پیام ویژه

آخرين مطالب

ساخت‌وساز بی‌کیفیت؛ عمق فاجعه در زلزله ترکیه بين الملل

ساخت‌وساز بی‌کیفیت؛ عمق فاجعه در زلزله ترکیه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تجارت فردا /متن پیش رو در تجارت فردا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مجموعه آپارتمانی محل سکونت سابق خانم هالیس سن در عثمانیه در زمان زلزله همانند یک خانه مقوایی از هم پاشید و همسایگان قدیمی او زیر 9 طبقه سیمان مدفون شدند. خانم سن که رئیس اتاق معماران منطقه است از ویرانی‌ها بازدید می‌کند. او می‌گوید هیچ سازه فولادی مقاوم‌شده‌ای در اینجا وجود ندارد. بنابراین، بتون‌ها توان خود را از دست دادند و در همان ابتدای زمین‌لرزه ستون‌ها به همراه سقف طبقات فرو ریختند. مصطفی همسر خانم سن چند سال قبل از کار ساخت‌وساز خارج شد و اکنون زیتون و گردو پرورش می‌دهد. سازندگان دیگر با قیمتی کمتر از او کار می‌کردند و قوانین ساختمان‌سازی را زیر پا می‌گذاشتند. او می‌گوید، «اگر ما 100 تن آهن را در ساختمان به کار می‌بردیم آنها از 90 تن آهن استفاده می‌کردند. شهر عثمانیه در نزدیکی یک گسل قرار دارد. من می‌دانستم که ما در آستانه یک فاجعه هستیم».
این فاجعه در 6 فوریه به شکل دو زمین‌لرزه 8 /7 و 5 /7ریشتری اتفاق افتاد که مرگبارترین زلزله‌ها در تاریخ ترکیه بودند. هزاران ساختمان فرو ریخت. ده‌ها هزار نفر در ترکیه جان خود را از دست دادند. بسیاری نیز در سوریه کشته شدند. بیش از 30 هزار نیروی امداد و نجات به همراه مردم محلی و تیم‌هایی از ده‌ها کشور 24ساعته کار می‌کنند تا بازماندگان را نجات دهند.
اما اکنون عملیات نجات بیشتر به یک نبش قبر دسته‌جمعی شباهت دارد. گفته می‌شود که هنوز ده‌ها هزار نفر زیر آوار مدفون هستند. در شهر 500 هزارنفری قهرمان ماراش دود آتش ناشی از زمین‌لرزه (یا آتشی که مردم برای گرم شدن برافروخته‌اند) توده‌های آواری را می‌پوشاند که کل شهر را دربر گرفته‌اند. بوی تعفن اجساد شهر آدیامن در 100کیلومتری به سمت شرق را پر کرده است. در حالی که تیم نجات اجساد پنج نفر را از زیر آوار بیرون می‌کشند یک خانواده کرد همدیگر را در آغوش می‌گیرند و به‌شدت گریه می‌کنند. یک زن از حال رفت. در کل منطقه، میلیون‌ها بی‌خانمان شب را در چادرهای ستاد بحران، مساجد، مدارس، کتابخانه‌ها یا خودرو‌هایشان سپری می‌کنند. کسی جرأت نمی‌کند به خانه‌اش بازگردد. برخی در فضای باز می‌خوابند. تاخیر در واکنش به بحران و کمبود تجهیزات درد و سختی‌ها را مضاعف می‌کند. چقدر روز طول کشید تا تیم‌های نجات به شهرهایی مانند آدیامن برسند. در آن زمان صدای بازماندگان گرفتار در زیر آوار برای همیشه خاموش شده بود.
بازار

پیام ویژه

مقصران واقعی
روش‌های نامناسب ساخت‌وساز به همراه فساد و سیاستگذاری غلط که از مولفه‌های اقتصاد مبتنی بر رانت‌جویی و بسازوبفروشی به‌شمار می‌روند عامل اصلی اکثر مرگ‌ومیرها هستند. تحلیلگران می‌گویند که بخش اعظم تقصیرات به دولت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه بازمی‌گردد. اما پیشینیان او، شهرداری‌ها، برنامه‌ریزان شهری و بسازوبفروش‌ها نیز به همان اندازه مقصرند. مراد گوونچ یکی از برنامه‌ریزان شهری می‌گوید «این یک جنایت تمام‌عیار است که هرکس سهمی در آن دارد». ترکیه قوانین سختگیرانه‌ای برای ساخت‌وساز دارد. این قوانین پس از زلزله سال 1999 در حومه استانبول که به مرگ 18 هزار نفر انجامید به تصویب رسیده و پنج سال پیش به‌روزرسانی شدند. طبق طرح بازسازی شهری دولت اردوغان بیش از سه میلیون واحد مسکونی بازسازی شدند.
اما مشکل به اجرا و نظارت بازمی‌گردد. کسب مجوز ساخت آسان و نظارت ضعیف است. سازندگان به شرکت‌هایی که مسوول اجرا هستند پول می‌دهند. پروژه‌ها معمولاً در ابتدا با استانداردهای دولت انطباق دارند اما در انتها این‌گونه نیست. به عنوان مثال، وقتی بازرسان محل را ترک می‌کنند سازندگان مقدار آهن یا تعداد مهاربندها را کاهش می‌دهند در حالی که این مهاربندهای فولادی هستند که اجازه نمی‌دهند تیرک‌ها و ستون‌ها در زیر فشار از هم جدا شوند. آنها حتی ممکن است یک طبقه اضافی بسازند و سپس با مقامات محلی وارد مذاکره شوند. به گفته آقای گوونچ «پول زیادی از این دست به آن دست می‌رود. ما درباره فساد به تمام معنا صحبت می‌کنیم». این به معنای تفاوت مرگ و زندگی است. در عثمانیه، همانند دیگر شهرها، قدمت اکثر ساختمان‌های فروریخته به زمان قبل از زلزله 1999 بازمی‌گردد. اما هزاران ساختمان جدید نیز ویران شد. یک ساختمان مسکونی مجلل در انطاکیه در جنوب عثمانیه که فقط یک دهه قبل ساخته شده بود صدها نفر را به زیر آوار برد. پیمانکار مسوول آن در 11 فوریه و هنگام تلاش برای خروج از کشور دستگیر شد. اما در شهرستان ارزین در همان نزدیکی هیچ ساختمانی خراب نشد. شهردار محلی کنونی و قبلی به رسانه‌ها گفتند که اجازه هیچ ساخت‌وساز غیرقانونی را صادر نکرده‌اند. هر دو آنها از یک عبارت استفاده کردند، «وجدانم راحت است».
بخشودگی‌های ساخت‌وساز به مالکان اجازه می‌دهد در قبال پرداخت جریمه ساختمان‌های بدون مجوز را به ثبت برسانند. این بخشودگی‌ها شرایط را بدتر کرده‌اند. دولت اردوغان چندین مورد از این بخشودگی‌ها را به تصویب رساند که آخرین آن در سال 2018 و قبل از انتخابات عمومی بود. مخالفان دولت از این حرکت پشتیبانی کردند چون مطلوب رای‌دهندگان بود. دولت سود سیاسی خودش را برد و میلیون‌ها مالک صندوق‌های دولتی را با مبالغ جریمه پر کردند و خود خطرات را پذیرفتند. یک سال بعد آقای اردوغان به قهرمان‌ماراش رفت و با افتخار اعلام کرد که برنامه دولت مشکلات 144‌هزار شهروند را حل کرده است. این برنامه نشان داد که بیش از نیمی از ساختمان‌های مسکونی کشور با استانداردهای ساخت‌وساز انطباق ندارند.
خانم سن با اشاره به بقایای محلی قدیمی‌اش می‌گوید، «ببینید، اگر این ساختمان‌هایی که در زمان خود به‌طور قانونی ساخته شده و شهرداری آنها را تایید کرده آوار شده‌اند پس چگونه ساختمان‌های غیرقانونی می‌توانند دوام بیاورند؟» مصطفی می‌گوید، شرایط باید از بالا به پایین تغییر کند. سیاست باید خود را از توسعه شهری کنار بکشد، نظارت باید به‌طرز چشمگیری بهبود یابد و شبکه‌های حمایتی که دولت و بخش ساخت‌وساز را به هم پیوند می‌دهند باید از بین بروند. در غیر این صورت، 10 سال دیگر شما در جایی دیگر شاهد همین صحنه‌هایی خواهید بود که اکنون در اینجا مشاهده می‌کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1095593/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

انفجار کپسول گاز در پایانه شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

پورعباس: در سال 1402 به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته‌ای به ثمر ننشست

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است