پیام ویژه

آخرين مطالب

در هفتاد و هشتمین روز از جنگ اوکراین؛

ناتو به رغم تهدیدهای روسیه در اروپا گسترش می یابد/ توافق ژاپن و اروپا بر سر فشار بر مسکو بين الملل

ناتو  به رغم تهدیدهای روسیه در اروپا گسترش می یابد/ توافق ژاپن و اروپا بر سر فشار بر مسکو
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - رئیس جمهوری و نخست وزیر فنلاند در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که به دنبال پیوستن هرچه سریعتر این کشور به پیمان ناتو هستند.

به گزارش جماران، پس از 78 روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، شهردار ماریوپل می‌گوید اوضاع در این شهر بسیار وخیم است و آب و غذا به ندرت برای مردم پیدا می‌شود. 
روسیه همچنان به تهاجم هوایی خود به کارخانه فولاد آزوف‌ستال ادامه می‌دهد و نیروهای اوکراینی حاضر در این منطقه گفته‌اند مورد هدف حملات هوایی نیروهای روس قرار گرفته‌اند. 
کشورهای اتحادیه اروپا همچنان تلاش دارند در موضعی هماهنگ نفت و گاز روسیه را به طور کامل تحریم کنند اما هنوز بر سر این مسئله با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. از سوی دیگر اما ژاپن هم به جبهه اعمال فشارهای اقتصادی علیه مسکو پیوسته، رویکردی که مورد استقبال اروپا نیز قرار گرفته است. 
آخرین خبرها و رویدادها
حمایت رهبران فنلاند از عضویت بدون تاخیر این کشور در ناتو
رئیس جمهوری و نخست وزیر فنلاند در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که به دنبال پیوستن هرچه سریعتر این کشور به پیمان ناتو هستند. 
در این بیانیه که به امضای سائولی نینیسته، رئیس جمهوری و سانا مارین، نخست وزیر این کشور رسیده، آمده است: «در هفته‌های اخیر بحث‌های مهمی در مورد عضویت احتمالی فنلاند در ناتو صورت گرفت. زمان لازم است تا پارلمان و کل جامعه فنلاند موضع خود را در این خصوص اعلام کنند. ضمن اینکه زمان لازم است تا برای این موضوع با کشورهای عضو این پیمان و همچنین سوئد گفتگو کنیم.» 
این دو مقام ارشد فنلاند در ادامه تاکید کردند که لحظه تصمیم‌گیری نزدیک است و هلسینکی باید برای عضویت در ناتو درخواست خود را ارائه دهد. 
در بخش دیگری از این بیانیه با اعلام حمایت این دو مقام ارشد دولتی از عضویت در ناتو آمده است: «عضویت در ناتو فنلاند را تقویت خواهد کرد ضمن اینکه فنلاند هم به عنوان عضوی از ناتو اثری متقابل روی کل این اتحاد دفاعی خواهد گذاشت. ما امیدواریم که اقدامات ملی که لازمه این تصمیم است به سرعت در آینده نزدیک صورت پذیرد.»
فنلاند همانند سوئد پیشینه‌ای طولانی در اتخاذ سیاست بی‌طرفی سیاسی دارد و طبق نظرسنجی‌های سال‌های اخیر تنها 20 تا 30 درصد شهروندان این کشور با پیوستن به ناتو موافق بودند اما پس از حمله 24 فوریه روسیه به خاک اوکراین، میزان موافقان پیوستن فنلاند به ناتو تا 70 درصد افزایش یافته است.
فنلاند که در اوایل قرن 19 میلادی از سوی سوئد به روسیه تزاری واگذار شده بود بعد از انقلاب بولشویکی در سال 1917 اعلام استقلال کرد. این کشور در جریان جنگ جهانی دوم از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق اشغال شد و بعد از جنگ و در سال 1948 زیر فشار مسکو، پذیرفت تا از هر گونه همکاری نظامی با کشورهای غربی اجتناب کند و تحت سایه همسایه ابرقدرت خود به‌شکلی از بی‌طرفی پایبند شد. هر چند فنلاند هیچگاه رسما به یکی از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل نشد اما سیاست‌هایش بشدت از سوی کرملین رصد می‌شد. بعد از فروپاشی شوروی، فنلاند در سال 1995 به عضویت اتحادیه اروپا در آمد و شریک صلح ناتو شد اما از نظر نظامی به‌طور رسمی اتحادی با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نداشت.
هشدار مدودوف درباره احتمال وقوع جنگ هسته‌ای تمام عیار میان روسیه و غرب 
دمیتری مدودوف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در مطلبی جدید در تلگرام هشدار داد که پمپاژ تسلیحات به اوکراین از سوی غرب می‌تواند عواقب خطرناکی در پیش داشته باشد. 
رئیس جمهوری و نخست وزیر پیشین روسیه در مطلب خود با اشاره به حمایت‌های غرب از اوکراین نوشت: «حمایت از اوکراین توسط کشورهای ناتو با تسلیحات، آموزش نیروهای این کشور برای استفاده از تجهیزات غربی، اعزام مزدوران و برگزاری رزمایش‌های مشترک توسط کشورهای ائتلاف در نزدیکی مرزهای ما احتمال درگیری مستقیم و آشکار میان روسیه و ناتو را افزایش می‌دهد.» 
آقای مدودوف در ادامه می‌نویسد: «چنین درگیری‌هایی همواره احتمال تبدیل شدن به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار را دارد. سناریویی که برای همه فاجعه‌بار خواهد بود.» 
اوکراین یک سرباز روس را به اتهام جنایت جنگی محاکمه می‌کند
ایرینا وندیکتوا، دادستان اوکراین، می‌گوید یک سرباز 21 ساله روسی به اتهام قتل یک غیر نظامی به زودی در اوکراین محاکمه خواهد شد. وندیکتوا با بیان اینکه این سرباز 21 ساله متهم به جنایت جنگی است، روز 28 فوریه با یک تفنگ خودکار به سمت یک مرد 62 ساله شلیک کرده است. گفته می‌شود او به دستور مقام‌های ارشد خود و جهت جلوگیری از شناسایی دست به چنین کاری زده و به سمت قربانی شلیک کرده است. 
ماجرا از این قرار است که وادیم شیشیمارین، سرباز 21 ساله و چهار همکارش که از روستایی در 180 مایلی شرق کی‌یف و از حمله نیروهای دفاعی اوکراین فرار می‌کردند، به سمت یک خودروی شخصی تیراندازی، آن را توقیف و از آن برای رانندگی استفاده کردند. این سربازان در راه مردی را می‌بینند که در حالی که با دوچرخه در کنار پیاده رو قدم می زد مشغول صحبت با تلفن همراه خود بوده است. دادستان اوکراین می‌گوید یکی از سربازان دیگر به شیشیمارین دستور می‌دهد که این غیرنظامی را بکشد تا او حضور آنها را به مدافعان اوکراینی گزارش ندهد. بازرسان پرونده می‌گویند شیشیمارین کلاشنیکف خود را چندین بار از شیشه ماشین خارج کرده و به سمت سر مرد 62 ساله شلیک کرده است. این مرد هم در دم جان خود را از دست داده است. 
کی‌یف هنوز جزئیات بیشتری در خصوص چگونگی بازداشت این سرباز در اوکراین و اینکه دیگر اعضای گروهش چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند، ارائه نکرده است. 
این سرباز روس که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد ممکن است به اتهام قتل عمد و جنایات جنگی به 15 سال زندان محکوم شود. 
از آغاز جنگ حدود 800 موشک روسی به سمت اوکراین شلیک شده است
ارتش اوکراین می‌گوید از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به این کشور در تاریخ 24 فوریه، 788 موشک کروز و بالستیک از سرزمین‌های روسیه و بلاروس به سمت اهداف مختلفی در اوکراین شلیک شده است. 
الکسی گروموف از نیروهای مسلح اوکراین با اعلام این مطلب همچنین اضافه کرد که اهداف اصلی این موشک‌ها، زیرساخت‌های حمل و نقل در جنوب و شرق اوکراین بوده است. 
زلنسکی: قانون تسهیل کمک‌های نظامی به اوکراین یک اقدام تاریخی از سوی آمریکا است
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید «قانون دفاع از دموکراسی اوکراین در سال 2022» یک اقدام تاریخی است و باعث می‌شود ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین آسان‌تر شود. 
آقای زلنسکی در سخنرانی شبانه خود ضمن تشکر از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا افزود: «این تصادفی نیست که قانون جدید در دفاع از دموکراسی در اوکراین روز 9 مه به امضای رئیس جمهوری اوکراین رسید. من شخصا از بایدن به خاطر این حمایت و چنین تصمیم بزرگی سپاسگزارم.» 
اقدام رئیس جمهوری آمریکا برخی از الزامات واشنگتن برای قرض دادن یا اجاره تجهیزات نظامی به کی‌یف را کاهش می‌دهد و هدف آن تسهیل ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین بوده است. 
زلنسکی همچنین از ایالات متحده برای بسته کمکی 40 میلیارد دلاری که دیروز توسط مجلس نمایندگان تصویب شد تشکر کرد و افزود که اوکراین «به طور مداوم» در مورد تضمین‌های امنیتی خود با شرکای خود بحث و گفتگو می‌کند. 
«روسیه تمام مسیرهای تخلیه ماریوپل را مسدود کرده‌است»
پترو آندریوشچنکو، یکی از مشاوران شهرداری ماریوپل می‌گوید که نیروهای روسی تمامی مسیرهای تخلیه این کشور را مسدود کرده‌اند. 
آندریوشچنکو همچنین با اشاره به اینکه بعد از هفته‌ها بمباران شهر توسط روسیه، تعداد کمی آپارتمان باقی مانده که مناسب زندگی است، اضافه کرد که غذا و آب آشامیدنی بسیار کمی در دسترس است. 
او همچنین تاکید کرد که برخی از ساکنان که در شهر باقی مانده‌اند در ازای دریافت غذا با نیروهای اشغالگر روسیه همکاری می‌کنند.
روز گذشته هم شهردار ماریوپل در گفتگو با تلویزیون اوکراین شرایط شهر را بسیار وخیم توصیف کرده و گفته بود: «روس‌ها ماریوپل را به شهری قرون وسطایی تبدیل کرده‌اند.»
توافق ژاپن و اتحادیه اروپا برای همکاری بیشتر علیه روسیه
فومیدا کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در یک نشست خبری مشترک با رهبران اروپا تاکید کرد که توکیو و بروکسل با یکدیگر توافق کرده‌اند که همکاری خود را در رابطه با روسیه ادامه دهند. 
در این نشست خبری که در پایتخت ژاپن برگزار می‌شد، اورزولا ون در لاین و چارلز میشل، رئیس کمیسیون و رئیس شورای اروپا نیز حضور داشتند. 
فن در لاین و میشل هم با محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین تاکید کردند که با ژاپن در خصوص چگونگی به حداکثر رساندن مشارکت در حوزه‌های مختلف از جمله در بخش انرژی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌اند. 
فن در لاین همچنین در توییتی از آنچه او موضع قوی ژاپن در برابر روسیه و تجاوزات این کشور در اوکراین خوانده، استقبال کرد و افزود: 
«ژاپن نیز مانند اتحادیه اروپا می‌داند که اینجا چه چیزی در خطر است. نه فقط آینده اوکراین یا آینده اروپا که آینده یک نظم جهانی مبتنی بر قوانین در معرض خطر قرار گرفته است.»
گفتگوی تلفنی زلنسکی و شولتس
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید در یک تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان درباره کمک‌های نظامی و همکاری 
دو کشور در حوزه‌هایی چون انرژی و همچنین افزایش تحریم‌های روسیه گفتگو کرده است. 
آقای زلنسکی در یک پست توییتری همچنین از آنچه او «حمالت آلمان و سطح بالای گفتگو میان دو طرف» خواند از برلین تشکر کرد. 
سخنگوی دولت آلمان هم با صدور بیانیه‌ای درباره این گفتگو، به نقل از شولتس اعلام کرد که پایان یافتن جنگ درگیری‌ها در اوکراین به 
روسیه بستگی دارد و این کشور باید نیروهایش را از خاک اوکراین خارج و حاکمیت این کشور را به رسمیت بشناسد. 
در ادامه این بیانیه آمده است که رهبران دو کشور درباره راه‌های عملی و ملموس برای ادامه حمایت از اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند. 
توافقنامه همکاری امنیتی سوئد و انگلیس
بریتانیا و سوئد روز چهارشنبه 11 مه (21 اردیبهشت) یک قرارداد همکاری امنیتی امضا کردند که بر اساس آن لندن متعهد شد که در صورت حمله نظامی به سوئد، از این کشور دفاع کند.
این قرارداد همکاری امنیتی به امضای بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و ماگدانا اندرسون، نخست وزیر سوئد رسیده است.
به گزارش یورونیوز، بوریس جانسون که برای امضای قرارداد همکاری امنیتی میان دو کشور به سوئد سفر کرده است، گفت که بریتانیا در صورت حمله نظامی به سوئد، از این کشور دفاع خواهد کرد.
سوئد و فنلاند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، بحث در مورد پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را آغاز کرده‌اند. روسیه بارها مخالفت خود را با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو اعلام و تهدید کرده است که این اقدام، عواقب ناخوشایند سیاسی و نظامی خواهد داشت.
آقای جانسون در بیانیه‌ای هدف از امضای این قراردادهای امنیتی را تقویت امنیت اروپا برای نسل‌های آینده عنوان کرد.
او همچنین از قرارداد همکاری امنیتی میان بریتانیا و سوئد به عنوان یک «تعهد بلند مدت برای ثبات بین‌المللی» نام برد که اهداف کوتاه‌مدت ندارند. آقای جانسون در ادامه گفت که سوئد چه درخواست عضویت در ناتو بدهد و چه ندهد، از حمایت بریتانیا برخوردار خواهد بود.
نخست وزیر بریتانیا همچنین در پی امضای این قرارداد امنیتی، پیشنهاد افزایش استقرار نیروها و تجهیزات نظامی کشورش را در کشورهای بالتیک مطرح کرد.
نیروهای نظامی بریتانیا در حال حاضر در رأس «واحدهای پیشقراول مشترک» که از کشورهای بریتانیا، سوئد، فنلاند، دانمارک، استونی، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند و نروژ تشکیل شده است، در اروپای شمالی مستقر هستند.
سوئد و فنلاند همچنین در سال 2017 به نیروهای واکنش سریع به فرماندهی بریتانیا پیوستند، نیرویی که از استانداردها و روش‌های عملیاتی ناتو استفاده می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود که بوریس جانسون قرارداد امنیتی مشابهی را با فنلاند در جریان دیدار با رئیس جمهور این کشور به امضا کند. او قرار است از سوئد به فنلاند سفر کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/832094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم