پیام ویژه - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از رنجهای ما در وزارت آموزشوپرورش تغییر مدیریت بود و طی 20 سال 16 نفر در وزارتخانه جابهجا شده است.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جمعی از معلمان نمونه کشوری و اساتید دانشگاه فرهنگیان و کارکنان ستادی وزارت آموزشوپرورش به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: ساختار آموزش و پرورش بهانهای برای معلم و مدرسه است و بقیه نقش پشتیبانی کننده دارند.
وی افزود: درست است که دانشآموزان اخیرا مدال طلا گرفتهاند اما من نمیدانم چگونه بگویم که متوسط معدل در آموزش و پرورش چیست و عدالت و کیفیت آموزشی کجاست؟
قالیباف بیان کرد: باید مصمم باشیم که در این دوره دولت و مجلس مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم. ماده 91 برنامه هفتم نظام مدیریتی را تعریف کرده؛ لذا باید ساختارها را در آموزش و پرورش اصلاح کرد.
رئیس مجلس گفت: شهریورماه از آموزش و پرورش درباره اجرای ماده 118 برنامه هفتم مطالبه میکنم که نظام مدیریتی آموزش و پرورش در دولت تصویب شود و ستادهای متعدد آموزش و پرورش جمع شود. باید همه تمرکز بر معلم اعم از کیفیت، عدالت و منزلت معلم و آرامش و ایمنی دانشآموز باشد.
وی با بیان اینکه باید ستادهای متعدد در آموزش و پرورش جمع شود، گفت: آموزشوپرورش باید مطمئن باشد که چرخه منزل، مدرسه، مسجد، محله و مجازی بهدرستی در جغرافیای ایران میچرخد.
رئیس مجلس گفت: یکی از رنجهای ما وزارت آموزش و پرورش تغییر مدیریت است به طوری که در 20 سال 16 نفر در این وزارتخانه جابجا شدهاند. این وضعیت نشان میدهد آموزشوپرورش مهم نبوده است که اگر مهم بود این اتفاق نمیافتاد.
وی بیان کرد: ما در مجلس کار جمعسپاری میکنیم و پارلمان دانشجویی داریم؛ لذا طرح و لوایح مهم را بهصورت جمعسپاری دنبال میکنیم.
قالیباف افزود: مرکز پژوهشهای مجلس با دوستانی که در این جلسه حضور دارند و جمعهایی که قبل از این نیز با آنها دیدار داشتیم، ارتباط مستقیم و مداوم برای موضوعات مربوط به آموزشوپرورش داشته باشد، معلمان نیز ارتباط مستقیم و مداومی با مرکز پژوهش ها داشته باشند.
رئیس مجلس در ادامه گفت: باید مدرسه خوبم بسازیم و فضای آموزش مناسب داشته باشیم چون اصلا فضا برای آموزش فراهم نیست ولی ظلم اینجاست که مدرسه بسازیم ولی معلم و دانش آموز نتوانند به دهها دلیل از این محیط استفاده کنند.
وی با قدردانی از خیرین مدرسه ساز گفت: امروز اولویت رئیس جمهور نیز مدرسه و مدرسه سازی و آموزش و پرورش است که نعمت بزرگی است و تقدیر و تشکر میکنم.
قالیباف گفت: اگر مدرسه را سر جای خودش نسازیم و مشارکت مردم را در کالبد مدرسه دخیل نکنیم و از ظرفیت مردم برای کیفیت آموزش و حوزه تربیت و اوقات فراغت بچهها استفاده نکنیم، هیچ کاری نکردهایم.
وی با بیان اینکه باید سرانه دانش اموزان در مدرسه برآورد شود، گفت: هر اقدام و طرحی نهتنها در آموزشوپرورش بلکه در مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیت دفاع که نقش مردم در آنجا معنی نداشته باشد، آن طرح محکوم به شکست است.
وی با بیان اینکه باید بحث مربوط به دانشگاه فرهنگیان را حل کنیم، گفت: چند روز قبل با دوستان پیام نور جلسه داشتم؛ کنکور به موضوعی برای همه خانوادهها تبدیل شده است و هر روز استرس دارند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این را گفتم که روش گزینش امروز ما که صندلی دانشگاهها خالی است با زمانی که چند میلیون نفر پشت کنکور بودند، باید یکسان باشد؟
رئیس مجلس افزود: آیا ما نباید این منزلت را قائل باشیم که امروز معلمان متوسط اول و دوم با یکروال، آییننامه و سیستم، مشخص کنند که این دانشآموزان به دانشگاهها برای مصاحبه معرفی شوند تا مسیر کنکور را نروند مگر بقیه دنیا تجربه این را ندارند. چرا ما این کار را انجام نمیدهیم؟
قالیباف بیان کرد: تحول در نظام مدیریتی آموزش و پرورش باید مبتنی بر برنامه هفتم و سند تحول باشد. امروز اصلا دانشگاه فرهنگیان، آن طور که باید و شاید معلمان را به گونه ای تربیت نمی کند که بخواهند سر کلاس بروند. با بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان صحبت کردم و از مشکلاتی سخن گفتند و باید حل و فصل شود.
رئیس قوه مقننه گفت: با توجه به تورم موجود کشور، هر چقدر حقوق ها را افزایش دهیم، به معنای افزایش قدرت خرید مردم نیست؛ لذا ما برای معلمان و کارگران باید خدمات را مبنا قرار دهیم، برای مثال پوشش سلامت را برای آنان لحاظ کنیم، مسکن حمایتی را برای آنان در نظر گیریم و آنان باید در اولویت قرار گیرند. ما مخالف افزایش حقوق نیستیم، اما می گویم که این افزایش ها، لزوم باعث افزایش قدرت خرید مردم نمی شود.
وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب در دوران کرونا، بهره گیری از سامانه شاد برای آموزش مجازی دانش آموزان بود. باید مشکلات این بخش هم حل شود. رئیس جمهور تاکنون 27 جلسه برای پیگیری مسائل آموزش و پرورش تشکیل داده که بی سابقه است و نشان دهنده اهمیت این حوزه برای مجلس و دولت است.
قالیباف اظهار کرد: در رتبه بندی معلمان حتما باید شاخص ها و امتیازات افراد به خوبی لحاظ شود. نظام با ثبات تامین اجتماعی برای معلمان و کارگران باید لحاظ شود و این دو قشر باید مورد توجه ویژه باشند. بحث سلامت و مسکن دو رکن مهم است که باید برای معلمان و کارگران لحاظ شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در برنامه هفتم تاکید کردیم که آموزش و پرورش بسیار مهم و به مثابه یک امر ملی است و همه مسئول هستیم تا وظایف خود را در این زمینه به خوبی انجام دهیم. هر سال در شهریور ماه از آموزش و پرورش درباره اجرای مواد مربوط به این وزارتخانه در برنامه هفتم، مطالبه میکنیم.
بازار
![]()
http://www.Yazd-Online.ir/Fa/News/1587127/قالیباف--یکی-از-رنجهای-ما-در-آموزش-و-پرورش-تغییر-مدیریت-بود