پیام ویژه

آخرين مطالب

پرزیدنت سابق از انتخابات کنار گذاشته می‌شود؟ يادداشت

پرزیدنت سابق از انتخابات کنار گذاشته می‌شود؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
در یک فایل صوتی مشخص شده است که ترامپ اعتراف به نگهداری اسناد محرمانه در خانه‌اش کرده است. این می‌تواند روند دادگاه ترامپ را عوض کند و حتی سرنوشت او در سیاست دستخوش تغییراتی شود. شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی مطرح کرده است که طبق یک فایل صوتی یافت‌شده مربوط به سال2021، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اختیار داشتن اسناد محرمانه پنتاگون درباره ایران را تایید می‌کند. با این حال رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره فایل صوتی از وی که در آن به نگهداری اسناد محرمانه بعد از خروج از کاخ سفید اشاره می‌کند، ابراز بی‌اطلاعی کرد.
اما چند منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفتند که دادستان‌های فدرال به یک فایل صوتی مربوط به تابستان2021 دست یافته‌اند که در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا تایید می‌کند برخی اسناد محرمانه پنتاگون را در اختیار داشته است که مربوط به «حمله‌ بالقوه» به ایران است. به گفته افرادی که در جریان این موضوع بوده‌اند، این فایل صوتی نشان می‌دهد که ترامپ آگاه بود که پس از خروجش از کاخ سفید، همچنان اسناد محرمانه را در اختیار دارد. دو نفر از این افراد گفتند که در این فایل، از صحبت‌های ترامپ این‌طور به نظر می‌رسد که او مایل بود این اطلاعات را به اشتراک بگذارد؛ اما به محدودیت‌های شرایط پس از ریاست‌جمهوری برای فاش کردن اسناد محرمانه واقف بوده است. یکی از منابع مطلع گفت که بخش مربوط به ایران در این فایل صوتی حدود دو دقیقه است و فرد دیگری نیز که از محتوای این فایل مطلع است، گفت که بحث درباره ایران بخش کوچکی از یک دیدار طولانی است. جک‌ اسمیت، بازرس ویژه‌ای که مسوول رسیدگی به پرونده تحقیقات وزارت‌ دادگستری آمریکا درباره ترامپ است، روی این دیدار به‌عنوان بخشی از تحقیقات کیفری درباره نحوه عملکرد ترامپ در قبال اطلاعات محرمانه امنیت ملی تمرکز دارد. برخی منابع مطلع می‌گویند، این فایل صوتی می‌تواند به‌عنوان مدرکی در پرونده‌ای علیه ترامپ به‌کار گرفته شود که بارها تاکید کرده بود می‌تواند اسناد ریاست‌جمهوری را نزد خود نگه دارد و آنها را فاش کند.
این در حالی است که قانون اساسی آمریکا درخصوص اینکه یک رئیس‌جمهور سابق مجرم شناخته شود، آیا می‌تواند نامزد انتخابات شود یا نه، سکوت کرده است. عده‌ای می‌گویند ترامپ حتی در صورت مجرم شناخته شدن، می‌تواند رئیس‌جمهور شود. رویترز نیز در گزارشی نوشت که یکی از نمایندگان ترامپ درباره فایل ضبط‌شده یا اظهارات خاص منتسب به ترامپ اظهارنظری نکرده و این تحقیقات را با انگیزه سیاسی خوانده است. استیون چونگ، سخنگوی ترامپ روز چهارشنبه به این خبرگزاری گفت: «درز اطلاعات از طرف‌های تندرو برای آزار و اذیت سیاسی صورت گرفته است و این پرونده به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتوانند ترامپ و حامیانش را از میدان به‌در کند.» در این ارتباط پیتر کار، سخنگوی دفتر بازرس ویژه جک اسمیت در وزارت دادگستری از اظهار‌نظر خودداری کرد. به گزارش الجزیره، وزارت دادگستری در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ پس از ترک سمت خود در ژانویه2021، با حفظ سوابق و اسناد دولت آمریکا که برخی از آنها به عنوان فوق سری شناخته می‌شوند، قانون را زیر پا گذاشته است یا خیر؟ در ماه اوت، این وزارتخانه فاش کرد که در حال تحقیق از ترامپ برای حذف اسناد کاخ سفید است؛ زیرا معتقد است که او به‌طور غیرقانونی اسنادی از جمله برخی از استناد فوق‌سری را نزد خود نگه داشته است. تحقیقات اسمیت شامل این است که آیا ترامپ یا همکارانش در تحقیقات وزارت دادگستری مانعی درخصوص حفظ هزاران پرونده دولتی که حدود 300 مورد از آنها طبقه‌بندی شده بوده، ایجاد کرده‌اند یا خیر؟ این بازرس ویژه همچنین در حال بررسی تلاش‌ها برای معکوس کردن شکست ترامپ در انتخابات2020 است که به حمله مرگبار 6ژانویه2021 به ساختمان کنگره آمریکا منتهی شد.
اهمیت افشای این فایل
افشای اینکه دادستان‌های فدرال، فایل ضبط‌شده‌ای از دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دارند که در حال بحث درباره یک سند بسیار حساس پس از ترک سمت خود است، بر اهمیت شواهدی تاکید می‌کند که بازپرس ویژه جک اسمیت در حال جمع‌آوری آن است. به نوشته نیویورک‌تایمز، احتمالا این فایل می‌تواند دادگاه را به این نتیجه برساند که اقدام ترامپ مجرمانه بوده است یا نه. به گفته افرادی که از محتوای این فایل مطلع هستند، ترامپ به‌گونه‌ای صحبت کرده است که به خوبی می‌دانسته نگهداری این اسناد در خانه ممنوع بوده است و اینکه وی می‌دانسته نمی‌تواند آنها را از حالت طبقه‌بندی خارج کند. این فایل مربوط به ژوئیه2021 است. اگر این توصیف از فایل افشاشده صحت داشته باشد، یکی از دفاعیات کلیدی را که مشاوران ترامپ در تلاش بودند به آن متوسل شوند، خنثی می‌کند. آنها قصد داشتند به این توجیه متوسل شوند که ترامپ اجازه خروج اسناد از کاخ سفید را داشته و می‌توانسته آنها را حفظ کند. چراکه آنها استدلال کرده‌اند که ترامپ، در حالی که هنوز بر سر کار بود، تمام مطالبی را که هنگام خروج با خود برده، از حالت طبقه‌بندی خارج کرده بود. همچنین این فایل نشان می‌دهد که ترامپ با صدای خودش از یک سند حساس دولتی صحبت کرده است. در این سند او انتقادات ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک را رد می‌کند. مارک میلی جزو کسانی بود که ترامپ را از اقدام بیشتر علیه ایران بازداشته بود.
 محتوای دقیق سندی که ترامپ در این دیدار ضبط‌شده به آن اشاره کرد، همچنان نامشخص است. همچنین معلوم نیست که دولت فدرال چه زمانی این سند را پس گرفته یا اصلا این سند را پس گرفته است یا نه. دادگاه به‌دنبال بازیابی هزاران سندی است که ترامپ با خود از کاخ سفید خارج کرده است. این در حالی است که تمام اسناد ضبط‌شده متعلق به دولت فدرال است. اما به گفته ناظران این فایل ضبط‌شده می‌تواند روند دادگاه را عوض کند. در این فایل نشان داده می‌شود که او می‌دانسته مطالبی در اختیار دارد که از طبقه‌بندی خارج نشده است و همین فایل اعتراف ترامپ می‌تواند به‌عنوان یک مدرک مهم برای محکومیت او باشد.
دادستان‌های فدرال تحت رهبری اسمیت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ترامپ - نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری2024 - مانع از تلاش‌های دادگستری برای کشف حقیقت شده است و آیا او قوانین مربوط به اطلاعات دفاع ملی و اسناد دولتی را نقض کرده است یا خیر؟
 اسمیت همچنین یک تحقیق دیگر را همپای آن پیش می‌برد و آن نیز درباره نقش ترامپ در حادثه ششم ژانویه و حمله به کنگره است. پس از ماه‌ها کلنجار رفتن با آرشیو ملی، ترامپ سرانجام در ژانویه سال گذشته 15کارتن را تحویل داد و مشخص شد که دست‌کم 200سند موجود در این کارتن‌ها، بسیار حساس و فوق‌سری بوده‌اند. با این حال آرشیو ملی احضاریه بعدی را برای او فرستاد و خواستار بازگرداندن اسناد دیگر شد؛ اما او و وکلایش گفتند چیز دیگری وجود ندارد. اما در ماه اوت ماموران اف‌بی‌آی با حکم بازرسی به مارالاگو، محل سکونت ترامپ در فلوریدا حمله کردند و کارتن‌های دیگری را به همراه بیش از 100سند دیگر کشف کردند. به گفته سه نفر از آشنایان جلسه، ملاقاتی که ضبط شده است بیش از یک سال قبل از حمله اف‌بی‌آی بود و این دیدار بین ترامپ و دو نفر دیگر صورت گفته بود و جلسه مربوط به نگارش کتابی می‌شد که توسط رئیس کارکنان کاخ سفید، مارک میدوز، نوشته شده بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1367422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

فوری ؛ افشای جزئیات تماس پنهانی ترامپ و بن سلمان | پشن پرده چه میگذرد؟

موشک‌های پاتریوت اسپانیا در راه اوکراین

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند