پیام ویژه

آخرين مطالب

پشت پرده خروج امارات از ائتلاف آمریکایی بين الملل

پشت پرده خروج امارات از ائتلاف آمریکایی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایالات متحده در سال‌های اخیر سیستم‌های دفاع هوایی خود را از منطقه خارج کرده و گشت زنی نیروی دریایی خود در منطقه خلیج فارس را کاهش داده است. به گفته مقامات پنتاگون عقب نشینی ها در شرایطی که ایالات متحده برای جلوگیری از رویارویی های آینده با چین و روسیه آماده می شود، یک ضرورت است. اما این گام ها عملا منجر به بی اعتمادی متحدان آمریکا در خلیج فارس به این کشور و تعهد واشنگتن به امنیت آنها شده است.

به گزارش جماران به نقل از المانیتور، ایالات متحده حتی پس از اعلام وزارت خارجه امارات در روز چهارشنبه مبنی بر اینکه این کشور قصد دارد از مشارکت در یک ائتلاف چند ملیتی امنیتی دریایی به رهبری نیروی دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس خارج شود ، اعلامیه ای مبنی بر این تصمیم دریافت نکرده بود.
وزارت خارجه امارات روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور به مشارکت خود در این ائتلاف چندجانبه از نیروهای دریایی کشورهای مختلف پایان داده است. وزارت امور خارجه امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه ارزیابی مداوم ما از همکاری امنیتی مؤثر با همه شرکا، دو ماه پیش، امارات از ادامه مشارکت خود در این ائتلاف سرباز زد. امارات متحده عربی همچنان متعهد به تضمین مسئولانه ایمنی دریانوردی در دریاهای خود، مطابق با قوانین بین‌المللی است.
این ائتلاف دریایی متشکل از 38 کشور است که واشنگتن هدف از آن را تضمین امنیت و مبارزه با تروریسم و ​​دزدی دریایی در مناطق دریای سرخ و خلیج فارس که از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی در جهان هستند، توصیف کرده است. مقر اصلی این ائتلاف دریایی در بحرین و نزدیک ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا و فرماندهی مرکزی ایالات متحده قرار دارد.
گروهی از کارکنان نظامی اماراتی دو ماه پیش مقر ائتلاف در بحرین را در حالی ترک کردند که مقامات آمریکایی در گفت و گو با المانیتور از آن به عنوان یک چرخش ظاهراً معمول یاد کردند. به گفته این منابع در آن زمان، غیبت امارات متحده عربی غیر عادی نبود.
علاوه بر این، ایالات متحده هیچ اطلاعیه رسمی از ابوظبی در مورد هرگونه طرحی برای توقف مشارکت در ائتلاف دریافت نکرده است. سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده به المانیتور گفت که امارات به طور رسمی از مجموعه امنیت دریایی خارج نشده و با توجه به سطح مشارکت آنها به عنوان یک شریک، ما این را به شرکای خود واگذار می کنیم تا در این مورد صحبت کنند.
آمریکایی ها ادعا می کنند که هدف این ائتلاف جلوگیری از قاچاق اسلحه و مواد مخدر، دزدی دریایی و حملات به کشتی های تجاری است. همکاری نظامی بین امارات و ایالات متحده در هفته های اخیر خارج از چارچوب ائتلاف ادامه یافته است. هفته گذشته، یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده یک رزمایش عبوری را با یک کشتی نیروی دریایی امارات در خلیج عمان انجام داد.
اعلامیه وزارت خارجه ممکن است با درخواست های دائمی ابوظبی برای تضمین های امنیتی از واشنگتن مرتبط باشد، موضوعی که مجددا در کنگره مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که بیانیه مطبوعاتی ابوظبی در روز چهارشنبه به مقاله روز سه‌شنبه وال استریت ژورنال اشاره دارد که در آن گزارش شده بود که مقامات اماراتی از اینکه ایالات متحده مانع توقیف اخیر دو کشتی نفتکش غیر نظامی توسط ایران نشده است، ناراضی هستند، یکی از آنها در حین عبور از دو بندر امارات توقیف شد.
در این اطلاعیه آمده است: «امارات متحده عربی توصیف نادرست گزارش‌های مطبوعاتی اخیر در مورد گفتگوهای ایالات متحده و امارات در مورد امنیت دریایی را رد کرده است.
مقامات اماراتی گهگاه برای نشان دادن نارضایتی نسبت به آنچه که تلاش‌های ناکافی ارتش آمریکا برای تضمین امنیت امارات می‌دانند،به اظهار نظرهای علنی دست می زنند . دولت بایدن در واکنش به توقیف اخیر دو نفتکش تجاری توسط ایران در اوایل ماه جاری از افزایش گشت زنی های متحدان در داخل و اطراف تنگه هرمز خبر داد.
وال استریت ژورنال روز سه شنبه گزارش داد که مقامات اماراتی به ویژه نگران توقیف یک نفتکش با پرچم پاناما بودند که در روز 3 مه از بندر ابوظبی به سمت فجیره حرکت می کرد. امارات متحده عربی بسیاری از شهرت بین المللی خود را به عنوان پناهگاه امن برای تجارت و سرمایه گذاری در منطقه ای پرآشوب در خطر افتاده می بیند.
در ژانویه 2022، رگبار پهپادهای مسلح سه غیرنظامی را در نزدیکی ابوظبی کشت. این حمله که مسئولیت آن را نیروهای حوثی یمن بر عهده گرفتند، اولین حمله شناخته شده به خاک این کشور توسط نیروهای نیابتی یکی از کشورهای منطقه بود. مقامات آمریکایی گفته اند که مقامات اماراتی این حمله را توهین بزرگی شبیه به حملات 11 سپتامبر به ایالات متحده توصیف کرده اند.
ایالات متحده در سال‌های اخیر سیستم‌های دفاع هوایی خود را از منطقه خارج کرده و گشت زنی نیروی دریایی خود در منطقه خلیج فارس را کاهش داده است. به گفته مقامات پنتاگون عقب نشینی ها در شرایطی که ایالات متحده برای جلوگیری از رویارویی های آینده با چین و روسیه آماده می شود، یک ضرورت است. اما این گام ها عملا منجر به بی اعتمادی متحدان آمریکا در خلیج فارس به این کشور و تعهد واشنگتن به امنیت آنها شده است.
مقامات پنتاگون همچنان ارتش های منطقه را تشویق می کنند تا با حمایت ایالات متحده توانایی های خود را در سایه تمرین های آموزشی مشترک افزایش دهند. مقامات اماراتی و سعودی هر دو به دنبال تضمین های امنیتی رسمی از واشنگتن بوده اند، اما تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است.
کریس مورفی (D-NJ) رئیس پانل خاورمیانه کمیته روابط خارجی سنا، روز چهارشنبه از باربارا لیف، مقام ارشد منطقه‌ای وزارت امور خارجه در مورد علاقه گزارش شده ریاض به تضمین‌های امنیتی ایالات متحده سوال کرد ، لیف در پاسخ گفت: «ما مراقب تعهدات خود به سایر کشورها در قالب معاهده یا موارد دیگر هستیم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1367285/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم