پیام ویژه

آخرين مطالب

زاکانی در نشست خبری:

تایید مرکز تحقیقات ساختمان؛ شرط ما برای احداث هتل ولنجک/ ثبت مصوبات کمیسیون ماده5 در سامانه شفافیت/در سال 1401 مناطق 1 و3 کاهش تراکم داشته است شهرداری تهران

تایید مرکز تحقیقات ساختمان؛ شرط ما برای احداث هتل ولنجک/ ثبت مصوبات کمیسیون ماده5 در سامانه شفافیت/در سال 1401 مناطق 1 و3 کاهش تراکم داشته است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شهردار پایتخت صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه، درباره عملکرد کمیسیون ماده پنج و وضعیت مسکن توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر ، علیرضا زاکانی در نشست با اهالی رسانه که امروز - شنبه 20 خردادماه 1402- برگزار شد، پاسخگوی پرسش خبرنگاران در خصوص عملکرد کمیسیون ماده پنج بود.
شهردار پایتخت در این نشست در ابتدا گفت: خشنود و خرسندیم که بتوانیم یک رویه جدید را شروع کنیم که به صورت تخصصی جلساتی بگذاریم مثلا امروز در باره حوزه شهرسازی و دفعات بعد درباره حوزه های مختلف مسائل را مطرح می کنیم تا یک باب جدید برای گفت و گو و دریافت درست اتفاقات پیرامون شهر باشد.
وی افزود: موضوع مسکن یک جنبه رفاه و نیاز پایه برای خانواده و مردم دارد؛ هم نگاه اقتصادی و پیشرانی دارد و بحث خروج از رکود را به خود اختصاص داده است و هم برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال و رونق موضوعات‌ مرتبط با ساخت مسکن و موضوع تأمین مسکن مهم است.
زاکانی با بیان اینکه ما امروز شرایطی را پشت سر می گذاریم که بر اساس آمار در سال 1399 اجاره نشینی از 12 درصد به 38 درصد رسیده است، اظهار کرد: در تهران این آمار 43 درصد بوده و امسال بیش از این است و پس از تهران، شهر کرج با 41 درصد قرار دارد.
در دولت تدبیر و امید تورم 33 درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده است
شهردار تهران با بیان اینکه اجاره سرسام آور بالا رفته و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل نگرانی مردم است، یادآور شد: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به اینکه تورم سالانه 22 درصد بوده قیمت مسکن 3.9 برابر شده و یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است.
وی همچنین تصریح کرد: این آمار مربوط به سال 70 تا 74 است و در دوره اصلاحات تورم 19 درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن 3.7 برابر رشد کرده و دو میلیون و 100 هزار واحد مسکونی عرضه شده و 316 درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.
زاکانی با بیان اینکه از 84 تا 91 تعداد دو میلیون و 300 هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت 25 درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم 33 درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و 690 درصد رشد قیمتی را شاهد بوده ایم، به طوری که در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن 30 میلیون تومان بوده است.
شهردار تهران ادامه داد: در دولت اخیر نیز 70 درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیم گیری می کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و اینکه نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیست پذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.
مهاجر پذیری تهران مربوط به شهرستان های استان تهران است نه پایتخت
زاکانی عنوان کرد: در حوزه مهاجرت استان تهران یکی از مهاجر پذیرترین استان‌های کشور است اما این مساله راجع به شهر تهران صدق نمی کند و در واقع شهرستان های تهران مهاجر پذیرند. سیاست گران کردن تعبیری بود که در دهه هفتاد نیز بیان می شد و عنوان می کردند که تهران باید گران شود تا حتی مهاجرت معکوس از تهران صورت گیرد و توجهی به سختی های مردم نداشتند.
ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه ایجاد رفاه برای مردم برای ما موضوعیت دارد، یادآور شد: مردم در نگاه عناصر انقلابی جایگاه رفیعی دارند و سالار هستند و نمی توان آنها را مورد آزار قرار داد؛ شاید بیشترین چیزی که در سبد خانوار اهمیت دارد مسکن است. این در حالی است که اجاره در سالهای اخیر به شکل سرسام آوری افزایش یافته و مهاجرت معکوس از تهران رقم خورده است. سیاست گران سازی اگر سیاست مطلوبی بود و موفق به اجرای آن شدند فقط باعث شد مردم به شهرستان های اطراف رانده شوند.
وی افزود: طبق آمار کرج، بیشترین مهاجرت را داراست و بیشترین مهاجرت به شهرستان کرج از تهران بوده و نشان می دهد که سیاست گران سازی موفق شده اما ما شکست این سیاست را در پیش گرفته ایم و می خواهیم سالانه 180 هزار واحد مسکونی بسازیم و جبران مافات کنیم.
سالانه باید 20 هزار فقره پروانه صادر شود تا شهر در مسیر فرسودگی قرار نگیرد
زاکانی با بیان اینکه تهران 940 قطعه است، خاطرنشان کرد: اگر عمر مفید ساختمان 50 سال باشد -با اینکه عمر مفید 30 سال است- عملا باید سالانه حداقل دو درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود؛ به عبارتی سالانه باید 20 هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه از سال 91 شاهد سقوط صدور پروانه هستیم و حداقل آن به سال 1400 رسیده است، یادآور شد: ما در سال 1401 توانستیم 10 هزار و 400فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.
در دوره قبل مدیریت شهری نه تنها شهر فرسوده شد بلکه به فکر جان مردم هم نبودند
وی بیان کرد: تهران 4 مخاطره جدی دارد و از جمله آن گسل های فعال و 12 هزار بافت ناپایدار است اما گذشتگان نه تنها بیخیال از زندگی مردم شهر بودند بلکه در این مسأله بیخیال جان مردم بودند و مسیر فرسودگی شهر را دنبال کردند که در سال 1401 توانستیم این مسیر را عوض کنیم.
شهردار تهران با اشاره به اینکه قبلا مدیران سیاست راندن ضعفا و فقرا و نشاندن طبقه ممتاز در شهر را دنبال می کردند، یادآور شد: عده ای شهر را به سمت فرسودگی بردند، اما ما معتقد به نوسازی و پایدارسازی هستیم تا زمینه خطر آفرینی برای شهر را به حداقل برسانیم.
زاکانی اظهار کرد: سیاست هایی که ایجاد شده باعث شده از دهه 90 شاهد شروع کاهش رشد پروانه ها باشیم که تا سال 1400 کاهش پیدا کرده و در سال 1401 موفق شدیم یک شرایط جدیدی برای تهران رقم بزنیم و این از جهت ایجاد رفاه برای ساکنین تهران مهم است تهرانی که یک میلیون مسکن کم دارد، در حالی که 16 درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تاکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از ابزارهای جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده پنج است.
زاکانی با بیان اینکه می توان مبتنی بر کمیسیون ماده پنج شرایط بسیار خوبی را فراهم کرد، گفت: در سیاست گذاری کلان کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی مسئولیت تصویب طرح های جامع شهر را دارد و طرح های تفصیلی که در قالب این طرح ها بررسی می شود، در کمیسیون ماده پنج مصوب می شود که در استانها مسئولیت با استانداری و در تهران دبیرخانه در شهرداری و مسئول کمیسیون، شهردار است.
طرح تفصیلی با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را دچار محدودیت کرده است
شهردار تهران با بیان اینکه یک اتفاق بزرگ سیاسی در شهر ما افتاد، تأکید کرد: وقتی در ابتدای دهه 90 طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع تصویب شد، نیاز نبود در شورای عالی مصوب شود اما در شورا مصوب شد و از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هدف گذاری خود را معطوف به کمیسیون ماده پنج و طرح تفصیلی کرد. با نگاه گران سازی شهر تهران و ایجاد مهاجرت معکوس، به طرح تفصیلی قید زدند و دنبال کردند که محدودیت هایی با این قیود ایجاد شود، لذا طرح تفصیلی امروز با دخالت های نابجای شورای عالی معماری و شهرسازی، شهر را به نقطه ای برده که مردم را دچار محدودیت کرده است.
وی افزود: از همان سال ما مصوباتی را در شورای عالی معماری و شهرسازی داشتیم و از همان موقع نامه نگاری هایی صورت گرفت تا به نوعی الزامات شهر با نگاهی جدید منتقل و محدود شود و شرایط به سمتی برود که سیاست گران سازی و فرسوده سازی تهران دنبال نشود.
زاکانی با بیان اینکه در دوره آقای قالیباف هیچ وقت به این اجزا و عناصر تن داده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای نجفی نیز به هیچ وجه این موارد را نپذیرفتند اما در دوره آقای حناچی این محدودیت ها را اعلام می کردند و به صورت دو گانه، بخشی از آن را قبول و بخشی دیگر را قبول نکردند و فاجعه ای ایجاد شد که اکنون مردم در موارد اولیه گرفتار شده اند. از تیرماه سال98 این موضوع سیستمی شد و تا قبل از آن سیستمی نبود؛ لذا اگر 250 متر را قابل تفکیک ببینیم تا 750 متر یک طبقه اضافی، تا هزار و 250 متر دو طبقه اضافی مجوز داده می شد.
شهردار تهران با بیان اینکه از سال 98 به بعد ترافیک پشت کمیسیون ماده پنج افزایش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: منطق کاملا معلوم و شفافی وجود دارد و نمی توان به سرنوشت کشور نگاهی ساده لوحانه و ابزاری داشت و با جان مردم بازی کرد.
از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم
شهردار تهران ادامه داد: ما از کمیسیون ماده پنج یک اهرم تحول درست کردیم و دنبال کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده اسباب تحول تهران‌ شود. مرجع تحول طرح تفصیلی کمیسیون ماده پنج است، مگر اینکه مغایرت جدی با طرح پیدا کند. وقتی صحبت از کمیسیون ماده پنج می کنیم شهردار یک رای دارد که البته رای نافذ است و در کنار آن وزارت راه، نیرو، کشور و مجموعه گردشگری و میراث و محیط زیست در آن حضور دارند.
کمیسیون ماده 5 یک کمیته ابتدایی دارد که بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند
وی در توضیح بیشتر افزود: کمیسیون ماده 5 یک کمیته ابتدایی دارد که کار تخصصی قبل از ورود طرح به کمیسیون انجام می شود و بخش عمده این اعضا در شورای عالی شهرسازی حضور دارند.
زاکانی تصریح کرد: پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند و اینها جزو کسانی هستند که متهم هستند که وضع کشور را به این سمت برده اند و باید به کار انها رسیدگی شود در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آنها رسیدگی شود.
زاکانی با بیان اینکه ما با توجه به نوع نگاهی که به کمیسیون ماده پنج داشتیم آن را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: طرح های موضعی و موضوعی در اولویت کار ما بود و با همین نوع نگاه است که کمیسیون ماده پنج یکی از ادوار موفق خود را پشت سر می گذارد. با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون متقاضیان از 18 ماه در نوبت ماندن برای داشتن امضای طلایی و ممتاز، به جایی رسیده تا در دو ماه با بررسی کارشناسی کار انجام شود.
بین شهرفروشی و بازسازی و بهسازی باید تمیز قائل شد
وی با تأکید بر اینکه خیلی فرق بین شهر فروشی و بازسازی و بهسازی داریم و هریک قواعدی دارند، گفت: اگر تعداد پروانه ها در شهر افزایش پیدا کرد شهر فروشی نیست و راه افتادن چرخه اقتصاد و ایجاد رفاه در جامعه است و اگر کسی با آن مخالفت کند در مخالفت با رفاه کشور به سر می برد.
شهردار تهران با بیان اینکه سال 1401 ما 340 مصوبه داشتیم، تصریح کرد: 66 طرح موضعی است که لیست آن به رسانه ها داده خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که 10 ها سال مردم را زجر داده بود با کمیسیون ماده پنج حل کردیم، ادامه داد: برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی که مردم سالیان سال رنج می بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی کرد و اسم آن تدبیر بود و دست مردم را لای در فشار می دادند و می گفتند ساکت باشید؛ را ساماندهی کردیم.
با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها کشته و میلیون ها آسیب دیده برجا می گذاشت
وی افزود: با وجود شرایط قبل کوچکترین حادثه در شهر صدها نفر کشته و میلیون ها نفر آسیب دیده به جا می گذاشت؛ برای محله کن ضابطه ای گذاشته بودند که تنها یک درصد از آن شامل ضابطه می شد و مسکن 99 درصد مردم رها شده بود. رویکرد ما در یک کلمه این است که سمت مردم باشیم؛ سمت متخصصینی باشیم که رفاه را برای جامعه رقم می زدند، لذا حرکت ما به سمتی می رفت که طرح های موضوعی اهمیت داشته باشد.
زاکانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اگر مردم هم طرحی دارند، فارغ از امضای طلایی دنبال شود، گفت: اتفاقا جلوی یکی از مفاسد و مراجع مفسده انگیز را گرفتیم؛ گفتیم هرکسی می تواند درخواستی داشته باشد.
شهردار تهران با اعلام اینکه محله کن 79 هکتار است و 340 هکتار کوهسار و 180 هکتار باغ خرمالو نیز دارد، گفت: در کن راجع به 79 هکتار مباحثی را مطرح کردیم و 5 هزار قطعه را بررسی کردیم که با تصمیم کمیسیون برای این 5 هزار قطعه که شامل 15 هزار خانوار می شود، گشایش ایجاد کردیم . نفرآباد را مخروبه کرده و فقط افراد دارای رانت سود می بردند
زاکانی ادامه داد: شرایط در نفرآباد طوری بود که سال‌های سال برای مردم مشکلاتی ایجاد و آنجا را تبدیل به مخروبه ای کرده بودند که حق ساخت 3 طبقه بیشتر نداشتند این درحالی بود که کسانی بودند که همان جا با رانت 7 طبقه ساخته بودند اما ما جلوی این رانت را گرفتیم و امروز شرایط آنجا متفاوت است.
شهردار تهران با بیان در شهرک شهید محلاتی ناظر به فرسودگی آن تصمیم گرفتیم، اضافه‌ کرد: راجع به طرح های موضوعی و موضعی شهر حساس بودیم و اینکه موردی پرونده ایی می آید به کمیسیون هر چه کارگروه فنی اعلام کند ما به ان اعتنا می کنیم. کلید کارگشایی شهر تهران طرح های موضوعی و موضعی است تا بتوانیم یک محله را نجات دهیم.
وی با تاکید بر اینکه خیابان قزوین که روزی گل سرسبد اقتصادی تهران‌ بود، تبدیل به یک محله فرسوده شده بود، بیان کرد: 2.9 کیلومتر در دو طرف آن تعییر پهنه داشتیم، به طوری که پهنه S را به M تبدیل کردیم و امکان نوسازی فراهم کردیم.
زاکانی سپس به موضوع خیابان دماوند پرداخت و گفت: برای این خیابان طرح اصلاحی گذاشتم نه برای یک پلاک آن. برای محور فدائیان اسلام اگر ده سال دیگر تصمیم نمی گرفتیم شرایط آن تغییر نمی کرد و تحول آنجا به زودی آغاز و در واقع ساخت وساز در تهران شروع می شود.
هر تصمیمی در کارگروه تخصصی ماه ها بررسی شده است
وی با بیان اینکه ما برای هریک از این تصمیمات کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم که تک تک پلاک ها و قطعات را ماه ها بررسی می کردند، یادآور شد: از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی هزار و 81 پلاک داشتیم که تمام این بخش رو به فرسودگی می رود و تنها دو یا سه ساخت و ساز در آن انجام شده است؛ با توجه به این شرایط ما هم باید سیاست دولت تدبیر و امید را دنبال می کردیم و شهر را به نابودی می بردیم یا مسیر را عوض می کردیم؟
شهردار تهران با بیان اینکه تغییر وضعیت پادگان جی، 06، جنگ افزارسازی و دوشان تپه را با کمیسیون ماده پنج دنبال کردیم، گفت: عده ای یا علاقه به رفاه مردم ندارند، یا علاقه ندارند مردم در ایمنی باشند و یا علاقه ندارند دوره ای موفق عمل کند. نباید سیاسی کاری کرد و دقیق گام برداشت.
وی تأکید کرد: 66 طرح موضعی در 10ها سال اخیر بی سابقه است؛ ما برای پنج هزار قطعه در محله کن به صورت تک به تک کارشناسی کردیم و از حقوق خود نیز گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم نه به ما از بهتران و قوم و خویش مان بلکه به مردم عادی تا مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند.
شهردار پایتخت با بیان اینکه ما نگفتیم ما شهرداری هستیم و شما مردم هستید بلکه شما، ما و ما هم شما هستیم، اظهار کرد: ما تدبیر و دقت کردیم و این فرصت را در اختیار مردم قرار دادیم.
وی یادآور شد: در سال 92 تعداد 30 هزار و 562 فقره پروانه، در سال 93 تعداد به 26 هزار فقره، در سال 94 تعداد 12 هزار و 901 فقره، در سال 95 تعداد 9 هزار و 394 فقره، در سال 96 تعداد 9 هزار و 190 پروانه، در سال 97 تعداد 11 هزار و 146 فقره، در سال 98 تعداد 12 هزار و 212 فقره، در سال 99 تعداد 10 هزار و 60 فقره، در سال 1400 تعداد پنج هزار و 400 فقره صادر شده و سال گذشته لین رقم به 10 هزار و 400 فقره رسیده است.
وی با اشاره به متراژ مسکن ساخته شده در تهران از سال 92 تا 1401، خاطرنشان کرد: در سال 92 به متراژ 46 میلیون و 700 هزار متر مربع، در سال 93 به میزان 48 میلیون و 44 هزار متر مربع، در سال 94 به میزان 28 میلیون و 820 هزار متر مربع، در سال 95 به میزان 15 میلیون متر مربع، در سال 96 به میزان 18 میلیون متر مربع، در سال 97 به میزان 15 میلیون متر مربع، در سال 98 به میزان 17 میلیون متر مربع، در سال 99 به میزان 14 میلیون متر مربع، در سال 1400 به میزان 12 میلیون و 800 هزار متر مربع و در سال 1401 به میزان 13 میلیون و 900 هزار متر مربع ساخت و ساز شده است.
زاکانی با تأکید بر اینکه ما برای طرح های موضعی و موضوعی تصمیم گرفتیم، گفت: برای شهر افقی ترسیم کردیم و آن افق این است که شهر را نوسازی کنیم و در نوسازی، مشکل ترافیک، آلودگی، کم آبی، بدمسکنی، ایمنی، توزیع خدمات و دیگر مسائل را دیدیم تا شهر را متحول کنیم.
تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج در سامانه شفافیت ثبت می شود
شهردار تهران همچنین تصریح کرد: تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج در سامانه شفافیت ثبت می شود.
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش خبرنگار اکو ایران در خصوص وضعیت باغات به دنبال بارگذاری در سطح شهر، گفت: زیرساخت های منطقه 22 ناکامل است و از خدمات هفت گانه یک خدمت فضای سبز آماده است و در دیگر بخش ها کمبود دارد و باید توسعه یابد.
شهردار تهران با بیان اینکه در پایتخت به فضای سبز حساس هستیم، خاطرنشان کرد: در این مدت فضای سبز را به شدت توسعه داده و می دهیم، به طوری که در سال 1400 به میزان هزار هکتار، سال قبل هزار و 500 هکتار و در سال جاری 2 هزار هکتار را در دستور کار قرار دادیم.
حساسیت ما برای حفظ باغات از شورای عالی معماری و شهرسازی بیشتر است
وی با اشاره به اینکه در باغات خرمالو محله کن به میزان زیادی حساس بودیم، یادآور شد: حساسیت ما از شورای عالی معماری و شهرسازی بیشتر بود و تأکید داشتیم که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم تخریب شوند.
لایحه باغات که به شورا رفته برای حفظ و گسترش باغات است
زاکانی با تأکید بر اینکه باغات ما مسیری را طی کردند و به واسطه منفعت طلبی به سمت خشک شدن رفتند و درخواست بارگذاری کردند، گفت: اگر راه را باز نکنیم کسانی هستند که از بیراهه بروند و کار را ناقص کنند؛ لایحه باغات که به شورا رفته برای حفظ و گسترش باغات است و مواهبی دنبال می شود که بسیاری حاضر می شوند زمین های بزرگ خود را به باغ اختصاص دهند و در 30 درصد آن ساخت و ساز انجام دهند. سیر شهر این بود که باغات را خشک و به واحد مسکونی تبدیل کنند اما ما سعی کردیم که باغ را نگه داریم و شرایط را به گونه ای دنبال کردیم که زمین های بزرگ در این مسیر به کار گرفته شود.
برخی شهردار که بودند عملکردی جز دوچرخه سواری نداشتند حالا ادعای در سایه بودن دارند!
وی ادامه داد: حرف های سیاسی نادرست و غیردقیق از سوی برخی افراد و رسانه ها مطرح شده و احساس می کنند که شهردار در سایه هستند؛ شهردار در واقع که بودند کاری جز دوچرخه سواری نکردند و حالا که شهردار در سایه هستند اینگونه می گویند؛ بنده بنا ندارم وقت خود را برای این حرف ها صرف کنم.
اگر عملکرد دوره قبلی ها را بگویم باید از تهران بروند
زاکانی با بیان اینکه قرار باشد پشت تریبون از کارهای آنها بگویم باید از تهران بروند، تأکید کرد: بنده بنا ندارم اعصاب مردم را با این مباحث درگیر کنم که در سایه و آفتاب چه کردند.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه نمی توان گود را پر و به باغ تبدیل کرد بلکه می توان در اطراف آن باغ ایجاد کرد، یادآور شد: ما میراث دار بخش زیادی از این موارد هستیم که باید برای آن راه پیدا کنیم؛ ایده ای که با مشورت برخی افراد شورا که صاحب نظر هستند، مطرح شده و با تصمیم اعضای شورا به نتیجه خواهد رسید.
در سال1401 تعداد پروانه صادرشده ساختمان‌های 8تا11 طبقه کمتر از 98 بوده است
شهردار تهران گفت: تعداد پروانه های صادره 8 تا 11 طبقه سال 91 حدود 500 مورد بوده و در سال 92 حدود 588 تا و در سال 93 حدود 299 مورد بوده و سال 97 123 مورد و سال 98 حدود 87 مورد و سال 1401 حدود 69 مورد بوده است.
وی اظهار کرد: در 12 طبقه و بیشتر 14 مورد بوده است و در 6 و بیشتر در سال 95 حدود 1373 مورد و سال 96، 1536 مورد و سال 98 هم 1513 مورد و سال 99، 1059 مورد و 1400 هم 966 و در سال 1401 حدود 1580 مورد بوده که درواقع عدد آن به سال 98 برگشته است.
ساخت و ساز در بافت فرسوده 68 درصد افزایش یافته است
زاکانی با بیان اینکه ساخت و ساز بافت فرسوده 68 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: در 5 طبقه و بیشتر 17046 مورد در سال 91 داشتیم ، سال 95 حدود 70571 و سال 96 حدود 9466 و سال 97 حدود 10251 و سال 98 حدود 8451 و سال 99 حدود 6786 و زمان ما 8377 پرونده شد و عدد ما مانند سال 98 است.
شهردار تهران گفت: در بحث متراژ زیربنا سال 95 حدود 15میلیون و سال 96، 18 میلیون و سال 97 حدود 15 میلیون و سال 98 حدود 17 میلیون و سال 99 حدود 14 میلیون و سال 1400 حدود 12 میلیون و 800 و سال 1401 حدود 13 میلیون و 900 بوده است.
زاکانی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم‌نامه های شهرداری عنوان کرد: درباره ساصد 11 هکتار آن بر اساس تفاهم برای شهرداری است که برای فضای سبز از آن استفاده می‌کنیم و روی قاعده کار می کنیم. جایی ممکن است دولت هم مساعدت و کمک بخواهد ما با افتخار کمک می کنیم و لذا اگر بخشی از دولت در مصوبات کمک بخواهد کمک می کنیم. در این دوره 22 مصوبه برای دولت داشتیم و اما قاعده و متر ما معلوم است و آن چیزی که به حال شهر مناسب است را توجه می کنیم. اگر بر اساس روال قبل بود 100 سال پادگان جی به نتیجه نمی رسید.
شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری قبلی رمپ و لوپ ها را در موضوع پادگان جی در محدوده فتح با خاک پر کرده بود، ادامه داد: برای معلمان و اساتید شهر تفاهم نامه می نویسیم و عوامل تحول و اهرم آن کمیسیون ماده پنج است،با تمام دستگاه ها و وزرا تفاهم می کنیم و امکانی ایجاد می کنیم که چرخ اقتصاد کشور و چرخ زندگی مردم با هم بچرخد.
مهم نیست از کدام دسته سیاسی هستیم مهم این است که به مردم خدمت کنیم
در ادامه این جلسه زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه شرق در رابطه با اجرای طرح تفصیلی و طرح جامع در کمیسیون ماده پنج، گفت: ما 66 طرح موضعی داریم، در کدام دوره این تعداد طرح موضعی وجود دارد و این یک واقعیت شیرین است که حساس بودیم مشکلات محلات را حل کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه ما از خود و شهرداری مایه گذاشتیم، تصریح کرد: ما علاقه داشتیم که مشکل محلاتی همچون فرحزاد را حل کنیم و لااقل کمی به جان مردم فکر کنیم؛ مهم نیست از کدام دسته سیاسی هستیم مهم این است که به مردم خدمت کنیم.
الزاماتی دیکته می شود که بسیار غیرعلمی است
وی با اشاره به وجود اختلاف نظر حقوقی درخصوص مصوبات کمیسیون ماده پنج در شورای عالی معماری و شهرسازی، یادآور شد: الزاماتی دیکته می شود که بسیار غیرعلمی است؛ برای مثال گفتند که ساختمان های بالای 11 طبقه باید به شورا بروند و این تصمیم دل بخواهی و از روی هوا بوده تا تهران را قفل کنند و مردم را به خاک سیاه بنشانند. این نگاه معیوب و ناقص همچنان وجود دارد و مسیر بدبختی کشور و مردم را پیش می برند.
آنانکه با نگاه انقباضی طرح تفصیلی پایتخت را تغییر دادند، فراتر از قانون و سیاسی بازی کردند
شهردار تهران با بیان اینکه چه کسی گفته که ما قانون را قبول نداریم، یادآور شد: کسانی که نگاه انقباضی خود را به تهران تحمیل کردند و طرح تفصیلی پایتخت را تغییر دادند، حق چنین کاری نداشتند و فراتر از قانون و با سیاسی بازی عمل کردند. ما اگر به طرح تفصیلی سال 91 عمل کنیم باید کمیسیون ماده پنج را تعطیل کنیم.
بدهکاران به مردم حالا مدعی شده اند
وی افزود: برخی اصرار دارند که این نوع نگاه درست است؛ در مورد معتادان می گفتند باید رها کنیم تا بمیرند، آیا این نگاه انسانی است؟ هنر نداشتند مشکل ترافیک و آلودگی را برطرف کنند و فشار آوردند تا شهر را فرسوده کنند؛ دستگاه ها باید سراغ این افراد بروند اما حالا کسانی که بدهکارند مدعی شده اند.
زاکانی با بیان اینکه نوسازی مسکن ایمنی شهر را بالا می برد، خاطرنشان کرد: بستر ایجاد خطر را باید به جنبه استحکام ببریم.
مصوبات منطقه 22 عمدتا به دوره قبل باز می گردد
شهردار تهران با اعلام اینکه مصوبات منطقه 22 عمدتا به دوره قبل باز می گردد، یادآور شد: ما مصوبه شهرک های الگو را که هفت سرانه آن تکمیل است می دهیم؛ هفته آینده اولین شهرک الگو و تا پایان سال چند شهرک الگو اجرایی خواهد شد.
وقتی با عجله در تیر 1400 شورای عالی معماری مصوبه جدید می دهد و حالا بیانیه، نشانه چیست؟
وی با بیان اینکه کمیسیون ماده پنج در تمام کشور قفل های طرح تفصیلی را باز می کند، گفت: نوع نگاه متفاوت است و می گویند هرکاری می کنید باید از شورای عالی اجازه بگیرید؛ مسیر کارشناسی تهران معلوم است و کجا این کارشناسی ها می گویند که ساختمان های بالای 11 طبقه باید به شورا بروند؟ شما با مردم سیاسی برخورد می کنید و مشخص است که شورای ششم و منتخب چه کسی است.وقتی با عجله در تیرماه سال 1400 مصوبه جدید می دهند و حالا بیانیه می دهند، نشانه چیست؟ اگر من بخواهم در مورد اقدامات خلاف قانون آنها صحبت کنم سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. ما کاملا ضابطه مند و قانونی عمل می کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه نگاه انقباضی و آسیب پذیر کردن مردم را قبول نداریم، تصریح کرد: آنچه که بنده روی آن حساس هستم طرح های موضعی و موضوعی است تا جلوی فرسودگی شهر را بگیریم.
اینکه گره های طرح تفصیلی توسط کمیسیون ماده پنج باز شود، روال است
زاکانی در پاسخ به سوال خبرگزاری پانا در خصوص مصوبات موردی کمیسیون ماده پنج و روند ساخت و ساز توضیح داد: طرح تفصیلی صفر وصدی نیست که پاسخ تمام نیازهای شهر را بدهد و گره های طرح باید توسط کمیسیون ماده پنج باز شود. سال 98 بارگذاری سیستمی شد و شهر قفل شد و چون شهردار وقت حتی نتوانست همه ایده های خود را پیاده سازی کند مجبور شد بخشی از این مصوبات در ماده پنج مرتفع شود.
وی افزود: اینکه تعداد طرح های موردی موضوعیت دارد باید بگویم خیر، هر تعدادی که بتوانیم با کار کارشناسی و بدون هواخواهی شخصی، بررسی می کنیم . 
شهردار پایتخت ادامه داد: سال 98 مثلا یک یا چند طبقه را خود شهردار می داده و به ضابطه در قبل و بعد از اقای نجفی عمل نمی شد. وقتی سیستمی شد تبدیل به گلوگاه شد که کمیسیون ماده پنج می بایست ان را حل کند.
شهردار تهران تصریح کرد: برخی موضوعات در طرح تفصیلی وجود دارد که 180 درجه با واقعیت و شرایط شهر فرق دارد. عمده طرح های موردی مسیر کارشناسی خود را دنبال می کند. اینکه 18 ماه پشت در خوابیدن کمیسیون موهبت است باید بگویم خیر چرا که باعث امضای طلایی و زد و بند پشت در ایجاد می شود، اما الان خیلی سریع و صریح در کمیسیون بررسی می کنیم و به فرد اعلام می کنیم که این مسأله حق شما هست یا خیر .
زاکانی خاطرنشان کرد: ما به ازای این عدد و رقمی که وجود دارد که چون سیستمی شده و محدودیت ایجاد شده دوستان راهی جز آوردن گره ها به کمیسیون نداشتند؛ این کمیسیون امروز فرصت است و بزرگترین فرصت برای گره گشایی از شهر در طرح های موضوعی و موضعی است. مثلا طرحی در خیایان انقلاب داریم که روی ان کار می کنیم.
وی گفت: در حال حاضر پروانه هایی که می دهیم برای حدود 550 هزار واحد تفاهم نامه ای است که نوشتیم که حدود 50 تا 60 هزار واحد آن شروع شده و عمده آن واحدهای استطاعت پذیر هستند و ما روی این موضوع دقت داشتیم. 34 هزار واحد برای شهرداری است که روی زمین‌های خودمان بارگذاری کردیم که بخشی از آنها را برای پرسنل خودمان و بخشی برای اجاره نشینی و بخشی برای فروش خرد می گذاریم. شهرداری همت کرده تا بازار مسکن را از این شرایط خارج کند.
شرط ما برای احداث هتلی که گفته می شود روی گسل است، تایید مرکز تحقیقات ساختمان است
شهردار تهران بیان کرد: در تهران بحث ساخت هتلی داریم که زمین شناسی گفت که این بنا روی گسل است، اما مراجع دانشگاهی از دانشگاه امیرکبیر نامه رسمی دادند که نوع سازه تاب آوری لازم را دارد و کاملا مناسب است و در کمیسیون دفاع کردند. باز هم ما گفتیم و آوردیم که این مجوز را به شما می دهیم به شرط تایید مرکز تحقیقات ساختمان و این نشان می دهد برای ما این مسأله مهم است. مثلا در ژاپن نوع سازه برای 8 ریشتر نیز دوام می آورد. درواقع در این حوزه سختگیرانه ترین روش را اعمال کردیم .
طرح های موردی کمیسیون ماده پنج طبق امکان سنجی انجام می شود
وی در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص طرح های موردی کمیسیون ماده پنج، یادآور شد: تمام مواردی که ما انجام می دهیم طبق امکان سنجی انجام می شود و در مورد مصوبات قبلی نیز تا جایی که می توانیم سعی می کنیم در کار مردم گشایش ایجاد شود؛ برای مثال در منطقه پنج طراحی پارکینگ برای بیمارستان را دنبال کردیم و در این زمینه گشایش ایجاد شد. در طرح های خودمان حتی اگر مجوز یک طبقه اضافی نیز صادر شود کارشناسی صورت می گیرد.
اهرم تحول شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده و ایجاد ایمنی و تسهیلات اصل اهداف ماست
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جوان نیز در رابطه با نقض مصوبات کمیسیون ماده پنج در دیوان عدالت اداری، تصریح کرد: در 21 ماه و 9 روز کاری خود به هیچ عنوان نقض مصوبه نداشته ایم.
شهردار تهران با بیان اینکه عددی که ما به ازای تصمیمات کمیسیون ماده پنج شکل بگیرد متفاوت است، یادآور شد: ما نگاه عددی نداریم و آنچه سخت گیرانه دنبال می شود بحث روی سازه ها و جزئیات است که در مصوبات نیز لحاظ می شود؛ لذا جنبه مالی برای بنده نوعی امر فرعی به شمار می رود و جنبه اصلی اهرم تحول شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده و ایجاد ایمنی و تسهیلات است.
بازرسی کل کشور در دبیرخانه حضور دارد و ما پاسخگوی آنها هستیم
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان گفت: بازرسی کل کشور در دبیرخانه حضور دارد و ما پاسخگوی آنها هستیم و اقبال داریم که مواردی که مطرح می کنند را پاسخ دهیم.
زاکانی در ادامه درباره اختلاف نظر حقوق در بحث کمیسیون در تهران و سایر شهرها توضیح داد: برای ما قطعی است که قانونگذار سال 51 تهران‌ را مستثنی کرده و جنبه منطقی این است که در همین مسیر تصمیم گرفته شود، اما اشتباه جای دیگر است و اینکه یک نگاه انقباضی و غلط پیش گرفته بودند و این مساله مانند یک آیینه مشخص جلو روی همه است. ما ناظر به گذشته حرف می زنیم که در حال ایجاد فاجعه بود و ما جلوی فاجعه را گرفتیم. مصوبات کمیسیون ماده 5 با 4 امضا رسمیت پیدا می کند و اگر مصوبه ای را پیدا کردید که 4 امضا را نداشته باشد آن موقع می توانید بگویید ما خلاف کردیم .
به دنبال افزایش عمر مفید ساختمان ها هستیم
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین در خصوص عمر مفید ساختمان ها، گفت: ما علاقه داریم به سمتی برویم که ساختمان های مستحکم ساخته شود. برای افزایش عمر مفید ساختمان تمهیدات و قواعد مهندسی و رعایت شرایط استحکام و نگهداشت انرژی، برای ما موضوعیت دارد؛ 30 سال عمر مفید ساختمان در کشور فاجعه است و باید این عمر را افزایش داد.
شهردار پایتخت با تأکید بر اینکه سعی ما این بوده صدور پروانه را به دو تا چهار ماه برسانیم، یادآور شد: بخش عمده ای از زمینه های آن خارج از توان ماست اما به دنبال ایجاد کردن زمینه ای برای کارسازی هستیم؛ مباحثی با سازمان نظام مهندسی برای تسریع در کار مطرح کرده ایم و امیدواریم بتوانیم فرصت کاهش صدور پروانه را بیش از این دنبال کنیم.
در سال 1401 مناطق 1 و3 کاهش تراکم داشته پس دنبال پول نبوده ایم
شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد درباره بحث اعطای تراکم و افزایش قیمت زمین و مسکن بر اساس آن و بحث باغات توضیح داد: وقتی صحبت از تراکم‌ می کنید یعنی متراژ نهایی که 13 میلیون مترمربع در سال 91 بوده و سال 92 این عدد 46 میلیون مترمربع بوده و مثلا سال 97 حدود 15 میلیون و سال 98 حدود 17 میلیون و سال 99هم 14 میلیون و 200 هزار متر بوده و سال 1400 حدود 12 میلیون و 800 و سال 1401حدود13 میلیون و 900 بوده است که این عدد نشان می دهد که در دوره ما بیشتر از آن سال ها نبوده است این در حالی است که برخی از آن سالها در دوره کرونا بوده است.
وی یادآور شد: موضوع شهر ابعاد مختلف دارد؛ در سال 1401 در منطقه یک و 3 و 11 کاهش تراکم داشتیم. اگر دنبال پول بودیم منطقه یک رشد تراکمی پیدا می کرد، در خصوص کمیسیون ماده پنج، ماده 17 درآمدهای پایدار است که این حق را برای کمسیون ماده پنج قائل است که می تواند بارگذاری کند و تراکم بدهد، اما نوع مواجهه ما در کمیسیون منطقی است و برای آن استدلال داریم و با عدد و رقم حرف می زنیم، حاصل کار دیگران نیز معلوم است. قطعا تهران یک سیری را طی کرده تا به اینجا رسیده است و عملکرد ما و راه ما روشن و شفاف است.
تحویل مسکن در مناطق 16 و 18 طی 12تا 18 ماه
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر در رابطه با مصوبات کمیسیون ماده پنج برای نوسازی بافت فرسوده، با بیان اینکه بخشی از نوسازی را آغاز کردیم، گفت: مسیر شروع بخشی از آن نیز در حال کارسازی است و سرعت خواهیم داد؛ میزان صرفه و صلاحی که در مسیر ساخت بافت فرسوده و ایجاد زمینه احیای این بافت وجود دارد، فرصت طلایی برای شهر است و مردم با گشایش روبه رو خواهند شد.
شهردار پایتخت با بیان اینکه ما در این مسیر دقیق توصیه می کنیم که سیاست گذاران کشور در رونق بازار مسکن اولویت را در این بافت قرار دهند، تصریح کرد: برای این بافت و همچنین بافت ناپایدار نیز تسهیلاتی ارائه می دهیم تا ساخت و ساز برای مردم به صرفه باشد و پروانه ها را افزایش داده ایم اما زمان خروجی آن متفاوت است؛ برای مثال در منطقه 16 و در باغ آذری تا سال آینده مجتمعی تحویل داده خواهد شد و مجتمعی دیگر نیز 18 ماهه تحویل داده می شود. به شدت به دنبال صنعتی سازی در ساخت و ساز هستیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه بنای ما این است که هر چند هفته یکبار مسائل شهر را با رسانه ها مطرح کنم، گفت: به دنبال این هستیم که رویه جدیدی ایجاد شود و از خبرنگاران نیز می خواهم که قبل از این جلسات، در خصوص موضوعات بررسی های لازم را داشته باشند تا در این جلسات مورد بحث قرار بگیرد.
ایجاد سامانه اجاره نشینی برای مهار هرج و مرج در قیمت گذاری در بازار
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس در خصوص مسکن و فروش متری آن تصریح کرد: زمین هایی که‌ برای شهرداری بارگذاری شده حدود 34 هزار واحد است که باید به سه دسته تقسیم کنیم؛ یک دسته از آن را برای کارکنان قرار می دهیم که برای آن الگوی جدید طراحی می کنیم. هر فردی در چارچوب قابلیتی و خدمتی قدرالسهمی دریافت می کند و به میزان امتیازی که دارد منتفع می شود. به طوری که همه پرسنل می توانند همزمان قدر السهم بگیرند و می دانند که چه زمانی صاحب مسکن می شوند.
شهردار تهران ادامه داد: اگر میزان عرصه ملکی زیاد باشد می تواند به بورس برود اما اگر کم باشد اسباب افزایش تورم و قیمت را باعث می شود. فارغ از موضوع بورس باید بازارهایی داشته باشیم که در دست طراحی است تا تبعات تقاضای بالا در بورس را مهار کنیم البته هنوز به مدل نهایی در این مورد نرسیده ایم.
وی ادامه داد: برای بخش اجاره نشینی سامانه بالا می آید و مردم را از این شرایط که هر کسی با سلیقه خود قیمت تعیین می کند خارج کنیم تا در کنار دولت و مجلس به این مسأله کمک کنیم .
هیچ جا نیامده که اگر نماینده شورای عالی مصوبه ای را امضا نکرد، این مصوبه کارایی ندارد
در ادامه شهردار تهران در پاسخ به سوال روزنامه هم میهن درباره ابلاغ مصوبات کمیسیون ماده پنج بدون امضای نماینده شورای عالی، طرح تفصیلی و دیگر مسائل مربوط به کمیسیون ماده پنج توضیح داد: ناظر به حضور نماینده شورای عالی در کارگروه کمیسیون همیشه نماینده شورای عالی در آن بوده و هست. در مجموعه خود کمیسیون اختلاف نظری بود که آقای وزیر نماینده جدیدی معرفی کرد و این نماینده از شورای عالی در جلسات کمیسیون حضور دارد.
زاکانی افزود: اثر ماده پنج با طرح جامع، تغییر کیفیتی است که در آن کمیت نیز می گنجد. همچنین هیچ جا نیامده که اگر نماینده شورای عالی مصوبه را امضا نکرد این مصوبه کارایی ندارد. ما امضای ممتازه نداریم و هر موردی با 4 امضا رسمیت پیدا می کند.
شهردار تهران همچنین گفت: در خصوص حوزه اجاره داری باید مسیر قانونی خودمان را برویم و اکنون در حال بیان ضرورت و ایجاد مقدمه آن هستیم. معتقدیم شهرداری نباید بی تفاوت باشد بلکه باید میدان دار باشد.
زاکانی در پایان تاکید کرد: اگر بنا بود رویه آقای روحانی در کشور ادامه پیدا کند همه باید از کشور فرار می کردند.
حق نداشتند طرح تفصیلی را در سال 93 مورد تعرض قرار دهند
به گزارش خبرنگار شهر در ادامه این نشست صارمی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه ای را در یکم خردادماه امسال مصوب کرده است، اظهار کرد: برای بهره گیری از ظرفیت درونی شهرها، کاهش طرح درخواست های موردی تغییر طرح تفصیلی در استانها، طرح های دهه 90 فوق العاده سخت گیرانه بود و اعلام کردند تمام طرح های دو سال اخیر برای بازنگری ارسال شود و طرح های دوره قبل شکست خورده است.
وی با تأکید بر اینکه تمام حرف ما این است که حق نداشتند طرح تفصیلی را در سال 93 مورد تعرض قرار دهند، یادآور شد: در این دوره تمام مصوبات کمیسیون ماده پنج روی سامانه شفافیت قرار گرفت؛ هیچ چیزی در پستو قرار نداشته و تمام مصوبات در سامانه ثبت شده است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1370024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند