سرمقاله خراسان/ نقشه بزرگ اقتصادی ایران با ابرپروژه ریلی
سه شنبه 23 ارديبهشت 1404 - 08:07:13
|
|
پیام ویژه - خراسان / «نقشه بزرگ اقتصادی ایران با ابرپروژه ریلی» عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم ابوالفضل چمندی است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید: فرصت 20 میلیارد دلاری ترانزیت و صادرات کالا از آسیای میانه به اقیانوس هند، رقابت حساس و فزاینده ای را بین مسیر ریلی ترکمنستان_ ایران با کریدور ریلی ازبکستان_افغانستان_پاکستان به وجود آورده است.کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه بعد از جنگ اوکراین به دنبال رسیدن به اقیانوس هند از طریق راه آهن هستند تا کالاهایشان را ارزان تر، سریع تر و امن به جنوب آسیا و شرق و غرب این قاره کهن برسانند.چین نیز از این کریدور ریلی به دلیل تنوع بخشی مسیرهای حمل کالا و طبعا افزایش ظرفیت حمل و نقل به شدت استقبال می کند.این پروژه برای ایران که همواره از تحریم های آمریکا رنج برده از اهمیت بسزایی برخوردار است اما شرط پیروز شدن در این رقابت منطقه ای، بهره برداری سریع تر از خط ریلی است تا کالای ترانزیتی سوار قطار ایران شود.مهم ترین مولفه برای پیروزی اقتصادی در این نبرد منطقه ای، رساندن ریل راه آهن از زاهدان به چابهار است.پروژه راه آهن چابهار - زاهدان به طول تقریبی 730 کیلومتر، با عبور از مناطق بسیار دشوار و پیچیده جغرافیایی (کوه ها و دره ها)، شامل دهها پل و تونل بزرگ، یکی از پروژههای فنی پیچیده کشور محسوب میشود.با پیگیری شخص شهید رئیسی در دولت سیزدهم این ابرپروژه اقتصادی کشور به پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد رسید.رئیس جمهور پزشکیان راه آهن چابهار_زاهدان را از اولویت های وزارت راه دانسته و با تلاش جهادی و شبانهروزی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران امید است بهرهبرداری از آن تا پایان سال جاری محقق شود.تکمیل این مسیر و اتصال آن به سرخس، عملاً کریدور شرقی کشور را از جنوب تا شمال پیوسته کرده و ایران را به حلقه واسط میان آسیای میانه و آبهای آزاد دریای عمان و خلیج فارس تبدیل می کند.تمرکز ویژه بر احیای زیرساخت های سرخس و تبدیل این منطقه ویژه به منطقه آزاد در دولت سیزدهم، مقدماتی برای تسهیل تجارت و حمل و نقل بین المللی محسوب می شد که هر ساله میزان ترانزیت در این منطقه رشد یافت به گونه ای که در سال گذشته سه میلیون و 120 هزار تن کالای ترانزیتی و صادراتی از این پایانه ریلی عبور کرده است. با اتصال سرخس به چابهار ، حمل و نقل ریلی کالا در این پایانه می تواند تا 5 برابر بیشتر و اقتصاد منطقه آزاد سرخس با رشد پایدار کاملا متحول شود.نکته بسیار مهم دیگر، تلاش ایران برای راه اندازی قطار افغانستان به ایران به عنوان یک مسیر تجاری بوده که این مهم نیز در چند سال اخیر محقق شده است و با اتصال ریل زاهدان_چابهار، تجارت افغانستان نیز برروی ریل ایران قرار می گیرد.اقدامات ضدامنیتی گروهک های تجزیه طلب و افراطی در سیستان و بلوچستان با هدایت و حمایت آمریکایی ها به منظور ایجاد اخلال در روند این ابرپروژه ملی و بین المللی است تا امنیت حمل و نقل مسیر ریلی ایران را پرریسک نشان دهد.
http://www.Yazd-Online.ir/Fa/News/1589475/سرمقاله-خراسان--نقشه-بزرگ-اقتصادی-ایران-با-ابرپروژه-ریلی
|