پیام ویژه

آخرين مطالب

سیگنال رکود‌ در بازار مسکن کشور يادداشت

سیگنال رکود‌ در بازار مسکن کشور
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری /متن پیش رو در «همشهری» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
قیمت اوراق وام مسکن، به‌واسطه کسادی معاملات با کاهش 50 درصدی مواجه شده است
احمد میرخدایی| قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) که در سال گذشته رکوردهای قیمتی عجیب و غریبی ثبت کرده بود، در هفته‌های اخیر به‌واسطه تعمیق رکود در بازار مسکن با ریزش شدید قیمت مواجه شد؛ هرچند انتشار اخبار مبنی بر احتمال افزایش 100درصدی مبلغ وام مسکن بار دیگر تقاضای این اوراق و قیمت آنها را افزایش داده است. به‌گزارش همشهری، به‌واسطه حذف متقاضیان مصرفی بازار مسکن، بخش عمده تقاضا روی اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) به متقاضیان سرمایه‌گذاری اختصاص پیدا کرده است؛ زیرا این تسهیلات در بهترین حالت نیز کمتر از 20درصد ارزش یک آپارتمان کوچک را پوشش می‌دهد و گرهی از کار متقاضیان مصرفی با قدرت خرید پایین باز نمی‌کند. همین مسئله، باعث شده در دوره‌های رونق مسکن قیمت این اوراق به‌واسطه هجوم خریداران سرمایه‌ای مسکن اوج بگیرد و در دوره‌های رکود بازار، با افت قابل‌توجه قیمت مواجه شود؛ اتفاقی که از اسفندماه گذشته و همزمان با فروکش کردن تنش بازار ارز و پایین آمدن تب بازار مسکن نیز رخ داده و قیمت اوراق را نزولی کرده است.
کاهش قیمت اوراق تسه
یک سال پیش در چنین روزهایی، قیمت هر برگ اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) به بیش از 140هزار تومان رسیده بود و عملاً نزدیک به 30درصد مبلغ وام مسکن باید صرف خرید این اوراق می‌شد؛ چراکه در آن دوره، بازار مسکن با سونامی افزایش قیمت مواجه بود و رشدهای ماهانه 10درصدی، به‌عنوان یک اصل در این بازار تکرار می‌شد. حالا اما، در شرایطی که اقتصاد در بلاتکلیفی است و بازیگران کلان بازارهای چشم به رخدادهای اقتصاد سیاسی دوخته‌اند، بازار مسکن هم از تقلا افتاده و با تعمیق رکود معاملاتی این بازار، قیمت امتیاز تسهیلات مسکن به حدود نصف قیمت سال گذشته کاهش پیدا کرده است. البته در هفته گذشته، انتشار خبر پیشنهاد افزایش مبلغ وام مسکن به 2برابر ارقام فعلی، بار دیگر معاملات سرمایه‌گذاری و سفته‌بازی روی اوراق تسه را تشدید کرد و بخشی از ریزش قیمت آن جبران شد؛ اما تا پیش‌ازاین اتفاق، قیمت هر برگ از اوراق تسه تا کمتر از 75هزار تومان نیز افت کرده بود و در این شرایط، هزینه دریافت وام مسکن به حدود 50درصد سال قبل کاهش یافت؛ به‌گونه‌ای که متقاضیان باید حدود 15درصد مبلغ وام را صرف خرید اوراق می‌کردند در حالی که در خردادماه سال قبل این رقم 30درصد بود.
نجات بازار مسکن با وام
گرچه متولیان حوزه مسکن بیش از هر چیز شعار حمایت از متقاضیان مصرفی و تأمین مسکن اقشار ضعیف و مستأجران را سر می‌دهند اما در عمل، هرگز از اقداماتی که بتواند بازار مسکن را از رکود معاملاتی نجات دهد، پرهیز نمی‌کنند. البته این اقدامات نیز در راستای مسئولیت متولیان حوزه مسکن است؛ اما نکته اینجاست که همین اقدامات نجات‌بخش نیز به‌پای حمایت از مردم و تسهیل خانه‌دار شدن آنها نوشته می‌شود درحالی‌که دستاورد آن چیزی خلاف خواست مردم است. ‌
 هفته گذشته، پیش‌ از اینکه علی عسکری، سرپرست بانک عامل مسکن از ارائه پیشنهاد دو برابر شدن وام خرید مسکن به بانک مرکزی خبر بدهد، قیمت هر برگه از اوراق تسه به 75هزار تومان رسیده بود؛ اما با انتشار این خبر، در 2 جلسه معاملاتی فرابورس، نمادهای تسه با صف خرید مواجه شدند و میانگین قیمت آنها با 10درصد افزایش به 86هزار تومان برای هر برگه افزایش یافت. به‌عبارت‌دیگر، هزینه وام مسکن که در 9خرداد به 15درصد کاهش یافته بود، با انتشار خبر مربوط به پیشنهاد افزایش وام مسکن به 17.2درصد رسید.
فعالان بازار املاک چه می‌گویند؟
بررسی‌های میدانی همشهری از برخی دفاتر مشاور املاک تهران حاکی از این است که بازار مسکن با کسادی کم‌سابقه مواجه شده و خریداران عقب‌نشینی کرده‌اند. البته این اتفاق به‌دنبال همه موج‌های تورمی بازار مسکن مشهود بوده و یکی از شدیدترین دوره‌های آن در سال‌های 1391 تا 1394 به‌ثبت رسیده است. این بار اما شواهد حاکی از این است که به‌واسطه جهش‌های چند هزار درصدی قیمت مسکن در 5سال اخیر، اوضاع بغرنج‌تر شده و تعداد معاملات باوجود بزرگ‌تر شدن بازار، از دوره 1391 تا 1394 نیز کمتر است. یکی از مشاوران املاک در مناطق جنوبی تهران، با اشاره به جهش غیرقابل‌باور قیمت مسکن حتی در مناطق به‌اصطلاح ارزان‌قیمت پایتخت، می‌گوید: اختلاف قیمت مسکن تهران در 6-5سال اخیر از 20برابر هم عبور کرده و این مسئله ضمن ناتوان کردن متقاضیان مصرفی مسکن، دست‌وبال مالکان را نیز برای تبدیل به احسن کردن آپارتمان فعلی خود بسته است. او با تأکید بر اینکه هیچ خریداری در بازار نیست، می‌افزاید: در زمستان گذشته که قیمت مسکن هرماه با افزایش چشمگیری بیش از 10درصد مواجه می‌شد، گرچه تعداد خریدار در بازار کم بود اما همزمان کمتر مالکی هم پای معامله می‌آمد و به فروش ملک رضایت می‌داد؛ این در حالی است که از اواخر زمستان به این‌سو، برخی از مالکان به فروش ملک تمایل دارند اما تعداد خریداران از قبل هم کمتر شده است.
رفع رکود مسکن با جهش دلار
یکی دیگر از مشاوران املاک تهران معتقد است: بخش عمده معاملات مسکن در یکی دو سال گذشته مربوط به متقاضیانی بوده که برای فرار از کاهش ارزش ریال، قصد سرمایه‌گذاری را در بازار مسکن داشته‌اند و عمدتاً این آپارتمان‌ها با تمدید قرارداد اجاره مستأجر ساکن در آنها معامله شده‌اند یا در جریان معامله، واحد به بازار اجاره عرضه شده تا بخشی از ثمن معامله از طریق رهن مستأجر تأمین شود. به عقیده این فعال بازار مسکن، این بازار فقط درصورت وقوع یک شوک قیمتی جدید در بازار ارز از رکود خارج می‌شود و درصورت تثبیت شرایط اقتصاد، تا چند سال می‌تواند کساد بماند. یک فعال بازار مسکن نیز با تأیید تعمیق رکود مسکن، می‌گوید: این اتفاق برخلاف میل ماست و کسب‌وکار خود ما را خراب کرده؛ اما ازآنجایی‌که بازار فعلی مسکن و اجاره، محل انتقال ثروت از فقیر به غنی است، کساد ماندن آن تا زمانی که دولت اساس بازار اجاره را اصلاح کند، اتفاق فرخنده‌ای محسوب می‌شود. او با ذکر مثالی می‌گوید: یک آپارتمان متوسط با عمر حدود 10 تا 15سال در مناطق میانی تهران، بسته به امکاناتی که دارد حدود 4.5 تا 5.5میلیارد قیمت دارد و اگر کسی حدود 70درصد این مبلغ را داشته باشد، می‌تواند مابقی مبلغ را از طریق وام بانکی و رهن مستأجر تأمین کند. او می‌افزاید: در دوره‌های رونق بازار مسکن، رهن پرداختی از سوی مستأجر که بین یک‌پنجم تا یک‌دهم ارزش آپارتمان را پوشش می‌دهد، ظرف یک سال بالای 100درصد برای مالک بازدهی دارد درحالی‌که رهن ریالی آن مستأجر تا سال بعد حداقل 50درصد قدرت خرید خود را از دست می‌دهد. به‌گفته این فعال بازار مسکن، تا زمانی که سازوکار بازار اجاره اصلاح نشود و قرض‌الحسنه مستأجر به‌عنوان رهن در اختیار مالک قرار بگیرد، این انتقال ثروت از فقیر به غنی نیز ادامه خواهد داشت.

پیام ویژه

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1368613/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان