پیام ویژه

آخرين مطالب

آذربایجان با تقویت ظرفیت بندر باکو به 25 میلیون تن به دنبال چه می‌گردد؟ اقتصادي

آذربایجان با تقویت ظرفیت بندر باکو به 25 میلیون تن به دنبال چه می‌گردد؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تسنیم / جمهوری آذربایجان با سرمایه‌گذاری‌های گسترده و همکاری‌های بین‌المللی، در حال تبدیل بندر باکو (آلات) به یک قطب لجستیکی محوری در کریدور میانی است؛ مسیری که با هدف دور زدن روسیه، اهمیت فزاینده‌ای در اتصال آسیا و اروپا یافته است.
جمهوری آذربایجان در حال اجرای اصلاحات و همکاری‌های بلندپروازانه‌ای در بخش حمل‌ونقل و لجستیک خود است که عمدتاً با الهام از فرصت‌های ایجاد شده توسط مسیر تجاری «کریدور میانی» (مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس‌خزر) صورت می‌گیرد.
ابتکاراتی نظیر ادغام سیستم‌های ریلی و بندری و ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی، نشان‌دهنده عزم باکو برای افزایش کارایی و تقویت اتصال در زیرساخت‌های تجاری خود است.
توسعه بندر باکو: چشم‌انداز یک قطب لجستیکی
در همین راستا، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان، اخیراً (25 آوریل) در کنفرانسی مطبوعاتی با کایا کالاس، نماینده عالی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که کار برای افزایش ظرفیت حمل بار در بندر باکو از 15 میلیون تن به 25 میلیون تن در سال در حال انجام است. این تلاش‌ها، دیدگاه باکو برای تبدیل شدن به یک گره حیاتی در مسیرهای تجاری جهانی، تقویت ارتباطات منطقه‌ای و کمک به تنوع‌بخشی اقتصادی کشور را برجسته می‌سازد.
پیشتر در 25 فوریه سال جاری، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، با صدور فرمانی، شرکت سهامی راه‌آهن آذربایجان را با بندر تجاری بین‌المللی باکو ادغام کرد. هدف از این اقدام، یکپارچه‌سازی و افزایش کارایی بخش حمل‌ونقل، تسهیل ترانزیت سریع‌تر بار و کاهش افزونگی‌های عملیاتی اعلام شد.
مشارکت‌های بین‌المللی و تقویت کریدور میانی
بندر باکو از سال 2013 توافقنامه‌های «خواهرخواندگی» با بندر آکتائو قزاقستان و بندر سامسون ترکیه برای بهینه‌سازی حمل‌ونقل در طول کریدور میانی داشته است. در اواسط سال 2022 نیز، شراکتی با گروه «آل‌بایراک» ترکیه برای ارتقای مدیریت بندر و بهبود کارایی جابجایی بار فله آغاز شد.
در اقدام مهم دیگر برای تقویت اتصال منطقه‌ای، بندر باکو، راه‌آهن قزاقستان و شرکت ساخت و بهره‌برداری بندر آزاد تجاری شی‌آن چین، در نوامبر 2024 (در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل COP29 در باکو) توافقنامه سه‌جانبه‌ای را برای احداث یک پایانه بار بین‌وجهی 40 هکتاری در بندر باکو امضا کردند. این پایانه با هدف افزایش ظرفیت، کاهش هزینه‌ها و کوتاه کردن زمان ترانزیت از طریق بهینه‌سازی فرآیندهای بارگیری و تخلیه، از نقاط قوت لجستیکی سه کشور بهره خواهد برد.
استانداردسازی، دیجیتالی‌سازی و ابتکارات زیست‌محیطی
وزارت توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل آذربایجان از سال 2022 رویه‌های استانداردی را برای مدیریت بار در بندر باکو معرفی کرده و در حال برنامه‌ریزی برای اجرای چارچوب‌های مشابه در سایر گذرگاه‌های مرزی به منظور هماهنگ‌سازی و دیجیتالی کردن کل بخش ترانزیت است. هدف از این اقدامات، راه‌اندازی سیستم «ارزش گمرکی دیجیتال» تا اول سپتامبر 2025 برای افزایش شفافیت و عدالت در ارزش‌گذاری گمرکی است.
علاوه بر این، بندر باکو پیشرفت قابل توجهی در زمینه فناوری‌های سازگار با محیط زیست داشته و در سال 2019 به عنوان اولین «بندر دریایی سبز» در حوضه خزر شناخته شد. این بندر با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و سیستم‌های مدیریت پسماند مسئولانه، ردپای کربن خود را کاهش داده و هدف بلندپروازانه دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال 2035 را دنبال می‌کند.
چالش‌های پیش رو: از گلوگاه‌های لجستیکی تا کاهش سطح آب خزر
رشد سریع کریدور میانی پس از جنگ اوکراین، چالش‌هایی مانند گلوگاه‌های لجستیکی و محدودیت‌های ظرفیت را نیز آشکار کرده است که نیازمند توجه فوری هستند. بخش ترانس‌خزر این کریدور به دلیل نیاز به انتقال بار میان قطار، کشتی و کامیون، با تأخیرهایی مواجه است.
اما چالشی مهم‌تر و اغلب نادیده گرفته شده، کاهش مداوم سطح آب دریای خزر است. این پدیده که ناشی از افزایش دمای منطقه‌ای، کاهش ورودی آب رودخانه‌ها (به‌ویژه رود ولگا) و افزایش تبخیر است، خطرات جدی برای زیرساخت‌های ساحلی و بنادر ایجاد می‌کند. پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش 9 تا 18 متری سطح آب خزر تا پایان قرن حاضر است.
نتیجه‌گیری: باکو، بازیگری کلیدی در زنجیره تأمین اوراسیا
بازار
با وجود این چالش‌ها، بندر باکو در حال تبدیل شدن به یک نقطه کلیدی در اکوسیستم تجارت فرا اوراسیایی است و آذربایجان را قادر می‌سازد تا بر جریان‌های ترانزیتی منطقه‌ای تأثیر بگذارد. تقویت اتصال از طریق باکو، علاوه بر منافع اقتصادی، وزن ژئوپلیتیکی قابل توجهی برای این کشور به همراه دارد و انعطاف‌پذیری تجاری بیشتری را برای اروپا و آسیای مرکزی، با کاهش وابستگی به زیرساخت‌های روسیه، فراهم می‌کند.
در نتیجه، بندر باکو با همکاری با ابتکاراتی مانند «کمربند و راه» چین و مسیرهای تجاری جدید اتحادیه اروپا، به یک حلقه محوری در زنجیره تأمین اوراسیایی در حال تحول تبدیل شده است. سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاحات مداوم، کلید رشد پایدار این بندر به عنوان یک مرکز ترانزیتی حیاتی در قلب اوراسیا خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1588669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری خرداد

نتانیاهو در بن‌بست؛ تحلیل «کارشناسان اسرائیلی» از مذاکرات ایران و آمریکا

خبر خوش وزیر کار برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی

جریان‏‌شناسی اصول‏گرایان و لیدرهایشان

«پوست‌اندازیِ سعودی‌ها»؛ رپرتاژ مجله بریتانیایی برای بن‌سلمان

مرگ نظریه پرداز قدرت نرم

روزنامه ترکیه از توافق پنهان دولت آنکارا و پ.ک.ک خبر داد

کرملین: روسیه پیشنهاد آتش‌بس 30 روزه را بررسی می‌کند

جزئیات جدید از فوت اعضای خانواده در سقوط چاه کشاورزی

دارو هم کالای لاکچری شد؟

کدام خلیج؟ کدام فارس؟

سرورهای سامسونگ در حال تبدیل شدن به زامبی سایبری هستند!

مالک شریعتی، نماینده مجلس: 15 میلیارد دلار ارز در خانه‌های مردم است

شمایل راست سنتی و نماد محافظه‌کاری

نخست‌وزیر پاکستان: در جنگ با هند پیروز شدیم

برای تندروها اهمیت ندارد مردم چقدر تحت فشار هستند!

لیبرمن: روابط اسرائیل و آمریکا در بدترین وضعیت قرار دارد

سیاستمدار صهیونیست: اسرائیل در جهان منزوی است

کلاهبرداری 270 میلیاردی یک زن با فروش انواع خودرو

رمزارزهای غیرمجاز و فرسودگی شبکه؛ دلایل دیگر بحران برق از زبان نماینده مجلس

تصمیم با داده غلط، آتش زیر خاکستر نارضایتی را شعله‌ور می‌کند

از زیرزمین تا بالای سر دشمن

درگیری مرگبار دو همسایه بر سر بچه گربه‌ها؛ متهم فراری اعتراف کرد

از ونزوئلا تا تهران؛ وقتی نفت داریم ولی برق نداریم!

ارزشمندترین شرکت‌های جهان در ماه مه 2025

بابک زنجانی وارد می شود؛ نفت، خودرو، ریل و...

اتفاق جالبی که برای بانک‌های پر مصرف روی داد

صدور مجوز ورود و توزیع بنزین سوپر صادر شد

سونی توانایی‌های صوتی گوشی پرچمدار جدیدش را به‌نمایش گذاشت

رصد آیزنهاور با مهاجر 6

اعتراض هزاران صهیونیست به سیاست‌های نتانیاهو

یونیسف: طرح اسرائیل برای امداد رسانی انتخاب بین کوچ یا مرگ است

رازگشایی از فروش کودک در بیمارستان؛ نوزاد 2 ماهه صد میلیون تومان فروخته شد

پایان بورس 20 اردیبهشت 1404؛ فشار بازار سهام افتاد!

نماینده مجلس:‌ دو پتروپالایشگاهی که در دولت قبل قرار بود ساخته شود پیشرفت خاصی نداشت

وزیر خارجه چین سفر شی به مسکو را «موفقیت‌آمیز» خواند

وکالت رایگان مصدومان حادثهٔ بندر شهید رجایی

طرح‌های جذاب کارگران نخبه برای بهره‌وری تولید

انتظارات از سفر ترامپ به خلیج فارس

اسرائیل هیوم: ترامپ برای تحقق هرچه زودتر توافق مبادله اسیران فشار اصرار دارد

مرگ مرموز دختر جوان؛ متهم ادعای بی‌گناهی کرد

فاجعه برای گیمرها؛ قیمت کنسول بازی تا 70 درصد گران می‌شود؟

آتش‌بس بین هند و پاکستان دوام نیاورد

«عدم عضویت در ناتو»؛ شرط ویتکاف برای صلح اوکراین

پاکستان: اگر پاسخ نمی‌دادیم، هند تهاجمی‌تر می‌شد

دنا پلاس در بازار چقدر گران‌تر از کارخانه است؟

خیمه‌شب‌بازی برای به هم زدن مذاکرات هسته‌ای

سانحه شدید در جاده؛ پژو 207 له شد اما سرنشینان سالم ماندند!

قابلیت تجربه بین نسلی در نسخه پولی بازی Deltarune ارائه می‌شود

توهم ترامپ در مورد خلیج فارس