خواست تا حمایت نظامی خود از اوکراین را افزایش دهد و پیشنهاد کرد که در سیاست خود مبنی بر عدم صدور تسلیحات به کشورهای درگیر تجدیدنظر کند. او تاکید کرد: «بسیار مهم است که پوتین در این جنگ پیروز نشود.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/879379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

شیائومی نیامده رکورد زد!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

بررسی گوشی Redmi 10 5G؛ اقتصادی و پرطرفدار

مهاجرت با ویزای جعلی

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

سردار رادان: موضوع حجاب اصلا موضوع امنیتی نیست

آخرین وضعیت سیل در سیستان‌وبلوچستان؛ راه‌ ارتباطی 70 روستا همچنان مسدود است

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تردز حالا 150 میلیون کاربر ماهانه دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد