پیام ویژه

آخرين مطالب

پیشنهاد آمریکا در ترازوی نقد يادداشت

پیشنهاد آمریکا در ترازوی نقد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
سعیده سادات فهری| اندیشکده‌‌‌های آمریکایی نزدیک به دولت جو بایدن شامل مراکزی چون استیمسون، انجمن کنترل سلاح در واشنگتن، گروه بین‌المللی بحران و دیگر اندیشکده‌‌‌ها چند ماهی است که از چند کلیدواژه مشخص در تحلیل‌‌‌های خود در قبال مساله هسته‌‌‌ای ایران استفاده می‌کنند؛ کلیدواژه‌‌‌هایی چون «توافق جدید، توافق موقت یا پلن بی ‌دیپلماتیک». از اسفند ماه سال گذشته این سه گزینه که تقریبا همگی یک مفهوم را دربرمی گیرند، به کرات از سوی اندیشکده‌‌‌های آمریکایی مطرح می‌شود؛ اما در یکی دو روز گذشته اخباری منتشر شد که بیانگر آن است که ظاهرا توافق موقت فقط از سوی اندیشکده‌‌‌ها دنبال نمی‌شود بلکه دولت بایدن نیز می‌‌‌خواهد دستورکار توافق موقت را دنبال کند.
رسانه آمریکایی آکسیوس روز چهارشنبه از سفر مخفیانه یک مقام بلندپایه آمریکایی به مسقط جهت بررسی توافق موقت خبر داد. به گفته پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی، برت مک‌‌‌گورک، مشاور ارشد رئیس‌جمهور بایدن در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری برای گفت‌وگو با مقامات عمانی جهت تماس دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌‌‌ای این کشور، سفری بی‌سر و صدا به مسقط داشت و با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل لغو برخی از تحریم‌‌‌ها در ازای توقف بخش‌‌‌هایی از برنامه هسته‌‌‌ای ایران باشد، بحث کرده است.سفر مک گورک نشان می‌دهد این مسائل از سطح اندیشکده‌‌‌ها به دولت بایدن رسیده است و امروز بیش از گذشته نوع سیاست آمریکا در قبال مساله هسته‌‌‌ای ایران مشخص شده است.
همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیات مذاکره‌‌‌کننده آمریکا در مذاکرات وین در گفت‌‌‌وگویی با شبکه ان‌‌‌پی‌‌‌آر نیز آخرین مواضع واشنگتن در قبال برجام و یک توافق دیگر را تشریح کرد. در جایی که خبرنگار از مالی پرسید با توجه به تجربه سال 2018 که آمریکا از برجام خارج شد و دولت بایدن نیز دو سال دیگر دوره‌‌‌اش تمام می‌شود، آیا ایران می‌تواند یک توافق دیگر با آمریکا امضا کند، او در جواب گفت: «ما تا زمانی که نتوانیم به توافق هسته‌‌‌ای دیگری وارد شویم تحریم‌‌‌های خود را لغو نخواهیم کرد. اگر آنها معتقد هستند که بدون آن وضعیت بهتری خواهند داشت این انتخاب خود آنهاست.»
همچنین مالی در پاسخ به اینکه آیا مسیر دیپلماتیک معتبری در قبال مساله هسته‌‌‌ای ایران وجود دارد، گفت که ماه آگوست گذشته ما به توافق نزدیک شدیم و همه کشورهایی که در حال مذاکره بودند با پیش‌‌‌نویس اتحادیه اروپا موافق بودند اما ایران به آن توافق پشت کرد. از آن زمان تا الان اتفاقات زیادی افتاده و تغییراتی رخ داده است. او در ادامه گفت که تغییراتی مانند بحث اعتراضات سال گذشته در ایران و مساله ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه، «مسلما» تلاش‌‌‌ها برای مذاکره با ایران را پیچیده‌‌‌تر می‌کند.این خبر آکسیوس درباره سفر مک‌‌‌گورک و صحبت‌‌‌های رابرت مالی درباره تغییر شرایط بیانگر جدی‌‌‌تر شدن فضا در کاخ سفید پیرامون شکل دادن و پیگیری یک توافق جدید با ایران است. اما آیا تهران این توافق را می‌‌‌پذیرد.
ایران با توافق موقت مخالف است
رحمن قهرمانپور، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در رابطه با گزارش آکسیوس درباره سفر مک‌‌‌گورک به عمان به روزنامه«دنیای‌اقتصاد» گفت: «طبق گزارش آکسیوس سفر مک‌‌‌گورک به عمان بعد از سفر سالیوان به عربستان و اسرائیل بوده و سطح گفت‌وگوها نسبت به دو سفر قبلی در سطح پایین‌‌‌تری بوده است.»
وی افزود: «از سوی دیگر مقامات که آکسیوس با آنها صحبت کرده سخنان متفاوتی مطرح کرده‌‌‌اند؛ برخی گفته‌‌‌اند آمریکا تمایل خود را برای توافق موقت اعلام کرده و دسته دیگری از دیپلمات‌‌‌ها اعلام داشته‌‌‌اند آمریکا چندان تمایلی به توافق موقت نشان نداده است.»به گفته قهرمانپور، گزارش اخیر آکسیوس خیلی مبهم و کلی است و نمی‌توان از آن استنباط کرد که مذاکرات جدی بوده یا توافقی صورت گرفته یا خیر. این کارشناس درباره توافق موقت نیز با اشاره به اینکه این بحث از قبل مطرح بوده است، تاکید کرد: «از اسفند سال 1400 که مذاکرات متوقف شده همواره بحث توافق موقت مطرح بوده است. اما باید توجه داشته باشیم که این توافق موقت با توافق جامعی که جیک سالیوان از آن سخن گفته، متفاوت است. این توافق موقت به این صورت است که ایران بخشی از برنامه‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود را متوقف کند و در مقابل آمریکا بخشی از تحریم‌‌‌ها را تعدیل کند.»
وی افزود: «اما توافق جامعی که سالیوان و برخی دیگر از آن صحبت می‌کنند، جامع‌‌‌تر است و قرار است بعد از توافق موقت، توافق جامع‌‌‌تری صورت بگیرد. یعنی مانند همان روندی که بر سر برنامه جامع اقدام مشترک شاهد بودیم.» قهرمانپور در ادامه توضیح داد: «مبنای این حرف این است که زمان گریز هسته‌‌‌ای که در برجام اولیه وجود داشت با پیشرفت‌‌‌های فنی هسته‌‌‌ای ایران در عمل از بین رفته و احیای برجام به شکل اولیه دیگر ممکن نیست؛ بنابراین هر دو طرف باید به سمت یک توافق جامع‌‌‌تر بروند. یعنی ایران محدودیت‌های بیشتری را بپذیرد و در مقابل آمریکا تحریم‌‌‌ها را لغو کند.»کارشناس مسائل بین‌الملل در نهایت با اشاره به اینکه توافق موقت به معنای توافق جامع نیست، افزود: «از همین رو ایران با این توافق موقت مخالف است.»
راه دیگری جز توافق موقت وجود دارد؟
کوروش احمدی، دیپلمات پیشین ایران نیز در رابطه با اخبار اخیر در خصوص توافق موقت گفت: «بحث توافق موقت مساله‌‌‌ جدیدی نیست و ایران نیز تا به امروز با آن موافق نبوده است.» احمدی افزود: «بر اساس توافق موقت، بخشی از تحریم‌‌‌های ایران لغو و بخشی از دارایی‌‌‌های ایران در عراق یا کره‌جنوبی آزاد می‌شود ولی اصل تحریم‌‌‌ در جای خود باقی است. در این توافق نوعی الگوی کم در برابر کم یا توقف در برابر توقف مدنظر آمریکاست.» این کارشناس در پاسخ به اینکه چرا ایران با توافق موقت مخالف است، گفت: «زیرا این توافق اهرم فشار ایران را از دستش خارج می‌کند و ایران غنی‌‌‌سازی با غنا و حجم بالاتر را از دست می‌دهد و نمی‌تواند با این اهرم فشار به دنبال لغو همه تحریم‌‌‌ها باشد.»
احمدی تاکید کرد: «در صورتی که ایران توافق موقت را بپذیرد باید غنی‌‌‌سازی در سطح 20 و 60‌درصد را متوقف کند، ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده بالا را نیز بر اساس توافق خارج کند یا در داخل حفظ یا رقیق کند و سپس غنی‌‌‌سازی در حد7/ 3 را ادامه دهد.»دیپلمات سابق ایران در پاسخ به این پرسش که ایران اکنون به جز توافق موقت آیا راهکار دیگری هم دارد، گفت: «با پذیرش این موضوع که احیای برجام دیگر ممکن و مدنظر غرب نیست اکنون راه دیگری جز توافق موقت باقی نمی‌‌‌ماند. اما مساله اینجاست که با پذیرش توافق موقت ایران اهرم فشار خود را از دست می‌دهد و ممکن است در این صورت فقط بخشی از تحریم‌‌‌های کشور لغو شود.»وی در نهایت گفت با چنین شرایطی معلوم نیست که دولت ایران این توافق موقت را خواهد پذیرفت یا خیر زیرا نسبت به برجام 2015 یک عقبگرد بزرگ است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1366882/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو