پیام ویژه

آخرين مطالب

هراس چین از توافق آکوس بين الملل

هراس چین از توافق آکوس
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
همزمان با نهایی شدن توافق آکوس میان بریتانیا، استرالیا و ایالات‌متحده دولت چین بیش از همیشه نگران این توافق است
محمدحسین لطف‌الهی| آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا روز دوشنبه به همراه ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده از نهایی شدن یکی از مهم‌ترین توافق‌های سیاسی و امنیتی چند سال اخیر خبر داد؛ «توافق Aukus». توافقی که نه تنها همکاری‌های نظامی میان این سه کشور را به سطح بی‌سابقه‌ای می‌رساند بلکه نگرانی‌های امنیتی جدی برای برخی بازیگران مهم منطقه‌ای نظیر چین در پی خواهد داشت.
انگلیس، امریکا و استرالیا در سپتامبر 2021، از نسخه اولیه قرارداد زیردریایی هسته‌ای تحت عنوان AUKUS پرده‌برداری کردند که بخشی از تلاش‌ها برای مقابله با حضور نظامی فزاینده چین در منطقه آسیا-اقیانوسیه بود. این توافق میان کانبرا، لندن و واشنگتن درحالی در آن زمان حاصل شد که استرالیا قرارداد 56 میلیارد یورویی خرید 12 زیردریایی‌ از فرانسه را به نفع توافقی امنیتی با ایالات‌متحده و بریتانیا پس‌گرفت و این مساله خشم پاریس را در پی داشت.
مذاکرات برای نهایی کردن جزییات این توافق یک سال و نیم به طول انجامید و در این مدت هیات‌های کارشناسی سه کشور بارها و بارها با یکدیگر دیدار کردند.
براساس این پیمان، امریکا و بریتانیا به استرالیا برای ساخت حداقل 8 فروند زیردریایی اتمی کمک خواهند کرد، این برای نخستین‌بار است که واشنگتن و لندن فناوری حساس زیردریایی هسته‌ای را با کانبرا به اشتراک خواهند گذاشت. قرار است ذیل این توافق استرالیا با مشارکت ایالات‌متحده و بریتانیا به توانایی ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای دست پیدا کند. واشنگتن‌پست به نقل از کارشناسان نظامی نوشته است که به دلیل پیچیدگی این فرآیند پیش‌بینی می‌شود که ساخت زیردریایی‌ها تا دهه 2040 میلادی به طول بینجامد. گزارش‌های تکمیلی می‌گویند برای پر کردن خلأ و فاصله طولانی موجود تا زمان ساخت و تحویل این زیردریایی‌ها به نیروی دریایی استرالیا، کانبرا 5 زیردریایی کلاس ویرجینیا از ایالات‌متحده خریداری می‌کند. این احتمال هم وجود دارد که علاوه بر این 5 زیردریایی، استرالیا دست‌کم 2 زیردریایی بریتانیایی کلاس آستات هم از انگلیس خریداری کند.
بازار

پیام ویژه

گاردین هفته گذشته گزارش داد که دولت بریتانیا از نتایج مذاکرات کاملا راضی است و آن را مطابق منافع خود می‌داند. یک مقام آگاه دیپلماتیک به این روزنامه گفته است نخست‌وزیر بریتانیا پس از نهایی شدن مذاکرات با لبخند اظهار می‌کرد که به همه آنچه می‌خواستیم دست یافتیم.
انعقاد چنین توافقی میان استرالیا، بریتانیا و ایالات‌متحده به کشتی‌سازی‌های بریتانیا و ایالات‌متحده کمک خواهد کرد که علاوه بر کسب درآمدهای قابل‌توجه، برای دهه‌ها پروژه‌های کاری تعریف شده‌ای داشته باشند که حیات اقتصادی آنها را تضمین می‌کند. این زیردریایی‌ها با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند. با این حال، این فناوری حساس است، رآکتورهای زیردریایی‌های هسته‌ای امریکا و بریتانیا از اورانیوم غنی شده 93 تا 97درصدی استفاده می‌کنند و اورانیوم با درجه غنای بالاتر از 90درصد، اورانیوم در سطح تسلیحاتی و نظامی درنظر گرفته می‌شود. هم‌اکنون تنها 6 کشور امریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و هند زیردریایی هسته‌ای دراختیار دارند. امریکا با 68 زیردریایی هسته‌ای در این زمینه پیشرو است و پس از آن روسیه با 29 و چین با 12 زیردریایی هسته‌ای قرار دارند.
این توافق درست در زمانی نهایی می‌شود که روابط میان چین و بریتانیا پس از بحران‌هایی که در سال‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده در حال ترمیم است. سه سال قبل، چین که یکی از شرکای اقتصادی بسیار مهم استرالیا به شمار می‌رفت محدودیت‌های تجاری قابل‌توجهی علیه این کشور وضع کرد و با افزایش چشمگیر تعرفه واردات از استرالیا مشکلات بسیار زیادی برای اقتصاد کانبرا به وجود آورد. حجم خسارت وارد شده به اقتصاد استرالیا در پی این اقدام دولت چین، بیش از 20 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. پس از ماه‌ها تنش، در نوامبر 2022 رهبران استرالیا و چین با یکدیگر دیدار کردند. انتظار می‌رود که وزیر تجارت استرالیا نیز به زودی عازم پکن شود تا با همتای خود دیدار کند اما این احتمال هم وجود دارد که در پی نارضایتی عمیق چین از توافق آکوس، روابط رو به بهبود چین و استرالیا روند متفاوتی پیدا کند.
مایکل فلی‌لاو، مدیر اجرایی اندیشکده لاوی در سیدنی استرالیا در این باره می‌گوید: «این توافق محدودیت‌های زیادی را برای توسعه روابط استرالیا و چین ایجاد خواهد کرد.»
مهم‌ترین نگرانی چین که البته منطقی هم به نظر می‌رسد این است که توافق آکوس، آشکارا برای مقابله با چین و مهار چین در منطقه اقیانوس هند- اقیانوس آرام طراحی شده است. دولت جو بایدن در ایالات‌متحده این مساله را که چین رقیب و تهدید اصلی برای آینده امریکاست پنهان نمی‌کند و تلاش‌های امریکا برای ضربه زدن به چین از موضوع تراشه‌ها تا موضوع اتحادهای نظامی در منطقه اقیانوس هند-اقیانوس آرام قابل مشاهده است.
 بریتانیا هم همزمان با این اقدام دو گام مهم دیگر برخواهد داشت. ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در آستانه نشست شرکای «آکوس» (پیمان امنیتی سه‌جانبه بین استرالیا، ایالات‌متحده و انگلیس) اعلام کرد که بودجه نظامی بریتانیا ظرف دو سال به 6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد تا در برابر آنچه که تهدیدات رو به رشد چین و روسیه خوانده شده، مقاوم و قدرتمندتر شوند. بنا بر گزارش شبکه «سی‌ان‌ان»، سوناک متعهد شده است که ظرف دو سال از بودجه مازاد برای تکمیل ذخایر مهمات، به‌روزرسانی برنامه زیردریایی هسته‌ای انگلیس و تامین بودجه «مرحله بعدی» آکوس بهره گیرد. انگلیس در توجیه افزایش هنگفت بودجه نظامی این کشور از چین و روسیه به عنوان تهدیداتی یاد کرد که ضرورت افزایش بودجه نظامی بریتانیا را ایجاد می‌کنند. 
براساس این گزارش، نخست‌وزیر بریتانیا خواهان افزایش بودجه نظامی به 2.5درصد تولید ناخالص داخلی در بلندمدت است که برای این منظور، بودجه نظامی در سال 2025 بازنگری خواهد شد. براساس گزارش بانک جهانی، در سال 22 / 2021 ، انگلیس، 2.2درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی کرده که بالغ بر 55 میلیارد دلار (46 میلیارد پوند) است.
علاوه بر این، رویترز روز دوشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت در سال گذشته میلادی به میزان چشمگیری صادرات قطعات و فناوری مربوط به زیردریایی‌ها به تایوان را افزایش داد.
براساس اعلام دولت انگلیس درباره صدور مجوزهای صادرات، ارزش مجوزهای دولت انگلیس برای شرکت‌ها به منظور صادر کردن فناوری و قطعات مربوط به زیردریایی‌ها به تایوان با رسیدن به مبلغ 167 میلیون پوند برای 9 ماهه نخست سال گذشته میلادی، یک رکورد را ثبت کرده است. به نوشته رویترز، این رقم بیش از مجموع ارقام ثبت شده در شش سال قبل از آن است. هر چند این داده‌ها به صورت علنی قابل دسترسی هستند، اما تا پیش از این، این ارقام درباره تایوان گزارش نشده بودند. پکن در راستای سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از خود می‌داند و به ‌شدت با مداخله خارجی در این جزیره مخالفت کرده و چنین مداخله‌ای را حمایت از تمایل برای به رسمیت شناختن تایوان به عنوان یک «کشور مستقل» می‌داند. وزارت امور خارجه چین در واکنش به ارایه این آمارها توسط رویترز در بیانیه‌ای گفت: «اگر این آمار درست باشد، نقض جدی اصل چین واحد محسوب شده و حاکمیت و منافع امنیتی چین را همراه با صلح و ثبات در تنگه تایوان تضعیف می‌کند.» در بیانیه مکتوب وزارتخانه چین آمده است: «چین به ‌شدت نگران این موضوع است و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.» انگلیس، تایوان را به رسمیت نشناخته و روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره خودگردان ندارد، اما روابط اقتصادی و تجاری با این جزیره را حفظ کرده در حالی که یک سفارتخانه غیررسمی در تایپه دارد. این داده‌ها به سازمان کنترل صادرات انگلیس که مسوول صدور این مجوزها و زیرمجموعه وزارت تجارت بین‌الملل این کشور است، تعلق داشته‌اند. آنها نشان می‌دهند دولت انگلیس در 9 ماهه اول سال 2022، 25 مجوز صادرات به تایوان را تحت دسته‌بندی «قطعات زیردریایی‌ها» و «فناوری زیردریایی‌ها» صادر کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1041695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم

ادعای جدید درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

توجه توئیتر فارسی به گشت ارشاد، بیش از جنگ ایران و اسرائیل!

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور برای پست دادن به جریان انحرافی در وزارتخانه ها / اوج گرفتن اوجی برای پست دادن به یار بقایی و مشایی!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

تولید در پتروشیمی غدیر به 120 درصد ظرفیت اسمی رسید

افزایش تولید برق کشور با یاری شرکت انتقال گاز

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره عرضه جهانی

راه‌اندازی سامانه پایش درخواست‌های خرید کالا در شرکت نفت فلات قاره

تأکید شرکت نفت فلات قاره بر ارائه خدمات مناسب پروازی به کارکنان مناطق عملیاتی

توزیع 40 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی منطقه سبزوار

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

معلوم نبود اگر حسن روحانی یا ظریف بودند چه بلایی سرمان می آمد!

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

برنامه‌ریزی نفت و گاز کارون برای تحقق شعار سال 1403

گازسوزی حداقلی در نفت و گاز مارون

لایحه حجاب طوری دیده شده که برای کسانی که حجاب غیرکاملی دارند، داغ و درفش نمی‌شوند

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

اجرای 80 پروژه فنی و خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

توزیع 1.5 میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 امشب شارژ می‌شود

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه 1403 بامداد شنبه شارژ می‌شود

پس از این دستاوردهای راهبردی و سرنوشت ساز، یک هواپیمای اوکراینی و مهسا امینی دیگر نسازید

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از 28 میلیارد دلار در سال 1402

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

آتش زدن پرچم اسرائیل و آمریکا مقابل سفارت اردن در تهران/ تصاویر

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد