پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ ما و مساله حجاب يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ ما و مساله حجاب
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « ما و مساله حجاب » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم رضا غلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
درباره حجاب سخن فراوان گفته شده و من هم طی سال‌های گذشته گفتارها و یادداشت‌های پرشماری در این زمینه دارم، اما چه‌بسا امروز لازم باشد به فراخور موقعیتی که در آن قرار داریم، مروری دوباره به موضوع حجاب و عقلانیت آن و نیز منطق رویارویی با آن به مثابه یک ابژه اجتماعی داشته باشم. 
یکم. حجاب یک ضرورت عقلی و شرعی است که فوائد آن برای بانوان شریف ایرانی کم نیست. حجاب، زن ایرانی را از ابزار هوسرانی مردان هوسران یا ابزار سودآوری سیستم مریض سرمایه‌داری، به یک شخصیت اصیل و ارزشمند تبدیل می‌کند. حجاب، فرصت خودآگاهی و هویت‌یابی بانوان گرامی را به وجود می‌آورد. حجاب، زمینه بروز استعدادها و ظرفیت‌های فراوان بانوان عزیز را که در اثر بی‌حجابی و برهنگی به انحراف کشیده شده را شکوفا می‌سازد. حجاب، به تمایلات جنسی مردان و زنان جامعه، تا حد قابل اعتنایی اعتدال می‌بخشد. حجاب، به تقویت امنیت اجتماعی بانوان با کرامت کشورمان منجر شده و از آزار و اذیت‌های رنج‌آوری که به تبع روزگار متوجه آنهاست، می‌کاهد. حجاب، به تقویت بنیان خانواده و شکل‌گیری مودت و مهربانی بیشتر میان اعضای خانواده به‌ویژه همسران منجر می‌شود. 
دوم. وقتی از حجاب صحبت می‌کنیم، منظورمان حجاب حداقلی و شرعی است که می‌تواند اشکال متنوعی داشته باشد. حجاب مساوی با چادر به سر کردن نیست که طبیعی است برای برخی از بانوان دشوار و دفع‌کننده می‌باشد. شاید یکی از دلایل کم‌رونق شدن حجاب در سال‌های گذشته، اصرارهای بی‌جا برای یکدست‌سازی بانوان در نوع پوشش و حجاب، و نیز سیاه و سفید کردن صحنه حجاب بوده است. چادر سر کردن در زیست اجتماعی امروز بانوان ایرانی فقط یک ذائقه و سلیقه تاریخی است و بانوان ما می‌توانند به مطالبه شرع درباره حجاب، متناسب با اقتضائات حضور اجتماعی خود، با اشکال گوناگون پاسخ دهند. 
سوم. با وجود آنکه اسلام بر التزام بانوان به حجاب شرعی صحیح تاکید دارد، اما نمی‌توان نام هر‌گونه شل‌حجابی یا ضعیف‌الحجابی را بی‌حجابی گذاشت یا تصور کرد افراد ضعیف‌الحجاب عمدا تعهد خود به دین و احکام شریعت را کنار گذاشته‌اند. باید توجه داشت که برخی از ضعیف‌الحجاب‌ها از افرادی که به همه ظواهر شرعی التزام‌ نشان می‌دهند مومن‌ترند، اما به هر دلیل این کاستی در رفتارشان بروز و ظهور یافته است. یکی از اشتباهات ما برچسب‌زنی‌های بی‌منطق و جدا کردن ضعیف‌الحجاب‌ها از جریان اسلامی و انقلابی و فربه کردن جریان مقابل اسلام و انقلاب بوده است.
البته باید توجه داشت، قراردادن ضعیف‌الحجاب‌های طرفدار اسلام و انقلاب (با همه تنوع و تکثری که برای آنان‌ می‌توان در‌نظر داشت) در متن جریان انقلاب،‌ نباید در حد شعار باقی بماند بلکه باید در عمل عینیت یافته و در‌های مجموعه‌های انقلابی روی این افراد باز شود. 
چهارم. اگر از من سوال شود که بی‌حجابی معلول چه چیزهایی است، پاسخ‌های دقیق و مفصلی برای این سوال دارم، اما در اینجا فقط به پنج علت اصلی اشاره می‌کنم: یکم؛ اختلال در هویت و تشخص بانوان ایرانی. دوم؛ ورود گسترده ارزش‌ها و سبک زندگی غیر‌دینی به جامعه ما از طرق غیر‌فکری و به تبع آن، شکل‌گیری آنومی یا به‌هم‌ریختگی ارزشی. سوم؛ عدم‌پاسخگویی قانع‌کننده و جذاب ما به پرسش‌های روز درباره آزادی و حقوق زن و نیز توجیه حجاب در این ساحت. چهارم؛ رفتارهای تحقیرآمیز با زن در مواجهه با موضوع ظواهر دینی ازجمله حجاب و برانگیختن حس مقابله‌گری او، و پنجم؛ برخورد صفر و صدی با حجاب و عدم‌تنوع و تکثر معقول و جاذب در شکل حجاب. به‌نظر می‌رسد هر‌نوع کار فرهنگی باید بتواند به این پنج علت عنایت کافی داشته باشد. 
پنجم. دعوت به حجاب اصالتا یک امر فرهنگی است و رعایت حجاب نیز در درجه اول یک امر عقلی- قلبی است که از طریق اقناع عقلی و پیوند آن با روحیه لطیف انسان حاصل می‌شود؛ با این حال هر جامعه‌ای (حتی یک جامعه بی‌دین و سکولار) می‌تواند برحسب مصالح اجتماعی، رعایت پوششی خاص را از طرق دموکراتیک، به قانون تبدیل کند. به بیان دیگر مبدل شدن رعایت حجاب به یک امر قانونی، غیرمنطقی نیست. کما اینکه امروز در جوامع سکولار قوانینی در باب پوشش مردان و زنان در مجامع خاص وضع شده است. 
ششم. هرچند کشف حجاب در جامعه ما یک‌ پدیده غیرشرعی و غیرقانونی است، اما باید مراقب بود همه آنهایی که مبادرت به کشف حجاب می‌کنند را با یک چشم ندید. بعضی از آنها ندانسته و از سر ساده‌لوحی و جوزدگی به کشف حجاب روی می‌آورند و نه‌تنها با دین و انقلاب خصومتی ندارند، بلکه کم و بیش جزء دینداران و طرفداران انقلاب نیز هستند. با این حال در میان بی‌حجاب‌ها نیز می‌توان کسانی را یافت که آگاهانه، هوشمندانه و جسورانه به کشف حجاب روی آورده و درصدد مقابله با دین و قانون برآمده‌اند. به‌نظر می‌رسد نباید حساب این دو گروه را یکی دانست. 
هفتم. یکی از نگرانی‌های ‌بجای عقلا در جمهوری اسلامی، تشدید شکاف اجتماعی و استمرار دوقطبی‌سازی‌ها از سوی برخی عناصر سیاسی کم‌خرد است. باید توجه کرد که اختلال در وحدت و انسجام اجتماعی می‌تواند امنیت ملی را به مخاطره بیندازد، ستون خیمه انقلاب را متزلزل کند و راه همواری را برای ضربه زدن دشمنان به کشور عزیزمان فراهم کند. یکی از اقدامات بزرگ و اساسی در کشور ما، بسط اتمسفر خوش‌بینی، محبت و مهربانی به هموطن و کوشش برای تالیف قلوب است. در جامعه‌ای که سلایق و ذائقه‌های گوناگونی زیست می‌کنند، عقلانیت اجتماعی ایجاب می‌کند که با تدابیر مناسب از سوی حکمرانان، میان این سلایق و ذائقه‌های متکثر دافعه و تنش کمتری وجود داشته باشد. 
 هشتم. آنچه مسلم است، کار فرهنگی جذاب و نوآورانه برای سوق‌دهی بی‌حجاب‌ها به رعایت حجاب، یک اولویت تردید‌ناپذیر است و البته ما در این زمینه مردود شده‌ایم. مردود شده‌ایم زیرا در این 43 سال از کمترین سرمایه‌گذاری خلاقانه درجهت اشاعه حجاب دریغ کرده‌ایم و به نصایح اهالی فرهنگ و پیش‌بینی آنان درباره آینده گوش فرا نداده‌ایم. با همه اینها، سخن این است که نباید در کنار فعالیت‌های کارساز فرهنگی که امید می‌رود بالاخره آغاز شود، در اجرای قانون حجاب مسامحه کرد. رعایت حجاب در جمهوری اسلامی به حکم قانون ضروری است و همه بانوان از هر طیف و موقعیتی، می‌بایست در معابر و اماکن عمومی این قانون را محترم بشمارند. بانوان گرامی می‌دانند که کمترین جلوه کشف‌حجاب برداشتن روسری از سر است و این کشف حجاب تدریجا می‌تواند به استفاده از لباس‌های نیمه‌برهنه در معابر و اماکن عمومی و هنجارشکنی جانبی شماری از زنان و مردان ناآگاه و آگاه منجر شود. این شرایط حتما نه به سود جامعه و نه به سود بانوان است و می‌تواند آسیب‌های پرشماری را که شمار کثیری از نخبگان غربی نیز به آن معترفند در پی داشته باشد. 
نهم. خوب است دختران و بانوان گرامی بدانند کسانی‌که امروز آنها را به بی‌حجابی تشویق می‌کنند و بی‌حجابی را مظهر ترقی می‌خوانند، خیرخواه آنها نیستند. آنها به‌خوبی از ماجرای سوزناک بردگی زنان در عصر مدرن باخبرند. آنها از پیامدهای تن‌نمایی ناآگاه نیستند و از نزدیک دختران هتک‌حرمت شده در کشورهای غربی را نظاره کرده‌اند، اما دریغا که سودطلبی‌حریصانه و منهای اخلاق، آنها را از بیان حقیقت بازداشته است. 
دهم. با آنکه رعایت حجاب در کشور ما یک قانون است اما اجرایی کردن این قانون ظرایفی دارد که نباید از نظرها مخفی بماند. اولا نباید کشف حجاب را با مفاسد و جرایم اجتماعی دیگر یکسان دانست و شرایط برخورد قانونی با آن شرایط را در این عرصه نیز تجویز کرد. ثانیا می‌بایست از اقدامات پلیسی و قهرآمیز با کشف‌حجاب‌کننده‌ها، رویارویی فیزیکی و تند با آنها و هر اقدامی که موجبات تحقیر و ارعاب آنان را فراهم می‌کند اجتناب کرد. همچنین باید از ورود افراد فاقد منطق و ظرفیت مواجهه با این پدیده حساس به نام آمران به معروف و ناهیان از منکر پرهیز کرد. تعیین جرایم مالی سنگین و بازدارنده، در‌نظر گرفتن برخی محرومیت‌های اجتماعی قانونی و موثر، عدم‌اجازه ورود به اماکن دولتی و استفاده از خدمات دولتی، عدم‌اجازه ورود به مراسم رسمی و امثال اینها ازجمله برخوردهایی است که می‌توان به‌عنوان ضمانت اجرایی قانون حجاب در ایران درنظر گرفت. البته این مطلب را باید تصریح کنم که در مواجهه با بی‌حجاب‌ها هرگونه اقدام غیرقانونی از سوی ضابطان قضایی یا مردم‌، صددر‌صد ممنوع است و کسی اجازه ندارد خارج از دایره قانون و به‌نحو خودسرانه برای متخلفان یا مجرمان اجتماعی مجازاتی را معین و سپس اجرا کند. 
یازدهم. قانون‌گذاری یا تجدید قانون در باب حجاب، یک امر به‌شدت دقیق و پیچیده است و بدون در‌نظر گرفتن ظرایف اجتماعی و آنچه در زیرپوست جامعه در جریان است، ممکن نیست. قانون‌گذاران‌ ما باید مراقب باشند اولا احساسات و عواطف خود را در قانون‌گذاری کنار بگذارند. ثانیا تحت‌تاثیر نادان‌های تندرو و ماجراجویان قرار نگیرند و در یک کلمه، عقل و منطق را بر کار خود کاملا استوار کنند. 
دوازدهم. تجدید قانون در زمینه حجاب، چنانچه به کار فرهنگی صحیح و غیرتشریفاتی بها ندهد و ایده‌های اساسی و خلاقانه‌ای در این عرصه نداشته باشد، لوازم مادی و معنوی فعالیت فرهنگی را در‌نظر نگیرد و از همه بدتر، همه بار تقویت حجاب را بر دوش پلیس و قوه‌قضائیه بگذارد، از همان ابتدا یک قانون ناقص، ناکام و شکست‌خورده است. 
سیزدهم. با آنکه حجاب در حفظ سلامت اجتماعی نقش مهمی دارد و منطقا ارزش آن را دارد که به آن توجه ویژه شود، اما توجه داشته باشیم که ما مسائل دیگری نیز در جامعه داریم که چه‌بسا عدم‌رسیدگی درست به آن مسائل، در کم‌رونقی حجاب بی‌اثر نبوده است. مساله کنترل تورم و گرانی‌ها، مساله تامین رفاه حداقلی برای عموم مردم، مساله عدالت اجتماعی، مساله قانون‌گرایی و مبارزه با فساد، مساله نظم اجتماعی و مهار دیوان‌سالاری افسار‌گسیخته و نیز مساله ناآرامی‌ها و تنش‌های مستهلک‌کننده در فضای سیاسی کشور، از‌جمله مسائلی است که نباید مورد کم‌توجهی قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1368754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه سقوط مینی بوس به دره؛ یک نفر کشته و 9 تن مصدوم شدند

طراحی پیکسل 8a بار دیگر فاش شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود