پیام ویژه

آخرين مطالب

وزیر ارتباطات: پیگیر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از مراجع بین‌المللی هستیم خواندنی ها

وزیر ارتباطات: پیگیر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از مراجع بین‌المللی هستیم
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دیجیاتو / «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت پیگیر حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگلی پلی خواهد بود و از طریق مجامع بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهد کرد. به گفته او از یک طرف تحریم‌های حوزه فناوری اطلاعات را برای مردم ایران برمی‌دارند اما در همین حال دسترسی به سرویس‌های محبوب ایرانی را که حاصل تلاش جوانان نخبه ایرانی در شرکت‌های دانش بنیان است را محدود می کنند.
زارع‌پور در واکنش به حذف برخی اپلیکیشن‌های ایرانی از گوگل‌پلی در یادداشتی در پیام‌رسان بله با تاکید بر اینکه به معاونین مربوطه دستور داده جریان را پیگیری کنند، گفت: «در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان مالک این سکوها، ابعاد فنی و حقوقی این موضوع را برای اجرای اقدامات مقتضی بررسی می‌کنیم.»
این برای چندمین بار است که اپلیکیشن‌های ایرانی از پلتفرم‌های بین‌المللی حذف شده‌اند و مسئولان کشوری درباره آن اعلام پیگیری کرده‌اند. پیش از این نیز محمد جواد ظریف آن را نامشروع خوانده بود و امیر ناظمی پیگیری بهتر این موضوع را در گرو فعالیت انجمن‌های مردم نهاد دانسته بود.
هرچند تا امروز همچنان شاهد حذف اپلیکیشن‌های ایرانی و به طور مکرر اعلام پیگیری از مراجع بین‌المللی هستیم. شهریور سال گذشته و به دنبال حذف فیلیمو، آپارات و بلد از گوگل پلی وزارت ارتباطات در بیانیه‌ای اعلام کرد با همکاری سایر دستگاه‌ها همچون مرکز ملی فضای مجازی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه، از تمامی ظرفیت‌ها و راهکارهای حقوقی و سیاسی، پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی مربوطه خواهد بود. حالا اما این ماجرا تکرار شده است.
پیگیری‌های بی‌ثمر؟
این بار اظهار نظر وزیر ارتباطات مبنی بر پیگیری حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در شرایطی است که به گزارش دیجیاتو چند اپلیکیشن بومی از عصر روز 24 آبان از سرویس گوگل پلی حذف شدند. حالا در پی حذف اسنپ، تپسی، سروش، بله و آی گپ وزیرارتباطات اعلام کرده موضوع را از طریق مراجع بین‌المللی دنبال خواهد کرد.
این موضوع را باید مورد توجه قرار داد که بررسی‌های اولیه نشان داده ظاهرا حذف این اپلیکیشن‌ها به دست خود گوگل انجام شده و ایمیل دریافتی از سوی گوگل به صاحبین این کسب و کارها، این موضوع را تایید کرده است. روابط عمومی تپسی نیز در گفتگو با دیجیاتو این موضوع را تایید کرد.
با این وجود وزیر ارتباطات همچنین در یادداشت خود در پیام رسان «بله» با انتقاد از اقدامات انحصارگرایانه شرکت‌های فناوری مطرح دنیا و اینکه به بهانه تحریم ایرانیان را از دریافت خدمات محروم می‌کنند اعلام کرد: «صاحبان برخی پلتفرم‌های مطرح دنیا که خود را مالک انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می‌دانند، در طول سالیان متمادی با اتخاذ سیاست‌های انحصارگرایانه و استانداردهای چندگانه، تلاش کرده‌اند مانع از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز شوند.»
او در واکنش خود به این موضوع با یادآوری اینکه این اولین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سراسر دنیا از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است محروم می‌‌شوند، گفت: «تکرار این موضوع در شرایط فعلی که سکوهای ایرانی در زمینه‌های مختلف توسعه خوبی پیدا کرده و مردم هم به استفاده از آنها رغبت نشان داده‌اند، شائبه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را قوت می‌بخشد.»
اگرچه اولین باری نیست که چنین اقداماتی در راستای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از پلتفرم‌های بین‌المللی انجام می‌شود. اما اولین بار هم نیست که مسئولان بر پیگیری خود نسبت به آن تاکید می‌کنند. در همین راستا طی سال‌های گذشته محمد جواد ظریف و همچنین امیر ناظمی واکنش خود به جریان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از پلتفرم‌های خارجی را با تاکید بر پیگیری آن اعلام کرده بودند.
ادامه تحریمی که نامشروع بود
مهرماه سال 1398 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه وقت در حاشیه بازدید از کارخانه نوآوری آزادی در گفتگو با دیجیاتو تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا در دنیا نامشروع است و این نامشروعی به تحریم‌های اپل و گوگل علیه کسب‌وکارهای ایرانی نیز باز می‌گردد.
او در همان روزها و پیش از قطعی گسترده اینترنت در آبان 98 به دیجیاتو گفت: «واقعیت این است که این موضوع بیشتر در حوزه وزارت ارتباطات است اما ما هم در این راستا کمک می‌کنیم. کاری که ما کردیم این است که تحریم‌های آمریکا را در دنیا نامشروع کرده‌ایم. البته آمریکا قدرت زیادی در بازار دارد. قدرت دلار و بازار آمریکا بالاست اما این، به معنای آن نیست که آمریکا می‌تواند این روش‌ها را به شکل دائمی ادامه دهد.»
پیش از این اظهار نظر وزیر امور خارجه در خرداد ماه سال 1398 هم امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات وقت تاکید کرده بود که پیگیر حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از پلتفرم‌های بین‌المللی است.
 او در مصاحبه اختصاصی خود با دیجیاتو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به عنوان یکی از بازوهای اصلی وزارت ارتباطات چه تلاشی برای حل مشکل حذف اپلیکیشن‌های ایرانی کرده است؛ با اشاره به حضور در مجامع بین‌المللی و اعلام درخواست‌های متعدد این روند را راهی برای مدیریت رگولیشن جهانی عنوان کرده بود.
جالب است که ناظمی در این گفت‌وگو به اهمیت پیگیری‌های مردم، انجمن‌های مردم نهاد و NGO ها اشاره و تاکید کرده بود: «کار دیگری که می‌شود کرد، استفاده از ظرفیت نهادها و دادگاه‌های بین‌المللی است. اصطلاحی وجود دارد به نام «Multistakeholderism» به مفهوم چند ذی‌نفعی. به این معنا که اینترنت چیزی نیست که صرفاً دولت‌ها درباره‌اش تصمیم بگیرند. همه ذی‌نفع‌ها باید باشند. پس کاربران، بخش آکادمیک و بخش تجارت هم باید نماینده‌اش را داشته باشد و با یک چینش Multi Stake Holder روبه‌رو شویم.»
نقش مردم در مطالبه‌گری داخلی و بین‌المللی
این اظهار نظر ناظمی اما زمانی مطرح شده بود که کاربران ایرانی پیگیری‌های مربوط به دسترسی اینترنت را از مسیر دولت پیش می‌بردند و حالا در قبال وضعیت کلی اینترنت هم چندان پاسخی دریافت نمی‌کنند.
در این شرایط نارضایتی عمومی که کارشناسان نیز پیش‌تر به آن اشاره کرده بودند، ایده NGO هایی برای نجات اپلیکیشن‌های ایرانی از تحریم‌های بین‌المللی خیلی کارساز به نظر نمی‌رسد. از سویی دیگر تعامل چند جانبه با نهادهای بین‌المللی هم در همان سال‌ها نتیجه‌ای نداد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/862181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد