پیام ویژه

آخرين مطالب

فرسودگی 35 درصد از ناوگان کشور اهمیت اسقاط را بیش از گذشته کرده است سازمان حفاظت محیط زیست

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از نقش ناوگان فرسوده در آلودگی هوا و لزوم تسریع فرآیند اسقاط آنها سخن گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست سید محمد مهدی میرزایی قمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو تشریح کرد: در ادبیات مطالعات انتشار آلایندگی، عوامل آلاینده به دو گروه دارای منشا منابع متحرک و منابع ساکن آلایندگی تقسیم می شوند. انواع فاکتورهای آلایندگی به طور کلی شامل ذرات معلق و گازهای آلاینده (مانند مونواکسیدکرین، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و ترکیبات آلی فرار یا VOCs) می شوند. در این میان وسایل نقلیه به عنوان منابع متحرک آلایندگی سهم بالایی در انتشار آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرهای کشور دارند.
وی ادامه داد: در شهری مانند تهران بنابر آخرین مطالعات سازمان حفاظت از محیط زیست، وسایل نقلیه (منابع متحرک) مسئول انتشار 82.9% گازهای آلاینده و 60.8 %ذرات معلق هستند. خودروهای سواری مسئول انتشار 37.8% گازهای آلاینده و 13.9% ذرات معلق می باشند. در این میان موتورسیکلت ها (با وجود ظاهر بسیار کوچکتر نسبت به خودروهای سواری و اتوبوسها) به تنهایی مسئول 21.3% انتشار گازهای آلاینده و10.1 % ذرات معلق می باشند. لذا خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت ها مجموعاً مسئول انتشار بیش از نیمی از گازهای آلاینده (58%) و حدود یک چهارم (23%) ذرات معلق هستند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به نقش ناوگان فرسوده در آلودگی هوا خاطرنشان کرد: ناوگان فرسوده انتشار آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به متوسط ناوگان دارند و یک خودروی فرسوده چند برابر سایر خودروها آلاینده منتشر می کند. بر آوردها نشان میدهد که 45 درصد از آلایندگی منابع متحرک سهم ناوگان فرسوده است. به طوری که از مجموع حدود 11.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، حدوداً 9.5 میلیون دستگاه آن فرسوده هستند. (83% ناوگان موتورسیکلت فرسوده هستند). در مجموع، حدود 35% ناوگان وسایل نقلیه کشور(خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت) فرسوده می باشند که این امر اهمیت موضوع اسقاط را بیش از پیش مشخص می سازد.
میرزایی قمی ضمن تاکید بر لزوم اسقاط ناوگان فرسوده افزود: برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده باید از دو سیاست تشویق و جبر به صورت توامان استفاده کرد. در ماده 8 قانون هوای پاک به صراحت ذکر شده که وسایل نقلیه ای که به سن فرسودگی می رسند اجازه تردد نداشته و باید اسقاط شوند و به این صورت اجبار و الزام اسقاط وجود دارد. در کنار این باید شرایطی نیز ایجاد شود که دارندگان وسایل نقلیه فرسوده به سمت اسقاط وسیله خود هدایت شوند.
وی با اشاره به ابزارهای تشویقی به منظور تسریع فرآیند اسقاط در کشور اظهار داشت: بدین منظور باید با افزایش قیمت گواهی های اسقاط جذابیتی برای دارندگان این وسایل نقلیه ایجاد شود که به اسقاط خودروی خود روی آورند. بدین ترتیب قیمت گواهی اسقاط نیز براساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می گردد و هرچه تقاضا برای این گواهی ها افزایش یابد قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. همچنین به پیشنهاد سازمان محیط زیست منابعی برای استفاده از این گواهی ها تعیین شده است. به عنوان مثال تولیدکنندگان موتورسیکلت ها و خودروهای دیزلی برای شماره گذاری محصولات خود می بایست گواهی اسقاط معادل ارائه نمایند. درخصوص خودروهای سواری نیز درحال حاضر صرفا گواهی اسقاط در واردات خودرو کاربرد دارد که این محل نیز درحال حاضر بلا استفاده است. البته پیشنهاداتی از جانب سازمان ارائه شده که بتوان محل های مصرفی برای این گواهی ها به عنوان مثال در تولید خودرو، واردات قطعات خودرو و پرداخت عوارض آلایندگی کارخانجات ایجاد نمود.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با انتقاد از حذف تعیین سن فرسودگی ناوگان در قانون هوای پاک تصریح کرد: اخیرا ابطال آئین نامه ماده 8 قانون هوای پاک از جانب دیوان عالی عدالت اداری که سن فرسودگی وسایل نقلیه در آن تعیین شده بود نیز بر مشکلات پیش روی اسقاط افزوده است و اکنون عملا معیاری برای تشخیص خودروهای فرسوده وجود ندارد. این در حالی است که حجم وسایل نقلیه فرسوده در کشور با توجه به مشکلات موجود در خصوص نوسازی و اسقاط ناوگان، بسیار بالاست و تردد خودروهای مستعمل در شهرها علاوه بر کاهش ایمنی، اضافه نمودن مشکلات ترافیکی و مجهز نبودن این خودروها به سامانه های کنترل آلایندگی و تعلق فناوری آنها به سالیان قبل، باعث مصرف مضاعف سوخت و افزایش آلودگی هوای شهرها می شود.
میرزایی قمی راه اندازی مجدد فرآیند اسقاط را نیازمند مساعدت دستگاه های مختلف دانست و گفت: به منظور رونق فرآیند اسقاط در کشور باید استفاده از محل تقاضای این گواهی ها افزایش یابد که تحقق این امر نیازمند همکاری نهادهایی مانند وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت است.
وی تشریح کرد: در حال حاضر اسقاط ناوگان فرسوده وابستگی شدید و مستقیمی به واردات خودرو دارد. طی یکی از مصوبات دولت بتاریخ 24/5/96 واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو برحسب مصرف سوخت خودرو، مکلف به از رده خارج نمودن یک خودرو فرسوده می شدند. این امر پس از اعتراض وزارت صمت تنها مختص واردکنندگان خودرو شد و تولیدکنندگان خودروهای سواری هیچ سهمی در از رده خارج نمودن خودروها فرسوده را نپذیرفتند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: یکی از فاکتورهای تعیین زمان اسقاط خودروها، سن آنهاست. سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه نیز برای نخستین بار پس از انقلاب در سال 1387 تعیین شد. سپس در سال 1390 طی مصوبه برنامه کاهش آلودگی هوای هشت کلانشهر کشور با اصلاحاتی روبرو شد. نهایتاً بر اساس ماده 8 قانون هوای پاک که سازمان و سایر دستگاههای اجرایی مکلف به تعیین سن فرسودگی شده بودند؛ آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک در سال 97 ابلاغ شد. اما این آیین نامه در تیرماه 99 طی رای دیوان عدالت اداری براساس نظر شورای نگهبان ابطال شد.
علاوه بر مشکلات فوق (عدم مشارکت خودروسازان در اسقاط و ابطال آیین نامه ماده 8 که کاملا طبق ماده قانونی تدوین شده بود)، در حال حاضر بعلت توقف واردات خودرو، مقدار اسقاط ناوگان مستعمل بسیار اندک است و در واقع تقاضایی برای گواهی اسقاط وجود ندارد و طبق اصل عرضه و تقاضا، بعلت کاهش تقاضای گواهی اسقاط (سند رسمی دال بر اسقاط خودرو طبق مقررات)، قیمت این گواهی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آن است.
میرزایی قمی در پایان اظهار داشت: با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو در حال حاضر حتی قیمت خودروهای با سن بالای 20 الی 25 سال نیز افزایش یافته به نحوی که مالکان خودروهای فرسوده انگیزه و تمایلی به از رده خارج نمودن خودروی مستعمل خود ندارند چرا که در قبال اسقاط آن ،گواهی اسقاطی دریافت می نمایند که ارزش بسیار کمتری از قیمت خودروی مستعمل در بازار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/491365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت واکسن مننژیت برای حجاج تغییر کرد

آخرین وضعیت از روند درمان مصدومان حادثه بندرعباس

هشدار پلیس نسبت به لغزندگی جاده‌ها و کاهش دید در برخی استان‌ها

قیمت منطقی هرکیلو لوبیا چیتی چند؟

سامسونگ بار دیگر بزرگ‌ترین برند گوشی هوشمند جهان شد

سرمقاله وطن امروز/ از انزوای طبقاتی در آمریکا تا فراموشی اجتماعی در ایران

حال "فیروز" یوزپلنگ ایرانی خوب است

بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از نمایشگاه اینوتکس 2025

خدمت رسانی پیشکسوتان فوتبال و مجریان تلویزیونی در چایخانه حضرت

تیراندازی در محله نارمک تهران؛ پلیس توضیح داد

رهبر دروزی‌های سوریه: انتظار کشتار توسط داعشی‌ها را نداشتیم

جلسه دولت ترامپ با صدای اردک و خنده!

حال یوزپلنگ ایرانی "فیروز" خوب است

زائران حج تمتع چقدر ارز زیارتی می‌گیرند؟

سکته در حین تمرین ورزشی؛ مرد آمریکایی با کمک اپل واچ از مرگ گریخت

ثبت فیلم 2 قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی بمو فارس

نصب کتیبه‌های ولادت امام هشتم(علیه‌السلام)؛ ای همه دلها حرمت یا رضا

اپیک گیمز به اپل پیشنهاد صلح داد؛ «توافق بزرگ» در راه است؟

سرمقاله جوان/ تیغی علیه انحراف چراغی برای نسل‌ها

ترامپ همسر کامالا هریس را از موزه هولوکاست اخراج کرد

حمله با خودرو به دانش‌آموزان در ژاپن

رسانه عربی: نتانیاهو به دنبال حمله گسترده زمینی به لبنان است

جان باختن مرد 56 ساله براثر سقوط از صخره

عزاداری اهالی بندرعباس در سوگ جانباختگان بندر شهید رجایی

روز کم رمق بازار سکه و دلار

رئیس اتحادیه کباب: چلوکباب‌های زیر 100 هزار تومان سرطان‌زاست

آخرین اقدامات قضایی درباره حادثه آتش‌سوزی بندر شهید رجایی

سرمقاله شرق/ سنت‌های سیئه

سازش یک فقره قتل عمد بعد از 12 سال به مناسبت دهه کرامت

جزئیات مهم از حج 1404؛ زمان اعزام نخستین کاروان زائران تمتع اعلام شد

افزایش 40 درصدی هزینه‌های اجاره‌ نشینی

گزارش مالی مایکروسافت منتشر شد: درآمد 70 میلیارد دلاری در یک فصل

رئیس رژیم صهیونیستی: رئیس شاباک شکست فاحشی در هفتم اکتبر داشت

افزایش خسارات جوی طی روزهای اخیر؛ 6 نفر کشته و 65 تن مصدوم شدند

متجاوز اتباع اعدام شد؛ 2 قاتل مهلت گرفتند

پول‌های بلوکه‌شده ایران چقدر است؟

قیمت گوشی سقوط کرد

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: چالش‌های بزرگی در مقابل ما قرار دارد

سرقت سن‌وسال نمی‌شناسد؛ روایت‌هایی از سارقین 18 تا 72 سال!

مجوز پروژه پتروشیمی میانکاله لغو شد

خداحافظی ایران خودرو با فرانسوی ها؛ ایکاپ منحل شده است؟

ابطال کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث از ابتدای خرداد

سرمقاله جام جم/ منافع ملی، خط قرمز است

آمادگی شرکت بیمه دی برای پرداخت خسارت به بیمه گزاران بندر شهید رجایی/ بررسی و پرداخت خسارت در کمتر از 48 ساعت

تراشه گلکسی زد فلیپ 7 و زد فولد 7 سامسونگ مشخص شد

موج جدید حمله نئوکان‌های واشنگتن به ویتکاف

اقدام تأمین اجتماعی برای افزایش امنیت سامانه نسخه الکترونیک

سرمقاله همشهری/ نمی‌دانند چرا و چگونه؟

دو سارق مسلح در دزفول به دار مجازات آویخته شدند

حکم حیرت‌انگیز دادگاه؛ اپل به اجبار سیاست‌هایش را در قبال اپ استور اصلاح می‌کند