پیام ویژه

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصادي

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1586411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوری: تریلر دوم GTA 6 منتشر شد

دور باطل انتخاب وزیر اقتصاد

روابط سودان و امارات قطع شد

خانم شهروند سیرجانی؛ ناجی ترافیک در بحران قطع برق

شیب سبک کاهش قیمت سکه و طلا ادامه پیدا کرد؛ دلار 82 هزار تومان

آب‌ها را بدون آگاهی اقلیمی جابه‌جا کردیم

درخواست دولت آمریکا برای لغو وضعیت اقامت مهاجران رد شد

صنعت برق چرا درگیر بحران است؟

تغییر خط مقدم از غزه به صنعا

احتمال سفر ترامپ به فلسطین اشغالی طی هفته آینده

زانران حج 1404 به قوانین عربستان احترام بگذارند

مدیرعامل بیمه دی: بیمه هوشمند با کارکنان خلاق و با دانش، محقق می شود

کمیته‌های مقاومت فلسطین در مورد حمله رژیم صهیونیستی به یمن بیانیه دادند

تشدید بحران مسکن با تراکم فروشی؛ کلانشهرها جایی برای نفس کشیدن ندارند

هشدار گوگل دیپ‌مایند: مردم برای هوش مصنوعی انسان‌گونه آماده نیستند

چشم‏‌های سـوخته کارگران بندر

ادامه سرقت از دانشجویان در خیابان‌های تهران

تورم ترکیه در پایین‌ترین سطح سه سال اخیر قرار گرفت

کنایه‌های عراقچی به ترامپ

قالیباف قربانی انتقام تندروها می شود؟

«مرتس» در دومین دور رأی‌گیری صدراعظم آلمان شد

توافق پارلمان اروپا و چین برای لغو کامل محدودیت‌ تبادلات

آزادراه تهران - کرج به مدت هشت شب مسدود می‌شود

رشد قابل توجه 37 درصدی تقاضای مصرف برق در کشور

لاوروف: تقریباً تمام اروپا علیه روسیه می‌جنگند و از زلنسکی حمایت می‌کنند

سرانه فضاهای ورزشی مدارس فقط 44 صدم متر مربع است!

قیمت عمده فروشی انواع میوه و صیفی اعلام شد

انقلاب خورشیدی؟

مخفیگاه 21 تریلیون دلاری آمریکا مخصوص ثروتمندان

70 درصد زایمان‌ها در برخی استان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود

عضو شورای شهر: از توان بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود

نخستین گواهی سپرده خودرو به زودی در بورس رونمایی می‌شود

کاهش 20 درصدی مقامات عالی رتبه ارتش آمریکا

شماره جدید ماهنامه «شاهد یاران»؛ یادمان «مرد هزارسنگر» سردار شهید سیدمحمد صنیع خانی

عزم ما برای رفع محرومیت‌های ارتباطی جزم است

انتقاد نخست‌وزیر مجارستان از طرح عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

اولین واکنش انصارالله یمن به حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه صنعا

تبادل 410 اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین

نتایج یک نظرسنجی: احتمال وقوع جنگ جهانی سوم در 5 تا 10 سال آینده

هشدار؛ ایران به ساعت صفر جمعیتی نزدیک شد!

افشای دو طرح رژیم صهیونیستی درباره غزه

مقاومت فلسطین، پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرد

پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان تا سال 1405 به روز می‌شود

پشت پرده انتقاد مقامات روسی از هندوانه‌های ایرانی چه بود؟

واکنش حماس به اظهارات ترامپ

تبادل 205 اسیر بین روسیه و اوکراین

رژیم صهیونیستی، فرودگاه یمن را بمباران کرد

آموزش و پرورش: امکان لو رفتن سؤالات امتحان نهایی وجود ندارد

هشدار وزیر ارتباطات از شکل‌گیری بازار زیرزمینی رمزارزها

گوگل وارد عرصه سینما و تلویزیون می شود