پیام ویژه
Resident Evil 4 باعث نابودی ژانر وحشت شده است!
دوشنبه 7 فروردين 1402 - 11:46:50
پیام ویژه - گیم فا / با وجود آن که Resident Evil 4 یکی از محبوب‌ترین و برترین نسخه‌های این فرنچایز به شمار می‌رود، عده‌ای عقیده‌ دارند که منجر به نابودی ژانر وحشت در دهه‌ی اخیر شده است.
بازسازی Resident Evil 4 از شرکت کپکام (Capcom) سرانجام منتشر شد و از حق نگذریم، اثری فوق العاده است. یک تجربه‌ عالی و متشکل از همه چیزهایی که در مورد بازی اورجینال دوست داشتیم؛ از جمله یک فروشنده اسلحه‌ی مرموز و یک هیولای انسانی اره برقی به دست!
بازسازی نسخه‌ سال 2005 توسط کپکام، ترکیبی از گیم‌پلی و داستان‌سرایی امروزی بوده و با ارائه‌ گرافیکی امروزی، در کنار ریمیک نسخه دوم، یکی از بهترین بازسازی‌های ساخته شده توسط کپکام به شمار می‌رود و اکثر منتقدین نیز، حسابی از این اثر تمجید کرده‌اند.
بازار

پیام ویژه


این ریمیک باعث شده تا بهتر از نسخه‌ هفتم سری، دوباره شاهد بازگشت به ریشه‌ها و تاریخ سری باشیم و بهتر از آن، باز‌سازی‌های منتشر شده از سوی کپکام منجر به الهام‌گیری بسیاری از دیگر عناوین وحشت کلاسیک شده است، از جمله Dead Space که اخیراً منتشر شد.
با وجود تمامی این موارد، تاثیر نسخه‌ چهارم این سری بر بازی‌های وحشت معاصر غیرقابل چشم‌پوشی است، زیرا اکثر المان‌های این عنوان در آن‌ها دیده می‌شود. جالب است بدانید که عده‌ای از طرفداران سری Resident Evil، نسخه چهارم را اثری نمی‌دانند که منجر به رسیدن سری به دوران طلایی‌اش شد، بلکه آن را شروعی بر روند نزولی آن می‌دانند.
Minx از کانال بازی‌های ترسناک یوتیوب KrinxTV می‌گوید: «حس وحشت با موفقیت Resident Evil 4 تقریباً از بین رفت. این بازی تلنگری به صنعت گیم بود که به بازی‌سازان هشدار می‌داد: مردم اکشن و تیراندازی می‌خواهند، نه حس تعلیق و ترس. این نشانگر پایان سبک وحشت بقا به سبک PS2 بود که حتی فرنچایزهای خارق‌العاده‌ای مانند Silent Hill را به آزمایش نسخه‌های اکشن و افتضاح سوق داد.»
ریچارد لی برسلین، ژورنالیست Gamingbible در این باره می‌گوید: «به طور عینی، Resident Evil 4 یک بازی شگفت‌انگیز است. تجربه‌ی آن نیز بسیار روان بوده و برای همیشه یک کلاسیک جاودانه باقی خواهد ماند؛ اما این بازی یک اثر وحشت بقا نیست.»

پیام ویژه


اما چه چیزی باعث شد تا سری Resident Evil بعد از نسخه‌ چهارم تغییر کند؟ تا زمانی که لیان اسکات کندی در بازی چهارم روی کار بیاید، کپکام به یک فرمول دقیق و آزمایش‌ شده پایبند بود. بازی‌های قبلی به خوبی سبک وحشت بقاء را به تصویر می‌کشیدند. زوایای دوربین ثابت، مهمات و خط سلامتی محدود و همچنین ذخیره‌سازی دستی به همراه باس‌فایت‌های وحشتناک و البته پراکندگی زامبی‌ها در سرتاسر بازی از مواردی بود که حسابی روی این سبک تاکید می‌کرد. Resident Evil 4 از این فرمول جدا شد و خود را بیش از آن که به عناصر وحشت وابسته کند، تبدیل به یک تجربه‌ اکشن ناب شد.
Bibby، استریمر Ice Cream Uploads، توضیح می دهد: «نه تنها Resident Evil 4 فرمول بعدی این سری را شکل داد، بلکه ساختار این آثار را به یک تجربه‌ سوم‌شخص با دوربین روی شانه تبدیل کرد. آیا بدون این حالت دوربین، آثاری چون God of War منتشر می‌شدند؟ Mass Effect چطور؟»
البته که او در مورد تاثیر ماندگار Resident Evil 4 روی صنعت گیم اشتباه نمی کند. تنها در ایالات متحده آمریکا و اروپا در عرض یک ماه، بیش از نیم میلیون نسخه از بازی فروش رفت و در نهایت، مجموعاً بیش از 11 میلیون فروش در چندین پلتفرم به خود اختصاص داد؛ تازه این فروش بدون در نظر گرفتن نسخه‌ باز‌سازی شده‌ سری است.
همانطور که بعد از انتشار PlayerUnknown’s Battlegrounds در سال 2016، اکثر بازی‌سازان به سمت ساخت تجربه‌های بتل‌رویال سوق پیدا کردند، توسعه‌دهندگان نیز به سرعت برخی از پرکاربردترین ویژگی‌های Resident Evil 4 از جمله دوربین روی شانه آن را به بازی خود آوردند.
Adam Turnbull، یک انیماتور حرفه ای در صنعت بازی‌های ویدیویی، می‌گوید: «ما فرنچایزهای بزرگی مانند Dead Space را (با الهام از RE4) را در بازار مشاهده کردیم. اما من فکر می‌کنم که همچنان طرفداران بازی‌های ترسناک با گیم‌پلی کند‌تر را برای مدتی طولانی از دست دادیم و مدتی طول کشید تا گیمرها متوجه شدند که ما کماکان به این سبک نیاز داریم.»

پیام ویژه


همین امر در مورد کپکام نیز صدق می‌کند که به دنبال تغییر فرمول خود تا خلق فاجعه‌ای به نام Resident Evil 6 پیش می‌رود، البته که این شرکت فروش ناامیدکننده بازی را «همکاری سازمانی ناکافی» و موازات با ساخت عناوین دیگر اعلام کرد.
شاید بهترین مدرک علیه نسخه‌ ششم سری را بتوان اصلاح فوری مسیر سری با انتشاربازی هفتم در سال 2017 دانست که در زمینه ترس بهتر از نسخه‌های قبلی عمل می‌کرد.
Shane Erin Elvis، یکی از گیمرهای با تجربه، می‌گوید: «Resident Evil 4 ممکن است محل تولید وحشت اکشن‌محور باشد. اما این بازی را می‌توان نمونه‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی آن روزگار دانست. نتیجه‌ی این بازی آن بود که Resident Evil 4 و 5 به طور کامل وحشت تاریک خود را از دست دادند.»
از تمامی این حرف‌ها که بگذریم، بازسازی نسخه‌ چهارم عرضه شده و دوباره این بحث‌ها به موضوعی داغ در جمع طرفداران رزیدنت ایول تبدیل شده است. با این وجود، بسیاری از طرفداران کماکان این اثر را دوست دارند و به تجربه‌ آن خواهند پرداخت.
خلاصه‌ آن که، این بحث‌ها همواره از سوی طرفداران Resident Evil مطرح بوده و با این وجود، این سری سالیان سال است که به بقای خود ادامه داده است.
نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا نسخه‌ی چهارم Resident Evil را دلیل افت این سری در نسخه‌های بعدی می‌دانید؟

http://www.Yazd-Online.ir/Fa/News/1123854/Resident-Evil-4-باعث-نابودی-ژانر-وحشت-شده-است!
بستن   چاپ