پیام ویژه

آخرين مطالب

ناگفته‌های همتی از انتخابات: نظر سیدمحمد خاتمی به کاندیداتوری من مثبت بود يادداشت

ناگفته‌های همتی از انتخابات: نظر سیدمحمد خاتمی به کاندیداتوری من مثبت بود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هنوز ابعاد و زوایای پنهان بسیاری در خصوص انتخابات 1400 وجود دارد که ضروری است در خصوص آن روشنگری صورت گیرد. یکی از راویان مهم انتخابات سیزدهم بدون تردید عبدالناصر همتی است که در شمایل یک کاندیدای پر امید وارد عرصه انتخابات شد تا به زعم برخی نزدیکانش، حماسه‌ای نو بیافریند اما در بطن انتخابات متوجه شد که در سیاست، هیچ دوست و دشمن ابدی وجود ندارد واینجا جای دیگری است. با گذشت بیش از یک‌سال از ایام انتخابات1400 آرام آرام روایت‌های تازه‌ای از چرایی وقوع حوادث گوناگون این آوردگاه مهم سیاسی روایت می‌شود. رییس کل سابق بانک مرکزی نیز روایت‌های خاص خود را از انتخابات دارد؛ روایت‌هایی که هم فصل‌های روشن و آفتابی در آن پیداست و هم روزگار بارانی و فصل اندوه.
 همتی این‌بار در فصل انتهایی کتاب «بزنگاه» به قلم حسام رضایی، تلاش کرده روایت‌هایی متفاوت از روزهای پر از حادثه و ماجرای انتخابات 1400 و چشم‌انداز فعالیت‌های آینده‌اش ارایه کند. انتخاباتی که در آن قلمروی نظارت‌های استصوابی به اندازه‌ای وسعت پیدا کرد که حتی اصولگرایان میانه‌رو و معتدل نیز شانس حضور در آوردگاه آن را پیدا نکردند. ردصلاحیت‌های گسترده اصولگرایانی چون علی لاریجانی (رییس مجلس دهم)، سعید محمد (رییس قرارگاه خاتم)، حسن سبحانی (نماینده دوره‌های پنجم، ششم، هفتم مجلس)، عزت‌الله ضرغامی (رییس اسبق صداوسیما)، محمود احمدی‌نژاد (رییس‌جمهور اسبق) و... در کنار عدم احراز صلاحیت چهره‌های میانه‌رویی چون علی مطهری، محمد شریعتمداری، شمس‌الدین حسینی و... از همان آغاز نشان داد که انتخابات متفاوتی از حیث تنوع در آرایش سیاسی کاندیداها در پیش است.
همتی اما در کتاب بزنگاه به این واقعیت اشاره می‌کند که از قبل هیچ تصمیمی برای حضور در انتخابات نداشت، در عین حال از «محمد مهاجری» نیز گلایه می‌کند که چرا در ماه‌های منتهی به خرداد 1400 تلویحا از حضور احتمالی یک اقتصاددان در انتخابات سخن گفته و توجه‌‌ها را معطوف او کرده است. اشاره و کنایه‌ای که به زعم همتی، باعث تمرکز سایر نامزدها روی بانک مرکزی شد و این ساختار مهم اقتصادی را وارد حواشی بی‌پایانی سیاسی کرد. حواشی‌ای که باعث شد نیروهای میدانی اصولگرا و گروه‌های طرفدار جبهه پایداری به تناوب روبه‌روی بانک مرکزی حاضر شده و به جای پرسشگری از دولت، بانک مرکزی را مقصر بروز مشکلات اقتصادی معرفی کنند. همتی در این خصوص می‌گوید: «از خرداد 99 تا موقعی که کاندیدا شدم، بیشترین هجمه علیه بانک مرکزی بود... من از پشت صحنه تمام این تظاهرات اطلاع داشتم و می‌دانستم که پول اینهایی که تظاهرات می‌کنند، چگونه خورده شده و حتی به دادگاه معرفی کرده بودیم و دادگاه داشت رسیدگی می‌کرد و اصلا ربطی به بانک مرکزی نداشت. برخی رسانه‌های تند اصولگرا درباره حجم نقدینگی و قیمت دلار شروع به حمله علیه من و بانک مرکزی کردند؛ در حالی که همه می‌دانند حجم نقدینگی و قیمت دلار چندان ربطی به بانک مرکزی نداشت و با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و شرایط سخت تحریم و فشار حداکثری، طبیعی بود این اتفاق‌ها بیفتد.» او همچنین خطاب به منتقدان اعلام می‌کند که از عملکرد دولت و مجلس یکدست به زودی باخبر خواهیم شد که چه کرده‌اند. 
سرنوشتی که با 2رای تغییر کرد
ماجرای ثبت‌نام همتی نیز از آن دست ماجراهایی است که شنیدنش خالی از فایده نیست. روزی که روحانی در واکنش به ثبت‌نام چهره‌های مختلف سیاسی در انتخابات خطاب به پرسش همتی به شوخی می‌گوید: «خب! همگی بروید ثبت‌نام کنید تا ببینیم چه می‌شود.» و همتی همین عبارت را به معنای تایید حسن روحانی برای حضورش در انتخابات فرض می‌کند و راهی وزارت کشور برای ثبت‌نام می‌شود. چرخ روزگار می‌چرخد و در میان تمام ردصلاحیت‌ها، ناگهان نام همتی به عنوان یکی از 7نامزد نهایی انتخابات به بیرون درز می‌کند. اما دوران پساثبت‌نام به اندازه دوران قبل از آن جذاب نیست، او از هنگامه‌ای می‌گوید که نه روحانی، نه جهانگیری و نه سایر چهره‌های اصلاح‌طلب موافق حضورش در انتخابات نبودند. روحانی حتی به او اجازه نمی‌دهد که با پوزیشن رییس کل بانک مرکزی در عرصه انتخابات حاضر شود و شخص دیگری را جایگزین وی می‌کند. از میان بزرگان، تنها سید محمد خاتمی است که روی خوش به او نشان می‌دهد و او را به نشست ویژه اصلاح‌طلبان گسیل می‌کند تا در خصوص حمایت یا عدم حمایت از همتی تصمیم‌گیری کنند. نشستی که همتی در آن 2رای کم می‌آورد تا شانس معرفی شدن به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات را از دست بدهد. مخالفان همتی معتقد بودند اساس احزار صلاحیت او ابهامات فراوانی دارد و همین شائبه‌هاست که اجازه نداد تا صدای واحد میان طیف‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب در حمایت از همتی به گوش برسد. روایت همتی از دیالوگی که با سید حسن خمینی بعد از احراز صلاحیت دارد؛ شنیدنی است، زمانی که سید حسن خطاب به همتی به زبان طنز می‌گوید: «آقای همتی چه شد که تایید شدی؟ مشکوک می‌زنی!» و همتی در پاسخ جمله‌ای نقل به این مضمون دارد که« ردصلاحیت‌ها باید پاسخ دهند که چرا مشکوک می‌زنند و رد شده‌اند نه تایید‌شدگان.» اما این از عجایب سیاست‌ورزی در ایران است که آنان که صلاحیت‌شان تایید نمی‌شود، انگار ارج و قرب افزون‌تری در میان افکار عمومی و فعالان سیاسی پیدا می‌کنند و آنان که مهر «احراز» بر برگه صلاحیت‌شان می‌خورد باید پاسخگوی چرایی تاییدشدن‌شان برای افکار عمومی شوند!
زمانی برای کوچ از اقتصاد به سیاست
این حرف درستی است که از میان 7چهره احراز صلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان، بیشترین ابهام‌ها پیرامون کاراکتری شکل گرفته بود که از ساختمان شیشه‌ای بانک مرکزی در «میرداماد» به عزم فتح «پاستور» در انتخابات ثبت‌نام کرده بود. چهره‌ای که هرچند در نخستین تجربه مدیریتی‌اش، حضور در معاونت سیاسی صدا و سیما درج شده بود، اما در سال‌های ابتدایی دهه 70 در یک تغییر مسیر آشکار از حوزه «سیاست» به بخش «اقتصاد» کوچ کرد و مدیریت در عالی‌ترین سطوح بانکی و بیمه‌ای کشور از بیمه مرکزی ایران تا مدیرعاملی بانک‌های سینا، ملی و نهایتا بانک مرکزی را در رزومه خود ثبت کرد. مهاجرت خودخواسته‌ای که پس از 17سال در سال1400 به پایان رسید و همتی این‌بار در گردشی آشکار از اقتصاد به عرصه سیاست بازگشت تا شانسش را برای پوشیدن ردای ریاست‌جمهوری امتحان کند. از همان آغاز اما تاس انتخابات بر مدار خواسته‌های همتی نچرخید و رقبا مُهر «بانی وضع موجود» را بر پیشانی‌اش کوبیدند. همتی در کتاب بزنگاه، خود را نه به عنوان یک «قربانی» بلکه در شمایل «مظلوم» وضعیت آن برهه می‌داند که رقبا همه خشم خود از دولت مستقر را بر سر او ریختند. او در عین حال معتقد است اگر اندکی شانس می‌داشت و مقدار متنابهی امکانات، می‌توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. همتی در این زمینه می‌گوید: «من در هیچ‌کدام از شعب رای‌گیری، حتی یک ناظر هم نداشتم. حتی در تهران هم نداشتم. من عملا هیچ خبری از اوضاع نداشتم. مثلا وقتی ساعت 11 شب (روز جمعه 28 خرداد) سیستم اعلام رای در وزارت کشور به مدت یک ساعت قطع شد، دلیل قطعی سیستم اطلاع‌رسانی و آمارهای متناقض اعلامی را هیچ‌وقت به من نگفتند.» او همچنین از عملکردش در انتخابات 1400راضی است و دلیل این رضایت را نیز استقبال مردم از خود می‌داند. در عین حال با زبان اعداد و ارقام می‌گوید: «کسانی که در انتخابات 96 مشارکت داشتند، 73 درصد بودند اما این عدد در انتخابات امسال، 48 درصد شد؛ یعنی 25 درصد کسانی که می‌توانستند رای بدهند، رای ندادند. این 25 درصد همان‌هایی هستند که اگر می‌خواستند رای بدهند، از بین چهار نفری که باقی ماندند احتمالا به من رای می‌دادند. بنابراین پتانسیل رای بالاست و فقط کافی است نظام و حاکمیت تصمیماتی بگیرند که این 25 درصدی که رای ندادند، دوباره به صحنه بیایند...» اعداد و ارقامی که حقیقتی پنهان اما سرنوشت‌ساز را در بطن خود دارد. حقیقتی که شاه‌کلید تحولات آینده در بطن آن است. همتی در خصوص چشم‌انداز پیش رو نیز همه‌چیز را به آینده موکول می‌کند و حضور یا عدم حضور خود را در انتخابات مجلس 1402 و انتخابات ریاست‌جمهوری 1404 به چگونگی وضعیت کشور گره می‌زند. این چهره سرد و گرم چشیده با عبور از این دوران پر فراز و نشیب معتقد است که تاریخ از دل همه فراز و نشیب‌ها مسیر خود را در بستر حقیقت پیدا می‌کند و این حقیقت را دیر یا زود به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/854405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد