پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ از گتوند تا چمشیر يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ از گتوند تا چمشیر
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « از گتوند تا چمشیر » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم کمیل سوهانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
لزوم اجتماعی‌سازی اقتصاد، نگاهی به گفت‌وگوهای اخیر اقتصادی
ماه گذشته چند گفت‌وگو و مناظره با محوریت اقتصاد میان چهره‌های اقتصادخوانده و اقتصادناخوانده انجام شد. از جمله این گفت‌وگوها مناظره مهدی طغیانی، فارغ‌التحصیل اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) با یاسر جبرائیلی و همچنین موسی غنی‌نژاد، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف با علی علیزاده است. مسیری که طی شده تا این گفت‌وگوها شکل بگیرد و همچنین اتفاقات و افق‌های بعد از آن موضوع این یادداشت است. 
پس از اولین اکران مستند مادرکشی با موضوع بحران آب در آذرماه 1395 به‌عنوان پژوهشگر، نویسنده و کارگردانِ این مستند در جلسات متعددی که شاید تعداد آن اکنون بعد از هفت سال به بالای 200 جلسه برسد شرکت کرده‌ام و از نزدیک تاثیرات یک فعالیت رسانه‌ای و اجتماعی را در سطوح مختلف حاکمیتی، سیاستگذاری و آگاهی عمومی دیده‌ام.
مهم‌ترین اتفاق پس از ساخت و دیده شدن این مستند باز شدن راه گفت‌وگوی بدنه فن‌سالار با فعالان اجتماعی و به‌خصوص محیط‌زیستی بود. خوب به یاد دارم در اولین جلسات مناظره و گفت‌وگو در باب سدسازی همواره تحقیرِ بی‌سوادی و متهم به حرف غیرعلمی زدن از طرف فن‌سالاران بخش ثابتی از این گفت‌وگوها بود، اما با ادامه این گفت‌وگوها کم‌کم این ادبیات که آب مساله‌ای صرفا فنی‌مهندسی است از میان خود فن‌سالاران نیز رخت بربست و آب به‌عنوان مساله‌ای فرهنگی اجتماعی مورد گفت‌وگو واقع شد. به‌تدریج از میان بدنه تکنوکراسی کشور افراد بسیار زیادی به این اردوگاه پیوسته و آنچه زمانی در اوج مظلومیت مورد تمسخر قرار می‌گرفت از زبان خود ایشان شروع به ترویج ‌شد و کسانی‌که زمانی به هیچ عنوان غیر‌مهندسان را شایسته گفت‌وگو نمی‌دانستند، شروع به اعتراف به خطاهای صورت‌گرفته در سال‌های گذشته کردند.
در جریان مناظره محمد فاضلی، جامعه‌شناس با عیسی بزرگزاده، معاونت فنی وقتِ شرکت آب‌نیرو، در برنامه تلویزیونی 180 درجه شبکه افق، عیسی بزرگزاده اذعان داشت که حدود 20 درصد سدهای کشور در مرحله طراحی دچار خطا هستند. همچنین حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو برای اولین بار در تاریخ این وزارتخانه در برنامه تلویزیونی ثریا گفت: «ما در سدسازی افراط کرده‌ایم؛ حجم سدهای ساخته‌شده بالغ بر 76 میلیارد مترمکعب است؛ در‌حالی‌که بیش از 46 میلیارد مترمکعب آب برای تنظیم نداریم.» بدین ترتیب مساله‌ای که همیشه در دایره محدود تکنوکرات‌ها مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گرفت از این دایره خارج شد و توسط جامعه مورد پرسش قرار گرفت. در سال 1396 و در جریان رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم برای اولین بار در تاریخ‌ مجلس، وزارتخانه‌ای که حوزه فعالیتش بسیار تخصصی محسوب شده و نمایندگان به خاطر این وجه تخصصی روی آن حساسیتی نداشتند دچار چالش شده و حبیب‌الله بی‌طرف به‌عنوان تنها نماینده مردودی کابینه از مجلس رای اعتماد نگرفت.
آگاهی عمومی نیز به تدریج گسترش پیدا کرده تا اتفاقاتی مانند توقف ساخت پتروشیمی میانکاله که زمانی محال تصور می‌شد به واقعیت پیوست. آنچه در قضیه پتروشیمی میانکاله به ثمر نشست نتیجه سال‌ها تلاش فعالان اجتماعی برای ایجاد آگاهی عمومی بود. برای مدت زمان بسیار طولانی افتتاح یک پروژه صنعتی در هرکجای کشور با حماسه‌سرایی مسئولان و هلهله و شادی و قربانی دادن مردم محلی همراه بود اما توقف ساخت پتروشیمی میانکاله با فشار مردمی آن هم در میان حمایت همه‌جانبه مسئولان سیاسی نشان از اجتماعی شدن پروژه‌های صنعتی داشت. 
چگونگی افتتاح سد چمشیر نمونه‌ای دیگر از این آگاهی بسط‌یابنده بود. سد چمشیر که بسیاری آن را در زمینه ابعاد تخریب محیط‌زیست با گـتوند مقایسه می‌کردند پس از کش و قوس‌های فراوان در سال 1401 بالاخره آبگیری شد. اما مقایسه چگونگی آبگیری این بزرگ‌ترین سد بتن غلتکی خاورمیانه با مراسم افتتاح سد گتوند بسیار قابل تأمل بود. افتتاح سد گتوند با حضور رئیس‌جمهور و اعضای کابینه و مقامات لشکری، کشوری، محلی و رسانه‌های متعدد و حماسه‌سرایی‌های بی‌پایان انجام شد و آبگیری سد چمشیر همزمان با مخالفت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست و کمیسیون اصل90 و فراکسیون محیط‌زیست مجلس به‌صورت شتابزده، بی‌سروصدا، پنهانی و چراغ خاموش. هرچند هنوز سدهایی همانند چمشیر افتتاح و طرح‌های صنعتی نادرست و نابجا اجرا می‌شوند اما همه این اتفاقات برای یک فعال اجتماعی واقع‌بین که درک درستی از پیچیدگی‌های جامعه داشته و به دنبال چوب جادویی برای اصلاحات فرهنگی‌تمدنی نیست و اصلاح قدم به قدم و اصولی را تنها راه نجات جامعه خویش می‌داند، بسیار امیدآفرین است. 
اکنون مشابه این مسیر طی‌شده و این اتفاقات امیدآفرین این روزها در گفت‌وگوهای اقتصادی کشور در حال وقوع است. اقتصاد به‌عنوان عرصه‌ای ذاتا اجتماعی که پایه‌گذاران آن فلاسفه و اهل علوم اجتماعی بوده‌اند برای سال‌های متمادی در کشور ما در دست دایره محدودی از کارشناسان عموما علاقه‌مند به فرمول‌های متقن و بی‌چون و چرای ریاضیات و بی‌خبر از پیچیدگی‌های مسائل فرهنگی اجتماعی بوده است. کسانی‌که اجرای سیاست‌های اقتصادی را به سادگی و اتقان یک معادله ریاضی تصور کرده و نسخه‌ها و دستورالعمل‌های دست چندم و تاریخ‌مصرف گذشته را همچون دارویی شفابخش برای نجات اقتصاد بیمار کشور تجویز و علی‌رغم در اختیار داشتن بیشترین امکانات برای اجرایی کردن این نسخ، هیچ‌گاه نتیجه اعمال خود را نپذیرفته و نمی‌پذیرند.
وادار کردن این افراد به گفت‌وگو درمورد عملکردشان هرچند در ابتدا با مقاومت و اتهام‌زنی درمورد بی‌سوادی و غیرعلمی و غیرکارشناسی بودن همراه خواهد بود اما با صبر و حوصله و مقاومت این موضوع از دایره محدود ایشان خارج و اجتماعی خواهد شد. با آزاد شدن اقتصاد از بند این کارشناسان و اجتماعی شدن آن، ساده‌اندیشی و ساده‌سازی از این مساله فرهنگی دور شده و فضا برای مواجهه با واقعیت فراهم می‌شود. وقتی در این گفت‌وگوها هزینه‌های تصمیمات ایشان برای عموم مردم تبیین شود، آگاهی عمومی جلوی سیاستگذاری در خلا را گرفته و تصمیم‌گیری‌ها براساس معیارهای مبتنی‌بر واقعیتِ تاریخ، فرهنگ، اقلیم و اجتماع انجام شده و طرح‌ها و نسخه‌های فانتزی‌ براساس دلدادگی‌های ساده‌لوحانه و ایدئولوژیک جای خود را به عقلانیت میدانی خواهد داد. بدین ترتیب «آزادی» و «آزاداندیشی» یعنی همان مفاهیمی که ایشان با آن شروع می‌کنند تا به «آزادی بازار» برسند، نیروهای مقاوم و صاحب‌نظر اما پراکنده را متمرکز کرده و هزینه تصمیم‌گیری‌های پشت پرده اقتصادی را برای ایشان بسیار بالا خواهد برد و این تنها راه مبارزه سالم و امیدبخش با جریانی است که قدرت، سرمایه و رسانه را در اختیار دارد. 
گر‌چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید
هیچ راهی نیست کان را نیست پایان غم مخور

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1366357/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد