پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ همه منتظر سورپرایز موشکی ایران يادداشت

سرمقاله وطن امروز/ همه منتظر سورپرایز موشکی ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز / « همه منتظر سورپرایز موشکی ایران » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدی بختیاری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
دستیابی ایران به فناوری طراحی و ساخت موشک هایپرسونیک شاید مهم‌ترین خبر در حوزه موشکی طی سال‌های گذشته و بدترین خبر برای سامانه‌های پدافندی دشمنان ایران باشد.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، چند ماه قبل، برای نخستین‌ بار این خبر را اعلام کرد و 3-2 روز پیش نیز در یک جمع دانشجویی مجدداً تصریح کرد که این موشک تمام مراحل تست خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و آماده رونمایی در آینده نزدیک است.
موشک‌ها بر اساس مولفه سرعت، شامل 4 دسته‌بندی کلی «ساب سونیک» با سرعت صفر تا یک ماخ، «سوپرسونیک» با سرعت یک تا 5 ماخ، «هایپرسونیک» با سرعت بالای 5 ماخ (حداقل 1.7 کیلومتر بر ثانیه) و «های هایپرسونیک» با سرعت بیش از 10 ماخ می‌شوند.
با توجه به اینکه عموماً موشک‌های بالستیک با برد بیش از 500 کیلومتر وارد فاز سرعت هایپرسونیک نیز می‌شوند و با توجه به اینکه پیش از این در سال‌های گذشته هم سرعت سر جنگی جداشونده موشک‌های ایرانی به سرعت ابرصوت یا هایپرسونیک رسیده بود، پس صرف سرعت نمی‌تواند گویای همه قابلیت موشک جدید اعلام شده توسط سردار حاجی‌زاده باشد.
در واقع سرعت تنها مولفه مهم موشک‌های هایپرسونیک نیست، بلکه مهم‌تر از آن، مسیر حرکتی پرتابه همراه با هدایت و کنترل برای طی مسیر حرکت تا هدف و فرار از سامانه‌های پدافندی دشمن است.
با دستیابی ایران به برد مورد نظر در موشک‌های بالستیک (2 هزار کیلومتر)، تمرکز سازندگان ایرانی روی 2 مولفه دیگر یعنی دقت و قدرت قرار گرفت که به افزایش مناسب دقت موشک‌ها و نیز نحوه هدایت و کنترل سر جنگی آنها تا زمان اصابت به هدف انجامید.
خانواده موشک‌های تاکتیکی فاتح، با دارا بودن قابلیت «هدایت تا پایان مسیر» یعنی لحظه اصابت به هدف، تبدیل به دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی شدند اما این دقت‌افزایی در موشک‌های تاکتیکی و با برد کم بود، در حالی ‌که برای موشک‌های برد بلند ایران تا سال 1394 که موشک عماد - که سر جنگی جداشونده آن دارای سامانه هدایت و کنترل تا انتهای مسیر بود - رونمایی شد، این امکان وجود نداشت.
تا آن مقطع، هدایت موشک به سمت هدف تنها از طریق «سامانه‌های ناوبری و هدایت و کنترل کلی موشک» انجام می‌شد. یعنی پس از عمل جدایش، دیگر امکان هدایت (تصحیح مسیر) برای سر جنگی (برای موشک‌های برد بلند) وجود نداشت.
با این حال، اگرچه سر جنگی موشک جدید (عماد)، قابلیت تصحیح مسیر و رسیدن به دقت بسیار بالا را یافت اما این سرهای جنگی‌ همچنان روی «مدار شبه بیضوی بالستیک» حرکت می‌کردند و این «طی مسیر مشخص»، به سپرهای دفاعی امکان می‌داد با تحلیل مسیر طی‌شده، ادامه مسیر را هم پیش‌بینی کنند و همین، شانس درگیری مؤثر با پرتابه مهاجم را بالا می‌برد.
برای برطرف کردن این نقیصه و عبور از سپرهای موشکی، طراحان ایرانی ابتدا به سمت مولفه‌های دیگر نظیر افزایش سرعت و کاهش ابعاد هندسی و کم کردن بازتاب راداری سرهای جنگی رفتند که به طراحی کلاهک‌های جدید منتج شد.
ناگفته نماند اتکا و وابستگی سامانه‌های پدافندی به پیش‌بینی مسیر، همیشه برای سپرهای موشکی کارگشا نیست و می‌تواند حتی در مواقعی به نقطه ضعف آنها نیز تبدیل شود.
مثلاً اگر رادار سامانه پدافندی به هر دلیلی نتواند نقطه بعدی پرتابه در مسیر حرکت را تشخیص دهد، فرآیند «ردگیری و قفل» دچار اختلال شده و سامانه مجدداً باید در یک محیط وسیع در آسمان به دنبال هدف مهاجم بگردد.
اینجاست که توسعه سرهای جنگی‌ بالستیک با قابلیت «مانور در فاز نهایی» سبب می‌شود با خارج شدن پرتابه از مسیر مدار بالستیک مرسوم (که برای سامانه پدافندی قابل محاسبه است) و حرکت روی مسیرهای دیگر، سامانه پدافندی در پیش‌بینی مسیر و قفل روی سر جنگی به مشکل برخورده و امکان مقابله هم تا نزدیک به صفر کاهش یابد.
مقامات دفاعی کشورمان سال 1400 دستیابی به این فناوری را اعلام کردند؛ فناوری‌ای که ایران را در یک قدمی رسیدن به آخرین مرحله از فناوری کلاهک‌های موشک‌های بالستیک قرار می‌داد، زیرا «کلاهک‌های بالستیک مانورکننده» تنها یک گام مانده به سرهای جنگی‌ یا «کلاهک‌های هایپرسونیک گلایدکننده» هستند.
تاکنون تنها کشورهای روسیه، آمریکا، چین و کره‌شمالی توانسته‌اند به این فناوری دست یابند.
سرهای جنگی‌ HGV به جای اینکه مثل پرتابه‌های بالستیک ارتفاع بگیرند، در ارتفاع کمتری حرکت می‌کنند اما امکان «تغییر مسیر مکرر» را دارند. در نتیجه «رادارهای هشدار زودهنگام» پدافند دشمن در شناسایی آنها دچار مشکل می‌شود و احتمال غافلگیری بالا می‌رود. این تغییر مسیر می‌تواند بسته به توان پیمایش مسافت HGV، شامل «تغییر سمت حمله» هم باشد.
این توان پیمایشی، علاوه بر داشتن «موتور مجزا» به طراحی بدنه سر جنگی هم بازمی‌گردد. طراحی این سر جنگی متناسب با رژیم پروازی فراصوت و ابرصوت بهینه شده است تا کمترین نیروی مقاوم هوا را در آن سرعت‌ها داشته باشد.
در صورتی هم که این سر جنگی در بخشی از مسیر خود از جو خارج شود، به واسطه انرژی اولیه دریافتی و نیز موتور قرارگرفته در داخل آن می‌تواند «تغییر مسیر و سمت» داشته باشد تا در فاز نهایی و ورود به جو با استفاده از طراحی خاص خود، به سمت هدف سرازیر شود.
از آنجا که هنوز اطلاعات بیشتری از موشک جدید ایرانی اعلام نشده، باید منتظر ماند و دید این موشک چه میزان از مسائل طرح شده در بالا را محقق خواهد کرد و نوع آن چه خواهد بود؟ آیا با یک پرتابه گلایدر روبه‌رو خواهیم شد یا یک موشک کروز یا موشکی بالستیک با کلاهک هدایت‌پذیر (مانند نمونه دی‌اف 26 چینی یا کینژال هواپایه روسی)؟
این موشک هرچه باشد، خبر ناگواری برای سامانه‌های پدافندی دشمنان ایران خواهد بود.
رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری را روی تقویت سامانه‌های پدافند موشکی خود کرده است که برخی از آنها با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند.
موشک هایپرسونیک ایرانی پس از ورود به سازمان رزم نیروی هوافضای سپاه پاسداران، حتما تاثیرات شگرفی بر این سپرهای موشکی خواهد داشت و از این حیث شاید دشمنان ایران بیشتر از بقیه منتظر رونمایی سورپرایز جدید سپاه باشند!

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1366828/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو