پیام ویژه

آخرين مطالب

مترو دقیقاً 160 ساله شد شهرداری تهران

مترو دقیقاً 160 ساله شد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - با نگاهی به تاریخچه احداث خطوط راه‌آهن ریلی زیرزمینی در سطح شهرهای جهان، به این نتیجه می‌رسیم که از زمان ابداع و به کارگیری شبکه مترو در کلانشهرهای پرجمعیت، مساله حمل و نقل درون شهری مسافران به شکل محسوسی سامان یافته و امروزه این سیستم حمل و نقلی پاک، سریع و ایمن به انتخاب اول بسیاری از مردم دنیا برای تردد روزانه در سطح شهرها تبدیل شده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) نخستین تلاشها برای بهره مندی از یک سیستم حمل و نقل عمومی که درگیر ترافیک جاری معابر درون شهری نشده و در عین حال از انرژی پاک برای تامین نیروی رانش آن استفاده شود، در انگلستان صورت پذیرفت. به این ترتیب دقیقاً 160 سال پیش یعنی ماه ژوئن سال 1863 میلادی، راه آهن نیمه زیرزمینی متروپولیتن در لندن به عنوان یک سامانه ریلی افتتاح شد. 5 سال بعد، خط ناحیه‌ای لندن به بهره‌برداری رسید و در سال 1890 میلادی، خط شمالی لندن راه‌اندازی شد.
آمریکایی‌ها با دو خط سبز و آبی شهر شیکاگو، در سال‌های 1892 و 1895 از این سیستم حمل و نقلی منتفع شدند. بعد نوبت به بوداپست مجارستان رسید که در سال 1896 صاحب یک خط مترو شود. خط مترو گلاسکو در سال 1896 به بهره برداری رسید و در ادامه فرانسوی ها سال 1900 میلادی در شهر پاریس از سیستم مترو بهره‌مند شدند.
جالب است بدانید که طی دوران جنگ جهانی اول، شهرهای لندن، شیکاگو،آتن، برلین، بوستون، بوئنوس آیرس، بوداپست، گلاسکو، هامبورگ، لیورپول، نیویورک، پاریس و فیلادلفیا دارای خط مترو با قطار برقی بودند.
در کشور ما نیز اولین تلاش‌ها برای تاسیس شرکت مترو به سال 1354 خورشیدی باز می‌گردد اما نقطه شروع جدی احداث این شبکه به اواخر دوران جنگ تحمیلی 8 ساله باز می‌گردد. بهره‌برداری از اولین ایستگاه‌های مترو تهران از سال 1377 آغاز شد که نخستین ایستگاه آن، صادقیه بود. برآوردهای حاصل از شبیه سازی‌های ترافیکی نشان می‌دهد که در صورت ساخته نشدن مترو در پایتخت، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراهها و معابر حمل و نقلی افزوده می‌شد. در اوج ترافیک، بیش از دو و نیم میلیون سفر روزانه در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو انجام می‌شود. غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه‌آهن ریلی زیرزمینی (مترو) بهره‌مند هستند.
در حال حاضر شبکه مترو تهران با حدود 270 کیلومتر طول و 150 ایستگاه، یکی از 20 مترو شاخص دنیا به لحاظ طول خطوط، تعداد ایستگاه‌ها، کیفیت ساخت و نگهداری به شمار می‌آید.
رتبه نخست این رده‌بندی به چینی‌ها تعلق دارد که طول خطوط مترو شهرهای مختلف آن در مجموع به حدود 4600 کیلومتر رسیده و در دهه گذشته پیشرفت شگرفی را در این زمینه تجربه کرده‌اند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1367588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش

برق مشترکان پرمصرف محدود می‌شود

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مربع دیپلماسی اقتصادی

محمود عباس: مخالف مدیریت غزه توسط آمریکا هستیم

جزئیات توافق آنکارا و پ.ک.ک برای پایان درگیری

سامسونگ با گلکسی اس 25 اج، به مسیر اشتباهی می‌رود

صهیونیست ها حتی به درختان فلسطینیان هم رحم نکردند!

ترامپ پیشنهاد پوتین برای مذاکره مستقیم با کی‌یف را ستود

لیبرمن کاندیداتوری خود را برای انتخابات 2026 اعلام کرد

نخست وزیر پیشین اسرائیل: باید به جنگ غزه پایان دهیم

هشدار وزارت بهداشت درباره اسباب‌بازی‌های آرایشی کودکان

رشد ١٧٢ درصدی ارزش معاملات در چهار بورس ‌ایران

سرمقاله کیهان/ ادامه مذاکرات فقط بعد از پوزش ترامپ

مقام صهیونیست: فرماندهان حماس را ترور کردیم، اما بی‌فایده بود

تحرکات مشکوک آمریکایی‌ها در بغداد؛ «نقشه خطرناکی در راه است»

توافق آبی بین هند و پاکستان به‌رغم آتش‌بس، همچنان تعلیق خواهد ماند

پوتین: روسیه و ویتنام همکاری‌های دفاعی و امنیتی‌شان را تقویت می‌کنند

خستگی در سالمندی؛ زنگ خطری که به پای پیری نوشته می‌شود

ده‌ها شهید و زخمی در حمله پهپادی صهیونیست‌ها علیه پناهگاه آوارگان

اعتراض فرانسوی‌ها به انحلال بزرگترین انجمن حامی فلسطین

تل‌آویو: حماس روش‌های نبرد خود را تغییر داده است

نجات 130 نفر از آتش‌سوزی سحرگاهی در هتل خیابان مفتح تهران

مخاطرات ابلاغ وارداتی

روی میز مذاکرات چه چیزی قرار دارد؟

سرمقاله خراسان/ خداقوت به امام رضایی‌ها

«ترامپ»: اجرای وعده‌های انتخاباتی سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کردم

کیهان نوشت: فرمان تسلیم زیر عنوان توافق

مراسم گرامیداشت شهید حسین امیرعبداللهیان در دامغان برگزار شد

زمان آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری خرداد

نتانیاهو در بن‌بست؛ تحلیل «کارشناسان اسرائیلی» از مذاکرات ایران و آمریکا

خبر خوش وزیر کار برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

جریان‏‌شناسی اصول‏گرایان و لیدرهایشان

«پوست‌اندازیِ سعودی‌ها»؛ رپرتاژ مجله بریتانیایی برای بن‌سلمان

مرگ نظریه پرداز قدرت نرم

روزنامه ترکیه از توافق پنهان دولت آنکارا و پ.ک.ک خبر داد

کرملین: روسیه پیشنهاد آتش‌بس 30 روزه را بررسی می‌کند

جزئیات جدید از فوت اعضای خانواده در سقوط چاه کشاورزی

دارو هم کالای لاکچری شد؟

کدام خلیج؟ کدام فارس؟

سرورهای سامسونگ در حال تبدیل شدن به زامبی سایبری هستند!

مالک شریعتی، نماینده مجلس: 15 میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم است

شمایل راست سنتی و نماد محافظه‌کاری

نخست‌وزیر پاکستان: در جنگ با هند پیروز شدیم

برای تندروها اهمیت ندارد مردم چقدر تحت فشار هستند!

لیبرمن: روابط اسرائیل و آمریکا در بدترین وضعیت قرار دارد

سیاستمدار صهیونیست: اسرائیل در جهان منزوی است

کلاهبرداری 270 میلیاردی یک زن با فروش انواع خودرو

رمزارزهای غیرمجاز و فرسودگی شبکه؛ دلایل دیگر بحران برق از زبان نماینده مجلس

تصمیم با داده غلط، آتش زیر خاکستر نارضایتی را شعله‌ور می‌کند

از زیرزمین تا بالای سر دشمن