پیام ویژه
دلیل تولید صدا در خودرو هنگام ترمزگیری چیست؟
جمعه 25 شهريور 1401 - 08:30:00
مشرق نیوز
پیام ویژه - اصلی‌ترین دلیل تولید صدا در هنگام ترمزگیری وجود ارتعاش است که می‌توان با ریشه‌یابی دلیل ارتعاش، آن را بر طرف کرد.
به گزارش مشرق ، در ترمزهای دیسکی ارتعاش‌ها می­‌تواند بین لنت و دیسک، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بروی آن باشد در ترمزهایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می­‌کنند، ارتعاشات می‌تواند بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت­بند آن ایجاد شود. همچنین ارتعاش در یک قسمت می­‌تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش در قسمت دیگر شود؛ به­‌خصوص که قطعات پیوسته در حال سبکتر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش آسان‌تر صورت می­‌گیرد.
برای حذف صداهای اولیه، استفاده از صلبیت اجزای سیستم ترمزی در اولویت است که در طراحی سیستم های ترمزی، دمپینگ یا حذف­ کننده ارتعاش اولیه توسط عوامل ذیل قابل اجراست؛
1- هنگام ترمز به دقت گوش کنیم و ببینیم صدایی از لنت شنیده می­‌شود یا نه و در صورت لزوم چک کنیم لنت­‌ها در جای خود محکم هستند؛ به طوری که با دست جابه­ جا نمی­‌شوند.
2- استفاده از عایق‌ها که Shim نیز نامیده می­‌شوند. در­حقیقت عایق­‌ها یک مجزا­کننده­‌اند که مانند بالشتک عمل می­‌کنند و برای جلوگیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می­‌گیرند. اگر لنت­‌ها در جای خود به­ درستی نصب شده باشند ولی هنوز صدا تولید ­کنند، یکی از ارزانترین و موثرترین راه­‌ها برای از بین بردن صدای مذکور این است که لنت­‌ها را از جای خود در­آوریم و پشت آن‌ها Shim نصب کنیم، زیرا Shimها ارتعاشات بین لنت و کلیپر را کاهش می­‌دهند.
3- گیره­‌ها که با محکم کردن اتصالات و اجزا به یکدیگر باعث افزایش صلبیت سیستم ترمزی می‌­شوند باید امتحان گردند و مطمئن شویم به درستی نصب شده­‌اند و در جای خود محکم هستند.
4- همه گیره‌­ها، پین­‌ها و فنرها که به­ واسطه دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از ­دست داده و شُل شده‌اند باید تعویض شوند.
5- تمیز کردن و روغن‌کاری متعلقات کلیپر به حذف ارتعاشات کمک می­‌کند. ارتعاشات می­‌تواند به­‌دلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد.
6- جایگزینی پین­‌ها و بوش­‌ها نیز می­‌تواند به عنوان یک راه­ حل در نظر گرفته شود.
7- اگر کلیپر بسیار کهنه شده است و لَق­‌لَق می­‌زند، شاید تعویض آن تنها راه حل ممکن باشد.
8- یکی دیگر از علل صدای جیغ در ترمزهای عقب، تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ است که این مشکل با جایگزینی لنت­‌های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ قابل­ حل است.
9- گرفتن لَقی اجزای سیستم ترمز عقب که باعث ایجاد ارتعاش بین صفحه پشت­بند و لنت ترمز عقب و در­نهایت عامل ایجاد صداست، یکی دیگر از راه­‌های حذف صدای ترمز عقب به­ شمار می­‌رود.

http://www.Yazd-Online.ir/Fa/News/854447/دلیل-تولید-صدا-در-خودرو-هنگام-ترمزگیری-چیست؟
بستن   چاپ