پیام ویژه

آخرين مطالب

برجام روی میز سلطان هیثم و رئیسی يادداشت

برجام روی میز سلطان هیثم و رئیسی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در «دنیای اقتصاد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست.
شیرین جمشیدیان| پادشاه عمان 7خردادماه به ایران آمد و با مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و مسوولان ارشد کشورمان دیدارهایی داشت. اگرچه مسائل مختلفی در این دیدارها مطرح شده اما به نظر می‌رسد یکی از محورهای اصلی سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران، در خصوص برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران بود. در همین راستا «دنیای‌اقتصاد» با سه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشست. فداحسین مالکی به «دنیای‌اقتصاد» گفت به احتمال قوی موضوع برجام در دستور کار دیدار سلطان عمان با رئیس‌جمهور کشورمان بوده است. او تاکید کرد: همچنین آزادسازی اموال بلوکه شده در دستور کارمان بوده چه با یک کشور میانجی‌گر و چه در رایزنی‌هایی که دستگاه دیپلماسی و حوزه‌های بانکی دارند.
آزادسازی اموال بلوکه‌شده؛ چگونه؟
فدا‌حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، با بیان اینکه ممکن است در حوزه برجام بحث مبادله زندانیان مطرح شود، تصریح کرد: در حوزه برجام ممکن است هر اتفاقی بیفتد چون ما میز مذاکره را ترک کردیم اما اتاق مذاکره را ترک نکرده‌ایم. قطعا در موضوع برجام ممکن است بحث مبادله زندانیان مطرح شود یا موضوعاتی که دو طرف مورد توجهشان است. او ادامه داد: اما اینکه پول‌های بلوکه‌شده‌مان با زندانی‌‌‌ها مبادله شود، محمل قانونی ندارد. معمولا زندانی با زندانی تبادل می‌شود. به هر جهت تحریم‌های بی‌رحمانه‌ای که آمریکایی‌ها بر سیستم بانکی بسیاری از کشورهای دنیا گذاشتند اثر نامطلوبی گذاشت.
اما این موضوع به معنای آن نیست که ما باید از طریق آزادسازی زندانیان فشار وارد کنیم که گشایش ارزی ایجاد شود. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: گشایش‌های ارزی به چند موضوع بستگی دارد. یکی اینکه ما در داخل کشور از قوانینی که در گشایش ارزی تاثیرگذار است، استفاده کنیم. دوم اینکه اقتصادمان را به منابع ملی خودمان گره بزنیم. در سال‌های گذشته گره زدن مسائل اقتصادی به برجام کار درستی نبود. البته ما قبول داریم که برجام تاثیر بسزایی در اقتصاد دارد اما ما می‌توانیم از ظرفیت‌‌‌های داخل کشور استفاده کنیم. برای مثال یکی از اقدامات بزرگی که در مجلس انجام دادیم این بود که فراکسیون استان‌های مرزی را که شامل 16 استان می‌شود و گلوگاه‌های تجاری و اقتصادی است فعال کردیم.
او افزود: ما باید صادرات را بیشتر کنیم و از ظرفیت خودمان با 15 کشور همسایه استفاده کنیم. سوم اینکه با اختیاراتی که سران سه قوه به بانک مرکزی دادند این امید به وجود آمد که بر اساس نیاز جامعه و ظرفیت‌هایی که ما درحوزه صادرات و واردات داریم بتوانیم مشکلات را حل کنیم.
مهم‌ترین دستور سفر سلطان عمان
مالکی با اشاره به سفر سلطان عمان به ایران گفت: عمان یکی از کشورهایی است که میان ایران و طرف غربی میانجی‌گر است. به احتمال قوی موضوع برجام در دستور کار دیدار سلطان عمان با رئیس‌جمهور کشورمان بوده است. همچنین آزادسازی اموال بلوکه‌شده در دستور کارمان بوده است؛ چه با یک کشور میانجی‌گر و چه در رایزنی‌هایی که دستگاه دیپلماسی و حوزه‌های بانکی دارند. همچنین محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش‌ها برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده گفت: تلاش شده تا پول‌های بلوکه‌شده در خارج از کشور به اشکال مختلف وارد کشورمان شود. اما ترجیح می‌دهیم تاکتیک‌‌‌ها و شیوه‌های‌‌‌مان برای آزاد‌سازی پول‌های بلوکه‌شده را روشن نکنیم. چون زمانی‌که تاکتیک‌ها را رو کنیم دشمن راه‌ها را می‌بندد. او ادامه داد: ما یک کشور 85 میلیونی را با همین پول‌های بلوکه‌شده اداره می‌کنیم. البته آوردن این پول‌ها به کشور هزینه‌های بالاسری دارد اما به اقتدار و استقلال کشور می‌ارزد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر سلطان عمان به کشورمان اظهار کرد: در سفر پادشاه عمان به ایران، یکسری برنامه علنی داشتیم که در حوزه اقتصاد بود و هر دو کشور به دنبال توسعه روابط هستند. اما در این رفت‌وآمدها پیام‌هایی هم رد‌و‌بدل می‌شود که در دیپلماسی موضوع مرسومی است و ما پیام می‌گیریم و پیام هم می‌دهیم که ببرند.
 همچنین حسین نوش‌آبادی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: تلاش‌هایی برای رفع انسداد از مطالبات کشورمان از برخی کشورها، در حال به نتیجه رسیدن است. امیدواریم در آینده نزدیک از مجاری که پیش‌بینی شده و مذاکراتی که صورت گرفته، مطالبات کشورمان که شامل پول‌هایی می‌شود که در بانک‌های برخی از کشورها بلوکه شده و جزو حقوق مسلم کشورمان است از انسداد خارج شود و گشایشی به وجود بیاید. او در خصوص تاثیر سفر سلطان عمان در گشایش‌های ارزی گفت: سفر سلطان هیثم بن طارق، به عنوان اولین سفر ایشان به ایران بعد از انتصابشان به پادشاهی عمان است. این سفر اثرات و تبعات بسیار مثبتی هم درمنطقه و هم در سطح بین‌المللی خواهد داشت. این سفر در امنیت منطقه جنوب خلیج فارس و غرب آسیا تاثیرگذار است. عمان کشوری است که روابط خوبی با دنیا دارد. عمان به نوعی سیاست تنش‌زدایی را دنبال می‌کند و در رفع تنش‌ها مشورت‌هایی می‌دهد و رایزنی‌هایی که از سوی این کشور انجام شده موثر بوده است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: سفر سلطان عمان بیشتر در جهت تقویت روابط دوجانبه، رفع برخی موانع برای روابط اقتصادی و تجاری بوده است. تیم همراه پادشاه عمان که شامل وزرای نیرو، تجارت، دفاع و معدن می‌شود نشان می‌دهد که عزم دولت عمان برای همکاری‌های بیشتر و تعمیق بخشیدن به روابط جدی است. او ادامه داد: عمان کشور بزرگ و تاثیرگذاری است و در تنگه هرمز ایران با عمان مدیریت مشترک دارد و در تنگه هرمز هم‌مرز هستیم. بنابراین این سفر در آرامش منطقه بسیار تاثیرگذار است. نوش‌آبادی در خصوص اینکه با سفر پادشاه عمان توافقی در راه خواهد بود؟ تاکید کرد: قطعا مشورت‌هایی می‌شود و قبلا هم به همین شکل بود. پیش از این با سلطان قابوس پیرامون موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی مشورت و رایزنی می‌کردیم و قطعا در سفر سلطان هیثم بن طارق برای همفکری، همراهی و هماهنگی برای حل برخی از تنش‌های منطقه صحبت شده است. عمانی‌ها هم عضو موثر شورای همکاری خلیج فارس هستند و از سوی دیگر در روابط بین‌الملل روابط خوبی با سایر کشورها دارند و می‌توانند کمک کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1369039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی