پیام ویژه

آخرين مطالب

زاکانی در نشست خبری:

سالانه باید 20 هزار پروانه صادر شود تا شهر فرسوده نشود/ دولت تدبیروامید دارای بدترین کارنامه در حوزه مسکن/ ثبت مصوبات کمیسیون ماده5 در سامانه شفافیت شهرداری تهران

سالانه باید 20 هزار پروانه صادر شود تا شهر فرسوده نشود/ دولت تدبیروامید دارای بدترین کارنامه در حوزه مسکن/ ثبت مصوبات کمیسیون ماده5 در سامانه شفافیت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شهردار پایتخت صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه، درباره عملکرد کمیسیون ماده پنج و وضعیت مسکن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر ، علیرضا زاکانی در نشست با اهالی رسانه که امروز - شنبه 20 خردادماه 1402- برگزار شد، پاسخگوی پرسش خبرنگاران در خصوص عملکرد کمیسیون ماده پنج بود.
شهردار پایتخت در این نشست در ابتدا گفت: خشنود و خرسندیم که بتوانیم یک رویه جدید را شروع کنیم که به صورت تخصصی جلساتی بگذاریم مثلا امروز در باره حوزه شهرسازی و دفعات بعد در باره حوزه های مختلف مسائل را مطرح می کنیم تا یک باب جدید برای گفت و گو و دریافت درست اتفاقات پیرامون شهر باشد.
وی افزود: موضوع مسکن بک جنبه رفاه و نیاز پایه برای خانواده و مردم دارد؛ هم نگاه اقتصادی و پیشرانی دارد و بحث خروج از رکود را به خود اختصاص داده است و هم برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق موضوعات‌ مرتبط با ساخت مسکن و موضوع تأمین مسکن مهم است.
زاکانی با بیان اینکه ما امروز شرایطی را پشت سر می گذاریم که بر اساس آمار در سال 1399 اجاره نشینی از 12 درصد به 38 درصد رسیده است، اظهار کرد: در تهران این آمار 43 درصد بوده و امسال بیش از این است و پس از تهران، شهر کرج با 41 درصد قرار دارد.
در دولت تدبیر و امید تورم 33 درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده است
شهردار تهران با بیان اینکه اجاره سرسام آور بالا رفته و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل نگرانی مردم است، یادآور شد: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه 22 درصد بوده قیمت مسکن 3.9 برابر شده و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.
وی همچنین تصریح کرد: این آمار مربوط به سال 70 تا 74 است و در دوره اصلاحات تورم 19 درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن 3.7 برابر رشد کرده و دو میلیون و 100 هزار واحد مسکونی عرضه شده و 316 درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.
زاکانی با بیان اینکه از 84 تا 91 تعداد دو میلیون و 300 هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت 25 درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم 33 درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و 690 درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم، به طوری که در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن 30 میلیون تومان بوده است.
شهردار تهران ادامه داد: در دولت اخیر نیز 70 درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته دپو و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیم گیری می کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و اینکه نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیست پذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.
مهاجر پذیری تهران مربوط به شهرستان های استان تهران است نه پایتخت
زاکانی عنوان کرد: در حوزه مهاجرت استان تهران یکی از مهاجر پذیرترین استان‌های کشور است اما این مساله راجع به شهر تهران صدق نمی کند و در واقع شهرستان های تهران مهاجر پذیرند. سیاست گران کردن تعبیری بود که در دهه هفتاد نیز بیان می شد و عنوان می کردند که تهران باید گران شود تا حتی مهاجرت معکوس از تهران صورت گیرد و توجهی به سختی های مردم نداشتند.
ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد، یادآور شد: مردم در نگاه عناصر انقلابی جایگاه رفیعی دارند و سالار هستند و نمی توان آنها را مورد آزار قرار داد؛ شاید بیشترین چیزی که در سبد خانوار اهمیت دارد مسکن است. این در حالی است که اجاره در سالهای اخیر به شکل سرسام آوری افزایش یافته و مهاجرت معکوس از تهران رقم خورده است. سیاست گران سازی اگر سیاست مطلوبی بود و موفق به اجرای آن شدند فقط باعث شد مردم به شهرستان های اطراف رانده شوند.
وی افزود: طبق آمار کرج، بیشترین مهاجرت را داراست و بیشترین مهاجرت به شهرستان کرج از تهران بوده و نشان می دهد که سیاست گران سازی موفق شده اما ما شکست این سیاست را در پیش گرفته ایم و می خواهیم سالانه 180 هزار واحد مسکونی بسازیم و جبران مافات کنیم.
سالانه باید 20 هزار فقره پروانه صادر شود تا شهر در مسیر فرسودگی قرار نگیرد
زاکانی با بیان اینکه تهران 940 قطعه است، خاطرنشان کرد: اگر عمر مفید ساختمان 50 سال باشد -با اینکه عمر مفید 30 سال است- عملا باید سالانه حداقل دو درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود؛ به عبارتی سالانه باید 20 هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه از سال 91 شاهد سقوط صدور پروانه هستیم و حداقل آن به سال 1400 رسیده است، یادآور شد: ما در سال 1401 توانستیم 10 هزار و 400فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.
در دوره قبل مدیریت شهری نه تنها شهر فرسوده شد بلکه به فکر جان مردم هم نبودند
وی بیان کرد: تهران 4 مخاطره جدی دارد و از جمله آن گسل های فعال و 12 هزار بافت ناپایدار است اما گذشتگان نه تنها بیخیال از زندگی مردم شهر بودند بلکه در این مسأله بیخیال جان مردم بودند و مسیر فرسودگی شهر را دنبال کردند که در سال 1401 توانستیم این مسیر را عوض کنیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه قبلا مدیران سیاست راندن ضعفا و فقرا و نشاندن طبقه ممتاز در شهر را دنبال می کردند، یادآور شد: عده ای شهر را به سمت فرسودگی بردند، اما ما معتقد به نوسازی و پایدارسازی هستیم تا زمینه خطر آفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم.
زاکانی اظهار کرد: سیاست هایی که ایجاد شده باعث شده از دهه 90 شاهد شروع کاهش رشد پروانه ها باشیم که تا سال 1400 کاهش پیدا کرده و در سال 1401 موفق شدیم یک شرایط جدیدی برای تهران رقم بزنیم و این از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین تهران مهم است تهرانی که یک میلیون مسکن کم دارد، در حالی که 16 درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده پنج است.
زاکانی با بیان اینکه می توان مبتنی بر کمیسیون ماده پنج شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد، گفت: در سیاست گذاری کلان کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی مسئولیت تصویب طرح های جامع شهر را دارد و طرح های تفصیلی که در قالب این طرح ها بررسی می شود، در کمیسیون ماده پنج مصوب می شود که در استانها مسئولیت با استانداری و در تهران دبیرخانه در شهرداری و مسئول کمیسیون، شهردار است.
طرح تفصیلی با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را دچار محدودیت کرده است
شهردار تهران با بیان اینکه یک اتفاق بزرگ سیاسی در شهر ما افتاد، تأکید کرد: وقتی در ابتدای دهه 90 طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد، نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود اما در شورا مصوب شد و از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هدف گذاری خود را معطوف به کمیسیون ماده پنج و طرح تفصیلی کرد. با نگاه گران سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت هایی با این قیود ایجاد شود، لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است.
وی افزود: از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیت ها را اعلام می کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعه ای ایجاد شد که اکنون مردم در موارد اولیه گرفتار شده اند. از تیرماه سال98 این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر 250 متر را قابل تفکیک ببینیم تا 750 متر یک طبقه اضافی، تا هزار و 250 متر دو طبقه اضافی مجوز داده می شد.
شهردار تهران با بیان اینکه از سال 98 به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده پنج افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: منطق کاملا معلوم و شفافی وجود دارد و نمی توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد.
از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم
شهردار تهران ادامه داد: ما از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم و دنبال کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده اسباب تحول تهران‌ شود. مرجع تحول طرح تفصیلی کمیسیون ماده پنج است، مگر اینکه مغایرت جدی با طرح پیدا کند. وقتی صحبت از کمیسیون ماده پنج می کنیم شهردار یک رای دارد که البته رای نافذ است و در کنار آن وزارت راه، نیرو، کشور و مجموعه گردشگری و میراث و محیط زیست در آن حضور دارند.
کمیسیون ماده 5 یک کمیته ابتدایی دارد که بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند
وی در توضیح بیشتر افزود: کمیسیون ماده 5 یک کمیته ابتدایی دارد که کار تخصصی قبل از ورود طرح به کمیسیون انجام می شود و بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند.
زاکانی تصریح کرد: پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند و اینها جزو کسانی هستند که متهم هستند که وضع کشور را به این سمت برده اند و باید به کار انها رسیدگی شود در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آنها رسیدگی شود.
زاکانی با بیان اینکه ما با توجه به نوع نگاهی که به کمیسیون ماده پنج داشتیم آن را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: طرح های موضعی و موضوعی در اولویت کار ما بود و با همین نوع نگاه است که کمیسیون ماده پنج یکی از ادوار موفق خود را پشت سر می گذارد. با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون متقاضیان از 18 ماه در نوبت ماندن برای داشتن امضای طلایی و ممتاز، به دو ماه رسیده اند.
بین شهرفروشی و بازسازی و بهسازی باید تمیز قائل شد
وی با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.
شهردار تهران با بیان اینکه سال 1401 ما 340 مصوبه داشتیم، تصریح کرد: 66 طرح موضعی است که لیست آن به رسانه ها داده خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که 10 ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، ادامه داد: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد و اسم آن تدبیر بود و دست مردم را لای در فشار می دادند و می گفتند ساکت باشید؛ را ساماندهی کردیم.
با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها کشته و میلیون ها آسیب دیده به جا می گذاشت
وی افزود: با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها نفر کشته و میلیون ها نفر آسیب دیده به جا می گذاشت؛ برای محله کن ضابطه ای گذاشته بودند که تنها یک درصد از آن شامل ضابطه می شد و مسکن 99 درصد مردم رها شده بود. رویکرد ما در یک کلمه این است که سمت مردم باشیم؛ سمت متخصصینی باشیم که رفاه را برای جامعه رقم می زدند، لذا حرکت ما به سمتی می رفت که طرح های موضوعی اهمیت داشته باشد.
زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند، فارغ از امضای طلایی دنبال شود، گفت: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده انگیز را گرفتیم؛ گفتیم هرکسی می تواند درخواستی داشته باشد.
شهردار تهران با اعلام اینکه محله کن 79 هکتار است و 340 هکتار کوهسار و 180 هکتار باغ خرمالو نیز دارد، گفت: در کن راجع به 79 هکتار مباحثی را مطرح کردیم و 5 هزار قطعه را بررسی کردیم که با تصمیم کمیسیون برای این 5 هزار قطعه که شامل 15 هزار خانوار می شود، گشایش ایجاد کردیم .
نفرآباد را مخروبه کرده و فقط افراد دارای رانت سود می بردند
زاکانی ادامه داد: شرایط در نفرآباد طوری بود که سال‌های سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبه ای کرده بودند که حق ساخت 3 طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که کسانی بودند که همان جا با رانت 7 طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.
شهردار تهران با بیان در شهرک شهید محلاتی ناظر به فرسودگی آن تصمیم گرفتیم، اضافه‌ کرد: راجع به طرح های موضوعی و موضعی شهر حساس بودیم و اینکه موردی پرونده ایی می آید به کمیسیون هر چه کارگروه فنی اعلام کند ما به ان اعتنا می کنیم. کلید کارگشایی شهر تهران طرح های موضوعی و موضعی است تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم .
وی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران‌ بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود، بیان کرد: 2.9 کیلومتر در دو طرف آن تعییر پهنه داشتیم، به طوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.
زاکانی سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام اگر ده سال دیگر تصمیم نمی گرفتیم شرایط آن تغییر نمی کرد و تحول آنجا به زودی آغاز و در واقع ساخت وساز در تهران شروع می شود.
هر تصمیمی در کارگروه تخصصی ماه ها بررسی شده است
وی با بیان اینکه ما برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاک ها و قطعات را ماه ها بررسی می کردند، یادآور شد: از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی هزار و 81 پلاک داشتیم که تمام این بخش رو به فرسودگی می رود و تنها دو یا سه ساخت و ساز در آن انجام شده است؛ با توجه به این شرایط ما هم باید سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال می کردیم و شهر را به نابودی می بردیم یا مسیر را عوض می کردیم؟
شهردار تهران با بیان اینکه تغییر وضعیت پادگان جی، 06، جنگ افزارسازی و دوشان تپه را با کمیسیون ماده پنج دنبال کردیم، گفت: عده ای یا علاقه به رفاه مردم ندارند، یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند و یا علاقه ندارند دوره ای موفق عمل کند. نباید سیاسی کاری کرد و دقیق گام برداشت.
وی تأکید کرد: 66 طرح موضعی در 10ها سال اخیر بی سابقه است؛ ما برای پنج هزار قطعه در محله کن به صورت تک به تک کارشناسی کردیم و از حقوق خود نیز گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم نه به ما از بهتران و قوم و خویش مان بلکه به مردم عادی تا مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند.
شهردار پایتخت با بیان اینکه ما نگفتیم ما شهرداری هستیم و شما مردم هستید بلکه شما، ما و ما هم شما هستیم، اظهار کرد: ما تدبیر و دقت کردیم و این فرصت را در اختیار مردم قرار دادیم.
وی یادآور شد: در سال 92 تعداد 30 هزار و 562 فقره پروانه، در سال 93 تعداد به 26 هزار فقره، در سال 94 تعداد 12 هزار و 901 فقره، در سال 95 تعداد 9 هزار و 394 فقره، در سال 96 تعداد 9 هزار و 190 پروانه، در سال 97 تعداد 11 هزار و 146 فقره، در سال 98 تعداد 12 هزار و 212 فقره، در سال 99 تعداد 10 هزار و 60 فقره، در سال 1400 تعداد پنج هزار و 400 فقره صادر شده و سال گذشته لین رقم به 10 هزار و 400 فقره رسیده است.
وی با اشاره به متراژ مسکن ساخته شده در تهران از سال 92 تا 1401، خاطرنشان کرد: در سال 92 به متراژ 46 میلیون و 700 هزار متر مربع، در سال 93 به میزان 48 میلیون و 44 هزار متر مربع، در سال 94 به میزان 28 میلیون و 820 هزار متر مربع، در سال 95 به میزان 15 میلیون متر مربع، در سال 96 به میزان 18 میلیون متر مربع، در سال 97 به میزان 15 میلیون متر مربع، در سال 98 به میزان 17 میلیون متر مربع، در سال 99 به میزان 14 میلیون متر مربع، در سال 1400 به میزان 12 میلیون و 800 هزار متر مربع و در سال 1401 به میزان 13 میلیون و 900 هزار متر مربع ساخت و ساز شده است.
زاکانی با تأکید بر اینکه ما برای طرح های موضعی و موضوعی تصمیم گرفتیم، گفت: برای شهر افقی ترسیم کردیم و آن افق این است که شهر را نوسازی کنیم و در نوسازی، مشکل ترافیک، آلودگی، کم آبی، بدمسکنی، ایمنی، توزیع خدمات و دیگر مسائل را دیدیم تا شهر را متحول کنیم.
تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج در سامانه شفافیت ثبت می شود
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج در سامانه شفافیت ثبت می شود.
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1369841/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو