پیام ویژه

آخرين مطالب

در بازار ارز چه خبر است؟ يادداشت

در بازار ارز چه خبر است؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بانک مرکزی در بازار ارز هیچکاره است / مرکز مبادلات ارزی اصلا چیست؟ یک ساز و کار مبهم درست کرده اند و اصرار دارند که ظاهر حفظ شود / کل بازار ارز پولشویی است / رئیس بانک مرکزی دو هفته مانده به عید صادرکنندگان را به خط کرده که سرمایه رفته را برگردانند؛ مگر قرار است برنگردانند؟ / به خط کردن صادرکننده یعنی با قیمتی که بانک مرکزی می‌خواهد ارز را برگردانند؛ این یعنی ورشکستگی؛ آن طرف هم در مقابل ارز را به کشور نمی‌آورد / شما خودتان جای صادر کننده باشد با ارز 50 هزار تومان کار می‌کنید بعد 30 هزار تومان بفروشید؟ / هنوز نفهمیده اند تورم 50 درصد چه تفاوتی با تورم 20 درصد دارد
نوسانات بازار ارز در پایان سال 1401 و دستیابی دلار به جایگاه 60 هزار تومان نگرانی‌های زیادی را در جامعه به جهت افزایش شدیدتر نرخ ارز و گران‌تر شدن هزینه زندگی به وجود آورد، اما به باور برخی اقتصاددانان و کارشناسان بازار ارز این اتفاق چندان هم عجیب نبوده و دلار قیمت های بیشتر از این را هم تجربه می‌کند. هرچند با انتشار اخبار توافقات ایران با کشور‌های منطقه از جمله عربستان، کاهش قیمت ارز تا 40 هزارتومان رخ داد، اما باز هم شاهد افزایش قیمت هستیم.
میثم رادپور، کارشناس حوزه ارز، درباره تحولات بازار ارز در سه ماه پایانی سال گذشته به «انتخاب» گفت: ما باید تمام حرکات بازار را بررسی کنیم. در بلندمدت نیز ممکن است تحولاتی صورت بگیرد که نتایج را تغییر دهد، یعنی یک روابط تعریف شده در اقتصاد نداریم، در حالیکه میدانیم این رفتار‌ها تاثیرگذاراند.
بازار

پیام ویژه

او افزود: عمده‌ترین علت افزایش قیمت ارز در سال گذشته تورم بود و هنوز هم ادامه دارد. ما دیگر دوران ثبات چند ساله مانند دهه هشتاد که قیمت هزار تومان بود را نداریم و هرگز هم این وضعیت را شاهد نخواهیم بود. وقتی خانه و ماشین پنجاه درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند ارز هم گران می‌شود، ارز در نظریه برابری قدرت خرید، تورم را نیز درنظر می‌گیرند. ما اگر تورم 15 درصد داشتیم تورم آمریکا را نیز در ارز درنظر می‌گرفتیم، اما اینگونه نیست. از سال 92 به بعد نیز تورم و ارز با یکدیگر افزایش یافته اند در حالیکه در دهه هفتاد و هشتاد دولت با منابعی که در دست داشت بازار را مدیریت می‌کرد و قیمت تثبیت شده بود و تورم 16 درصد بود، اما الان تورم 50 درصد است. وقتی درباره آن سال‌ها صحبت می‌کنیم تفاوت اعداد عجیب است.
وی در ادامه درباره نقش بانک مرکزی در تحولات بازار ارز گفت: اساسا الان بانک مرکزی در بازار ارز هیچکاره است و کاری نمی‌تواند انجام دهد. بانک مرکزی بخواهد در بازار دخالت کند باید یا بخرد یا بفروشد؛ در واقع این نمایش‌هایی که در می‌آورند نتیجه نمی‌دهد. مرکز مبادلات ارزی اصلا چیست؟ سیاست است؟ چشم انداز است؟ این یک تاکتیک است که آخر زنجیره باید باشد. در تاکتیک هم باید دو سال سرمایه گذاری شود تا نتیجه بگیریم، اما الان یک ساز و کار مبهم درست کرده اند. اصرارشان هم بر این است که ظاهر حفظ شود. بانک مرکزی، چون جنبه نمایشی دارد ریال را محدود می‌کند و جو مبارزه با پولشویی هم برمی دارد در حالیکه کل بازار ارز پولشویی است. در آستانه تنش‌های ارزی بانک مرکزی سرمایه‌ها را به شدت فراری می‌دهد مثلا دو هفته مانده به عید آخرین خبر این بود که آقای فرزین صادرکنندگان را به خط کرده اند که سرمایه رفته را برگردانند؛ سوال اینجاست که مگر قرار است برنگردانند؟ به خط کردن صادرکننده یعنی چی؟ یعنی با قیمتی که بانک مرکزی می‌خواهد با صادر کننده کار کند یعنی ورشکستگی و نتیجتا طرف در مقابل ارز را به کشور نمی‌آورد. با همین سیاست هاست که ارز فراری می‌شود. شما خودتان جای صادر کننده باشد با ارز 50 هزار تومان کار کنید بعد 30 هزار تومان بفروشید! در نهایت بانک مرکزی، چون ارز ندارد باید از یک طرف بگیرد و از صادرکننده ارز می‌گیرد. این کار‌ها انگیزه‌های اقتصادی ملت را کور می‌کند.
رادپور درباره وضعیت قیمت دلار با تداوم تورم 50 درصدی در طول 8 سال دولت رئیسی گفت: تورم‌هایی که تحمل می‌کردیم با الان متفاوت است؛ هنوز نفهمیده اند تورم 50 درصد چه تفاوتی با تورم 20 درصد دارد؛ دولت اگر تورم 15 درصد داشته باشد جنس‌ها 4.5 برابر می‌شود، اما 50 درصد شبیه این ارقام نیست. برای مقایسه باید به این دوره اشاره کنیم که دور دوم خاتمی و دور اول احمدی نژاد قیمت ارز ثابت بود و تورم 15 درصد بود؛ یعنی اجناس باید 3 برابر می‌شدند و قیمت دلار هم ثابت مانده بود. شما این وضعیت را با الان مقایسه کنید که با تورم 50 درصد در 8 سال 26 برابر می‌شوند و فشار سنگینی به بازار ارز می‌آید و دلار 24 هزار تومانی که رئیسی تحول گرفته است با تورم 50 درصد در طول 8 سال به 640 هزار تومان می‌رسد. روحانی هم دلار را هفت برابر کرد و تحویل داد؛ حالا رئیسی چند درصد می‌خواهد تحویل دهد؟ اگر یک دست از بیرون نیاید وضعیت همین است و با ادامه تحریم‌ها و تورم‌ها وضعیت همین است. برای دولتی که صادرات نفتی و غیر نفتی و مالیات هایش جواب حقوق هایش را نمی‌دهد و درگیر کسری بودجه است وضعیت اقتصادی بدتر هم خواهد شد. از نظر من ریال با این وضعیت ساقط می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1126185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس