بزرگنمايي:
پیام ویژه - معاونت امور زنان و خانواده برای تنویر افکار عمومی نکاتی را برای مخاطب 3 و نیم میلیون نفری زنان سرپرست خانوار بیان می دارد
معاونت امور زنان و خانواده برای تنویر افکار عمومی نکاتی را برای مخاطب 3 و نیم میلیون نفری زنان سرپرست خانوار بیان می دارد
خبرگزاری تسنیم در تاریخ 3 اردیبهشت 1400 در متنی اقدامات اصلاحی معاونت امور زنان و خانواده را با تفسیری همراه با اعلام سوءنیت و بکارگیری واژگان جفا در حق 3 و نیم میلیون زن سرپرست خانوار به رشته تحریر در آورده و از نگاه خود، نیت خوانی کرده است!
معاونت امور زنان و خانواده برای تنویر افکار عمومی نکاتی را برای مخاطب 3 و نیم میلیون نفری زنان سرپرست خانوار بیان می دارد:
توضیح این که مطالعه، بررسی، تدوین و پیشنهاد یک قانون به هدف رفع خلاء موجود در کشور و یا بازنگری در متون قانونی موجود با هدف اصلاح و بازنگری، راهکاری است که اساتید وکارشناسان در حوزه های تخصصی به آن دست می زنند. زیرا برای بهتر زیستن و با عدالت زیستن، کشور باید دارای قوانین عادلانه و منصفانه باشد.
مضافا آن که عرفا اصلاحات قانونی مربوط به زنان، خانواده و کودکان همیشه به کندی پیش می رود و موضوع سنواتی که قانون مربوط به زنان پشت نوبت می ماند در اذهان همه ما باقی است. معاونت امور زنان و خانواده تلاش کرده است در حوزه های مختلف با برنامه های قابل اجرا به وظیفه خود عمل نماید و در این مسیر از دستگاه های اجرایی دیگر کمک بگیرد. انعقاد تفاهم نامه های همکاری یکی از اقدامات عملیاتی معاونت است .
موضوع مورد اشاره در خبر مذکور به طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر می گردد .هنگام تهیه و تدوین بند (ت) ماده 80، هدف تهیه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بود که موضوعات گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می گرفت و برای کسب اعتبار، تدوین پروژه و گسترش توانمندی زنان در مناطق مختلف و بخصوص محروم مورد توجه معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفت. نحوه تصویب بند(ت) و طی کردن مسیری طولانی و گذر از همکاری دستگاه های اجرایی و سپس تصویب هیئت وزیران و مجدد ورود به مجلس شورای اسلامی برای تصویب مجدد برنامه توسعه ای یک دور غیرضروری به نظر رسید. در این فاصله در نشست های تخصصی جهت اجرایی شدن این طرح، برخی کارشناسان اعلام کردند که سیر مذکور فرسایشی است و باید جهت کوتاه کردن مسیر، پیشنهاد لایحه برای کوتاه کردن زمان به مجلس ارائه شود تا در صورت تصویب، بتوانیم طرح را پس از کسب اعتبار و تایید دولت اجرایی کنیم.
به هدف تسریع در اجرای طرح مذکور و جلوگیری از مسیر فرسایشی پیش رو ، کارشناسان حاضر در جلسه با هدف فوق الذکر، پیشنهاد کردند که طی یک لایحه از مجلس شورای اسلامی درخواست شود طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار پس از کسب اعتبار از دولت به سمت اجرایی شدن پیش رود و با تصویب هیئت وزیران بتواند سیر اجرایی را طی کند.
متاسفانه لایحه پیشنهادی معاونت امور زنان و خانواده که با حسن نیت به مجلس شورای اسلامی از طریق دولت تقدیم شد، با مهر « نادیده گرفتن نقش مجلس!» مواجه شد و این معاونت را از این برخورد ناصواب دچار تعجب نمود. اساتید و کارشناسانی که در حوزه اصلاح قوانین و مقررات زنان در کشور فعالیت کردند می دانند که این مسیر با تدوین یک آیین نامه به همان مقصدی می¬رسید که مصوبه مجلس برای بار دوم به مجلس باز می گشت. آیین نامه مورد نظر مقررات کلی است که توسط مراجع اجرایی قانون به منظور اجراء وظایف اجرایی و تحقق بخشیدن به آنها وضع شده باشد که شامل آیین نامه های مصوب پارلمانی نمی باشد.
متن کامل بند (ت) ماده 80 جهت مطالعه در زیر می آید: « تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طبق قوانین و مصوبات شورای اجتماعی تا پایان اجرای قانون برنامه توسط ریاست جمهوری ( معاونت امور زنان ) با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای ذی ربط و تایید برنامه مذکور در هیئت وزیران و تصویب در مجلس شورای اسلامی و نظارت بر اجرایی شدن آن.»
با مطالعه بند (ت) ماده 80 روشن است که تصویب طرح مذکور که مصوب قانونی مجلس شورای اسلامی بوده است، با تصویب هیئت وزیران در صورت اجازه مجلس شورای اسلامی، مسیری سهل و سریع را طی می نمود و از اطاله همیشگی قوانین و مقررات زنان و خانواده پرهیز می گردید.
از خداوند خواهان اجرای عدالت و انصاف در مسیر خدمت به ملت شریف کشورمان و هدایت نیت های همگان به سوی رستگاری هستیم.
-
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳:۵۵
-
۱۴ بازديد
-
-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/652594/