پیام ویژه

آخرين مطالب

بسته دیپلماتیک هوشمند ایران یادداشت

بسته دیپلماتیک هوشمند ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایران /متن پیش رو در ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در نگاه اول، ماجرای حق غنی‌سازی ایران شاید یک مناقشه حقوقی به‌ نظر برسد، اما کوروش احمدی، دیپلمات پیشین، در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید این نزاع نه بر سر بندهای حقوقی، بلکه بر سر توازن قدرت است؛ جایی که قواعد بین‌الملل در برابر منافع سیاسی و امنیتی قدرت‌های جهانی عقب‌نشینی می‌کند.
چرا حق غنی‌سازی ایران که یکی از اصول مصرح «ان‌پی‌تی» است، از سوی آمریکا به چالش کشیده شده است؟
بر اساس ماده 4 معاهده «ان‌پی‌تی»، تمامی کشورهای عضو از جمله ایران، از حق غیرقابل انکار برای توسعه فناوری هسته‌ای در جهت اهداف صلح‌آمیز برخوردارند. این حق شامل غنی‌سازی اورانیوم نیز می‌شود، اما چرا با وجود این تصریح حقوقی روشن، ایالات متحده و برخی کشورهای غربی، بویژه در دو دهه اخیر، این حق ایران را به چالش می‌کشند؟ پاسخ در یک اختلاف بنیادین است که میان تفسیر حقوقی و نگاه سیاسی به برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفته است.
ایران همواره تأکید کرده که برنامه هسته‌ای‌اش صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز است؛ از جمله تأمین سوخت نیروگاه‌های برق، رآکتورهای تحقیقاتی و مصارف پزشکی.
با این حال، بدبینی مزمن غرب که ریشه در سیاست بدبینانه و سیاسی کشورهای این حوزه نسبت به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران دارد و فقدان یک چهارچوب پایدار اعتماد باعث شده غنی‌سازی ایران نه به‌عنوان یک حق قانونی، بلکه به‌عنوان یک تهدید بالقوه سیاسی ادعا می شود. بر همین اساس، آنچه در ظاهر به‌نظر می‌رسد یک اختلاف فنی-حقوقی باشد، در واقع عرصه‌ای از کشاکش‌های پیچیده سیاسی است که متأسفانه در آن منطق حقوق بین‌الملل زیر سایه سنگین محاسبات سیاسی قدرت و امنیت رنگ می‌بازد.
بنابراین رویکردی که از سوی ایران در مذاکرات دنبال می‌شود باید دربرگیرنده هر دو وجه حقوقی و سیاسی منافع آن برای بهره‌مندی از حق غنی سازی‌اش باشد؟
بله؛ تیم مذاکره ‌کننده ایران با یک معادله پیچیده روبه‌روست: از یک‌سو باید از منافع کشور در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ذیل حقوق پادمانی دفاع کند و از سوی دیگر نمی‌تواند چشم بر واقعیات سخت و تغییرناپذیر عرصه قدرت سیاسی ببندد. این در حالی است که تکیه صرف بر چهارچوب‌های حقوقی، هرچند مشروع، برای شکستن بن‌بست کافی نیست.
درک عمیق از مباحث سیاسی شرط لازم برای تبدیل حق قانونی به امتیاز عملی است. به‌ بیان دیگر، اگر ایران خواهان تثبیت حق غنی‌سازی خود در یک توافق پایدار و مورد قبول جامعه بین‌الملل است، باید از حقوق بین‌الملل نه به‌عنوان تنها ابزار، بلکه به‌مثابه بخشی از یک بسته دیپلماتیک هوشمند استفاده کند که هم توان اقناع سیاسی داشته باشد و هم ظرفیت ایجاد اعتماد.
آمریکایی‌ها یک بار پیشتر حق غنی‌سازی ایران را در سطوح پایین پذیرفته‌اند، آیا اصرار بر نادیده گرفتن این حق منجر به بن‌بست در مذاکرات نمی‌شود؟
حقیقت آن است که غنی‌سازی اورانیوم، نه فقط برای ایران، بلکه برای طرف آمریکایی نیز به موضوعی حیثیتی تبدیل شده است. برای ایران، این حق بر اساس معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، حقی مسلم و غیرقابل معامله است.
در این میان، در واشنگتن دو جریان فکری در تقابل با یکدیگر قرار دارند: گروهی همچنان بر مواضع حداکثری گذشته اصرار دارند و خواستار تعطیلی کامل برنامه غنی‌سازی ایران و واردات سوخت از خارج هستند، حال آنکه جریان دیگری واقع ‌بینانه‌تر به مسأله می‌نگرد و معتقد است پذیرش غنی‌سازی محدود و شفاف در داخل ایران، در چهارچوب نظارت‌های آژانس، می‌تواند راه‌حلی قابل قبول باشد.
در چنین فضایی، تیم مذاکره‌کننده ایران باید فراتر از ادبیات صرفاً حقوقی حرکت کند. شناخت دقیق از منطق سیاسی حاکم بر سیاست خارجی آمریکا، تحلیل مواضع جناح‌های داخلی، بررسی وزن لابی‌ها و اندیشکده‌ها و فهم محاسبات امنیتی پنهان ‌شده در دل مواضع علنی، همگی برای شکل‌دهی به یک استراتژی هوشمندانه حیاتی است.
مذاکره موفق، حاصل تعامل متوازن میان حقوق و سیاست است. راه عبور از بن‌بست‌ها نه در معامله‌های صفر و صدی، بلکه در ایجاد موازنه‌ای هوشمندانه میان داده و ستانده در حوزه‌های مختلف است؛ از شفاف‌سازی در بازرسی‌ها گرفته تا کاهش تحریم‌ها و تثبیت حقوق فنی ایران.
برای گره گشایی از این مسأله چه راهکارهایی می‌تواند در دستور کار دو طرف قرار گیرد؟
در چنین وضعیتی، شاید بتوان از منظر فنی و کارشناسی، راه‌حل‌هایی پیدا کرد که امکان نوعی مصالحه را فراهم آورد.
برای مثال، ممکن است کارشناسان حوزه هسته‌ای بتوانند فرمولی پیشنهاد دهند که هم مفهوم «تداوم غنی‌سازی» را دربر داشته باشد و هم به‌گونه‌ای تنظیم شود که برای طرف مقابل نشانه‌ای از مهار تأمین منافع آن باشد؛ راه‌حلی که جنبه‌ای اعتمادساز برای دو طرف داشته باشد. در فضای پیچیده و پرچالش مذاکرات هسته‌ای یکی از رویکردهای واقع‌بینانه و قابل‌ اجرا، تکیه بر ایده «اعتمادسازی در برابر لغو تحریم‌ها» است؛ راهبردی که پیش‌تر نیز در قالب توافق برجام تجربه شد و تا حدی توانست تنش‌ها را کاهش دهد.
بر اساس این ایده، اگر ایران در برخی حوزه‌های حساس، مانند افزایش بازرسی‌ها و شفاف‌سازی بیشتر درباره فعالیت‌های هسته‌ای، گام‌‌هایی عملی و اعتماد آفرین بردارد، این اقدامات می‌تواند زمینه ‌ساز انعطاف طرف آمریکایی در موارد کلیدی همچون کاهش سطح تحریم‌ها یا پذیرش میزان مشخصی از غنی‌سازی باشد. در چنین مدلی، دو طرف از طریق موازنه‌سازی امتیازات یعنی اعطای امتیاز در یک حوزه و دریافت امتیاز در حوزه‌ای دیگر می‌توانند به تفاهم تدریجی و مرحله‌ای دست یابند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1589104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دزدان مست، دست مالباخته را قطع کردند

آیا کولر گازی موتور بزرگ گری از دیگر برندها بهتر است؟

پرونده یک فقره تصادف منجر به کشف قتل عمد شد

آغاز مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی پس از آزادی اسیر آمریکایی صهیونیستی

گروگانگیری همکار همسر به خاطر یک مشت دلار

مرغ‌های تخم‌گذار به بحران خوردند

لایحه «مبارزه با اخلالگران اقتصادی» تصویب شد

سامسونگ با معرفی اولین نمایشگر گیمینگ 500 هرتزی جهان، رکوردها را جابه‌جا کرد

غزه شاهد بدترین بحران‌ غذایی در جهان و رنجی غیرقابل توصیف

درخواست کمیسیون اروپا برای تقویت همکاری تسلیحاتی با اوکراین

هند: پاکستان غافلگیر شد، پاسخ آن نامنظم بود

رانندگان با سرعت غیرمجاز نقره‌داغ می‌شوند

حدود 2.8 میلیون مسکن خالی و 3 میلیون مستاجر در کشور داریم

مرحله سوم کالابرگ الکترونیک میان زمین و هوا

دیدار نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرمانده مرکز مقاومت بسیج

قمه‌کشی در مقابل دانشگاه آزاد؛ فرد شرور در کمتر از 24 ساعت دستگیر شد

ساعت فعالیت مدارس تغییر کرد؛ 6 صبح تا 13

سرمقاله اطلاعات/ مذاکرات در آن سوی خلیج تاریخی فارس

بن‌گویر: جنگ را نباید متوقف کنیم

ساعت فعالیت مدارس از 6 صبح تا 13 تعیین شد

شیخ نعیم قاسم امشب سخنرانی می‌کند

ترامپ: چه خبرهای بزرگی؛ اسیری که تصور می شد مُرده آزاد خواهد شد

بیانیه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات

قطعی برق و اینترنت حوزه‌های امتحان نهایی ممنوع

پایان محدودیت‌‌های تردد شبانه در آزادراه تهران‌ ـ کرج

رکورد 50 ساله تولید نیروگاه‌های حرارتی شکسته شد

نماینده مجلس: بانک مرکزی تسهیلات ساخت مسکن را متناسب با تورم افزایش دهد

گوریلا گلس سرامیک 2 معرفی شد؛ شیشه بسیار مقاوم گلکسی S25 اج

سرمقاله صبح نو/ تفاوت آمریکای پشت میز مذاکره

سنت‌شکنی الجزایر برای شرکت در نشست مهم سران عرب

چین درباره مذاکرات اوکراین نظر داد

تعداد جان‌باختگان انفجار در بندر شهید رجایی به 58 نفر افزایش یافت

سرمقاله وطن امروز/ در دنیای چمبرلین‌ها تو چرچیل باش

رئیس‌جمهور لبنان: سلاح باید فقط در اختیار دولت باشد

کاهش 7 درصدی موالید در کشور

قیمت 4 قلم کالای اساسی تعیین شد

کاهش ساعات ادارات در جبران ناترازی برق

توافقی که به سود آمریکا بود اما برای اسرائیل نه

انگلیس ماکت‌های تسلیحاتی به اوکراین فرستاد

نتانیاهو: تشکیل کشور فلسطین تنها یک بازی سیاسی است

تعداد شهدای غزه به 52 هزار و 862 نفر رسید

هشدار یک سازمان امدادرسانی از وضعیت غزه؛ کودکانی که از فرط گرسنگی نای گریه کردن ندارند

توافق هسته‌ای روسیه و ویتنام برای ساخت نیروگاه‌

گوترش نقش صلح‌سازی عمان را ستود

بارزانی: از تصمیم پ.ک.ک برای انحلال و گذاشتن سلاح‌ها بر روی زمین حمایت می‌کنیم

پکن از پیشنهاد از سرگیری مذاکرات با اوکراین استقبال می‌کند

درخواست یک نماینده مجلس برای صدور مجوز کشت خشخاش/سپهوند: به 600 تن تریاک نیاز داریم

اظهارات قابل تامل معاون وزیر بهداشت؛ از سن باروری تا میانگین سنی ایرانی‌ها هنگام تولد اولین فرزند

سامسونگ برند Core را با گلکسی بادز احیا می‌کند

سرمقاله فرهیختگان/ علوم‌انسانی در حوزۀ سرآمد و پیشرو