پیام ویژه
پایان رویاپردازی درباره تورم
دوشنبه 3 خرداد 1400 - 00:05:05
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز گذشته مرکز آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اردیبهشت را منتشر کرد. بر اساس اعلام این مرکز تورم‌های سالانه41، نقطه‌ای 46.9 و ماهانه 0.7 درصد گزارش شد. جز تورم سالانه، مابقی اعداد اعلامی کاهش داشته است. با وجود اینکه قرار بود تورم سالانه هدف‌گذاری شده در اردیبهشت سال جاری به مثبت 22 و منفی دو درصد برسد، اما گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد فاصله معنادار 19 درصدی با آنچه بانک مرکزی از تورم ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود، وجود دارد. ثبات نرخ ارز در اردیبهشت همچنین احتمال احیای برجام و رسیدن به توافق در این ماه، شاید از مهم‌ترین عوامل موثر بر تورم انتظاری بوده باشد که تاثیرش را در کاهش تورم ماهانه و نقطه‌ای گذاشته است. تورم سالانه در حالی به 41 درصد رسید که از فروردین 96 تا اردیبهشت 1400، تنها در هفت ماه تورم به بالای 40 درصد رسیده و در 5 ماه تورم بالای 41 درصد بود. 
تورم خوراکی‌ها به لطف میوه و گوشت کاهش یافت
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم گروه «کالاهای خوراکی و آشامیدنی» در ماه گذشته منفی 0.8 درصد بوده در حالی که در اولین ماه از سال جاری این میزان 2.9 درصد گزارش شده بود. بیشترین کاهش قیمت نیز در میوه و سبزیجات با منفی 10.3 درصد رخ داده است. البته که در گروه گوشت نیز کاهش قیمت‌ها بین 0.4 تا 0.8 درصدی گزارش شده است. بیشترین افزایش تورم در گروه خوراکی به چای، شکر و محصولات شیرینی اختصاص داشت که بین 3.8 تا 4.3 درصد افزایش قیمت داشتند.با وجود اینکه تورم این گروه از کالاها به لطف میوه و گوشت نسبت به ماه قبل کاهش داشته اما افزایش حدود 2 درصدی تورم گروه غلات می‌تواند زنگ خطری برای اعمال اصلاح قیمتی برای این گروه کالا در خرداد باشد. نیمه اول اردیبهشت خبرهایی مبنی بر افزایش غیررسمی قیمت نان مطرح شد که با وجود تکذیب از سوی برخی مسوولان، هفته پایانی اردیبهشت رییس اتحادیه نانوایان کرج از افزایش 50 درصد قیمت انواع نان خبر داد. بخش دیگری از گزارش مرکز آمار به تورم ماهانه سایر کالاها و خدمات غیرخوراکی اختصاص داشت که بر اساس آن تورم این بخش 1.6 درصد و تورم مهم‌ترین جزو آن بر اساس ضریب اهمیت که مسکن و اجاره است نیز 0.9 درصد برآورد شده بود. 
تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، همچنان بالا
با وجود کاهش حدود دو درصدی تورم نقطه‌ای کالاهای خوراکی و آشامیدنی اما همچنان تورم آن بالاست؛ یک خانواده برای خرید یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در ماه اردیبهشت نسبت به اردیبهشت 99 باید 61.1 درصد هزینه بیشتری بپردازند. در این گروه نیز روغن و چربی‌ها با 108.8 درصد بیشترین و میوه وخشکبار با 38 درصد کمترین تورم نقطه‌ای را در ماه مورد بررسی در اختیار داشتند. در بخش کالاها و خدمات غیرخوراکی نیز مبلمان و لوازم خانگی، هتل و رستوران، تفریح و فرهنگ و مسکن به ترتیب با 67.6، 60.8، 57.4 و 55.3 درصد بیشترین تورم نقطه‌ای اردیبهشت را در اختیار داشتند. با وجود اینکه کارشناسان اقتصادی بارها در خصوص افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی هشدار داده و آن را در تضاد با رفاه افراد می‌دانند، اما برخی فعالان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی یا انبوه‌سازان، بالا رفتن قیمت‌ها را در شرایط بی‌ثباتی نرخ دلار همچنین تداوم تحریم‌ها، ناگزیر می‌دانند. نکته دیگری که در گزارش مرکز آمار باید به آن توجه کرد، تورم نقطه‌ای 43.5 درصدی بهداشت و درمان است که اگر در کنار 7.19 درصدی آن از سبد کالاهای مصرفی خانوارها و تورم نقطه‌ای 61.1 درصد خوراکی‌ها قرار گیرد، نگرانی‌ها در خصوص احتمال مشاهده انواع بیماری‌های جسمی و ذهنی نشات گرفته از عدم مصرف مواد خوراکی را بیشتر می‌کند. 
47.8 درصد، تورم سالانه خوراکی‌ها
هیچ کالایی در گروه «کالاهای خوراکی و آشامیدنی» در یک سال منتهی به اردیبهشت سال جاری کمتر از 23 درصد افزایش قیمت نداشت. بیشترین افزایش قیمت در این گروه متعلق به روغن و چربی‌ها و پنیر، شیر و تخم‌مرغ تعلق داشت. در گروه کالاهای غیرخوراکی نیز سهم ارتباطات با 18.3 درصد تورم سالانه، از باقی گروه‌ها کمتر بود. به صورت کلی تورم سالانه کالاهای بی‌دوام در ماه گذشته 43.6 و کالاهای بادوام نیز 86.7 درصد بود. این امر نشان می‌دهد در یک‌سال اخیر، افراد بابت خرید کالاهای بی‌دوام که عمدتا مصرفی نیز هستند، مانند خوراکی باید هزینه بیشتری بپردازند. این امر به نوعی پیش‌خور کردن درآمد برای خوراکی‌هاست.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/668284/پایان-رویاپردازی-درباره-تورم
بستن   چاپ