پیام ویژه

آخرين مطالب

سیاست جو بایدن در قبال ایران؛ نمایش ضعف یا تلاش برای جبران اشتباه ترامپ بين الملل

سیاست جو بایدن در قبال ایران؛ نمایش ضعف یا تلاش برای جبران اشتباه ترامپ
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - کارشناسان می گویند استراتژی سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده درها را به روی چین و دیگر دشمنان ایالات متحده باز می کند.

به گزارش جماران ، فاکس نیوز در تازه‌ترین گزارش به تحلیل سیاست خارجی ایالات متحده در دوره جو بایدن پرداخته و نوشته است:
تصمیمات جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در سیاست خارجی، مخالفان آمریکایی را جسورتر کرده است، به طوری که برخی از کارشناسان می گویند دولت او، نقش آمریکا را به عنوان یک رهبر جهانی بدتر کرده است.
فرد زیدمن، رئیس مشترک و مدیر شورای آمریکای امن به فاکس نیوز دیجیتال گفت: من همیشه معتقد بودم که رئیس جمهور ایالات متحده مسئول روابط بین‌الملل و کنگره مسئول سیاست داخلی است. . ما در حال حاضر رئیس‌جمهوری داریم که فکر می‌کنم کاملاً روی سیاست داخلی متمرکز است و سیاست جهانی را کاملاً نادیده گرفته است.»
اظهارات زیدمن در حالی بیان می شود که بایدن از زمان روی کار آمدن با چندین بحران مهم در سیاست خارجی، از جمله خروج فاجعه بار از افغانستان، حمله روسیه به اوکراین، و تنش با کشورهایی مانند چین، کره شمالی و ایران، مواجه شده است.
زیدمن با اشاره به اینکه خطرات فزاینده ای که جهان را تهدید می کند را می توان در استراتژی سیاست خارجی بایدن جستجو کرد، می‌گوید: او دقیقا از استراتژی مشابه باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا استفاده می کند که نتیجه آن تضعیف بازدارندگی ایالات متحده در سطح بین المللی است. این سیاست در زمان باراک اوباما برای از بین بردن استثناگرایی آمریکا آغاز شد.
فرد زیدمن می‌گوید که بایدن نه تنها ارتش ایالات متحده را تضعیف کرده بلکه او همچنین سیاست های داخلی را دنبال می کند که توانایی ایالات متحده را برای نمایش قدرت محدود کرده است. او به عنوان نمونه به سیاست‌های انرژی بایدن اشاره کرده و می‌گوید: اقدامات برای محدود کردن تولید نفت داخلی،هم ایالات متحده را به منابع انرژی خارجی وابسته کرده و هم مانع از این شده که آمریکا بتواند نیاز به انرژی متحدانی را که در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین با بحران انرژی مواجه هستند برطرف کند. انرژی در تاریخ جهان منبع هر جنگی بوده است.
زیدمن با اشاره به خروج ایالات متحده از افغانستان ، می‌گوید: نمایشی که برای جهانیان به نمایش گذاشته شد، انگیزه کافی برای دشمنان آمریکایی بود تا مسیری تهاجمی را دنبال کنند. من هنوز معتقدم که پاسخ ما در افغانستان همان چیزی است که تهاجم روسیه به اوکراین را تسریع کرد. همه این مسائل را می توان در فلسفه سیاست خارجی که در دوره اوباما آغاز شد، با واگذاری رهبری و جایگاه آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی، ردیابی کرد. پرزیدنت اوباما همیشه حامی کشورهایی بوده است که به عنوان مستضعف شناخته می‌شوند، که مسلماً هر کس دیگری غیر از آمریکا و هر کس دیگری غیر از ناتو خواهد بود.
جیمز فیلیپس، پژوهشگر ارشد سیاست خارجی در بنیاد هریتیج نیز معتقد است بسیاری از فلسفه سیاست خارجی بایدن از دولت اوباما الگوبرداری شده است. او در این باره می‌گوید: «بخش عمده ای از دولت بایدن از افرادی تشکیل شده است که در دولت اوباما نیز خدمت کرده اند، که نتیجه آن این است که بایدن به دنبال یک معامله با ایران به قیمت اسرائیل، عربستان سعودی و دیگر شرکای واشنگتن است.»
فیلیپس به فاکس نیوز دیجیتال گفت: سیاست خارجی دولت بایدن اساساً اجرای مجدد سیاست خارجی اوباما، به ویژه در خاورمیانه است. او مانند اوباما به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن تهدیدات ایران است، در حالی که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را با عنوان بخشی از حرکت «محور» به سمت اقیانوس هند و اقیانوس آرام و ظاهراً برای مهار چین توجیه می‌کند. اما نتیجه نه مهار چین، بلکه دعوت برای تعمیق نفوذ آنها در خاورمیانه‌ است که در آن ایالات متحده به طور سنتی قدرت غالب بوده است. چین برای تقویت روابط با ایران به خاورمیانه گرایش پیدا کرده است و روابط بسیار بهتری با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی ایجاد کرده که امروز بیش از هر زمان دیگری نسبت به قابل اعتماد بودن وابستگی به امریکا تردید دارند.
جوئل روبین، معاون سابق دستیار وزیر امور خارجه در دولت اوباما، استدلال می کند که توافق با ایران که در دوره اوباما مورد مذاکره قرار گرفت، موثرترین راه برای مهار برنامه هسته ای توسعه یافته ایران بود. روبین به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «در مورد ایران، کاری که ترامپ انجام داد این بود که یک توافق چندجانبه در مورد تسلیحات هسته‌ای را از بین برد. نتیجه آن این است که(به ادعای وی) ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری به بمب نزدیک شده است.»
در حالی که ظاهرا تلاش ها برای احیای برجام متوقف شده ، جوئل روبین به فاکس نیوز می‌گوید که احیای یک روند دیپلماتیک پس از تخریب آن می تواند دشوار باشد. با این وجود، (به ادعای وی) تلاش تیم بایدن برای بازگشت به چارچوب برجام، گام بهتری برای مهار یک ایران هسته‌ای بالقوه خواهد بود.
روبین گفت: «اگر می‌خواهید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنید، باید به توافقی که بر روی میز قرار داشت بازگردید. سیاست فشار حداکثری ترامپ پس از خروج او از برجام اعمال شد و ما نتایج آن را می بینیم. فعالیت‌های ایران در خاورمیانه ادامه دارد و و اتفاقاً برنامه هسته ای این کشور بسیار پیشرفته تر شده است. »
روبین درباره محور سیاست خارجی جو بایدن می‌گوید: «دکترین سیاست خارجی بایدن با هدف احیای رهبری آمریکا در سراسر جهان، از جمله ترمیم روابط با متحدان ناتو که اغلب در دولت ترامپ احساس بیگانگی می کردند، بوده است. نکته دیگر تلاش بایدن برای ایجاد تعهدات و اتحادهای جدید در آسیا با هدف مقابله با تهدید نوظهور چین است.»
روبین در ادامه این گفت‌وگو افزود که یکی دیگر از ستون‌های کلیدی استراتژی سیاست خارجی بایدن، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های «قدرت سخت» و سرمایه‌گذاری در وزارت دفاع برای ساخت و ترمیم چیزی است که مدت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.
روبین گفت: «شما ترکیبی از اقتصاد، دیپلماسی و دفاع دارید.فقط فروش سلاح مهم نیست، ترامپ موفق شد بسیاری از تجهیزات نظامی آمریکا را به فروش برساند اما سرمایه گذاری زیادی در بخش دفاعی انجام نداده است. ما اکنون در حال یادگیری نقاط ضعف در بخش دفاعی هستیم که اتفاقا به دلیل جنگ اوکراین متوجه آن شدیم و سرمایه گذاری در آنها یک ضرورت است.»
جوئل روبین در ادامه افزود : «استراتژی سیاست خارجی بایدن بازسازی نقش آمریکا به عنوان یک رهبر بوده است.زمانی که منزوی هستیم چگونه می‌توانیم ادعای رهبری کنیم؟ وقتی در سطح جهانی خود را منزوی کرده اید چگونه برای مهار چین اقدام می‌کنید؟ زمانی که کشورها از شما فرار می‌کنند نمی‌توانید مثلا سیاست تحریم یک کشور را هم پیش ببرید. اکنون کشورها دیگر از ما فرار نمی‌کنند .»
زیدمن با روبین در این زمینه مخالف است و با اشاره به خروج ایالات متحده از افغانستان و تبعات آن می‌گوید: «همه کشورهایی که برای دفاع به ایالات متحده وابسته بودند به سرعت به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی توانند به ایالات متحده وابسته باشند و باید ارتش قوی خود را بسازند. »

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1362175/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد